Om det blir extra val...

Hur röstar du vid ett eventuellt extra val?

• Likadant som i höstas

Röster: 221 73,7%
  • Byter parti

Röster: 50 16,7%
  • Vet inte

Röster: 26 8,7%
  • Låter bli att rösta

Röster: 3 1,0%

• Antal omröstningsdeltagare
    300
  • Omröstning stängd .
Tja SD säger ju rent ut att det är invandringspolitiken som ÄR problemet.

De bekänner ju onekligen färg just nu.

Jag hoppas att de andra finner en bättre lösning.
Oavsett vad man anser om SD så har partiet lyckats rätt bra med att påverka riksdagen.
Trots sina bara 13% är man att betrakta som det tredje blocket. Man agerar och handlar efter sina egna värderingar och går i ingens ledband, precis så som deras väljare önskat, vad mer kan man begära av ett parti?

Så var det klart då. Ska bli intressant att se vad som händer, onekligen är detta en nyttig lektion i samhällskunskap :)

Värt att notera också var skärpan i SD:s hot under debatten; att de ville vara "MYCKET TYDLIGA" (uppredades t o m) med att de kommer att fälla nästa budget också om de kan, om SD inte får inflytande.

Oavsett vad man anser om SD så har partiet lyckats rätt bra med att påverka riksdagen.
Trots sina bara 13% är man att betrakta som det tredje blocket. Man agerar och handlar efter sina egna värderingar och går i ingens ledband, precis så som deras väljare önskat, vad mer kan man begära av ett parti?

Att växa upp ur sandlådan? De är sura på att de Löfven inte ens tillfrågade dem under sin runda om samarbetspartners men om han ser ett samarbete som helt otänkbart, varför bjuda in till samtal? Vad ska de samtala om när utgången av samtalet redan är klart? Ska de säkerställa ett icke-samarbete eller?

Avvaktat. Ta fram en regeringsgrund tillsammans med MP som sedan kunde förhandlas med C och FP när valförlusten lagt sig. Tydligt tagit avstånd från V:s tillväxtfientlighet och förakt mot företagare, så hade C och FP kunnat ändra sig.

Jag har tolkat situationen som att FP och C inte bara stängde dörren, utan även låste. Uppenbarligen har du gjort en annan tolkning. I och med att ingen här vet exakt hur samtal förts tycker jag det är dumt att peka ut Lövfens agerande som dumt. Det är lätt att påtala andras dumhet när man själv sitter på facit. Nu har ju dock SD spelat ut sina kort, så då blir förutsättningarna tydligare framöver - SD fäller en invandringsvänlig budget om de kan.

Problemet med SD, som jag ser det, är att det till stor del sker missnöjesröstning i Sverige. Dvs man röstar inte på det man anser är bäst utan man röstar på något annat än det man inte tyckte var helt bra. Därav tror jag, tyvärr, att SD måste komma in i riksdagen och få någon form av inflytande innan folk inser att det kanske inte var så jäkla bra i alla fall. Jag vill inte att de ska ha inflytande och jag tänker absolut aldrig rösta på dem, men jag tror tyvärr inte att de kommer tappa väljare så länge de stängs ute, för då kommer fortfarande det där "oprövade alternativet" finnas som, i deras tankar och förhoppningar, kan göra allt fantastiskt bra.

Fortsätter SD att bli utestängda tror jag tyvärr bara att väljarstödet kommer bli högre, även i ren protest. Så kanske att det är bättre att släppa in dem nu, innan de blir större, så att de sen kan tappa väljare när folk blir missnöjda för att de inte fick igenom allt de lovat, snarare att de ska växa sig riktigt stora. Nu är de ju dessutom utan Jimmie Åkesson och bara det lär nog kunna fälla dem en del.

Jag håller med dig @Hedinn, jag har sagt det länge men bukefalisterna hatar mig ;-)

Hur tänker ni kring att lyckas samarbeta med SD utan att samtidigt riskera att deras syn på människor som inte passar in i deras svenskhetsmall normaliseras?

Jag har tolkat situationen som att FP och C inte bara stängde dörren, utan även låste. Uppenbarligen har du gjort en annan tolkning. I och med att ingen här vet exakt hur samtal förts tycker jag det är dumt att peka ut Lövfens agerande som dumt. Det är lätt att påtala andras dumhet när man själv sitter på facit. Nu har ju dock SD spelat ut sina kort, så då blir förutsättningarna tydligare framöver - SD fäller en invandringsvänlig budget om de kan.

Jag har uppfattat det som att C och Fp gav S ett stort fuck you där solen aldrig skiner...

Jag har tolkat inviten på samma sätt. Jag önskar att det hade varit på ett annat sätt, för det var ju uppenbart redan då att det var en högst problematisk situation, men det var som du beskriver jag uppfattade det både i media och via mina politiskt aktiva vänner. (Generellt, sedan finns det en del falanger som vill annat)

Han dömde väl redan under valkampen ut alliansen som alternativ.
Gick upp tillsammans med MP och V som det "enda" alternativet.
Nej, Löfven sträckte subtilt ut handen till alliansen redan under valrörelsen. Löfven framhöll Mp som en naturlig samarbetspartner, frågan om V i en regering undvek han att svara på.

Hur tänker ni kring att lyckas samarbeta med SD utan att samtidigt riskera att deras syn på människor som inte passar in i deras svenskhetsmall normaliseras?

Det är absolut en stor risk. Jag har inga svar på hur man kan undvika den faktiskt. Men jag tror att risken att de växer sig större genom att de utestängs är farligare.

Samarbete är inget jag tänker mig, men uppenbarligen är ju att släppa utfrysningen enda möjligheten. Övriga partier får ju sitt inflytande utan att samarbeta med regeringen, det borde ju kunna fungera på samma sätt med SD. Sen kommer det givetvis bli problematiskt, ja, men med tanke på att utfrysningen hittills enbart lett till att SD växt sig större så tror jag inte att det är hållbart att fortsätta, någon lösning måste man komma fram till.

Det är absolut en stor risk. Jag har inga svar på hur man kan undvika den faktiskt. Men jag tror att risken att de växer sig större genom att de utestängs är farligare.

Men om deras retorik kring människor som inte ser ut och gör som SD-mallen normaliseras gör väl det snarare att deras stöd stärks, och att denna retorik och politik nästlar sig in även i andra partier?

Jag håller med om problemet som @Hedinn beskrev, men att retoriken normaliseras måste ändå vara det allra sämsta alternativet tänker jag, och om det händer ser jag överhuvud taget ingen återvändo. Se bara hur det har gått i andra länder, t ex Danmark m.fl. Det är hemskt att vissa röstar på SD pga politikerförakt och allmänt missnöje men jag tror att det bästa för att komma åt ett allmänt missnöje är att se till att folk har jobb, kunskap och förmåga att fixa sig ett okej liv och att de känner att de har en plats i tillvaron. Jag tror att många känner ett direkt hot av "det nya Sverige" som de märker håller på att växa fram och där de inte känner sig lika trygga i sin identitet som de gjort tidigare, men jag tror att det är farligt att i det läget normalisera problemformuleringen att det är pga invandrarna (eller feministerna för den delen, vilket också brukar höras från det hållet).

Det verkar ju som att regeringens budget kommer röstas ner i morgon och det finns då en risk/möjlighet att det utlyses extra val.
Utan att värdera den uppkomna situationen, så är jag nyfiken på hur du resonerar...

OM det blir extra val, kommer du då att rösta likadant som du gjorde i september?

Jag röstade på F! Röstar samma eller på S av taktiska skäl.

13% är inte "bara". Det är nästan lika mycket som MP +V har tillsammans.

Samarbete är inget jag tänker mig, men uppenbarligen är ju att släppa utfrysningen enda möjligheten. Övriga partier får ju sitt inflytande utan att samarbeta med regeringen, det borde ju kunna fungera på samma sätt med SD. Sen kommer det givetvis bli problematiskt, ja, men med tanke på att utfrysningen hittills enbart lett till att SD växt sig större så tror jag inte att det är hållbart att fortsätta, någon lösning måste man komma fram till.

Hur menar du då? (det fetade) Allianspartierna har ju inte lagt till sina poster i regeringens budget? De får lägga sina egna förslag, och SD har ju precis samma rätt att också komma med egna förslag vilket de också gjorde med budgeten. Vad är det mer för inflytande de ska få i riksdagen som de andra partierna utanför regeringen har, men inte SD har?

13% är inte "bara". Det är nästan lika mycket som MP +V har tillsammans.

Å andra sidan har MP och V betydligt fler som ligger hyffsat nära dem, dvs bättre läge för att kunna samarbeta. Varför är det så konstigt att om ett parti är väldigt speciellt i sin politik så har det svårare att hitta samarbetspartners?

Liknande trådar

Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 329
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
14 517
Senast: Niyama
·
Tjatter Välkommen till ett somrigt Visby! Till staden har precis en resande tivoli anlänt och alla med barnasinnet kvar är väldigt glada. Pippi...
48 49 50
Svar
986
· Visningar
24 833
Senast: Klara
·
Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
36 976
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar