Om det blir extra val...

Hur röstar du vid ett eventuellt extra val?

• Likadant som i höstas

Röster: 221 73,7%
  • Byter parti

Röster: 50 16,7%
  • Vet inte

Röster: 26 8,7%
  • Låter bli att rösta

Röster: 3 1,0%

• Antal omröstningsdeltagare
    300
  • Omröstning stängd .
Jag har funderat på kommande val. Jag vill rösta på ett parti som är beredd att samarbeta med det andra blocket för att SD inte ska kunna ställa till det överhuvudtaget. S och Mp säger sig vilja det nu, frågan är om dom vill det om alliansen vinner (med SD som vågmästare)?

Jag funderar likadant som dig, vill egentligen rösta på V, men känner också att fokus just nu måste ligga på att försöka få bort SD som vågmästare och då är frågan om det inte krävs ett samarbete över blockgränserna, vilket skulle göra att jag hellre röstar på S eller mp som har möjligheter och i allafall just nu en vilja till såna överenskommelser.

Jag har funderat på kommande val. Jag vill rösta på ett parti som är beredd att samarbeta med det andra blocket för att SD inte ska kunna ställa till det överhuvudtaget. S och Mp säger sig vilja det nu, frågan är om dom vill det om alliansen vinner (med SD som vågmästare)?

För trovärdighetens skull så är det inget alternativ att inte samarbeta - åtminstone inte med Stefan Löfven kvar som partiledare. Jag är övertygad om att det skulle slå hårt mot S att inte samarbeta.

Situationen var dessutom den omvända för ett år sedan, även om det bara gällde en punkt i budgeten - höjd brytpunkt för statlig inkomstskatt. Praxis är att man antingen godtar eller inte godtar budgeten som helhet, inte att man godtar den med vissa reservationer. S bröt mot praxis när man fällde delar av alliansens budget. Man får inte glömma att det till syvende och sist gjordes möjligt på grund av SD som vågmästare då de anslöt sig till de rödgröna i voteringen och vid den tidpunkten hade S inget emot att låta SD få den rollen.

Jag tycker att båda sidor - kanske tydligast S - har gjort klart att de inte är beredda att samarbeta med det andra blocket. Stefan Löfvens agerande kan inte tolkas på annat sätt än att han bara vill ha samarbete så länge det är S som regerar.

Jag är röd, eller åtminstone socialliberal eller vänsterliberal, men jag blir inte alls klok på Stefan Löfvens agerande och hyser mycket lite förtroende för honom. Han säger att han har tagit ansvar och skyller på Alliansen för att SD har kunnat få så stort inflytande. Men i själva verket var det han som började tumma på praxis redan för ett år sedan.

För trovärdighetens skull så är det inget alternativ att inte samarbeta - åtminstone inte med Stefan Löfven kvar som partiledare. Jag är övertygad om att det skulle slå hårt mot S att inte samarbeta.

Situationen var dessutom den omvända för ett år sedan, även om det bara gällde en punkt i budgeten - höjd brytpunkt för statlig inkomstskatt. Praxis är att man antingen godtar eller inte godtar budgeten som helhet, inte att man godtar den med vissa reservationer. S bröt mot praxis när man fällde delar av alliansens budget. Man får inte glömma att det till syvende och sist gjordes möjligt på grund av SD som vågmästare då de anslöt sig till de rödgröna i voteringen och vid den tidpunkten hade S inget emot att låta SD få den rollen.

Jag tycker att båda sidor - kanske tydligast S - har gjort klart att de inte är beredda att samarbeta med det andra blocket. Stefan Löfvens agerande kan inte tolkas på annat sätt än att han bara vill ha samarbete så länge det är S som regerar.

Jag är röd, eller åtminstone socialliberal eller vänsterliberal, men jag blir inte alls klok på Stefan Löfvens agerande och hyser mycket lite förtroende för honom. Han säger att han har tagit ansvar och skyller på Alliansen för att SD har kunnat få så stort inflytande. Men i själva verket var det han som började tumma på praxis redan för ett år sedan.

För att göra ett tillägg så får jag uppfattningen om att Stefan Löfven inte alls har hajat det här med partipolitik. Han verkar tro att oavsett utgångspunkt så finns det en förhandlingsposition bara det finns minst ett gemensamt mål (i det här fallet att inte låta SD få reell makt). Vad han tycks glömma är att det finns en väsentlig skillnad mellan t.ex. hot om strejk och hot om att inte kunna regera och det är att när arbetarna hotar med strejk så stannar bokstavligen delar av Sverige medan när en regering hotar att inte kunna driva sin politik så står det en annan part (i det här fallet Alliansen) redo som gärna tar över.

Annie Lööfs take on situationen och varför:
Expressen.se kan nu avslöja att alliansledarna då krävde att Stefan Löfven bad om ursäkt och erkände att det var fel att bryta isär budgeten och bryta mot praxis som Socialdemokraterna gjorde förra året när alliansen lagt sin budget.

- Men det vägrade han att göra, berättar nu Centerledaren Annie Lööf.
Expressen.se mötte henne på torsdagen utanför riksdagens kammare.

Alliansen hade lösningen för Stefan Löfven - men han vägrade lyssna?

- Vi presenterade för honom att vi vill titta på statsministeromröstningarna. Socialdemokraterna har konsekvent valt att säga nej om man inte själv sitter i regeringen. Alliansen lade ner sina röster. Inför valet vägrade Stefan Löfven att göra så. Ett annat krav var att de skulle erkänna att det de gjorde förra året var fel - att man ska behandla en budget i sin helhet. Det vägrade han att göra.

- Vi kom med väldigt konkreta förslag till Stefan Löfven i förrgår natt, hävdar Annie Lööf.

Men inget som kunde räddat Löfven ur den här situationen?

- Nej, men däremot ville vi för framtiden säkerställa att man kan styra i minoritet. Vi hoppas nu att Stefan Löfven tar denna inbjudan så att vi har överenskommelser på plats inför nästa mandatperiod som börjar i april nästa år. Stefan Löfven bör ta sig en funderare på om han inte ska ta vår utsträckta hand.

"Han sätter makten framför allt"
Enligt Annie Lööf blev både hon och de andra alliansledarna överraskade när statsministern kom med beskedet om att han utlyser nyval.

- Den analys man kan göra av Stefan Löfven är att han sätter makten framför allt. Om han är en samarbetsman borde ett av förslagen kunna ha varit att låta alliansen, som fått igenom sin budget, bilda regering med Socialdemokraterna som stödparti. Då hade vi haft en regering som är erfaren, regeringsduglig och där vi har en bred majoritet. Men det har aldrig varit uppe på kartan för Stefan Löfven för han har varit mer intresserad av att sitta vid regeringsmakten än att hitta konstruktiva lösningar, och det har förvånat mig. Jag blev mycket överraskad.

Jag kan säga att jag inte skyllde på SD när FP och C sa direkt att de aldrig skulle tänka sig att samarbeta med S, jag svor snarare ramsor av fula ord över blockpolitiken :rage::grin:
Med det sagt så tycker inte jag att man ska samarbeta med SD pga deras människosyn.

*kl*
Förresten, hur många procent av sveriges befolkning skulle rösta nej om de någonsin gjorde en omröstning om blockpolitiken tror ni? För jag kan fan inte komma ihåg om de ens frågade oss om vi tyckte det var okej när de införde det :rage:
Intressant info från Annie Lööf i Expressen:
- Den analys man kan göra av Stefan Löfven är att han sätter makten framför allt. Om han är en samarbetsman borde ett av förslagen kunna ha varit att låta alliansen, som fått igenom sin budget, bilda regering med Socialdemokraterna som stödparti. Då hade vi haft en regering som är erfaren, regeringsduglig och där vi har en bred majoritet. Men det har aldrig varit uppe på kartan för Stefan Löfven för han har varit mer intresserad av att sitta vid regeringsmakten än att hitta konstruktiva lösningar, och det har förvånat mig. Jag blev mycket överraskad.

Nu väntar valrörelse - och Annie Lööf är väl förberedd, hävdar hon.
ur: http://www.expressen.se/nyheter/loof-han-satter-makten-framfor-allt/

Jag argumenterar inte för låst blockpolitik (långt därifrån), jag menar bara att det inte verkar vara något politikerna hittat på själva helt isolerade från sina väljare. Jag vet inte hur fördelningen faktiskt ser ut, men jag uppfattar att det är rätt vanligt att folk är emot samarbete över blockgränserna ändå?
Det har jag förstått, jag tycker att det är en intressant diskussion bara :)
Menar du fördelningen mellan blocken eller något annat?
Jag tänker på hur det var innan blockpolitiken kom till, då hände det väl med samarbete mellan t.ex. S+FP i någon fråga och sedan kanske t.ex. M+Mp i någon annan fråga fastän de hade andra frågor som de var kanske motsatsen till varandra i. Det måste ju ha fungerat på något sätt då. Säkert fanns det folk som tyckte kanske "FP/Mp?! Blää, de avskyr jag ju!" men eftersom det bara var en fråga så kanske de flesta kunde acceptera/strunta i det. Nu istället för att avsky något enstaka psrti så avskyr man istället ett helt block och det om något sabbar ju alla möjligheter till samarbete :meh:

Först envisades han med att uppfordrande vifta åt Centerpartiet och Folkpartiet, en inbjudan som också krävde att de skulle svika Alliansen. I går – i grevens tid – bjöd han förvisso in hela Alliansen, men upplägget då var alltså att de var välkomna in för att ägna sig åt lite nattligt petande i en budget som han snickrat med MP och V. Smakligare förhandlingslägen har man sett.
Han föreslog väl att skicka budgeten på återremiss, det är inte lite nattligt petande.

Jag röstade på Piratpartiet nu, men kommer nog rösta på något av regeringspartierna (garanterat inte KD,V eller SD) men har inte riktigt bestämt mig än..

Förlåt men det här finner jag faktiskt lite konstigt:
"... låta alliansen [...] bilda regering med Socialdemokraterna som stödparti."

Varför ska S vara den som säger ja till en budget som de inte vill ha och vara ett stödparti? Varför kan det inte vara M som säger ja till S budgeten och vara ett stödparti til dem nu när det faktiskt var S som fick flest röster och därmed ansvaret att bilda regering av det svenska folket? Varför föreslog de inte detta? :grin:

Det har jag förstått, jag tycker att det är en intressant diskussion bara :)
Menar du fördelningen mellan blocken eller något annat?
Jag tänker på hur det var innan blockpolitiken kom till, då hände det väl med samarbete mellan t.ex. S+FP i någon fråga och sedan kanske t.ex. M+Mp i någon annan fråga fastän de hade andra frågor som de var kanske motsatsen till varandra i. Det måste ju ha fungerat på något sätt då. Säkert fanns det folk som tyckte kanske "FP/Mp?! Blää, de avskyr jag ju!" men eftersom det bara var en fråga så kanske de flesta kunde acceptera/strunta i det. Nu istället för att avsky något enstaka psrti så avskyr man istället ett helt block och det om något sabbar ju alla möjligheter till samarbete :meh:

Med fördelningen menar jag hur åsikterna ser ut bland väljare, alltså hur vanligt/ovanligt det är att vara för eller emot blocköverskridande samarbete. Jag uppfattar det definitivt som mycket vanligare än tex @sjoberga tycks göra (och ser inte någon överrepresentation från vare sig vänster eller höger...), men jag har inget annat underlag än "folk jag pratat med" vilket ju inte säger så mycket.

Med fördelningen menar jag hur åsikterna ser ut bland väljare, alltså hur vanligt/ovanligt det är att vara för eller emot blocköverskridande samarbete. Jag uppfattar det definitivt som mycket vanligare än tex @sjoberga tycks göra (och ser inte någon överrepresentation från vare sig vänster eller höger...), men jag har inget annat underlag än "folk jag pratat med" vilket ju inte säger så mycket.
Intressant, jag har fått lite mera känslan av att folk börjar tröttna på politiken nu och börjar undra vem som ska räcka ut handen. Eller så är jag lomhörd och hör bara det jag vill ;)

Förlåt men det här finner jag faktiskt lite konstigt:
"... låta alliansen [...] bilda regering med Socialdemokraterna som stödparti."

Varför ska S vara den som säger ja till en budget som de inte vill ha och vara ett stödparti? Varför kan det inte vara M som säger ja till S budgeten och vara ett stödparti til dem nu när det faktiskt var S som fick flest röster och därmed ansvaret att bilda regering av det svenska folket? Varför föreslog de inte detta? :grin:
I just detta fallet -> för att den folkvalda riksdagen har röstat fram alliansens budget. Och för att ha majoritetsstöd.
Med sossarna som stödparti hade alliansen varit tvungna att förhandla med dem och ge och ta...

I just detta fallet -> för att den folkvalda riksdagen har röstat fram alliansens budget. Och för att ha majoritetsstöd.
Med sossarna som stödparti hade alliansen varit tvungna att förhandla med dem och ge och ta...
Hmm, jag tror att jag förstår, tack för förklaringen. Även om jag känner att det blir lite orimligt när det är S som folket röstat fram som regering och så blir det istället M :crazy:
Men demokrati ska väl inte vara enkelt, eller det har iallafall inte blivit det ;)

Hmm, jag tror att jag förstår, tack för förklaringen. Även om jag känner att det blir lite orimligt när det är S som folket röstat fram som regering och så blir det istället M :crazy:
Men demokrati ska väl inte vara enkelt, eller det har iallafall inte blivit det ;)
Fast folket har inte röstat fram S som regering egentligen. Folket har röstat så spretigt att det egentligen inte fanns något självklart regeringsalternativ, eftersom det blev en tydlig minoritet oavsett vem som fick uppdraget att bilda regering. Alliansen tillsammans är större än S ensamt...

Och det skulle inte bli moderaterna istället utan alliansen...

För övrigt så
skälet till att jag undrar är att jag är nyfiken på om det är möjligt att få ett annat resultat vid ett extra val än det som blev i höstas...
Jag kommer också rösta på samma.

Urvalet här är ju inte så stort, men kanske kan det ändå ge en fingervisning?
Det är ju inte riktigt samma fråga som partipolitiken, där buke röstade helt annorlunda än riket i stort...
SIFO var tydligen också nyfikna. Och utfallet i deras undersökning skiljer sig väl inte så jättemycket från utfallet här... Det pekar i alla fall i samma riktning.

http://www.aftonbladet.se/senastenytt/ttnyheter/inrikes/article19970022.ab

Liknande trådar

Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 329
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
14 517
Senast: Niyama
·
Tjatter Välkommen till ett somrigt Visby! Till staden har precis en resande tivoli anlänt och alla med barnasinnet kvar är väldigt glada. Pippi...
48 49 50
Svar
986
· Visningar
24 833
Senast: Klara
·
Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
36 976
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar