Om det blir extra val...

Hur röstar du vid ett eventuellt extra val?

• Likadant som i höstas

Röster: 221 73,7%
  • Byter parti

Röster: 50 16,7%
  • Vet inte

Röster: 26 8,7%
  • Låter bli att rösta

Röster: 3 1,0%

• Antal omröstningsdeltagare
    300
  • Omröstning stängd .
Återstår att se :) Som du säger svårt att sia om vad som händer om 3½ år men att utvecklingen INTE skulle gå SDs väg finner jag otroligt :)

Jag tycker den här rädslan för SD tagit sig totalt irrationella proportioner och nu väljer alliansen alltså istället att lägga sig platt och släppa fram ett annat extremistparti, V, att få bestämma oproportionerligt mycket i jämförelse med det väljarstöd på ca 5% de faktiskt har. Kamrat Sjöstedt och hans hantlangare skrattar hela vägen till riksdagen.

Jag tycker den här rädslan för SD tagit sig totalt irrationella proportioner och nu väljer alliansen alltså istället att lägga sig platt och släppa fram ett annat extremistparti, V, att få bestämma oproportionerligt mycket i jämförelse med det väljarstöd på ca 5% de faktiskt har. Kamrat Sjöstedt och hans hantlangare skrattar hela vägen till riksdagen.

Jag tycker att det är högst rationellt. V har bara en helt annan ekonomisk politik.

Det bästa vore om det inte behövdes. Men nu behövdes det, eftersom SD valde kaosvägen. Då är det en mycket bra utveckling, givet omständigheterna.

Sd kommer förmodligen att öka, eftersom man befinner sig i ett politiskt vacuum.
Man har avtalat att man inte ska bedriva en aktiv oppositionspolitik, alltså finns det i praktiken bara 2 oppositionspartier kvar, de som inte var med på decemberavtalet.

V får ju igenom en hel del av sina idéer via sängvägen mens SD står kvar i opposition.
För många då det enda oppositionella alternativet till regeringen, tragiskt.

Jag tycker att det är högst rationellt. V har bara en helt annan ekonomisk politik.

Det bästa vore om det inte behövdes. Men nu behövdes det, eftersom SD valde kaosvägen. Då är det en mycket bra utveckling, givet omständigheterna.

Den här uppgörelsen kommer till för att politikerna i alliansen och s+mp inte förmår att diskutera sakpolitik med varandra. Den här uppgörelsen behövdes inte. Att enas om en budget vore väldigt mycket bättre. Jag förstår inte att alliansen går med på det här.

Nu har vi ett annat litet parti som kan ta budgeten i gisslan.

Hur kan en liten minoritet (13%) välja en kaosväg för riksdagen?
Är det inte riktigare att hävda att riksdagen är låst i sina egna värderingar och stolthet och därigenom styr in hela riksdagen in i ett kaos?

Att förhandla bort konstitutionella principer dvs att en opposition röstar på sina egna förslag hör inte hemma i en demokrati.
Om man istället valt att via en samlingsregering styra landet, med en kompromisspolitik som utesluter de extrema partierna så hade det varit mer korrekt.

Hur blir det framöver, ska alliansen nu rösta för eller lägga ner sina röster när regeringen för fram förslag som alliansen gick till val mot, dvs deras röster valde NEJ. Att köra över sina väljare så flagrant brukar straffa sig. Och vem tar emot dessa väljare då?
Är det detta du finner som den enda lösningen?

Den här uppgörelsen kommer till för att politikerna i alliansen och s+mp inte förmår att diskutera sakpolitik med varandra. Den här uppgörelsen behövdes inte. Att enas om en budget vore väldigt mycket bättre. Jag förstår inte att alliansen går med på det här.

Nu har vi ett annat litet parti som kan ta budgeten i gisslan.

Jag håller inte med om att uppgörelsen inte behövdes. Dessutom handlar den om just budgeten och inte alla sakfrågor som kommer att komma upp för omröstning under perioden. Det betyder att oppositionen finns kvar stark och att vi just kan få en debatt om sakfrågorna. SD som enda opposition stämmer ju just bara i den fråga de tydligt visat är den enda de bryr sig om. Och i den frågan är de sedan länge den enda oppositionen, om man definierar opposition som starkt avvikande åsikt än majoriteten.

Det kaos som SD skapade kan vi inte leva i. Därför behövdes den här begränsade (i sak och i tid) överenskommelsen för att få ett klimat att arbeta i alls.

Hur kan en liten minoritet (13%) välja en kaosväg för riksdagen?
Är det inte riktigare att hävda att riksdagen är låst i sina egna värderingar och stolthet och därigenom styr in hela riksdagen in i ett kaos?

Att förhandla bort konstitutionella principer dvs att en opposition röstar på sina egna förslag hör inte hemma i en demokrati.
Om man istället valt att via en samlingsregering styra landet, med en kompromisspolitik som utesluter de extrema partierna så hade det varit mer korrekt.

Hur blir det framöver, ska alliansen nu rösta för eller lägga ner sina röster när regeringen för fram förslag som alliansen gick till val mot, dvs deras röster valde NEJ. Att köra över sina väljare så flagrant brukar straffa sig. Och vem tar emot dessa väljare då?
Är det detta du finner som den enda lösningen?

De kommer inte att rösta för förslag de inte tycker är bra. De kommer att lägga ner sina röster i en enda, stor och återkommande fråga, dvs budgeten om risken är att en röst på eget förslag skapar kaos. Det är att ta ansvar och se till att Sverige kan styras. Det är en i sak och tid begränsad överenskommelse för att komma ur den deadlock som skapats efter valet med SDs agerande. Till saken hör att jag inte tycker att SD har gjort fel. Jag tycker att de är tydligare än någonsin.

Jag håller inte med om att uppgörelsen inte behövdes. Dessutom handlar den om just budgeten och inte alla sakfrågor som kommer att komma upp för omröstning under perioden. Det betyder att oppositionen finns kvar stark och att vi just kan få en debatt om sakfrågorna. SD som enda opposition stämmer ju just bara i den fråga de tydligt visat är den enda de bryr sig om. Och i den frågan är de sedan länge den enda oppositionen, om man definierar opposition som starkt avvikande åsikt än majoriteten.

Det kaos som SD skapade kan vi inte leva i. Därför behövdes den här begränsade (i sak och i tid) överenskommelsen för att få ett klimat att arbeta i alls.

Det enda man uppnår med det här är att blockera SD. På så sätt har SD återigen tillåtits styra riksdagen. Riksdagsarbetet kommer att vara mindre vitalt nu framöver.

Skall alliansen nu tillåta vilka vänstersvängar som helst trots att de saknar stöd hos befolkningen? Politik måste kunna handla om mer än att blockera SD.

De kommer inte att rösta för förslag de inte tycker är bra. De kommer att lägga ner sina röster i en enda, stor och återkommande fråga, dvs budgeten om risken är att en röst på eget förslag skapar kaos. Det är att ta ansvar och se till att Sverige kan styras. Det är en i sak och tid begränsad överenskommelse för att komma ur den deadlock som skapats efter valet med SDs agerande. Till saken hör att jag inte tycker att SD har gjort fel. Jag tycker att de är tydligare än någonsin.
Men ser du inte vad du skriver? De kommer inte att rösta för, det tro Fan det, men kommer de att lägga egna förslag eller kommer de att rösta nej när förslag ligger som deras väljare röstat mot.

För lägger man egna förslag och röstar på dem så är vi ju tillbaka på ruta noll igen.
Ta ex en lagändring som omöjliggör vinstintresse i skola eller vård. Att man inte röstar ja är klart, men har man frånsagt sig möjligheten att rösta nej?
Om nästa budgetförslag innebär finansiering visa fastighetsskatt eller arvskatt, ska man lägga ner sin röst eller för man rösta nej?
osv, osv!

Det enda man uppnår med det här är att blockera SD. På så sätt har SD återigen tillåtits styra riksdagen. Riksdagsarbetet kommer att vara mindre vitalt nu framöver.

Skall alliansen nu tillåta vilka vänstersvängar som helst trots att de saknar stöd hos befolkningen? Politik måste kunna handla om mer än att blockera SD.

Om man uppnått att blockera SD, kan man sedan låta det handla om annat. Om man inte uppnått det, kan det inte handla om annat, tills det är ordnat. Jag anser att man uppnått det nu och kan gå vidare, istället för att fortsätta i ett vakuum minst fyra månader till.

Det är ju inte bara SD som blockerar riksdagen. Minst lika skyldiga är övriga partier som vägrar diskutera fram en budget som kan stödjas av en majoritet i riksdagen. Båda sidor skulle behöva släppa vissa frågor men det borde gått att göra. Kanske är det feghet eller orutin som gör det så svårt?

Jag trodde inte att jag skulle säga det här men faktum är att jag saknar Göran Persson till och med.

Liknande trådar

Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 324
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
14 517
Senast: Niyama
·
Tjatter Välkommen till ett somrigt Visby! Till staden har precis en resande tivoli anlänt och alla med barnasinnet kvar är väldigt glada. Pippi...
48 49 50
Svar
986
· Visningar
24 833
Senast: Klara
·
Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
36 976
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar