Om du skulle köpa hund NU?

Inte en weimaraner??? hmpf :mad:

:D

Jag har lite svårt för weimaraner eftersom det fanns flera sådana i min närhet under gymnasietiden och de var... inte världens trevligaste direkt. Meen buke-weimaraners verkar ju vara snälla och glada, så jag kan garanterat vänja mig vid dem också ;) (Det är faktiskt många raser som jag haft svårt för tidigare som jag nu för tiden tycker om, mycket efter att ha träffat trevliga hundar på tävlingar eller buketräffar av olika slag)

Islänsk varghund ^_^, ingen aning hur de är egentligen men har alltid tyckt att de är fina och vill ha en stor trygg vove utan så mycket jakt :p.

Rottis blandningar är jag annars väldigt förtjust i, har en Schäfer/ rottis nu och mötte en Amstaff/ rottis i höstas som var precis lika snäll och go som våran :).

Idag ville jag ha en Airedale terrier, Chodsky och Schäfer..

Bra att man har så få val att välja mellan :angel:

Äntligen! Vem kan motstå en airedale:confused:;)

tumblr_nejts3IvSO1s8kmxlo1_400.jpg

93b65acf5c4adcf7115aeb07d7927855.jpg

Äntligen! Vem kan motstå en airedale:confused:;)

tumblr_nejts3IvSO1s8kmxlo1_400.jpg

93b65acf5c4adcf7115aeb07d7927855.jpg
Är det din :) ? Jättefin!
Hurdana är de mentalt egentligen, tycker att man hör så olika - allt från att de är rejäla brukshundar till att de "bara" duger till sällskap?
Även hur "terrieraktiga" de är, från att de är hetlevrade fighters till relativt godmodiga (för att vara terrier)?
Det är inte aktuellt nu men nästa stora hund blir antagligen åt terrier/schnauzerhållet :up: .

Nej, det är inte mina. Här är min:

IMG_3847%252520-%252520Version%2525202.jpg

Det är min första och han är dryga året men vad jag vet så är de inte särskilt terrieraktiga. De är inte ettriga eller skälliga. Det kan vara utmanande att motivera dem till träning men i Finland och Tyskland används de som brukshundar och där avlas det fortfarande på de egenskaperna. Hur aveln ser ut här i Sverige vet jag inte riktigt. De är ju stiliga och högresta så man kan förstå att de lockat till utställning.
Generellt säger man om dem att de aldrig startar ett slagsmål men om de blir utmanade ger de sig inte så lätt. Jag har problem med hundmöten med min. Han är inte aggressiv utan överväldigad av lycka men hans styrka och skall är inte att leka med. Respektingivande. Det är inte en ren sällskapshund, tycker jag utan måste verkligen utmanas både fysiskt och psykiskt för att inte bli odrägliga. Inga direkt rasbundna sjukdomar och blir generellt gamla. Inte så stora individuella skillnader. De är entusiastiska, lekfulla, egensinniga och familjekära. Och stiliga. Jag kan inte gå ut på stan utan att få höra hur fin, ovanlig och ståtlig han är. @Lona

Kul att min gamla tråd hittat hit :)

Jag har ingen aning om vad det skulle bli om jag skulle välja ras idag. Ofta hamnar jag tillbaka på kelpie och schipperke när jag funderar på ras. Det finns massor av andra raser jag skulle vilja prova också. Skulle även kunna tänka mig en omplacering igen och då är individen viktigare än rasen. Fast jag har väl kommit fram till att jag inte ska fundera så mycket över raser för jag brukar ha en förmåga att bli med hund, de hittar mig oftare än jag hittar dem verkar det som.

Just nu skulle jag nog köpt en Havanaise/Bolonka så att jag kan ta med hunden på flyget när jag åker och hälsar på mina föräldrar, en hund som dessutom klarar att vara lös utan att dra på minsta lilla rörelse i en buske.

Jag börjar bli irriterad på den här tråden! Förr hade jag en lång lista med raser jag ville hinna med innan jag dog, men nu har jag bara cc framför mig hur jag än försöker tänka bort från dem. Jag känner mig tråkig, så nu får faktiskt ni andra sluta fantisera om andra hundar. :mad:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag letar ny hundras och jag har tagit upp frågor kring raser förr men det jag vill veta är vad som menas med vissa saker. Var går...
Svar
17
· Visningar
1 136
Senast: Nota
·
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
708
Senast: MML
·
Hundavel & Ras Hej! Vill gärna få tips på bra gårds och stallhund i behändigt format typ knähög . Vi har alltid haft jaktlabrador, först två tikar nu...
Svar
6
· Visningar
833
Senast: Wenniz
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 963
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar