Om det blir extra val...

Hur röstar du vid ett eventuellt extra val?

• Likadant som i höstas

Röster: 221 73,7%
  • Byter parti

Röster: 50 16,7%
  • Vet inte

Röster: 26 8,7%
  • Låter bli att rösta

Röster: 3 1,0%

• Antal omröstningsdeltagare
    300
  • Omröstning stängd .
Jag ogillar också block-erandet starkt. Det hindrar en bra mittenregering och polariserar i onödan.
Frågan vilket som är bäst, en bra mittregering (S; FP; C) eller en bra allians (M; KD; C; FP)

I dagens läge skulle nog en "stor koalition" dvs, M och S kunna utgöra en realpolitisk stabil plattform om partierna bara kunde slänga bort stoltheten.

De närmaste 4 åren ser ut att bli rätt så turbulenta både nationellt och internationellt så det vore en lisa för Sverige som stat och ekonomisk enhet med den stabiliteten det skulle kunna utgöra.

Stort egenvärde. Om alternativet till exempel är att skicka tillbaks människor till krig och förtryck.

Då handlar det om att man vill hjälpa människor och inte att man vill ha ökad sysselsättning och tillväxt.

I övrigt är en heterogen befolkning överlägsen när det gäller att skapa utveckling, innovationer och hitta nya handelsvägar.

Det finns extremt få variabler som har ett robust samband med tillväxt per capita. Invandring tillhör en av de variabler som saknar ett robust samband. Ditt påstående är helt frånvänt från vad forskningen säger.

Stort egenvärde. Om alternativet till exempel är att skicka tillbaks människor till krig och förtryck.

I övrigt är en heterogen befolkning överlägsen när det gäller att skapa utveckling, innovationer och hitta nya handelsvägar. En butter, outbildad, ultrakonservativ, rasistisk och homogen befolkning är en katastrof. Dvs om det vore så att SD-väljaren utgjorde norm för "svenskhet" (som de själva ofta tror) och inte var en påtagligt avvikande grupp i det svenska samhället.

Lite kan man påstå att SD-väljare helt enkelt är påtagligt långt ifrån svenska i sina egenskaper.

En befolkning bestående av olika etniska kulturer där en av dessa etniska kulturer skamlöst utnyttjar de andra i ett ultrakapitalistiskt system har ju visat sig vara synnerligen effektivt.

Men det var väl inte vad du menade kan jag tänka ;)

Sverige är idag oerhört beroende av handel, konkurrensförmåga och teknisk utveckling.
Att försöka fortsätta bygga på arbetsplatser där ingen eller liten kunskap krävs för produktion är inget alternativ för vår del.
Vi har den lägsta andelen hjälparbetare i världen som det nu är.
Alltså ska vi tacksamt ta emot högutbildade ungdomar som vi enkelt skulle kunna fasa in i de behov vår industri har.
Men vi båda vet, att det är inte där problemet ligger.

De som inte har någon kompetens när de kommer, tillhör språkgrupper som svårligen kan omskolas till de vi behöver och de som inte har någon som helst studievana. De kommer under förutsebar tid bara kosta samhället pengar oavsett vilken humanitär inställning samhället för tillfället har.

Alltså till kommande val så vore det ju på plats att redovisa ekonomiskt vad det kostar och om vi är tvungna att göra prioriteringar för att har råd.

Den senaste flyktingvågen från Syrien har ju haft en betydligt högre utbildningsstandard än vad svenskan har genomsnittligt.
Mycket beroende på att det är just unga välutbildade som lyckats forcera FRONTEXS taggtrådar.
Så dessa kommer på sikt att bli en tillgång.

Då handlar det om att man vill hjälpa människor och inte att man vill ha ökad sysselsättning och tillväxt.

Det finns extremt få variabler som har ett robust samband med tillväxt per capita. Invandring tillhör en av de variabler som saknar ett robust samband. Ditt påstående är helt frånvänt från vad forskningen säger.

I heterogena, toleranta miljöer där olika utgångspunkter möts frodas innovationerna. I miljöer med homogena sammansättningar uppstår inte den brytning som krävs. Jag har läst ett flertal studier som lovordar den typen av toleranta miljöer. Succéerna som hänvisas till, utesluter inte vetenskapligt att liknande inte kan uppstå i andra miljöer. Det anges som framgångsfaktor av de inblandade själva och sannolika framgångsfaktorer av forskarna.

En befolkning bestående av olika etniska kulturer där en av dessa etniska kulturer skamlöst utnyttjar de andra i ett ultrakapitalistiskt system har ju visat sig vara synnerligen effektivt.

Men det var väl inte vad du menade kan jag tänka ;)

Sverige är idag oerhört beroende av handel, konkurrensförmåga och teknisk utveckling.
Att försöka fortsätta bygga på arbetsplatser där ingen eller liten kunskap krävs för produktion är inget alternativ för vår del.
Vi har den lägsta andelen hjälparbetare i världen som det nu är.
Alltså ska vi tacksamt ta emot högutbildade ungdomar som vi enkelt skulle kunna fasa in i de behov vår industri har.
Men vi båda vet, att det är inte där problemet ligger.

De som inte har någon kompetens när de kommer, tillhör språkgrupper som svårligen kan omskolas till de vi behöver och de som inte har någon som helst studievana. De kommer under förutsebar tid bara kosta samhället pengar oavsett vilken humanitär inställning samhället för tillfället har.

Alltså till kommande val så vore det ju på plats att redovisa ekonomiskt vad det kostar och om vi är tvungna att göra prioriteringar för att har råd.

Den senaste flyktingvågen från Syrien har ju haft en betydligt högre utbildningsstandard än vad svenskan har genomsnittligt.
Mycket beroende på att det är just unga välutbildade som lyckats forcera FRONTEXS taggtrådar.
Så dessa kommer på sikt att bli en tillgång.

Nja, många kommer att flytta tillbaka när kriget är slut. Mycket bra om de har en god utbildning att bygga landet med då.

Nja, många kommer att flytta tillbaka när kriget är slut. Mycket bra om de har en god utbildning att bygga landet med då.
Då är du naivare än vad jag trodde om du tror att konflikten tar slut inom de närmaste 20 åren.
Det har ju i praktiken varit oroligt i det hörnet av världen sedan första världskriget (om vi ser på modern tid) Dessutom så drar sig nog etablerade människor från att flytta in i ett oroligt område i syfte att bygga upp landet.
Har man skaffat sig bostad, familj och jobb här så...

Kolla bara hur stor andel av de chilenare som etablerat sig i Sverige som valt att flytta tillbaka för att bygga upp Chile, eller hur många exjugoslaver som nu bor kvar i Sverige.....

I heterogena, toleranta miljöer där olika utgångspunkter möts frodas innovationerna. I miljöer med homogena sammansättningar uppstår inte den brytning som krävs. Jag har läst ett flertal studier som lovordar den typen av toleranta miljöer. Succéerna som hänvisas till, utesluter inte vetenskapligt att liknande inte kan uppstå i andra miljöer. Det anges som framgångsfaktor av de inblandade själva och sannolika framgångsfaktorer av forskarna.

Citerar Tino Sanandaji: "Decennier av tillväxtforskning har lärt fältet att ställa höga metodologiska krav. Tillväxtregressioner har visat sig vara väldigt känsliga för modellspecifikation och för vilka kontrollvariabler man inkluderar. Levine och Renelt visade redan 1992 att nästan inga variabler hade ett robust samband med tillväxt per capita. Genom att ändra vilka andra variabler man har i regressionen så kan man få fram att nästan vilka variabler som helst antingen ökar eller minskar tillväxten. Sala-I-Martin förfinade metoden. En lösning var att göra tusentals eller miljoner beräkningar där man räknar på alla möjliga olika sätt. En variabel måste ha ett robust samband med tillväxt i en hög andel av specifikationer för att sägas vara kopplad till tillväxt. Invandring tillhör de variabler som saknar ett robust samband med per capita tillväxt, vare sig positiv eller negativ. Det går att skapa en negativ eller positiv korrelation mellan invandring och tillväxt genom att välja period, länder och kontrollvariabler."

Så då undrar jag om det finns studier som visar ett överlägset positivt robust samband mellan heterogenitet i en befolkning och "utveckling, innovationer och hitta nya handelsvägar"?

Samtidigt kan du hitta rätt många väljare (på båda sidor) som upprört hävdar att om deras parti skulle få för sig att samarbeta med någon på andra sidan så kommer de att byta parti... För många verkar blocken faktiskt vara viktiga.
Fast samtidigt har vi klarat oss rätt så bra utan blockpolitiken mycket längre än med den, och då måste man ju ha kunnat klara sig bra :)
Man kan då lättare samarbeta mellan ett par partier i en fråga där man tyckte likadant fast man inte kommer överens i andra frågor, jag hoppas att de flesta skulle då kunna se förbi färgerna och se sakfrågan :crazy:

Så då undrar jag om det finns studier som visar ett överlägset positivt robust samband mellan heterogenitet i en befolkning och "utveckling, innovationer och hitta nya handelsvägar"?
Finns inte USA längre? En och annan innovation kommer därifrån.

Finns inte USA längre? En och annan innovation kommer därifrån.

Men det säger ju precis ingenting om orsakssambandet mellan heterogenitet i befolkningen och innovationsförmågan. Jag kan ju välja ett land högt upp på denna listan och göra den precis motsatta poängen, men det skulle inte heller säga någonting om orsakssambandet.

Fast samtidigt har vi klarat oss rätt så bra utan blockpolitiken mycket längre än med den, och då måste man ju ha kunnat klara sig bra :)
Man kan då lättare samarbeta mellan ett par partier i en fråga där man tyckte likadant fast man inte kommer överens i andra frågor, jag hoppas att de flesta skulle då kunna se förbi färgerna och se sakfrågan :crazy:

Jag argumenterar inte för låst blockpolitik (långt därifrån), jag menar bara att det inte verkar vara något politikerna hittat på själva helt isolerade från sina väljare. Jag vet inte hur fördelningen faktiskt ser ut, men jag uppfattar att det är rätt vanligt att folk är emot samarbete över blockgränserna ändå?

Jag argumenterar inte för låst blockpolitik (långt därifrån), jag menar bara att det inte verkar vara något politikerna hittat på själva helt isolerade från sina väljare. Jag vet inte hur fördelningen faktiskt ser ut, men jag uppfattar att det är rätt vanligt att folk är emot samarbete över blockgränserna ändå?

Jag tror att många är för samarbete, eftersom det öppnar möjligheter att det händer saker i deras hjärtefrågor. Jag möter inte så ofta rabiat motstånd mot samarbete, utom här på Bukefalos. Här har flera, inte många, men flera uttryckt att om S hade valt att samarbeta med C eller Fp så skulle de ha svikit sina väljare. Det är typiskt de som röstat V eller trott att S är ett vänsterparti, som resonerar så.

Jag är för en pragmatisk hållning bland politiker. Sedan kan man givetvis inte gå med på något som är helt på tvärs mot ens egna idéer. Eller samarbeta med politiker som inte ens tycker att alla svenskar ska ha samma rättigheter.

Jag tror att många är för samarbete, eftersom det öppnar möjligheter att det händer saker i deras hjärtefrågor. Jag möter inte så ofta rabiat motstånd mot samarbete, utom här på Bukefalos. Här har flera, inte många, men flera uttryckt att om S hade valt att samarbeta med C eller Fp så skulle de ha svikit sina väljare. Det är typiskt de som röstat V eller trott att S är ett vänsterparti, som resonerar så.

Jag är för en pragmatisk hållning bland politiker. Sedan kan man givetvis inte gå med på något som är helt på tvärs mot ens egna idéer. Eller samarbeta med politiker som inte ens tycker att alla svenskar ska ha samma rättigheter.
Problemet i det här fallet är väl att C och FP samarbetat framgångsrikt inom alliansen och, som det verkar planera för ett nytt försök i mars.

Och att S har en historia av att det kostar att samarbeta med dem. Förutom risken att bli akterseglade så som V blev häromsistens.

Problemet i det här fallet är väl att C och FP samarbetat framgångsrikt inom alliansen och, som det verkar planera för ett nytt försök i mars.

Och att S har en historia av att det kostar att samarbeta med dem. Förutom risken att bli akterseglade så som V blev häromsistens.

Å andra sidan kan 2 valmisslyckanden på 6 månader spräcka vilket samarbete som helst.

Å andra sidan kan 2 valmisslyckanden på 6 månader spräcka vilket samarbete som helst.
Sedan måste du ju beakta att exempelvis så har den naiva lättledda centermedlemmen förmodligen lämnat det jordiska för länge sedan. Kärnan består i dag av företagare som tänker som företagare och då röstar som företagare.
Jag tror knappast dessa skulle acceptera att gå i Löfvens ledband.

Jag har funderat på kommande val. Jag vill rösta på ett parti som är beredd att samarbeta med det andra blocket för att SD inte ska kunna ställa till det överhuvudtaget. S och Mp säger sig vilja det nu, frågan är om dom vill det om alliansen vinner (med SD som vågmästare)?

Även SD:s väljare är ganska enfaldiga enligt ny undersökning av SD-väljarna.
"Det som är utmärkande för SD-väljarna är deras extremt intoleranta och främlingsfientliga attityder", skriver professor Peter Hedström och forskaren Tim Müller, vid institutet för analytisk sociologi på Linköpings universitet, på DN Debatt.

"SD-väljarna är en påtagligt avvikande grupp i det svenska samhället."

http://www.dn.se/debatt/det-ar-framlingsfientlighet-som-utmarker-sds-valjare/

Det kommer att bli intressant att läsa undersökningen imorgon. Det finns ju flera högst tvivelaktiga påståenden i artikeln. Som t.ex att alla som inte är positiva till att ha muslimer som grannar är negativa till det. Vad positivt inställd innebär är en tolkningsfråga. Många som starkt ogillar SD hade säkert inte svarat att de är positivt inställda till att etniska svenskar gifts in i familjen t.ex "eftersom det spelar ingen roll vilken etnicitet de har".

Jag har funderat på kommande val. Jag vill rösta på ett parti som är beredd att samarbeta med det andra blocket för att SD inte ska kunna ställa till det överhuvudtaget. S och Mp säger sig vilja det nu, frågan är om dom vill det om alliansen vinner (med SD som vågmästare)?
Att säga sig vilja samarbeta är en sak, att i handling ha visat hur man värdesätter samarbete är en annan.
Hur kan man vilja samarbeta med en grupp partier som "har kör Sverige i botten" det måste väl anses vara höjden av ansvarslöshet ;)

Liknande trådar

Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 329
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
14 517
Senast: Niyama
·
Tjatter Välkommen till ett somrigt Visby! Till staden har precis en resande tivoli anlänt och alla med barnasinnet kvar är väldigt glada. Pippi...
48 49 50
Svar
986
· Visningar
24 833
Senast: Klara
·
Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
36 976
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar