Om det blir extra val...

Hur röstar du vid ett eventuellt extra val?

• Likadant som i höstas

Röster: 221 73,7%
  • Byter parti

Röster: 50 16,7%
  • Vet inte

Röster: 26 8,7%
  • Låter bli att rösta

Röster: 3 1,0%

• Antal omröstningsdeltagare
    300
  • Omröstning stängd .
Instämmer till fullo. För mig är en regering där MP ingår, nästan lika illa som om SD ingått, fast på olika områden...
Exakt, det är just det där jag tror att många missar. Så länge SD är ute ur bilden så är alla andra någorlunda okej, men så är inte verkligheten för alla. Det finns andra frågor som är minst lika viktiga för vissa som de frågor SD tar upp, som kan påverka väldigt negativt med fel parti i riksdagen.

För mig är det inte "alla mot SD", för mig finns det andra partier med åsikter på samma nivå, om än om annat än invandringen.

SD är inte ett demokratiskt parti och majoriteten av svenskarna röstade på demokratiska partier. Det är skillnaden. Att samarbeta med SD är inte förenligt med ett demokratiskt styre.

Nåja, de är iaf valda i ett demokratiskt val. Detta är ju en av nackdelarna med demokrati rent krasst. Man kan inte stänga ute folkets vilja, hur korkad den än är.

Fast varför är det C och FPs ansvar att Löfven inte tänkt igenom och planerat hur han skulle bilda en regering vid en valvinst? Jag tycker snarare att det här ger svart på vitt att man faktiskt får ta eget ansvar och inte lita på att andra ska lösa ens problem.

Som läget är nu är den låsta blockpolitiken som är problemet, inte Lövfens brist på planering.

Nåja, de är iaf valda i ett demokratiskt val. Detta är ju en av nackdelarna med demokrati rent krasst. Man kan inte stänga ute folkets vilja, hur korkad den än är.

Men de flesta röstade inte på SD och det måste de folkvalda inom de demokratiska partierna ta hänsyn till. Det handlar inte om att man tycker olika om skatter, det som skiljer ut SD är att de är anti-demokratiska. Det är ingen liten sak man kan släta över med "13% röstade på dem".

Tyvärr tror jag fortfarande att det är för komplicerat att lösa det hela, så ett nyval känns allt för nära just nu.

Jag har bara så svårt att se att alliansen vill ha nyval nu när Reinfeldt och Borg är borta, vad har de att vinna? Det är ju inte så att alliansen sitter på något stabilare regeringsunderlag. SD är och förblir vågmästare.

Men de flesta röstade inte på SD och det måste de folkvalda inom de demokratiska partierna ta hänsyn till. Det handlar inte om att man tycker olika om skatter, det som skiljer ut SD är att de är anti-demokratiska. Det är ingen liten sak man kan släta över med "13% röstade på dem".

Fast mer än 93% röstade inte på Mp heller.

Folket väljer representanter till parlamentet.
Det är parlamentets sak att tillsamman skapa en regering med mandat att regera.
Klarar inte parlamentet detta så finns egentligen bara en lösning, Nyval.

Rent generellt så visar det här ju på att inga politiker faktiskt är kapabla att leda landet.
Politiker som är kapabla finns nog, men parlamentet är så illa positionerat och partierna så fastlåsta av sina värderingar att det nog lutar åt nyval...dvs att leken kuperas för en ny giv.

Fast mer än 93% röstade inte på Mp heller.

Absolut, men det är ett demokratiskt parti och idag är det upp till de demokratiska partierna att stå upp för demokratin. Att finna ett sätt att styra demokratin Sverige på.

Jag tror det är extremt få som har röstat på ett demokratiskt parti som skulle se något gott i att samarbeta med SD. Även om man anser att KD, Mp eller något annat parti är illa har jag svårt att se att någon skulle tycka att ett anti-demokratiskt parti vore bättre.

Hey, KD står bara snäppet över SD på min lista men om det krävs ett samarbete med KD för att vi ska få ett stabilt styre så får det bli så.

Jag hörde frasen . att dansa efter SD;s pipa ett otal gånger idag. Alliansen har alltsedan valet klart deklarerat att man avser att rösta på sitt förslag. Det förmodar jag att Löfven o co ska göra med. så vem dansar efter vems pipa då?

Ett samarbete v till c/fp funkar liksom inte. Det är misstaget Löfven gjorde. Vill man samarbeta mot mitten måste man klippa vänster vingen.

Det är inte barnsligt.

Vänd på det, vore det barnsligt av Löfven att säga nej till stora skattesänkningar för höginkomsttagare och en försämrad aborträtt, höjt vårdnadsbidrag och privatiseringar av statliga sjukhus om Alliansen lägger en sån budget.

Man kan inte helt förråda sin ideologi.

Det jag menar är att då hade Löfven behövt släppa vänsterprägeln på budgeten, annars är resultat omöjligt.

Fast C och Fp har ju sagt tvärnej redan från början. Löfven verkade ju hellre vilja samarbeta med dessa än med V, men det har varit tvärnej hela tiden.

Om situationen hade varit det omvända och alliansen bjöd in Löfven till samtal så hade det varit barnsligt att bara säga tvärnej, ja.

För mig är det inte barnsligt att välja att inte stötta en budget man inte själv tycker om/anser är rimlig. Det är ju trots allt Löfven som ska bilda regering, det är hans uppdrag att förhandla fram budgetförslag som kan få med andra på tåget när han sitter i minoritet. Om nåt är det väl i så fall barnsligt att hävda att det är alla andras ansvar istället för att ta ansvar själv och försöka göra något åt situationen.

Kriser kommer uppstå på andra sätt under en mandatperiod för en statsminister. Jag vill åtminstone ha nån i ledningen som först och främst kan förutse konsekvenser av vissa val, ha en plan om det inte går som önskat och sen faktiskt har förmågan att lösa de problem som uppstår, något som inte Löfven direkt bevisat sig ha hittills.

Fast han har ju försökt från första början. C och Fp har vägrat. Vad ska han göra när de håller stenhårt på blockpolitiken?!

Fast C och Fp har ju sagt tvärnej redan från början. Löfven verkade ju hellre vilja samarbeta med dessa än med V, men det har varit tvärnej hela tiden.

Om situationen hade varit det omvända och alliansen bjöd in Löfven till samtal så hade det varit barnsligt att bara säga tvärnej, ja.

Jag vet. Och det tycker jag var onödigt gjort. Vad som sedan hände var att Löfven effektivt stängde alla möjligheter till samarbete med C och FP genom att förhandla med vänsterpartiet - och ge dem ett stort inflytande över frågor som Löfven visste skulle omöjliggöra samarbete med C och FP. Det var också dumt.

Jag vet. Och det tycker jag var onödigt gjort. Vad som sedan hände var att Löfven effektivt stängde alla möjligheter till samarbete med C och FP genom att förhandla med vänsterpartiet - och ge dem ett stort inflytande över frågor som Löfven visste skulle omöjliggöra samarbete med C och FP. Det var också dumt.

Vad tycker du att han i det läget skulle ha gjort istället för att förhandla med V? Förhandla med SD?

Fast han har ju försökt från första början. C och Fp har vägrat. Vad ska han göra när de håller stenhårt på blockpolitiken?!
Förmodligen för att han inte erbjöd tillräckligt mycket för få dem att överge ingångna avtal.

Han skulle exempelvis kunnat göra en kompromisslösning med alliansen. Det hade, även om det kostat mycket arbete och stolthet kunnat ge en starkare regering.

Att bara räcka ut en hand är som att säga, nu är avtalet klart, ge mig din hand så bekräftar du det.
Så fungerar inte en kompromisspolitik.

Förmodligen för att han inte erbjöd tillräckligt mycket för få dem att överge ingångna avtal.

Han skulle exempelvis kunnat göra en kompromisslösning med alliansen. Det hade, även om det kostat mycket arbete och stolthet kunnat ge en starkare regering.

Att bara räcka ut en hand är som att säga, nu är avtalet klart, ge mig din hand så bekräftar du det.
Så fungerar inte en kompromisspolitik.

Möjligt, men jag uppfattade det som att C och Fp var väldigt tydliga innan Löfven ens erbjöd nånting.

Vad tycker du att han i det läget skulle ha gjort istället för att förhandla med V? Förhandla med SD?

Avvaktat. Ta fram en regeringsgrund tillsammans med MP som sedan kunde förhandlas med C och FP när valförlusten lagt sig. Tydligt tagit avstånd från V:s tillväxtfientlighet och förakt mot företagare, så hade C och FP kunnat ändra sig.

Möjligt, men jag uppfattade det som att C och Fp var väldigt tydliga innan Löfven ens erbjöd nånting.
Han dömde väl redan under valkampen ut alliansen som alternativ.
Gick upp tillsammans med MP och V som det "enda" alternativet.
Sedan som regeringschef akterseglade han V för att (förmodar jag) ha en möjlighet att förhandla med mittenpartierna. Samtidigt som V erhöll ett stort inflytande "under bordet" sas.
Detta genomskådades naturligtvis av mittenpartierna och de agerade ju i linje med detta.
och ordspråket, som man bäddar får man ligga är väl rätt träffande i nuläget ;)

Liknande trådar

Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 329
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
14 517
Senast: Niyama
·
Tjatter Välkommen till ett somrigt Visby! Till staden har precis en resande tivoli anlänt och alla med barnasinnet kvar är väldigt glada. Pippi...
48 49 50
Svar
986
· Visningar
24 833
Senast: Klara
·
Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
36 976
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar