R
Raderad medlem 68338
Mm vi har olika värderingar bara. Jag tror ingen i grunden är en lat människa utan hamnat snett i tillvaron. Jag tycker också att man ska få studielön och inte lån eftersom det blir orättvist annars. Jag tycker också att man ska plugga för att man tycker det är roligt att lära sig nya saker och inte ha lön och pengar som drivkraft. Jag kan inte se några moraliska och etiska skäl till varför människor som har samma människovärde skulle ha sådana olika ekonomiska villkor, ergo alla borde ha samma lön. Jag förstår att de flesta inte tycker som jag, eftersom vi lever i en tid där pengar spelar all roll eller snarare konsumtion. Snart har vi ju till och med konsumerat ihjäl hela vår planet.
Ok hur har du tänkte finansiera detta?
Hur har du tänkt att folk ska bibehålla ett driv, hur kommer samhället kunna fortsätta att utvecklas utan att stagnera? Det finns ju mycket forskning gjord på att ett visst mått av social ojämlikhet driver samhället framåt genom att människor har ambitioner för en bättre framtid. Men detta menar jag inte att ngn ska leva i djup fattigdom.