Hrmmmph, exakt en sådan fråga fick jag på slutet av en jobbintervju.
gav något idiotiskt slentriansvar. Inte riktigt fred på jorden men inte särskilt intelligent heller. Jag håller med om mycket, tandvård, sänkt skatt för pensionärer, osv. Jag skulle sänka löner/höja skatter för reklam och media branschen, tycker det är vansinne att folk vars enda uppgift är att få konsumenterna att välja en slags blöja framför den andra - ditto tandkräm har de löner de har. Jag har läst någonstans att ju mindre det skiljer på produkter desto mer läggs på reklam.
Höjda löner och bättre villkor allmänt för de som arbetar inom skola, vård och omsorg.
Lagstifta att detta förbannade a,b,c,d,e,f lag för ffa byggindustrin försvinner. Att stora svenska företag kan anlita underleverantörer, som anlitar underleverantörer osv som betalar sina arbetare svältlöner och svär sig fria från alla arbetsplatsolyckor och tummar på både säkerhet och försäkringar.
Lagstifta att alla privata vårdbolag som får sin vinst från svenska skattemedel ska betala skatt i Sverige och inte kunna ha sitt högkvarter på Malta eller liknande så våra (svenskars) pengar inte förs ut från Sverige. Och, ytterst själviskt, lagstifta bort riskkapitalister från veterinärvården i Sverige!
Jag skulle också lagstifta så att det blev billigare att reparera konsumtionsvaror än som idag att köpa nytt. Det är väl bra om man källsorterar men det skulle gagna naturen mycket mer om man slutade köpa ny mobiltelefon vartannat år och istället lagade sin gamla.