om ekollonförgiftning

Sv: om ekollonförgiftning

Det finns fler species av Oak, Red, White, Black
http://en.wikipidia.org/wiki/List_of_Querus_species

Var fick du ifrån att dom är av samma sort?
Det är igen "pina" att gå utt i hagen och smaka på ekolen för att se om den är besk, tecken av tannin.

Det finns två arter av ek som växer vilt i Sverige, de nordamerikanska arterna gör det inte (finns enstaka ex i parker).

Kolla i en flora om du inte tror mig;)

(Jag tycker ekollon smakar illa, därav pinan :) )

Vad snackar du om???????? Eller du hoppar bara in för att krydda upp diskussionen?

Jag vet att flora och fauna hör ihop, men det blir likväl fel att säga att vi har ekar i vår fauna, i den meningen måste du använda flora.

Men du, det är faktiskt så att du inte förstod vad jag skrev. I våra ekar finns en en väldigt viktigt fauna, och i mångt och mycket så är det den man vill bevara eftersom många av dessa småkryp är mer eller mindre utrotningshotade. Det är också därför man inte får fälla dessa träd hur som helst, som i vårat fall. Är trädet dött så vet man att det inte finns några djur kvar mer än sådant som kan överleva på roten om så krävs.

"ek är fridlyst i vår kommun precis som andra blommor i vår fauna"

så skrev du, sen kan du mena något annat, det förstår jag nu, men det var inte så du skrev. Blommor i vår flora ska det stå.

Meningslöst tjafs egentligen, men rätt ska vara rätt.

Sjukt :(

Vet inte så mycket om just hur gifitga olllonen är men vet att dem är gifitiga!

Grannen till mig har en hund som var fullt frisk när dem köpte henne , för några veckor sedan fick hunden diagnosen epilepsi detta kunde bero på ekollon, de håller på att utreda detta . Hunden har fått medicin men om hon får lika många anfall som innan så ska denne avlivas , tyvärr :cry:!!

Eftersom Ameos tråd redan har spårat ur, kan jag som turistambassadör och informatör vid Svansjön Tysslingen, härmed meddela att jag har skickat en förfrågan till Naturvårdsverket respektive till Länsstyrelsen i Örebro län, huruvida eken är fridlyst eller en tillåten art att hugga ner, som man vill. Om Länsstyrelsen svarar, så gäller det alltså bara för hur reglerna ser ut i Örebro län och därmed inte i hela riket.

Med vänliga hälsningar

Ingela Hallblom
IT-assistent och Informationsansvarig vid Svansjön Tysslingen i Örebro

Eftersom Ameos tråd redan har spårat ur, kan jag som turistambassadör och informatör vid Svansjön Tysslingen, härmed meddela att jag har skickat en förfrågan till Naturvårdsverket respektive till Länsstyrelsen i Örebro län, huruvida eken är fridlyst eller en tillåten art att hugga ner, som man vill. Om Länsstyrelsen svarar, så gäller det alltså bara för hur reglerna ser ut i Örebro län och därmed inte i hela riket.

Med vänliga hälsningar

Ingela Hallblom
IT-assistent och Informationsansvarig vid Svansjön Tysslingen i Örebro

:bow::bow::bow::bow:

Detta svar kom efter fem minuter...

Hej Ingela, tack för ditt mail.

Vi återkommer så fort vi kan med svar, din fråga är inte helt okomplicerad.

Hälsningar,

J M W

Viltvårds- och artskyddshandläggare
Länsstyrelsen i Örebro län

Så allt är tydligen inte så lättläst, klart och enkelt som man tror... ;)

"ek är fridlyst i vår kommun precis som andra blommor i vår fauna"

så skrev du, sen kan du mena något annat, det förstår jag nu, men det var inte så du skrev.

Man kanske borde tänka oxå när man läser skrift för att förstå det skrivna i stället för att som en röd gris märka ord.

Detta svar kom efter fem minuter...

Så allt är tydligen inte så lättläst, klart och enkelt som man tror... ;)

Ska bli spännande om det dröjer fem dagar eller fem månader innan vi får svaret på gåtan.

Kan vi andra hjälpa till med samma insats???? Jag kan ta Stockholms Län så kanske det finns andra som kan fylla på med övriga län..

Vore faktiskt intressant att ta del av hur det förhåller sig i hela Sveriges Rike.

Har inte orkat läsa hela tråden, men JA hästar har dött av ekollon. Kommer ihåg ett häst i slutet av 80.-talet, då fanns det en väldigt aktiv Westernklubb här, och en familj (med mer pengar än kunskap) importerade ett Quartersto från USA (för en massa pengar på den tiden). Dom hade stora härliga hagar med gräs, MEN en massa ekar och det stoet började äta ekollon mer och mer trots det gröna gräset och en morgon så hittade familjen stoet dött i hagen. En välkänd hästveterinär här som arbetade på ATGkliniken sa att det var inte det första fallet av hästar som dött av överdos av ekpollon.
(lite kuriosa i sammanhanget är att när jag för många år sen stog i mitt stall och avmaskaskade mina hästar kom min mor och mormor på besök, jag frågade mormor (född 1901) hur man avmaskade hennes hästar för länge sen, och fick svaret: varje höst gav vi alla hästar en hink ekollon ochsen blev dom dåliga en dag(troligtvis kolik) och sket ut en massa maskar och sen var dom pigga igen)!!!

Hej Ingela,

Eken som art är inte fridlyst. Ibland kan dock gamla och värdefulla ekar vara skyddade som naturminnen och då är det förbjudet att hugga ned dem. Dessa ekar har i regel en naturminnesskylt uppsatt, samtidigt som markägaren i de flesta fall är medveten om att trädet i fråga är skyddat.

Däremot utgör ekar, särskilt äldre sådana, viktiga livsmiljöer för mängder av växter och djur, både ovanliga och fridlysta arter. T ex lever flertalet svampar, insekter, lavar, fåglar och fladdermöss på gamla ekar eller i dess håligheter. Att hugga ner en gammal ek kan därmed innebära att man missgynnar eller t o m hotar andra fridlysta och/eller hotade arter.

En ek som utgör livsmiljö för en fridlyst art får inte huggas ner om det innebär att arterna som lever på den då kommer att missgynnas (4 § artskyddsförordningen (2007:845)). Träd i alléer är särskilt skyddade genom det s k biotopskyddet i miljöbalken (7kap 11§ miljöbalken (1998:1252)) och får inte avverkas eller skadas utan tillstånd från Länsstyrelsen.

Dessutom råder det i regel en brist i landskapet på äldre träd, inte minst i våra kulturpåverkade marker. Eken intar där en tätposition som det mest värdefulla ädellövträdet ur ett ekologiskt och biologiskt perspektiv. Landets länsstyrelser arbetar med särskilt skyddsvärda träd i kulturlandskapet inom ett speciellt åtgärdsprogram (Höjer 2004). Med särskilt skyddsvärda träd avses:
1. jätteträd; träd grövre än 1 meter i diameter på det smalaste stället under brösthöjd.
2. mycket gamla träd; Gran, tall, ek och bok äldre än 200 år. Övriga trädslag äldre än 140 år.
3. grova hålträd; träd grövre än 40 cm i diameter i brösthöjd med utvecklad hålighet i huvudstam.
Både levande och döda träd ingår i definitionen.

Om man har problem med ekollonförgiftning så rekommenderar vi att man hör av sig till Länsstyrelsen som kan erbjuda rådgivning i ämnet, både rörandes problematiken kring ekollonförgiftning och kring skötseln av äldre träd. Man bör i första hand vända sig den avdelning som arbetar med jordbruksfrågor på respektive länsstyrelse.

Som sammanfattning skulle vi alltså säga att hur man agerar i ett fall med ekollonförgiftning varierar starkt från fall till fall. Det beror på vilka värden som knutna till en eventuell ek och vilka alternativa lösningar som kan göras i samband med beteshållningen. Den vanliga lösningen med ”problem-hästar” i samband med ekollon är väl att man helt enkelt flyttar hästen eller hästarna till en annan hage. Betänk att problemen i regel är aktuella under de toppår (s k ollonår) som uppstår vart 5-7 år efter det att eken blivit 50-60 år gammal, och då endast under senhösten (september-oktober) då ollonen faller till marken (Rydberg et al 2003). Att i det läget hugga ned ett träd som har goda möjligheter att leva i minst 500 år känns som en vettlös handling. I stort sett går det att hantera frågan genom en god djurtillsyn och en flexibel beteshållning.

Referenser:
Höjer, O. 2004. Åtgärdsprogram för särskilt skyddsvärda träd i kulturlandskapet. Naturvårdsverket, Stockholm.
Rydberg, D., Jarnemo, L. & Almgren, G. 2003. Våra ädla lövträd, Skogsstyrelsen, Jönköping.

Men du, det är faktiskt så att du inte förstod vad jag skrev. I våra ekar finns en en väldigt viktigt fauna, och i mångt och mycket så är det den man vill bevara eftersom många av dessa småkryp är mer eller mindre utrotningshotade. Det är också därför man inte får fälla dessa träd hur som helst, som i vårat fall. Är trädet dött så vet man att det inte finns några djur kvar mer än sådant som kan överleva på roten om så krävs.

Att ett träd är dött betyder inte att det inte längre är bostad för olika arter. Snarare tvärtom, stående, döda träd är mycket viktiga för biologisk mångfald.

Och någorlunda tillbaka till tråden:
Är det någon som vet om ekollonförgiftning kan ses på blodprov?

Har inte orkat läsa hela tråden, men JA hästar har dött av ekollon. Kommer ihåg ett häst i slutet av 80.-talet, då fanns det en väldigt aktiv Westernklubb här, och en familj (med mer pengar än kunskap) importerade ett Quartersto från USA (för en massa pengar på den tiden). Dom hade stora härliga hagar med gräs, MEN en massa ekar och det stoet började äta ekollon mer och mer trots det gröna gräset och en morgon så hittade familjen stoet dött i hagen. En välkänd hästveterinär här som arbetade på ATGkliniken sa att det var inte det första fallet av hästar som dött av överdos av ekpollon.
(lite kuriosa i sammanhanget är att när jag för många år sen stog i mitt stall och avmaskaskade mina hästar kom min mor och mormor på besök, jag frågade mormor (född 1901) hur man avmaskade hennes hästar för länge sen, och fick svaret: varje höst gav vi alla hästar en hink ekollon ochsen blev dom dåliga en dag(troligtvis kolik) och sket ut en massa maskar och sen var dom pigga igen)!!![/QUOTE]

Än en gång, ingen autopsi, kunda vara förstoppning, ett ny import häst i ett nytt miljör?

Gift växter har sina anvandning, det fantastic med djuren är att dom behöva inte SLU, Jördbruksverket, vetrenär eller en massa terrori om vad dom ska äte.

Imponerande snabbt svar och så informativt !!!

Speciellt detta stycke: Den vanliga lösningen med ”problem-hästar” i samband med ekollon är väl att man helt enkelt flyttar hästen eller hästarna till en annan hage. Betänk att problemen i regel är aktuella under de toppår (s k ollonår) som uppstår vart 5-7 år efter det att eken blivit 50-60 år gammal, och då endast under senhösten (september-oktober) då ollonen faller till marken (Rydberg et al 2003). Att i det läget hugga ned ett träd som har goda möjligheter att leva i minst 500 år känns som en vettlös handling. I stort sett går det att hantera frågan genom en god djurtillsyn och en flexibel beteshållning.

Var det inte det Macken sa?
Hoppas den del av ekollonförgiftning är färdig.

Jo, det var det. Mackan är väldigt duktig på informativa svar. Men det kändes som att Mackan inte riktigt var trodd i den här frågan och därför kände jag att det vore bra med mer expertråd, högre ifrån. Inte för att peta Mackan på näsan.

Mvh

IngelaH

Ska bli spännande om det dröjer fem dagar eller fem månader innan vi får svaret på gåtan.

Kan vi andra hjälpa till med samma insats???? Jag kan ta Stockholms Län så kanske det finns andra som kan fylla på med övriga län..

Vore faktiskt intressant att ta del av hur det förhåller sig i hela Sveriges Rike.

Jag behöver inte kolla för mitt län utan vet redan att Östergötland, med mycket kulturmark och gammalt ek-landskap faller under kulturskydd samt bevarande av äldre stora ekar pga fauna och flora, vilket jag redan skrivit om och som även Ingelas län redovisat i sitt svar. Regelbundet kommer det ut folk som inventerar dvs räknar ek, och man får INTE hugga ner fullvuxna stora ekar (de som producerar mest ekollon) i hästhagar på eget bevåg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Saker och ting har ju sin gilla gång här i livet, så efter skilsmässan så har jag börjat fundera på döden… ;) Kanske hjälpte det till...
Svar
8
· Visningar
1 193
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Som en person med flera hälsoproblem genom livet som vården inte har kunnat hjälpa, så har jag kommit att fundera en hel del över just...
2
Svar
30
· Visningar
5 016
Senast: TinyWiny
·
Kropp & Själ Orkar inte vara anonym.... I våras fick jag tillfälle att vara med i en smärtstudie gjord av Örebros universitet för att få hjälp med...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
30 311
Senast: EmmaW
·
P
Ekonomi & Juridik Hej, Jag har en del saker som jag skulle vilja få lite synpunkter och kanske till och med svar på. Det rör en vän som haft häst i...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 876

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka