om ekollonförgiftning

Sv: om ekollonförgiftning

Imponerande snabbt svar och så informativt !!!

Speciellt detta stycke: Den vanliga lösningen med ”problem-hästar” i samband med ekollon är väl att man helt enkelt flyttar hästen eller hästarna till en annan hage. Betänk att problemen i regel är aktuella under de toppår (s k ollonår) som uppstår vart 5-7 år efter det att eken blivit 50-60 år gammal, och då endast under senhösten (september-oktober) då ollonen faller till marken (Rydberg et al 2003). Att i det läget hugga ned ett träd som har goda möjligheter att leva i minst 500 år känns som en vettlös handling. I stort sett går det att hantera frågan genom en god djurtillsyn och en flexibel beteshållning.

Japp, men det var nog min frågeställning, som gjorde att personen som fick frågan på sitt bord, lade ner lite kärlek i sitt svar.

Hej. Jag jobbar som IT-assistent och informationsansvarig, vid Svansjön Tysslingen utanför Örebro. Jag är en sån där person, som gärna letar matnyttig information om djur, kultur och natur. Jag är också hästmänniska och moderator på ett av Sveriges största hästdiskussiosforum. Emellanåt går diskussionerna högt där och det är nästan strid på kniven.

Härom dagen startades en tråd om ekollonförgiftning av hästar där http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1122155. I den diskussionen kom frågan upp hur det egentligen är med ekar. Är de skyddade, eller får man såga och hugga ner dem hur som helst?

Jag har googlat och sökt lite här och var och det jag hittade var något om träd som var smalare än 1 m i omkrets inte räknades in i skyddet.

Kan ni hjälpa mig att bringa någon klarhet i frågan i alla de regler och förordningar som gäller, så inte folk räds för att ta bort ekar från sina hagar men även att folk inte bara fäller ekar hur som helst för att det är deras mark och de har den rätten.

Gärna en källhänvisning. Tack på förhand Ingela Hallblom

Ful får man vara, men inte dum ;)

Mvh

IngelaH

Jag behöver inte kolla för mitt län utan vet redan att Östergötland, med mycket kulturmark och gammalt ek-landskap faller under kulturskydd samt bevarande av äldre stora ekar pga fauna och flora, vilket jag redan skrivit om och som även Ingelas län redovisat i sitt svar. Regelbundet kommer det ut folk som inventerar dvs räknar ek, och man får INTE hugga ner fullvuxna stora ekar (de som producerar mest ekollon) i hästhagar på eget bevåg.

:bow::bow::bow:

Jo, det var det. Mackan är väldigt duktig på informativa svar. Men det kändes som att Mackan inte riktigt var trodd i den här frågan och därför kände jag att det vore bra med mer expertråd, högre ifrån. Inte för att peta Mackan på näsan.

Mvh

IngelaH

Nej nej, det var inte mening av non pet på näsen.
Jag visst att ek är adel trä klassed och för inte hugga hur som helst, som svensk historia buff, under kungliga diktat var dom avsätt för kronans bruk och sen kultur arv.

Ditt förskning vissa Macks tråd att den är skydded av biotopisk? anleddnig.

Det vasentilga är att vi kan inte hugga utt ek bara för att vissa är rädd att hästen ska dö.

Nej nej, det var inte mening av non pet på näsen.
Jag visst att ek är adel trä klassed och för inte hugga hur som helst, som svensk historia buff, under kungliga diktat var dom avsätt för kronans bruk och sen kultur arv.

Ditt förskning vissa Macks tråd att den är skydded av biotopisk? anleddnig.

Det vasentilga är att vi kan inte hugga utt ek bara för att vissa är rädd att hästen ska dö.

Jepp, Och som jag skrev till Länsstyrelsen, så är jag ute efter både biotopiska och kulturella värdet i vår natur och omvärld, vare sig det gäller byggnader, flora eller fauna. Då det ligger i min "arbetsbeskrivning". :)

Jag fick även en länk till en trevlig broschyr, som jag inte har hunnit läsa än. Så jag kan BARA rekommendera att våga fråga. Det är roligt att "fritidsforska", när man blir så väl bemött med en "enkel" fråga.

Mvh

IngelaH

Japp, men det var nog min frågeställning, som gjorde att personen som fick frågan på sitt bord, lade ner lite kärlek i sitt svar.

Ful får man vara, men inte dum ;)

Mvh

IngelaH

Bra gjort men som partiledare verkar det vara bäst att vara båda delarna.;)

P.S. Det verkar även här förekomma att en å annan gör en pudel.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Saker och ting har ju sin gilla gång här i livet, så efter skilsmässan så har jag börjat fundera på döden… ;) Kanske hjälpte det till...
Svar
8
· Visningar
1 191
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Som en person med flera hälsoproblem genom livet som vården inte har kunnat hjälpa, så har jag kommit att fundera en hel del över just...
2
Svar
30
· Visningar
5 016
Senast: TinyWiny
·
Kropp & Själ Orkar inte vara anonym.... I våras fick jag tillfälle att vara med i en smärtstudie gjord av Örebros universitet för att få hjälp med...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
30 311
Senast: EmmaW
·
P
Ekonomi & Juridik Hej, Jag har en del saker som jag skulle vilja få lite synpunkter och kanske till och med svar på. Det rör en vän som haft häst i...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 876

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka