Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Hej igen
Jag hade inte köpt ett foder med skyhöga proteinvärden och låga energivärden. Det blir ju hopplöst att få i hop en balanserad foderstat.
Jag hade definitivt satsat på att få ett hö med bra balans. Sen hade jag gett 2 kg hö per 100 kg häst. Tuggtid, bra för magen etc. Jag tror du blir förvånad för jag tror att båda hästarna blir lättare att hålla i hull. Du skaffar ett specialhö och betalar dyrt för det. Detta gör du för att kunna ge hyfsat med TS men samtidigt är det så att proteinöverskottet omvandlas till energi/fett. Tag kontakt med en foderkunnig och be om hjälp för nu tror jag du gått vilse.
Vill man kan man lösa en hel del men just nu känns det som att du fokuserar på problemen inte på att hitta lösningar
Hej igen
Jag hade inte köpt ett foder med skyhöga proteinvärden och låga energivärden. Det blir ju hopplöst att få i hop en balanserad foderstat.
.Jag hade definitivt satsat på att få ett hö med bra balans. Sen hade jag gett 2 kg hö per 100 kg häst. Tuggtid, bra för magen etc. Jag tror du blir förvånad för jag tror att båda hästarna blir lättare att hålla i hull. Du skaffar ett specialhö och betalar dyrt för det. Detta gör du för att kunna ge hyfsat med TS men samtidigt är det så att proteinöverskottet omvandlas till energi/fett. Tag kontakt med en foderkunnig och be om hjälp för nu tror jag du gått vilse
Sen - vi har inte heller möjlighet att lagra mängder med hö så även om jag "bor hemma" hos mig själv måste vi ofta dvs ca 1 gång per månad hämta det foder vi behöver till hästarna så det argumentet mot att ha en inhysning med eget foder håller inte i mina öron.vi har inte heller rinnande vatten men en slang som rullas ut och in 2 gånger per dygn under vintersässong.
För en gångs skull delar jag mening med axel i en sak, det verkar som om TS redan har bestämt sig för att ta bort hästen...
Jag känner en hel del folk som fått tagit bort sina hästar, både akut och efter långvarig behandling. Självklart har väl alla dom tänkt tanken "om".. Men aldrig att någon av dom diskuterat en ny häst innan det är ett faktum.
Din "sällskapsponny" kommer troligen att tas bort- då alternativet är en plågsam behandling och om den mot förmodan blir frisk sa har den bara ett tråkigt liv i en jordhage att se fram emot.
Du är rädd att köpa ny sällskapshäst- eftersom även den kan bli sjuk
Du kan inte skaffa någon som hyr stallplats hos dig- för ditt stall har för låg standard och för dyrt foder.
.
Lägg ner tråden eller gör en ny- Hur får jag min ponny att bli bra o sen förbli sdn?
Fokuset borde ligga på att nu göra allt för den du har.
Ang att köpa en ny. Kanske en med lite mindre risk för fång?
Det borde ju finnas raser med mindre benägenhet för detta.
Sen är det svårt iom att du vill ha en ungponny, annars vet man ju lite mer om hästen tål att äta gräs och hur svårfödda de är om de är lite äldre.
Vi håller tummarna att inget syns på röntgen och att lilleman blir bra. Det är ju en riktigt fin liten ponny
Tänkte på att du skrev att hovarna inte växte. Den uppfattningan kan man få iom att sulan sjunker. Hoven ser verkningsbar ut på utsidan, men när du lyfter- njetJa hade man kunnat hålla henne smärtfri och sett att fötterna växte hade jag väntat. Och bantat (fast hon var inte fet, "lagom högdräktig hull"). Hon mådde inte dåligt av boxvilan i sig.
Fullträff.Du gör det omöjligt för dig....
Du har för lite tid- arbete och långra resor till o från jobbet
Din "sällskapsponny" kommer troligen att tas bort- då alternativet är en plågsam behandling och om den mot förmodan blir frisk sa har den bara ett tråkigt liv i en jordhage att se fram emot.
Du är rädd att köpa ny sällskapshäst- eftersom även den kan bli sjuk
Du kan inte skaffa någon som hyr stallplats hos dig- för ditt stall har för låg standard och för dyrt foder.
Du kan inte hyra in hos andra- det är för lång resväg, för kort utevistelse, fel foder osv. Dessutom tror jag att du skulle driva dina nya stallkompisar galna eftersom du har så höga krav.
Du måste nog börja kompromissa lite, eller sälja hästen.
Fullträff.
Alex frågar efter råd, men det är aldrig något som passar- har redan bestämt sig.
Alex väger för och nackdelar med olika saker för att KUNNA göra ett val. Hitills har jag enbart sagt nej till att stalla upp 45 min härifrån, helt enkelt för jag inte skulle orka åka så mkt mer, iom jobbpendlingen.
Vad potentiella inack. tycker kan jag inte styra. Och övriga frågor har jag pekat på både för och nackdelar med, men so far så om jag inte i sömnen går in och skriver inlägg ur mitt undermedvetna, så har jag inte sagt varken bu eller bä varken till stalla upp, köpa påläggskalv eller köpa ny ponny. OM nödplanen behöver användas. Däremot har jag påpekat för- och nackdelar.
Så, har jag redan bestämt mig kan någon gärna upplysa mig om VAD jag då har bestämt mig för, mitt undermedveta har i så fall undanhållig mig den informationen, och det skulle vara himla skönt att slippa grubbla
Om det är jobbigt när din häst blir sjuk kanske du ska samla på frimärken istället?
SVarar flera:
Ja, jag har redan bestämt mig för att ta bort honom, OM han har kraftiiga rotationer/sänkningar.
Läser du inte vad TS skriver eller påstår du att hon ljuger? Hon har gång på gång skrivit att hon gärna vrider sig ut och in för att vårda sin häst, så länge dess lidande inte blir orimligt - för dess egen skull!
Hon argumenterar gärna emot olika lösningar, råd och hoppfulla inlägg som folk ger henne.
Det gör mig förvånad men hon kanske inte menar det hon skriver.
Jag har mycket väl läst vad hon har skrivit båda i fångtråden och här och det ger faktiskt intrycket att allt egentligen är för besvärligt.
Hon argumenterar gärna emot olika lösningar, råd och hoppfulla inlägg som folk ger henne.
Det gör mig förvånad men hon kanske inte menar det hon skriver.