Om det blir extra val...

Hur röstar du vid ett eventuellt extra val?

• Likadant som i höstas

Röster: 221 73,7%
  • Byter parti

Röster: 50 16,7%
  • Vet inte

Röster: 26 8,7%
  • Låter bli att rösta

Röster: 3 1,0%

• Antal omröstningsdeltagare
    300
  • Omröstning stängd .
Och just detta, att Fp och C vägrar ha med Mp att göra vet jag har gjort en del av mina "Alliansvänner" riktigt irriterade. Så till dem milda grad att de kan tänka sig att rösta S eller Mp.
Och andra, t.ex jag, ser det helt tvärtom, då jag inte gillar miljöpartiets politik och att samarbeta bara för vinst och släppa det man tror på skulle få mitt förtroende för partierna i fråga att dala.

Ska Löfvén samarbeta måste han kompromissa. Det verkar han inte villig till just nu.

Det är Löfvens huvudvärk detta. Det är hans uppgift att lösa situationen. Inte oppositionens. Det är inte synd om S, de måste istället kliva ner från sina höga hästar och faktiskt diskutera.
Jag skulle svarar på det där men får återkomma, jag ska suga på karamellen lite..

Senast ändrad:
Så här långt in i den direktsända budgetdebatten är iaf en sak säker gällande nuvarande läge, ett blocköverskridande samarbetet syns inte ens i horisonten.

Och andra, t.ex jag, ser det helt tvärtom, då jag inte gillar miljöpartiets politik och att samarbeta bara för vinst och släppa det man tror på skulle få mitt förtroende för partierna i fråga att dala.

Det handlar inte om att släppa det man tror på. Det handlar om en vilja att finna lösningar. Att hitta de punkter man kan enas kring. Att kunna kompromissa. Det finns rimligtvis mer som för demokratiska partier samman än den enda punkten: SD ska inte få något inflytande.

Situationen som den är idag ökar helt klart politikerföraktet och vilket parti är det som tjänar på det?

Det hade varit roligt att veta vad alliansen fick för erbjudande nu eftersom de tvunget vill ha regeringskris. Löfvens utsträckta hand har inte hjälpt men inviten har varit tydlig. Blockgränsen har varit viktig att hålla åt ena hållet. Till syvende och sist är det politikerna som ska lösa situationen väljarna satt dem i. Var det verkligen det här vi ville? Jag hade hellre sett en större koalitionsregering. Väljarna ville ju inte ha en borgerlig allians längre.
och tydligen ville man inte heller ha en rödgrön röra eftersom den inte fick egen majoritet. ;)

Så här långt in i den direktsända budgetdebatten är iaf en sak säker gällande nuvarande läge, ett blocköverskridande samarbetet syns inte ens i horisonten.
Varför inte köra igång röstning nu då så vi blir kvitt regeringen och kan utlysa nyval på nyårsafton. Då får vi ju två anledningar till att skjuta raketer o smällare :bump:

Så tragikomiskt att SD:s "Sverigevänliga politik" med ledorden "Trygghet och tradition" innebär att de orsakar politisk kris så fort de får chansen. :meh:

För övrigt undrar jag hur många gånger allianspartierna måste upprepa att de aldrig tänker samarbeta med SD för att Sjöstedt ska sluta komma med sådana antydningar?

Jag hoppas verkligen på en vettig blocköverskridande lösning nu.

Situationen som den är idag ökar helt klart politikerföraktet och vilket parti är det som tjänar på det?
Jag har faktiskt lite svårt att begripa varför den uppkomna situationen skulle leda till förakt för samtliga politiker?

Om Löfven inte kunnat presentera något som allianspartierna tycker är värt mödan - är det då alliansens fel? Att SD beter sig som pappskallar är väl knappast de demokratiska partiernas fel.

Jag har faktiskt lite svårt att begripa varför den uppkomna situationen skulle leda till förakt för samtliga politiker?

Om Löfven inte kunnat presentera något som allianspartierna tycker är värt mödan - är det då alliansens fel? Att SD beter sig som pappskallar är väl knappast de demokratiska partiernas fel.

Allianspartierna C och Fp stängde dörren för samarbete omedelbart efter valet. Det är oansvarigt. Det är inte att vilja ta ansvar och hitta gångbara lösningar. Det är dadda, hink och spade på alla sidor och alla borde sparkas ut ur riksdagen. Det är alla folkvaldas ansvar att tillsammans lösa situationen.

Allianspartierna C och Fp stängde dörren för samarbete omedelbart efter valet. Det är oansvarigt. Det är inte att vilja ta ansvar och hitta gångbara lösningar. Det är dadda, hink och spade på alla sidor och alla borde sparkas ut ur riksdagen. Det är alla folkvaldas ansvar att tillsammans lösa situationen.
Fast varför är det C och FPs ansvar att Löfven inte tänkt igenom och planerat hur han skulle bilda en regering vid en valvinst? Jag tycker snarare att det här ger svart på vitt att man faktiskt får ta eget ansvar och inte lita på att andra ska lösa ens problem.

Jag är säkert lite partisk också, då jag från början ansett att Löfven hamnat på fel plats och verkligen inte vill se honom styra landet, men i mina ögon har han ställt till det för sig själv och han gör det ju inte bättre genom att skylla kaoset på alliansen.

Regeringen har stöd från V och budgeten har fått anpassas för att V skall stödja den.

Alliansen är större än regeringen så därför måste V räknas till regeringsunderlaget.

En del av vänsterpolitiken måste bort om man skall få till ett samarbete med allianspartier. V måste dumpas helt enkelt.

En budget anpassad till V var ju enda alternativet när Fp och C smällde igen dörren i ansiktet på Lövfen. Alliansen har hela tiden varit tydliga med att de ska lägga fram och rösta på en egen budget. Samarbete över blocken har ju varit helt uteslutet från Fp och C sida. S måste ju göra vad de kan för att få igenom en budget. Med C och Fp:s inställning var S enda möjlighet attfå igenom en budget att få med sig V och sedan lägga avgörandet hos SD.

Fast varför är det C och FPs ansvar att Löfven inte tänkt igenom och planerat hur han skulle bilda en regering vid en valvinst? Jag tycker snarare att det här ger svart på vitt att man faktiskt får ta eget ansvar och inte lita på att andra ska lösa ens problem.

Jag är säkert lite partisk också, då jag från början ansett att Löfven hamnat på fel plats och verkligen inte vill se honom styra landet, men i mina ögon har han ställt till det för sig själv och han gör det ju inte bättre genom att skylla kaoset på alliansen.

Det är deras ansvar för att de är folkvalda. Det är alla folkvaldas ansvar att skapa ett stabilt styre som kan tänkas motsvara svenska folkets önskemål och förväntningar.

SD är ju lika folkvalda, i så fall går man ju emot svenska folkets önskemål genom att stänga ute dem. Vad är skillnaden?

SD är inte ett demokratiskt parti och majoriteten av svenskarna röstade på demokratiska partier. Det är skillnaden. Att samarbeta med SD är inte förenligt med ett demokratiskt styre.

Det här är verkligen inte en situation som gynnar någon.
Att ett land måste genomföra ett nyval är ett stort misslyckande, och påverkar enormt stora områden.
Sist Sverige hade ett nyval var 1958 då koalitionsregeringen mellan C och S föll, den gången var det pensionsfrågan som fällde avgörandet.
Nyval skall alltid ses som den absolut sista åtgärden.
Det påverkar landets ekonomi inom stora områden, det påverkar omvärldens syn på vårt land.
Tyvärr tror jag fortfarande att det är för komplicerat att lösa det hela, så ett nyval känns allt för nära just nu.

Liknande trådar

Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 329
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
14 517
Senast: Niyama
·
Tjatter Välkommen till ett somrigt Visby! Till staden har precis en resande tivoli anlänt och alla med barnasinnet kvar är väldigt glada. Pippi...
48 49 50
Svar
986
· Visningar
24 833
Senast: Klara
·
Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
36 976
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar