Om det blir extra val...

Hur röstar du vid ett eventuellt extra val?

• Likadant som i höstas

Röster: 221 73,7%
  • Byter parti

Röster: 50 16,7%
  • Vet inte

Röster: 26 8,7%
  • Låter bli att rösta

Röster: 3 1,0%

• Antal omröstningsdeltagare
    300
  • Omröstning stängd .
Fast folket har inte röstat fram S som regering egentligen. Folket har röstat så spretigt att det egentligen inte fanns något självklart regeringsalternativ, eftersom det blev en tydlig minoritet oavsett vem som fick uppdraget att bilda regering. Alliansen tillsammans är större än S ensamt...

Och det skulle inte bli moderaterna istället utan alliansen...
Jo det är sant att folket har röstat spretigt :p
Men jag avskyr blockpolitiken så mycket just pga detta, det blir ju fyra partier mot en (eller tre) - hur mycket förklaringar jag än läser eller hör så kan jag INTE förstå hur det skulle vara rättvist med fyra mot tre? :rage:

För övrigt så

SIFO var tydligen också nyfikna. Och utfallet i deras undersökning skiljer sig väl inte så jättemycket från utfallet här... Det pekar i alla fall i samma riktning.

http://www.aftonbladet.se/senastenytt/ttnyheter/inrikes/article19970022.ab
Men de där 14% kan göra stor skilnad, iallafall om de är blocköverskridande. Men det känns inte så troligt, de flesta byter väl bara parti inom samma block va? Om det inte gäller SD såklart.

Jaså? Nu blev jag lit förvånad, kan du förklara varför du tror det? :)

Jag har hört och läst många som röstat på nåt alliansparti och nu är förbannade på hur dom hanterat situationen, dessutom är Reinfeldt och Borg ute är leken. Har även läst om folk som tänker byta åt andra hållet, pga Löfven. Men dessa är färre.

Jag har hört och läst många som röstat på nåt alliansparti och nu är förbannade på hur dom hanterat situationen, dessutom är Reinfeldt och Borg ute är leken. Har även läst om folk som tänker byta åt andra hållet, pga Löfven. Men dessa är färre.
Hoppas det gäller hela Sveriges befolkning då :angel:;)

Men de där 14% kan göra stor skilnad, iallafall om de är blocköverskridande. Men det känns inte så troligt, de flesta byter väl bara parti inom samma block va? Om det inte gäller SD såklart.
Jag hoppades just att det skulle vara många som kan tänka sig att rösta på något annat parti, för att förhoppningsvis få ett valresultat som pekar tydligare åt något håll. Och jag är övertygad om att det finns en hel del som kan tänka sig att både byta block och byta till/från SD. Åsså ska vi inte glömma bort att Fi plötsligt kan blanda in sig i leken också, när det nu blir extraval.

Jag hoppades just att det skulle vara många som kan tänka sig att rösta på något annat parti, för att förhoppningsvis få ett valresultat som pekar tydligare åt något håll. Och jag är övertygad om att det finns en hel del som kan tänka sig att både byta block och byta till/från SD. Åsså ska vi inte glömma bort att Fi plötsligt kan blanda in sig i leken också, när det nu blir extraval.

Nä, Fi kommer nog gå betydligt sämre detta val.

Jag har mest hört
1. Röstar samma
2. Byta till Alliansen, "då funkade Sverige"

Ännu inte hört någon som uttryckt att de vill byta över blocken åt andra hållet. Däremot flera som röstat F! som nu funderar V, MP istället för stabilitets skull.

Förlåt men det här finner jag faktiskt lite konstigt:
"... låta alliansen [...] bilda regering med Socialdemokraterna som stödparti."

Varför ska S vara den som säger ja till en budget som de inte vill ha och vara ett stödparti? Varför kan det inte vara M som säger ja till S budgeten och vara ett stödparti til dem nu när det faktiskt var S som fick flest röster och därmed ansvaret att bilda regering av det svenska folket? Varför föreslog de inte detta? :grin:
Tja. Tänk själv.

Ni är en grupp som styrt och som är övertygade om att ni är det allra bästa alternativet. Ett annat parti vinner. Ni är tillsammans större än detta parti. De har punkter och värderingar som är helt obegripliga och kassa. Själva har ni lagt en kanonbra budget ni är överens om och som ni lovat väljarna att ni tänker stå fast vid.

Detta vinnande parti kommer och säger varsågoda att stödja min budget.

Varför skulle du överge allt du tror på, allt du anser rätt, för att stödja detta parti som är mindre än ni? Och stödja det partiets usla förslag?

Jag har mest hört
1. Röstar samma
2. Byta till Alliansen, "då funkade Sverige"

Ännu inte hört någon som uttryckt att de vill byta över blocken åt andra hållet. Däremot flera som röstat F! som nu funderar V, MP istället för stabilitets skull.

I tillägg så har jag hört några som jag tror inte röstat M förut, som är sugna på en kvinnlig statsminister. Jag tror dock inte att de byter block om de röstar så.

Allt är ju bara spekulationer.

Mycket hänger på vem som får "äga" valet Lyckas SD göra det till ett val om invandring så finns risken att SD gör ett rekordval till. Fördelas sedan resten av rösterna på samma sätt som nu har vi ju bara gått ur askan in i elden.

Jag hoppas naturligtvis alliansen (M, C, FP o KD) får egen majoritet.

Tja. Tänk själv.

Ni är en grupp som styrt och som är övertygade om att ni är det allra bästa alternativet. Ett annat parti vinner. Ni är tillsammans större än detta parti. De har punkter och värderingar som är helt obegripliga och kassa. Själva har ni lagt en kanonbra budget ni är överens om och som ni lovat väljarna att ni tänker stå fast vid.

Detta vinnande parti kommer och säger varsågoda att stödja min budget.

Varför skulle du överge allt du tror på, allt du anser rätt, för att stödja detta parti som är mindre än ni? Och stödja det partiets usla förslag?
Med vissa förändringar i din text (angående vem som vann) så skulle det kunna gälla minst lika bra S som Alliansen :grin:
Allt beror på ur vilket perspektiv man tittar på detta från. Tror att det nästan är omöjligt att vara objektiv.

Med vissa förändringar i din text (angående vem som vann) så skulle det kunna gälla minst lika bra S som Alliansen :grin:
Allt beror på ur vilket perspektiv man tittar på detta från. Tror att det nästan är omöjligt att vara objektiv.

Vem har talat om att vara objektiv???? :confused:

Jag försökte bara förklara att det inte är så att en sida har rätt och de andra är halstarriga idioter.

S har sina bevekelsegrunder att göra på sitt vis. Alliansen har sina.
Jag anser att S betett sig huvudlöst just nu.
I mitt fb-flöde finns kommenteraer om vilka idioter alliansen är som inte stödjer S.

Jag tycker att det är så synd om Fridolin inte får fortsätta att vara skolminister.

Trots att jag inte röstar på MP så tror jag att han hade blivit en kanonminister inom skolan.

Det är än mer ledsamt.

Vem har talat om att vara objektiv???? :confused:

Jag försökte bara förklara att det inte är så att en sida har rätt och de andra är halstarriga idioter.

S har sina bevekelsegrunder att göra på sitt vis. Alliansen har sina.
Jag anser att S betett sig huvudlöst just nu.
I mitt fb-flöde finns kommenteraer om vilka idioter alliansen är som inte stödjer S.
Nu tror jag att jag har uttalat mig klumpigt, jag menade det sista som en allmän reflektion och inte som en pik mot dig. Ber om ursäkt om du har uppfattat det så!

Jag menade bara att alla har nog sina åsikter och det därmed är svårt (för någon alls) att vara objektiv för att avgöra vem som gjort "rätt eller fel" (så att säga) i det här läget. Precis som du säger alltså :)

Nä, Fi kommer nog gå betydligt sämre detta val.

Det tror jag också, jag röstade F! men kommer troligtvis inte göra det i mars då jag tycker det är viktigare att landet tar sig ur den här jobbiga situationen. Att jag gärna ser att F! kommer in i riksdagen vid ett senare tillfälle är en helt annan sak :)

Extra val på gång alltså..... Men blir det enbart riksdagsval....eller skall man välja nytt i kommun och landsting också....???

Nope... vilket jag personligen tycker är lite fel, efter det som nu hänt så tror jag att det skulle kunna hända mycket inom kommun och landsting om vi fick nyval där också.

"
Gäller extra valet även till kommun- och landstingsfullmäktige?

Nej, det är endast val till riksdagen."

http://www.val.se/det_svenska_valsystemet/allmant_om_val/extra_val/index.html

Nu tror jag att jag har uttalat mig klumpigt, jag menade det sista som en allmän reflektion och inte som en pik mot dig. Ber om ursäkt om du har uppfattat det så!

Jag menade bara att alla har nog sina åsikter och det därmed är svårt (för någon alls) att vara objektiv för att avgöra vem som gjort "rätt eller fel" (så att säga) i det här läget. Precis som du säger alltså :)
Poängen är väl dock att det trots allt var Löfvens ansvar att bilda en stark regering, när han sen inte lyckas kastar han skit på Alliansen och anser att det är deras fel att SD fick såpass mycket inflytande, när han precis lika bra kunde ha undvikit det själv, genom samma uppoffringar som han ansåg att Alliansen borde ha gjort.

Han själv värderade uppenbarligen andra saker högre än att hålla SD ute, och då borde han ha accepterat att Alliansen gjorde detsamma, helt enkelt.

Liknande trådar

Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 324
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
14 517
Senast: Niyama
·
Tjatter Välkommen till ett somrigt Visby! Till staden har precis en resande tivoli anlänt och alla med barnasinnet kvar är väldigt glada. Pippi...
48 49 50
Svar
986
· Visningar
24 833
Senast: Klara
·
Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
36 976
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar