Om det blir extra val...

Hur röstar du vid ett eventuellt extra val?

• Likadant som i höstas

Röster: 221 73,7%
  • Byter parti

Röster: 50 16,7%
  • Vet inte

Röster: 26 8,7%
  • Låter bli att rösta

Röster: 3 1,0%

• Antal omröstningsdeltagare
    300
  • Omröstning stängd .
Det där är väl ändå bara propaganda? Det inser var och en att vid en förhandling är det ge och ta som gäller. Möjligen trodde han att SD skulle lägga ner sina röster och på det sättet släppa genom budgeten.

Nej, går man först och kompromissar med V och Mp, och sedan begär stöd från mitten för en så vänsterhanden politik så finns inte förutsättningar. Då skulle krävas att Löfven kommer med blankt papper.

Släpper Löfven vänsterkanten finns goda möjligheter att samarbeta, om en tid.

Nej, går man först och kompromissar med V och Mp, och sedan begär stöd från mitten för en så vänsterhanden politik så finns inte förutsättningar. Då skulle krävas att Löfven kommer med blankt papper.

Släpper Löfven vänsterkanten finns goda möjligheter att samarbeta, om en tid.
Han bjöd ju in redan från början, när pappret var blankt och blankt nej fick han.

Fast om alliansen valde att stödja de rödgrönas budget skulle de nog tappa mer väljare pga det till nästa val.

-----------------------------------------------

Jag skulle rösta samma om det blev nyval.
Om alla röstar likadant så får vi samma läge igen. Är det det vi vill ha?

Jag skulle rösta på samma parti som i september. Precis som @tanten skulle jag bli besviken på mitt parti om de valde att gå in och stödja en S-ledd regering. Hade jag velat stödja deras politik hade jag ju röstat rött.
Hur löser vi det då, om alla röstar likadant i nästa val också? Var är "gilla läget" och göra det bästa av situationen? Bara sitta och gnälla att "de andra" får fixa regerandet löser inga problem. Alla utom SD är rörande överens om att SD inte ska vara med. Se där, en utgångspunkt som en stor majoritet är överens om.

Fast på fb ser det ut som att alliansen skulle tappa en del väljare för att de vägrar samarbeta över blockgränsen.

Jag förstår inte, om det blir extraval då och vi säger att alliansen blir större än rödgröna. Det låter ju som att SD kommer fälla deras budget då, hur ska det funka om då rödgröna agerar lika barnsligt?

Jag antar att många som röstat på allianspartier kommer rösta annorlunda efter detta agerande.

För mig är det inte barnsligt att välja att inte stötta en budget man inte själv tycker om/anser är rimlig. Det är ju trots allt Löfven som ska bilda regering, det är hans uppdrag att förhandla fram budgetförslag som kan få med andra på tåget när han sitter i minoritet. Om nåt är det väl i så fall barnsligt att hävda att det är alla andras ansvar istället för att ta ansvar själv och försöka göra något åt situationen.

Kriser kommer uppstå på andra sätt under en mandatperiod för en statsminister. Jag vill åtminstone ha nån i ledningen som först och främst kan förutse konsekvenser av vissa val, ha en plan om det inte går som önskat och sen faktiskt har förmågan att lösa de problem som uppstår, något som inte Löfven direkt bevisat sig ha hittills.

Hur löser vi det då, om alla röstar likadant i nästa val också? Var är "gilla läget" och göra det bästa av situationen? Bara sitta och gnälla att "de andra" får fixa regerandet löser inga problem. Alla utom SD är rörande överens om att SD inte ska vara med. Se där, en utgångspunkt som en stor majoritet är överens om.

@Hedinn svarade ungefär so jag skulle ha gjort på din fråga.

För mig är det inte barnsligt att välja att inte stötta en budget man inte själv tycker om/anser är rimlig. Det är ju trots allt Löfven som ska bilda regering, det är hans uppdrag att förhandla fram budgetförslag som kan få med andra på tåget när han sitter i minoritet. Om nåt är det väl i så fall barnsligt att hävda att det är alla andras ansvar istället för att ta ansvar själv och försöka göra något åt situationen.

Kriser kommer uppstå på andra sätt under en mandatperiod för en statsminister. Jag vill åtminstone ha nån i ledningen som först och främst kan förutse konsekvenser av vissa val, ha en plan om det inte går som önskat och sen faktiskt har förmågan att lösa de problem som uppstår, något som inte Löfven direkt bevisat sig ha hittills.

Men hittills har kutymen väl varit att man läger ner sin röst om man ogillar regeringens förslag?

Jag röstar nog samma igen, men jag skulle nog dra mig för att rösta på S och Mp då deras samarbetsförmåga redan har visat tydliga sprickor.

Men hittills har kutymen väl varit att man läger ner sin röst om man ogillar regeringens förslag?

Alliansen har hela tiden sagt att de ska lägga egen budget och rösta på den.
SD har varit tydliga från förra valet med att de vill ha en vågmästarroll och att de kommer använda den.
Är inte förvånad alls att det blev såhär och tycker alla är skyldiga som de senaste fyra åren stängt ute SD. Jag är rädd att detta bara är början.

V måste nog lämnas utanför om det skall bli möjligt.

V är inte med i regeringen.

För tillfället är det MP som alliansen har svårt för.

Tycker dock att den stenhårda blockpolitiken (när blev Sverige en tvåpartistat?) och olika taktiker låser alldeles för mycket. Ingen verkar tänka konstruktivt utan mer en massa taktik och utspel. Och SD har helt tagit huvudrollen. Jag förstår inte varför de får sprida sina ekonomiska lögner utan att någon ens bryr sig om att svara emot (aktuellt igår t ex).

Jag skulle rösta lika som sist, men hoppas på en konstruktiv lösning som inte är så låst i blocken. Det går i andra länder, har gått förr , så jag förstår inte vad som är så farligt. Tror inte att det behöver missgynna de borgerliga partierna i nästa val. De har visat att de kan samarabeta i en regering om de vill gå till val gemensamt. Men mycket kommer vara väldigt annorlunda - varken personerna eller det politiska landskapet från 2006 är kvar.

Problemet med SD, som jag ser det, är att det till stor del sker missnöjesröstning i Sverige. Dvs man röstar inte på det man anser är bäst utan man röstar på något annat än det man inte tyckte var helt bra. Därav tror jag, tyvärr, att SD måste komma in i riksdagen och få någon form av inflytande innan folk inser att det kanske inte var så jäkla bra i alla fall. Jag vill inte att de ska ha inflytande och jag tänker absolut aldrig rösta på dem, men jag tror tyvärr inte att de kommer tappa väljare så länge de stängs ute, för då kommer fortfarande det där "oprövade alternativet" finnas som, i deras tankar och förhoppningar, kan göra allt fantastiskt bra.

Fortsätter SD att bli utestängda tror jag tyvärr bara att väljarstödet kommer bli högre, även i ren protest. Så kanske att det är bättre att släppa in dem nu, innan de blir större, så att de sen kan tappa väljare när folk blir missnöjda för att de inte fick igenom allt de lovat, snarare att de ska växa sig riktigt stora. Nu är de ju dessutom utan Jimmie Åkesson och bara det lär nog kunna fälla dem en del.

Problemet med SD, som jag ser det, är att det till stor del sker missnöjesröstning i Sverige. Dvs man röstar inte på det man anser är bäst utan man röstar på något annat än det man inte tyckte var helt bra. Därav tror jag, tyvärr, att SD måste komma in i riksdagen och få någon form av inflytande innan folk inser att det kanske inte var så jäkla bra i alla fall. Jag vill inte att de ska ha inflytande och jag tänker absolut aldrig rösta på dem, men jag tror tyvärr inte att de kommer tappa väljare så länge de stängs ute, för då kommer fortfarande det där "oprövade alternativet" finnas som, i deras tankar och förhoppningar, kan göra allt fantastiskt bra.

Fortsätter SD att bli utestängda tror jag tyvärr bara att väljarstödet kommer bli högre, även i ren protest. Så kanske att det är bättre att släppa in dem nu, innan de blir större, så att de sen kan tappa väljare när folk blir missnöjda för att de inte fick igenom allt de lovat, snarare att de ska växa sig riktigt stora. Nu är de ju dessutom utan Jimmie Åkesson och bara det lär nog kunna fälla dem en del.

Nej, det funkar inte. Det är bara att se på andra grannländer, hur snett de hamnat i debatten. Vi ska vara stolta över att vi har partier som vägrar ställa upp på det.

Han bjöd ju in redan från början, när pappret var blankt och blankt nej fick han.

Nja, vänsterpartiet var först ut i förhandlingar. Och sedan var det kört. På valnatten förekom det inviter åt alla håll, men det var för tidigt. Även om jag håller med om att det också var för tidigt för C och FP att stänga dörren. Lite mer ödmjukhet hade inte skadat i starten.

Det enda som funkar i en sån här situation är en bred mittenpolitik. Antingen genom minoritetsmittenregering eller genom en bred mittenregering. I Sverige har vi visat att det går att regera i minoritet om man släpper flankerna.

För att vara positiv är vi närmare min drömregering än vi varit på väldigt, väldigt länge.

Jag håller verkligen med dig om det sista @sjoberga . Jag tror det kan bli en bra mittenregering.

Utan omval, har S + C + Fp egen majoritet? Nä inte väl...?

Liknande trådar

Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 329
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
14 517
Senast: Niyama
·
Tjatter Välkommen till ett somrigt Visby! Till staden har precis en resande tivoli anlänt och alla med barnasinnet kvar är väldigt glada. Pippi...
48 49 50
Svar
986
· Visningar
24 833
Senast: Klara
·
Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
36 976
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar