Sv: OM det otänkbara inträffar - Törs jag köpa en ponny igen? *lååångt*
du får nog väldigt svårt att hitta ett stall med anläggning/ridhus osv, där de står för in och utsläpp osv, och går ute 12 timmar vinterhalvåret........
Det vet jag att jag inte hittar, det är jag fullt medveten om. Varför tror du mina står hemma?
Menade mer att det ju sammantaget blir nackdelar (och fördelar) oavsett med att flytta, och att man får se till det specifika stället isf. Vad är bra, vad är mindre bra, vad är viktigast och vad kan man tumma på?
Om jag bara HITTAR PÅ någraexempel, alla är helt fiktiva (men jag har 'snott' delar från tidigare stall), så
Stall 1. Ute 8 - 20, lunch (1 kg/häst) kl 14 i hagen. Stora fina hagar, går med flera kompiar. Kollektivt
Stall 2. Ute 7 - 16, lunch i hagen kl 12. Hyfsade hagar, de går med en - två kompisar. Kollektivt
Stall 3 Ute 8 - 18, ingen lunch ombesörjs, det får isf hästägarna själva sköta. Hyfsade hagar, de går med en två kompisar. I övrigt full skötsel i veckorna, kollektivt helgerna
Stall 4 Ute 8 - 18, lunch kl 13, stora hagar, flock. Full skötsel i veckorna, kollektivt helgerna.
Så stall 1, som har de 12 h utevistelse jag eg vill ha, det skulle jag INTE välja. Helt enkelt för det blir åt helvete med maten. Och vettiga tider mellan fodringarna är viktigare än att de ska gå ute. Finns ingen vinst ha dem ute och hungriga.
Stall 2 är det utmärkt med maten, men utevistelsen är väl kort.
Stall 3 är en slamkrypare, utetiden är acceptabel, men det hänger ju på att hästen då går med kompisar med samma behov, och att man går ihop och fixar lunch. Eller för den delen lägger ut så mkt på morgonen att de har att äta tills inpå e.m.
Stall 4 beror HELT på hur mkt som serveras till lunch och hur länge den räcker.
INGET av stallen är perfekt, men det finns knappast, men det är inte per automatik det stall med längst utetider som 'vinner'.
Och om man sen kikar mer på detaljnivå, så kanske det slutar med att stall 2 ligger väldigt bra till, har kanonridvägar, ridhus med bra botten, det finns andra ägare av svårfödda pojkar som gärna skulle ha ute till 20 och ta in själva, och servera ett mål till och/eller ge fritt ute. Och vips åker det upp på listan. Eller så har stall 4 okej mycket lunch, men pyttesmå boxar, och åker ner på listan, osv.
Så givetvis kan jag inte hitta 'allt', och man måste kompromissa. Däremot, om jag så skulle välja stall 2 tillslut, skulle jag fortfarande anse det ÄR för kort utevistelse, och det som sagt vara 'under protest', men skulle övrigt överväga så är det ändå det jag skulle välja. (Om jag var tvungen att flytta och välja mellan någon av dem alltså)