Om det blir extra val...

Hur röstar du vid ett eventuellt extra val?

• Likadant som i höstas

Röster: 221 73,7%
  • Byter parti

Röster: 50 16,7%
  • Vet inte

Röster: 26 8,7%
  • Låter bli att rösta

Röster: 3 1,0%

• Antal omröstningsdeltagare
    300
  • Omröstning stängd .
För mig är det inte barnsligt att välja att inte stötta en budget man inte själv tycker om/anser är rimlig. Det är ju trots allt Löfven som ska bilda regering, det är hans uppdrag att förhandla fram budgetförslag som kan få med andra på tåget när han sitter i minoritet. Om nåt är det väl i så fall barnsligt att hävda att det är alla andras ansvar istället för att ta ansvar själv och försöka göra något åt situationen.

Kriser kommer uppstå på andra sätt under en mandatperiod för en statsminister. Jag vill åtminstone ha nån i ledningen som först och främst kan förutse konsekvenser av vissa val, ha en plan om det inte går som önskat och sen faktiskt har förmågan att lösa de problem som uppstår, något som inte Löfven direkt bevisat sig ha hittills.

Men vem har sagt något om barnsligheter?
Vad jag hört om de som inte tänker rösta samma beror det som sagt delvis på att M inte har kvar något av sina starkaste namn. Vi är inte i samma läge som i september innan valet.

Men vem har sagt något om barnsligheter?
Vad jag hört om de som inte tänker rösta samma beror det som sagt delvis på att M inte har kvar något av sina starkaste namn. Vi är inte i samma läge som i september innan valet.
Det andra inlägget jag citerade. ;)

Jo, det kommer säkert ha betydelse också. Frågan är ju dock om det sitter starkare namn i andra partier.

Nääe. Men med MP. Miljöpartiet är ett spretigt parti, som också kan släppa vänsterflanken utan att göra brott mot sin ideologi.
Problemet är väl att C och MP står ganska långt ifrån varandra, Trots miljöpolitiken, så kan nog vara svårt att hitta samarbete där.

Det verkar ju som att regeringens budget kommer röstas ner i morgon och det finns då en risk/möjlighet att det utlyses extra val.
Utan att värdera den uppkomna situationen, så är jag nyfiken på hur du resonerar...

OM det blir extra val, kommer du då att rösta likadant som du gjorde i september?

Ja.

Problemet är väl att C och MP står ganska långt ifrån varandra, Trots miljöpolitiken, så kan nog vara svårt att hitta samarbete där.

De står inte så långt från varandra som man kan tro. MP är inte de drivande i de flesta C-fientliga förslag som lagts fram. Det finns några tuffa frågor kring beskattning av gröna näringar (C) och kring kärnkraften (FP), men de är mindre tuffa än många andra motsättningar i konstellationen. Lägger man radikala grejer gällande sådana frågor på lite is, kan man komma överens och regera landet i en turbulent tid.

De står inte så långt från varandra som man kan tro. MP är inte de drivande i de flesta C-fientliga förslag som lagts fram. Det finns några tuffa frågor kring beskattning av gröna näringar (C) och kring kärnkraften (FP), men de är mindre tuffa än många andra motsättningar i konstellationen. Lägger man radikala grejer gällande sådana frågor på lite is, kan man komma överens och regera landet i en turbulent tid.
Det kanske de inte är, men C vill värna landsbygden och bönderna, medan MP satsar på städerna och för en politik som i princip vore döden för svenska landsbygden. Så det är där jag tror det skär sig.

Det kanske de inte är, men C vill värna landsbygden och bönderna, medan MP satsar på städerna och för en politik som i princip vore döden för svenska landsbygden. Så det är där jag tror det skär sig.

Fast de är också överens i många frågor som välfärdsföretag, skola, satsningar på fossiloberoende, skattesänkningar på tjänster och arbete. MP har tvingats till sin vänsterflank av Löfven, genom förhandlingarna med V.

Ska det bli ett fungerande styre måste det räcka att "motparten" lägger ned sina extrema förslag på områdena. Man kan inte förvänta sig att de ställer upp på radikala förslag åt "andra" hållet. Det är det som är förhandling.

Oj! Vad får dig att tro det?

Jag kommer rösta lika som i september om det blir aktuellt.

I övrigt håller jag med om @landsbygdsbo s analys. SD har inget att komma med men det krävs annorlunda agerande av de andra partierna. Om S ska kunna samregera/samarbeta med något alliansparti måste Mp och V ut ur leken först. Annars kommer nog alliansväljarna snarare att gå ännu mer till SD...

Och just detta, att Fp och C vägrar ha med Mp att göra vet jag har gjort en del av mina "Alliansvänner" riktigt irriterade. Så till dem milda grad att de kan tänka sig att rösta S eller Mp.

Har tänkt vidare på denna lekstuga till riksdag som jag nu skulle vilja kalla det :D Möjligheten finns ju att regeringen nu röstar för SDs budget när den först ställs mot Alliansens för att sedan få en huvudomröstning mellan SDs och regeringens. Hur riksdagen och Sverige skulle reagera mot detta extrema praxisförbrytande maktspelet vore intressant att se. Alliansen skulle då tvingas att välja mellan att rösta på SDs budget eller att släppa fram regeringens genom att lägga ner sina röster. Hade varit intressant att se vad som hade hänt, även om jag inser att detta är högst teoretiskt och väldigt otroligt att inträffa :sneaky: Det mest intressanta blir i nuvarande läge enligt mig att se vad som händer efter budgeten faller. Kan inte bestämma mig om jag tror att det är bäst med nyval eller att talmannen får utse Löfvén igen och han får en ny chans att bryta alliansens blockpolitik (vilket jag hoppas han lyckas med). :D Och vid nyval kommer jag hålla fast vid samma parti. :)

:o Sorry, missade det, fick en notis om att det var mig du citerade. Tänkte inte på att det var en annan också, som skrivit en helt annan sak! :)
Lätt hänt! Jag försökte ju bara vara smidig och ta två saker på samma gång, gick visst sådär. :D

Löfven pratar om samarbete men han har ju själv sett till att det varit omöjligt.

Det går inte att först prata med V och sen tro att C och FP sen skall samarbeta om den politiken.

Men nu börjar vi om på ruta ett igen och då borde det gå.

Liknande trådar

Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 329
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
14 517
Senast: Niyama
·
Tjatter Välkommen till ett somrigt Visby! Till staden har precis en resande tivoli anlänt och alla med barnasinnet kvar är väldigt glada. Pippi...
48 49 50
Svar
986
· Visningar
24 833
Senast: Klara
·
Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
36 976
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar