Sv: OM det otänkbara inträffar - Törs jag köpa en ponny igen? *lååångt*
1. Du skriver iett inlägg ovan att ett liv ensam i en hage utan mat inte är något hästliv... Eller menar du bara hans liv under konvalesensen från fånanfallet? Det är väl i så fall inte hela värden om han nu får vara ensam i liten hage under några månader om han sedan har ett helt hästliv framför sig. Han kan råka ut för annat än fång som kräver boxvila ocjh sjukhage lika lång tid. har du den inställningern att du tar bort alla hästar då oavsett ålder och prognos?
Jag menar framtida liv. Konvalescensen spelar också in naturligtvis, men om jag t ex hade släppt honom utan munkorg på klöver, och det var därför han var fet som en julgris. Då hade jag sett 6 månader (tar ett ex ur luften) konv i jordhage på svältgiva hö som ett 'lågt pris' att betala för ett 'helt liv' sen, där han t ex kunnat gå på mager bete med munkorg efter, och hålla vikten nere.
Men just det att han ju BLIVIT fet på så fruktansvärt lite, gör ju att det även efter konvalescensen är samma sak som gäller. Är ju DÄR själva springande punkten är. Jag har förklarat det flera gånger, men förklarar uppenbarligen dåligt?
OM han blivit tjock på grund av att han gått på alldeles för bra bete. Då skulle jag utan att tveka tycka att 6 månader på boxvila/sjukhagevila med minimi TS är ett lågt pris att betala för att få 'resten av livet'. ÄVEN om han mått dåligt av minimiTS. Då hade jag försökt rädda magen så gått det går, hålla honom på humör etc. Och i princip kryssa en dag i taget i almanackan.
MEN, nu har han blivit tjock TROTS magert bete OCH munkorg. Alltså, ska han hålla vikten är det även 'resten av livet' (möjligen med undantag för att han när han går i full träning kanske kan gnaga lite gräs/få mer kilo strå vintertid) samma sak som gäller. Och det är inte värdigt.
Just det att det dels (om det är rotationer) handlar om 9 - 12 månader av 'svält' (minimigiva TS) och iaf tills snön kommer egen liten hage (större framåt hösten).
Och sen efter konvalescensen samma visa ändå. Om 2 år KANSKE han kan äta lite mer TS.
För om han har rotationer så är det ju 9 - 12 månader borta från arbete, dvs jag kan inte motionera för att öka MJ. Sen räknar jag med minst ett år från det till 'fullt igång' såpass att det kan - förhoppningsvis - påverka MJ, och han kan slippa 'svältkosten' lite (gräs är nog kört ändå, men bara få bort svältkosten är värt mkt)
Om han INTE har rotationer kan man byta ut 9 - 12 månader mot ungefär 3 månader i första läget, och det är STOR skillnad. Då kan man redan till hösten börja motionera, och på så sätt förhoppningsvis göra skillnad.
Ibland måste man "lida" lite för att bli bra och få leva vidare. Gäller såväl människor som djur.
Absolut. Och jag har haft hästar på boxvila i 3 månader t ex förr. Men den springande punkten här är HUR det där framtida LIVET blir. Vad är det det överlever till för tillvaro?
Är jag verkligen så kass att förklara att det är obegripligt att förstå hur jag menar? Det är inte konv i sig enbart, utan den PLUS hur framtiden ser ut.
2. Kvickrot är ett näringsrikt grässlag trots att det är ett ogräs. Innehåller en hel del energi. Det är inget bra gräs att ha i ponnyhage eller fånghage. Går alltså INTE att jämföra med mossa....Min bekants ponny fick fång på en träda med så gott som bara kvickrot flör några år sedan. Hagar med allehanda ogräs behöver inte alls vara bättre än en odlad vall.
Det är inte allehanda ogräs. Det är en odlad vall, där jag utrotat klövern på den del av hagen herrn går i. Klöver är ganska lätt att ta kål på, och då kommer kvickroten. Ville jag skulle jag kunna etablera timotej lätt med.
Men vallen är mycket ren, det är kvickrot allena, och några tistlar. Inte ogräs (det huserar i vinterhagen)
Men vad anser du det ska växa för att vara bäst då?
Jag jämförde btw inte kvickrot och mossa, utan tyckte att om de inte ska gå på mossa, vad ska de gå på då som är magert då?
3. Vad är det egentligen du frågar om som ingen svarar på?
Jag har INTE fråga 'hur ska jag göra med Lillen?', jag har INTE frågat 'tycker ni jag gör rätt?', jag har INTE frågat 'är det värt ditt konv för datt framtida liv'.
Jag HAR frågat:
OM det slutar med att Lillen tas bort pga kraftiga rotationer, törs jag övht köpa en ponny igen då? Jag har tre alt, stalla in fbl, köpa en (ung)ponny, eller köpa en påläggskalv, som isf blir ett (ungt)fullblod, några synpunkter på de olika valen, och om man törs köpa en ponny igen, och hur minskar man isf risken att man får en djävulskt lättfödd igen?
DET är frågan (frågorna) och DET är det länge sen nån svarat på. Istället läggs enormt med energi på att försöka få mig att ändra mitt beslut, tycka att man du kan ju göra sig och så, är det inte värt konvalescens, så farligt är det inte gå i jordhage osv osv.