om ekollonförgiftning

Sv: om ekollonförgiftning

vad jag vet så växer red oak endast odlad i sverige, den är ett nordamerikansk och kanadensisk träd i vilt tillstånd. Det du tar upp ang. vit ek respektive röd ek är därmed rätt så viktigt i fråga om gift halterna.

ett av de första tecknen på ekollon överskott intag är svullna ganascher på hästarna.

Det kan du har rätt Mack, garv syra tannin andvands i skin garveri och annat.
Den vit ek nöter kan ätes på fler olika sätt, jag tror folk mald? ner dom för att blanda i mjöl för i tiden.

Kan tänka att ganascher svullner, och en hel del annat.

Jag tycka samma som du:
Kan man unvika ek i häst hagen är klok med tänken av "förstoppning" nöt skalen kan var lite svor smällt och en Tummy Ach är inte rolig varken för häst eller oss :(

Får smaka dom imorgon då :p

Fick veta att hästen som dog här av ekollon dog pga tarmvred. Så i det fallet kan man ju inte skylla på att dom är giftiga iaf. Låter mer som en häst som gått på bete utan gräs och livnärt sig på ekollon som satte stopp i systemet eller något.

jag tror Tarmvred och Förstoppning är två olika saker, då Tarmvred är det all man benamning.
Förstoppning kan man lossa upp, tarmvred! är inte mycket man kan göra åt som jag vet.

Hugg ner ekarna då, om det inte går att stängsla runt dem.

Hästarna i Norge obducerades och dödsorsaken fastslogs vara förgiftning. Njurarna var skadade.

Och hästen dog väl förmodligen inte "tvärt", dvs åt ekollon och dog 15 mimuter efter. Kan ha ätit ekollon i flera dagar innan inre organ blivit såpass förstörda att den blev sjuk och då kan det gå snabbt.

Ek har i Sweden som jag och Macken sa är skydded i lagen, dom är kultur markt. Anleddning är alla dom krig mellan svenskar och danskar. När danskarna härjad här i västgoteland och insog att dom skulla förlåra hugg dom ner alla ek så att svensker skulla inte få dom. Vit Eken var livs viktig i skepps bygget, det är därför ekar som är över 300 år gammle valdig sallsynt.

Njur svikt ta lång tid, mer an flera dager.
Var det Röd Ek ekolen då skulla syptom vara som beskrivs i wikipiti.
igen mat lust
hängig
blod i skiten
som Macken sa svullna ganasher.

Oavsätt är det tragisk när en häst gå bort.

Det behöver det inte göra, beror helt och hållet på hur mkt gift som förtärts!

Och ang nedhuggning av ek så är det enda jag kan hitta en rekommendation om att man skall låta stora träd stå kvar? Det var på Gustav Vasas tid att man inte fick hugga ner ek. Vi har som tur är ingen ek här, men även om jag absolut är för att bevara gammla träd så ser jag hellre att trädet dör än mina hästar....

En vän till mig hittade sin ponny död i hagen för nån vecka sedan, utan några synliga tecken på sjukdom innan.
Den har inte obducerats men bl.a försäkringsombudet trodde att det var orsakat av ekollon. Men sen har någon veterinär hävdat att hästar inte blir sjuka och dör av ekollonförgiftning.

Jag har egentligen inte mer information om nämnda fall än ovan angivet utan undrar mest om det finns nån här som har svar på följande frågor - som är allmänna, men som uppkommit pga ovanstående händelse:

1. Stämmer det att hästar inte dör av ekollon?
2. OM de blir ekollonförgiftade, kan de då dö knall och fall eller blir de alltid tydligt sjuka innan de dör?

Rent generellt kan man utifrån ren fakta ta del av att extrakten i just ek är starkt ph sänkande,, därför används just ekstarkten från ek av akvarister för att omvandla hårt vatten till mjukt. Främst då för att återskapa ett lämpligt discus vatten likt Amazona flodens nedre del av biotop.

Ett koncentrat av ekbarks extrakt på endast 15 ml, sänker ett neutralt ph på 7.00 med ett kh på 2 och ett gh på 4 i en vattenmassa på 700 liter inom loppet av fem minuter ph:t till strax under 4.5 kh:t faller till allt mellan 0 till 0,5 och gh:t gör en toppning under 1/2 timme upp till strax över 5. Inom loppet av ett dygn har GH:t sänkts till strax under 2, KH:t stabelicerat sig på 0,5 och ph:t ligger stabilt på 4.8. Låter vi nu detta vatten cirkulera utan övrig inverkan som kan påverka ytterligare vattenparametrar så efter en vecka har GH:t sjunkit ner till 1,0 KH:t är instabilt starx under 0,5 och PH:t ytterligare sjunkit till stax över 4.0.

Vad man bör ha i åtanke är att ekextrakt har en väldigt snabb och framför allt explosiv inverkan på den vattenkrock som uppstår. Som alla vet så sänks ph:t vid intag av foder, detta sker i balans (eller obalans) i takt med individens intag. Har vi en "hetsätande" individ som intar en stor mängd grovfoder under en kort tid och efter att magsmältningen går på högvarv även lyckas få i sig en mängd ekexstark som i koncentartion motsvarara ca 15 ml så kan det leda till en förgiftning..

Förutsättningarna för att den i så fall skulle dö knall å fall borde finnas så vida individen redan har nedsatt AI eller övrigt nedsatt funktion i inre organ.

En frisk häst som inte återkommande utsätts för intag av ekextrakt kan inte dö av endast en tillfällig förgiftning eftersom den inte har ett nedsatt AI, heller inte inre förgiftade organ.

Vad som händer däremot är att det sker en explosiv ph sänkning och det är allmänt känt inom all akvestik att en fisk som utsätts för en ph sänkning som är mera än 0.5 /timme kommer på sikt uppvisa inre organiska skador, vid redan nedsatt AI kommer att dö knall å fall.

Gemförelse: En omedelbar PH sänkning med 1 grad är som att gemföra en fontalkrock i 50km in i en betongvägg.

Hinner man in till sjukhuset i tid kan man operera tarmvred .
Konstigt att en liten Ekorre kan mumsa på Ekollon men inte en Häst...........:crazy:

Hej från Hambo

Konstigt att en liten Ekorre kan mumsa på Ekollon men inte en Häst...........:crazy:

Hej från Hambo

En ekorre har tre magfunktioner, en häst har en magsäck, en ekorre är en gnagare en häst en gräsätare.:crazy:

Hej från coari

Hinner man in till sjukhuset i tid kan man operera tarmvred .

Hej från Hambo

Jo, men det är valdig få som klara sig, det bli kompikation efter åt.
Dyrt är den oxå, För fråga Wrangler om försäkring täcker sånt.

Vet inte så mycket om ekorre, det kan Coari, men där komme vi tillbaka vad är det för ek?

Det behöver det inte göra, beror helt och hållet på hur mkt gift som förtärts!

Och ang nedhuggning av ek så är det enda jag kan hitta en rekommendation om att man skall låta stora träd stå kvar? Det var på Gustav Vasas tid att man inte fick hugga ner ek. Vi har som tur är ingen ek här, men även om jag absolut är för att bevara gammla träd så ser jag hellre att trädet dör än mina hästar....

du är ute och cyklar när det gäller ek. De är kulturmärkta och får som sagt inte huggas ner av gemene man såvida vi inte pratar bebis ekar och sly-ekar. som inte brukar ha värst stora kvantiteter ekollon: )

Hambo: ditt resonemang om häst v/s ekorre: den torde gälla isåfall på samma sätt gällande choklad för människa v/s hund. Med andra ord: du jämför äpplen med potatis.

Senast ändrad:

Jo, men det är valdig få som klara sig, det bli kompikation efter åt.
Dyrt är den oxå, För fråga Wrangler om försäkring täcker sånt.

Vet inte så mycket om ekorre, det kan Coari, men där komme vi tillbaka vad är det för ek?

Finns dubbel veterinärvård så täcker det en buköppning, oftast brukar själva OP gå bra vid tarmvred det är snarare eftervården som är riskabel och bl a sövning och uppvak efter den.

Jag håller med, Ekar vet vi att de får inte röras. Vi har en på vår P-plats som har blivit sjuk och står nu i ett sådant skick att den förmodligen kan skada bilar och människor i de fall det blåser upp ordentligt. Kruxet är att trädhelvetet inte får röras förrän den är helt död och fn är bara 75% av träden dött.:crazy:

läs "24 sen gå utt och smaka på ekolen, har den igen "besk" smak då är det white oak och ingen fara.

Nej men hallå! White oak (tror den kallas amerikansk ek) heter Quercus alba på latin och finns inte i Sverige

Red oak= Rödek= Q. rubra växer odlad i Sverige, i parker och liknande.

Det ni har i hagarna är Quercus robur! Den växer vilt i Sverige (det finns en annan vild ek i Sverige, bergsek)

Så att pina i sig ekollon är ingen idé, alla är av samma sort ;)

Jag misstänker att en nordsvensk i mitt gamla stall dog av ekollonförgiftning för många år sedan, den gick i en ekhage hela sommaren och hösten ensam (bonden som ägde gården hade den där)Hagen var ganska fattig på gräs i slutet så ekollon var säkert gott.. Men hon blev väldigt sjuk. Först symptom liknan de kolik, fick ut vet som behandlade för det och det lugnade sig på kvällen, natten var lugn. Men på morgonen var hon värre, skrek när hon försökte kissa (ialla fall såg det ut så)Var förvirrad och gick in i staket, öronen hängde utåt, ögonen vindlade, mycket otrevligt! Jag ringde vet direkt och bad honom komma och avliva omedelbart. Då lade hon sig ner och dog framför ögonen på mig. Det gick väldigt snabbt. Så på mindre än ett dygn försvann hon, men jag vet ju inte säkert om det var ekollonen, kan bara spekulera. Jag skulle ALDRIG ALDRIG låta mina hästar gå i närheten av ek kan jag lova, det är riktigt förrädiskt!

Ang att man ej får fälla ek, det beror väl helt på vart den står? Vi har egen skog där vi fäller ek som vi gör stängselstolpar av i sågen. Har aldrig hört talas om detta??

Senast ändrad:

Nej men hallå! White oak (tror den kallas amerikansk ek) heter Quercus alba på latin och finns inte i Sverige

Red oak= Rödek= Q. rubra växer odlad i Sverige, i parker och liknande.

Det ni har i hagarna är Quercus robur! Den växer vilt i Sverige (det finns en annan vild ek i Sverige, bergsek)

Så att pina i sig ekollon är ingen idé, alla är av samma sort ;)

Det finns fler species av Oak, Red, White, Black
http://en.wikipidia.org/wiki/List_of_Querus_species

Var fick du ifrån att dom är av samma sort?
Det är igen "pina" att gå utt i hagen och smaka på ekolen för att se om den är besk, tecken av tannin.

KL

Ekollon är för övrigt giftiga även för människor och kan ge njur- och leverskador. För att de ska bli ätliga måste tanninet lakas ur, dvs ekollonen skalas, även den bruna kärnhinnan tas bort, och sen läggs kärnorna i rinnande vatten i minst ett dygn. Först därefter kan de ätas. De enda tamdjur som kan äta råa ekollon utan skador är grisar. Just för att förgiftningen i de festa fall kommer krypande så bör man undvika dem för andra betesdjur, om hästen bara äter lite åt gången men med konstant tillgång kan den ha besvär och obehag under lång tid utan att visa yttre symptom.

För att återgå till ameos frågor.....
Jag har aldrig hört om nån häst som dött tvärt av ekollon . Tycker det är jättekonstigt att FB inte ville obducera . Kan den ha fått kolik, med tarmvred ?
Satt i Halsen och kvävts ?

Jag tycker det låter underligt.
Självfallet skyddar jag mina hästar från Ekollon !

Hej från Hambo
I det aktuella fallet var det nog betydligt billigare för försäkringsbolaget att betala ut livdelen än att obducera...
Det är mest ägaren som undrar lite över dödsorsaken.

Jag misstänker att en nordsvensk i mitt gamla stall dog av ekollonförgiftning för många år sedan, den gick i en ekhage hela sommaren och hösten ensam (bonden som ägde gården hade den där)Hagen var ganska fattig på gräs i slutet så ekollon var säkert gott.. Men hon blev väldigt sjuk. Först symptom liknan de kolik, fick ut vet som behandlade för det och det lugnade sig på kvällen, natten var lugn. Men på morgonen var hon värre, skrek när hon försökte kissa (ialla fall såg det ut så)Var förvirrad och gick in i staket, öronen hängde utåt, ögonen vindlade, mycket otrevligt! Jag ringde vet direkt och bad honom komma och avliva omedelbart. Då lade hon sig ner och dog framför ögonen på mig. Det gick väldigt snabbt. Så på mindre än ett dygn försvann hon, men jag vet ju inte säkert om det var ekollonen, kan bara spekulera. Jag skulle ALDRIG ALDRIG låta mina hästar gå i närheten av ek kan jag lova, det är riktigt förrädiskt!

Ang att man ej får fälla ek, det beror väl helt på vart den står? Vi har egen skog där vi fäller ek som vi gör stängselstolpar av i sågen. Har aldrig hört talas om detta??

Som allt skogs vård för man selektiv gällra, nåt stora avverkning för gå igenom skogsvårdsstyrelsom.
Svenska Ek är "kultur markt" det fick jag reda på när jag skulla avverka.

Häster är Gräs Äter, inte Nöt Äter, att pila in nogra nötter är en sak, att livnära sig på dom helt annat.

Snälla, visa mig källa på var det står att man inte får hugga ner ek? Att man inte får hugga ner träd som inte finns på min mark fattar jag ju, men jag skulle vilja veta var det står att jag inte får hugga ner en ek på min egen mark?

Som jag har förstått det så är det olika i olika kommuner om hur bestämmelserna ser ut så att säga att man inte får fälla ek är fel. Man ska ju naturligtvis tänka sig för innan man fäller en ståtlig ek, men har du en ek i din trädgård som du behöver få bort kan jag inte tänka mig att det skulle finnas något hinder för att fälla den.

Vad jag förstått efter lite utredning i ämnet så är detta en väldigt gammal regel, som vissa kommuner råkar ha kvar bara, andra har hävt förbudet. Verkar inte som att någon kommun längre tar särskilt hårt på det när det gäller egen mark. Så alltså finns det inget rikstäckande förbud. Vår kommun har hävt förbudet, vi har masssor av ek här.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Saker och ting har ju sin gilla gång här i livet, så efter skilsmässan så har jag börjat fundera på döden… ;) Kanske hjälpte det till...
Svar
8
· Visningar
1 193
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Som en person med flera hälsoproblem genom livet som vården inte har kunnat hjälpa, så har jag kommit att fundera en hel del över just...
2
Svar
30
· Visningar
5 016
Senast: TinyWiny
·
Kropp & Själ Orkar inte vara anonym.... I våras fick jag tillfälle att vara med i en smärtstudie gjord av Örebros universitet för att få hjälp med...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
30 311
Senast: EmmaW
·
P
Ekonomi & Juridik Hej, Jag har en del saker som jag skulle vilja få lite synpunkter och kanske till och med svar på. Det rör en vän som haft häst i...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 876

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat