Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
*kl*
I mitt gamla stall där jag hade häst för många år sedan går hästarna i jätte stora hagar med massor av ekar å ekollon.
Hon som äger stallet har haft hästar i många herrans år, och hästarna har alltid gått i dessa hagar, de ena stoet är nu 23 år gammal och har alltid mumsat ekollon, och mår hur bra som helst och har aldrig under de 15 år hon gått i den hagen uppvisat några sjukdomssymtpom...
Så, hur giftigt är det igentligen? borde inte de hästarna vara jätte sjuka?!
De äter ju massa ekollon varje år, å mår prima?!
Intressant detta tycker jag, för känner flera som nämt detta att deras hästar ätit de men sjuka har de aldrig blivigt.
Behöver de sätta i sig ofantligt stora mängder ekollon för att bli sjuka?
Eller är det individuellt hur känsliga och hur mkt de reagerar på ekollon?
Vad ämnet heter vet jag inte, men bla SVA (statens veterinärmedicinska anstalt) skriver
"Det finns också några växter som verkar vara beroendeframkallande (t ex ekollon).."
Agria skriver även
"Det luriga är att det i ekollonen finns ett beroendeframkallande ämne. Det gör att det finns risk för att vissa individer börjar äta stora mängder.
Länkade till det ovan. Som sagt ingen aning om vad det är och hur det funkar... om det funkar. Men skulle det funka vore det toppen iaf. Min hage är avdelad så min kommer inte åt ekollonen förutom de få som flyger långt (får kanske i sig 8-10 st/dagen) >___<
Är inte så lätt att undvika ekar där jag bor. Har fått stänga av 2/3 delar utav hagen tills snön kommit för dessa ekar. Men ett j*vla träd står utanför brevid lösdriften så där går jag och plockar varje dag.
Pratade med hovslagaren om detta igår, han tycker det är en överdrift hur folk reagerar. Med så mycket ekar det finns i våra hagar och hur få gånger det hänt något och då oftast inte fastställt att det är ekollonen som är boven i dramat.
För att återgå till ameos frågor.....
Jag har aldrig hört om nån häst som dött tvärt av ekollon . Tycker det är jättekonstigt att FB inte ville obducera . Kan den ha fått kolik, med tarmvred ?
Satt i Halsen och kvävts ?
Jag tycker det låter underligt.
Självfallet skyddar jag mina hästar från Ekollon !
Hej från Hambo