om ekollonförgiftning

Sv: om ekollonförgiftning

Länkade till det ovan. Som sagt ingen aning om vad det är och hur det funkar... om det funkar. Men skulle det funka vore det toppen iaf. Min hage är avdelad så min kommer inte åt ekollonen förutom de få som flyger långt (får kanske i sig 8-10 st/dagen) >___<

Min vet har aldrig stött på en häst med ekollonförgiftning, trots att han jobbat i ett ek-rikt landskap i 30 år. Däremot blir nötkreaturen dåliga av det. Han hade nån teori om att det är farligare för idisslare.

*kl*

I mitt gamla stall där jag hade häst för många år sedan går hästarna i jätte stora hagar med massor av ekar å ekollon.

Hon som äger stallet har haft hästar i många herrans år, och hästarna har alltid gått i dessa hagar, de ena stoet är nu 23 år gammal och har alltid mumsat ekollon, och mår hur bra som helst och har aldrig under de 15 år hon gått i den hagen uppvisat några sjukdomssymtpom...

Så, hur giftigt är det igentligen? borde inte de hästarna vara jätte sjuka?!
De äter ju massa ekollon varje år, å mår prima?!

Intressant detta tycker jag, för känner flera som nämt detta att deras hästar ätit de men sjuka har de aldrig blivigt.
Behöver de sätta i sig ofantligt stora mängder ekollon för att bli sjuka?

Eller är det individuellt hur känsliga och hur mkt de reagerar på ekollon?

Det kan berör på typ av ek:
www.wikipedia.org/wiki/Acorn "as wild life foilage"
Red Oak innahåller mer tannins an White Oak som är den typ som växer har. Vet inte om Red Oak finns.

Dom häster som har blivit sjuk eller död kan har haft ett nersätt systom;
Som sakt det var igen report om en autopsy så vi kan inte vet.

Vad ämnet heter vet jag inte, men bla SVA (statens veterinärmedicinska anstalt) skriver

"Det finns också några växter som verkar vara beroendeframkallande (t ex ekollon).."

Agria skriver även

"Det luriga är att det i ekollonen finns ett beroendeframkallande ämne. Det gör att det finns risk för att vissa individer börjar äta stora mängder.

Valdig klen report, man kan få bättre info med att google :grin:

Länkade till det ovan. Som sagt ingen aning om vad det är och hur det funkar... om det funkar. Men skulle det funka vore det toppen iaf. Min hage är avdelad så min kommer inte åt ekollonen förutom de få som flyger långt (får kanske i sig 8-10 st/dagen) >___<

Spridning av ekolen är berörenda av djur och fågel:
Frukt och nöter fälla inte långt från träden.

Jag tror det bästa ändå är att bara försöka undvika ekollonen, inte ha ekar i hagen tex.

Har svårt att tänka mig att ett pulver skulle hjälpa vid förgiftning. Då vill man ju veta exakta inverkan, vad det i pulvret som gör, lr om det bara blir mildare symptom, alltså vad som verkar på vad. Känns ju mest som ett sätt att tjäna pengar på folk som gärna testar allt möjligt.

nej så undvika ekollonen är förmodligen klokast.

Nej och ja. Är flera hästar som dött av ekollon, och de behöver inte vara synligt sjuka innan de dör. Var ju en hel flock fjordingar i Norge som dog för nåt år sen. Dessa hästar hade gått i samma hage i många år, så att säga att ens hästar har gått i hage med ek och inte blivit sjuka betyder INTE att de inte kan bli det. Det är ett farligt spel med hästens liv!

Viktigt att tänka på att giftet även finns i bladen!!! Även om det inte är like koncentrerat. Eken är alltså farlig hela tiden, inte enbart när den har ekollon.

Senast ändrad:

Är inte så lätt att undvika ekar där jag bor. Har fått stänga av 2/3 delar utav hagen tills snön kommit för dessa ekar. Men ett j*vla träd står utanför brevid lösdriften så där går jag och plockar varje dag.

Pratade med hovslagaren om detta igår, han tycker det är en överdrift hur folk reagerar. Med så mycket ekar det finns i våra hagar och hur få gånger det hänt något och då oftast inte fastställt att det är ekollonen som är boven i dramat.

Är inte så lätt att undvika ekar där jag bor. Har fått stänga av 2/3 delar utav hagen tills snön kommit för dessa ekar. Men ett j*vla träd står utanför brevid lösdriften så där går jag och plockar varje dag.

Pratade med hovslagaren om detta igår, han tycker det är en överdrift hur folk reagerar. Med så mycket ekar det finns i våra hagar och hur få gånger det hänt något och då oftast inte fastställt att det är ekollonen som är boven i dramat.

läs "24 sen gå utt och smaka på ekolen, har den igen "besk" smak då är det white oak och ingen fara.

För att återgå till ameos frågor.....
Jag har aldrig hört om nån häst som dött tvärt av ekollon . Tycker det är jättekonstigt att FB inte ville obducera . Kan den ha fått kolik, med tarmvred ?
Satt i Halsen och kvävts ?

Jag tycker det låter underligt.
Självfallet skyddar jag mina hästar från Ekollon !

Hej från Hambo

vad jag vet så växer red oak endast odlad i sverige, den är ett nordamerikansk och kanadensisk träd i vilt tillstånd. Det du tar upp ang. vit ek respektive röd ek är därmed rätt så viktigt i fråga om gift halterna.

ett av de första tecknen på ekollon överskott intag är svullna ganascher på hästarna.

Får smaka dom imorgon då :p

Fick veta att hästen som dog här av ekollon dog pga tarmvred. Så i det fallet kan man ju inte skylla på att dom är giftiga iaf. Låter mer som en häst som gått på bete utan gräs och livnärt sig på ekollon som satte stopp i systemet eller något.

ja precis och just därför blir det väldigt viktigt att man inte skriker att hästen dött av ekollon när man inte säkert har den diagnosen : ) att den fått tarmvred av att äta ekollonen är ju även det ren spekulation eller hur ? : )

Hugg ner ekarna då, om det inte går att stängsla runt dem.

Hästarna i Norge obducerades och dödsorsaken fastslogs vara förgiftning. Njurarna var skadade.

Och hästen dog väl förmodligen inte "tvärt", dvs åt ekollon och dog 15 mimuter efter. Kan ha ätit ekollon i flera dagar innan inre organ blivit såpass förstörda att den blev sjuk och då kan det gå snabbt.

Senast ändrad:

Jag har mina på kommunal mark så får inte röra träden. Tror inte att en gren som hänger över gör så stor skada när jag går och plockar varje dag. Oftast skiter dom där med så då går inte pålle och letar där. Alla träden i hagen har jag stängslat bort.

För att återgå till ameos frågor.....
Jag har aldrig hört om nån häst som dött tvärt av ekollon . Tycker det är jättekonstigt att FB inte ville obducera . Kan den ha fått kolik, med tarmvred ?
Satt i Halsen och kvävts ?

Jag tycker det låter underligt.
Självfallet skyddar jag mina hästar från Ekollon !

Hej från Hambo

Hej Hambo:
Det som är marklig är den brist på kundskap från vetrenär, SLU, staten!
Från ett land som föd botenist Liné tycka jag det är valdig klen att folk kan inte sin egen växter, men att vanliga folk för google för att få svar :cool:.
Vi är alla rädd om våra häster.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Saker och ting har ju sin gilla gång här i livet, så efter skilsmässan så har jag börjat fundera på döden… ;) Kanske hjälpte det till...
Svar
8
· Visningar
1 193
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Som en person med flera hälsoproblem genom livet som vården inte har kunnat hjälpa, så har jag kommit att fundera en hel del över just...
2
Svar
30
· Visningar
5 016
Senast: TinyWiny
·
Kropp & Själ Orkar inte vara anonym.... I våras fick jag tillfälle att vara med i en smärtstudie gjord av Örebros universitet för att få hjälp med...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
30 311
Senast: EmmaW
·
P
Ekonomi & Juridik Hej, Jag har en del saker som jag skulle vilja få lite synpunkter och kanske till och med svar på. Det rör en vän som haft häst i...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 876

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat