Om du skulle köpa hund NU?

Jag har också sneglat på Chodskyn men det känns som ett väldigt osäkert kort både mentalt och hälsomässigt (HD/ED)?
Och så låter rasbeskrivningarna lite för bra, passar till allt från soff- till skyddshund på något vis...?
Vad är det som får dig att inte rekommendera den :)?
Det finns bra linjer, man får vara jäkligt selektiv bara (och skaffa sig koll). Gällande passar till allt skulle jag säga att rasen är ojämn. Bland de jag känner finns det både typiska "gårdshundar" som är nöjda bara de får hänga med och såna med brukshundsmentalitet som river huset om de inte får arbeta ordentligt. Så det är ju inte alla hundar i rasen som fungerar som "soffhundar" dock lär de flesta gå utmärkt att träna med om man önskar även om alla kanske inte har det maximala drivet.

Nä dom är inte fula - som är superfina ju. En ras jag gärna skulle vilja ha :love: Men så mycket hund är det inte om jag ska g efter vad dom ägare jag träffar berättat. verkar vara mycket trevliga hundar, fast givetvis med lite motor och vilja.
Jag älskar deras utseende! Kul att du säger att de inte är sådana arbetsmonster som jag har fått för mig. Jag hade avfärdat dem som för svåra, men jag kanske skall titta på dem igen.

Visst har dom underull?

Minn är visseligen tik men hon har väldigt lite underull. Hon har lite underull på låren men inget på ryggen. Kelpien ska ha underull men alla har inte så mycket.

Så här står det i rasstandarden: Pälsen skall vara dubbel med kort, tät underull.

Nä dom är inte fula - som är superfina ju. En ras jag gärna skulle vilja ha :love: Men så mycket hund är det inte om jag ska g efter vad dom ägare jag träffar berättat. verkar vara mycket trevliga hundar, fast givetvis med lite motor och vilja.
Ja, jag har fattat det som att de har en liten "terrier-jävlar-anamma-gen" (utan att det är terrier i, alltså), menat på ett positivt sätt :).
Men de kanske inte är helt lätta för en nybörjare, kan jag tänka mig.

En liten okomplicerad hund utan rädslor, hög stress- och skalltröskel. Som lika gärna kan slöa på soffan en dag som fräsa runt på agilitybanan eller tuffa ett spår i skogen. Helst utan att få halva skogen med hem i pälsen. Någon av Bichonerna kanske, efter en omgång med saxen...

Lite om vartannat blir jag väldigt sugen på Mittelspitz eller Sheltie..
Om jag skulle skaffa Sheltie någon gång skulle det nog gärna få vara en hane faktiskt. Aldrig haft hanhund :D

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag letar ny hundras och jag har tagit upp frågor kring raser förr men det jag vill veta är vad som menas med vissa saker. Var går...
Svar
17
· Visningar
1 136
Senast: Nota
·
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
708
Senast: MML
·
Hundavel & Ras Hej! Vill gärna få tips på bra gårds och stallhund i behändigt format typ knähög . Vi har alltid haft jaktlabrador, först två tikar nu...
Svar
6
· Visningar
835
Senast: Wenniz
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 963
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Skadade hästar och konvalescenter