Om det blir extra val...

Hur röstar du vid ett eventuellt extra val?

• Likadant som i höstas

Röster: 221 73,7%
  • Byter parti

Röster: 50 16,7%
  • Vet inte

Röster: 26 8,7%
  • Låter bli att rösta

Röster: 3 1,0%

• Antal omröstningsdeltagare
    300
  • Omröstning stängd .
Du kan väl inte på ALLVAR mena på att integrationen funkar ?

Jag menar på allvar att integrationen fungerar mycket väl ganska ofta. Att påstå något annat är en felaktig verklighetsbeskrivning. Jag har otaliga exempel på hitflyttade människor från andra kulturer som skapat sig nya liv här, väl integrerade i det svenska samhället.

Liksom att det finns utmaningar med integrationen och grupper av människor där den fungerar halvkass.

Jo, jag tänker också så att om vi är fler människor så krävs ju också fler jobb, men jag tänkte också att risken är stor att det bara blir fler människor och färre jobb att slåss om. Är det inte så här även rasister tänker?

Fast det blir alltid fler människor OCH fler jobb. Det är i princip en ekonomisk naturlag i västvärlden. Sedan kan antalet jobb per människa sjunka, men i absoluta tal är det så.

Även SD:s väljare är ganska enfaldiga enligt ny undersökning av SD-väljarna.
"Det som är utmärkande för SD-väljarna är deras extremt intoleranta och främlingsfientliga attityder", skriver professor Peter Hedström och forskaren Tim Müller, vid institutet för analytisk sociologi på Linköpings universitet, på DN Debatt.

"SD-väljarna är en påtagligt avvikande grupp i det svenska samhället."

http://www.dn.se/debatt/det-ar-framlingsfientlighet-som-utmarker-sds-valjare/
Första frågan blir naturligtvis vad de menar med "Muslim".
Frågar man folk på gatan så säger de flesta att de menar ngn från Afrika eller Mellanöstern.
Jag menar med ordet muslim detsamma som för ordet Kristen, Buddist eller Hinduiskt. Ordet Jude är dubbelt eftersom det både beskriver en etnisk gruppering och en religiös.
Om man istället vänder frågan till: Hur många % av svenskarna vill att deras barn ska ha "normala" familjeförhållande jämfört med hur många % som med glädje ser etniskt mixade förhållanden.

Jag kan bara säga var jag står, Att om jag vore far till en dotter som valde en man med Islamsk trosuppfattning så skulle jag till 100% backa upp henne i sitt val. Men att jag samtidigt inser de problem som kan uppkomma i ett sådant förhållande. En man med Islamsk trosuppfattning är alltså en aktivt troende Muslim. Hur blir det då, ex vid de årliga traditionella familjehögtiderna Jula och Påsk exempelvis?
Som aktiv Kristen, aktiv Muslim eller aktiv Jude så uppstår ju problem när partner o barn interagera med den andra partnerns trosuppfattning om man tillhör olika religioner och inte är sekulariserade.

Men nu är det ju så att de flesta människor här i landet är mer eller mindre sekulariserade och då förminskar det ju problemen avsevärt.

Dock kan problemen dyka upp vid familjeträffar när farfar eller faster på besök har åsikter om den rätta läran och barnens liv i det nya landet.

ÅH NEJ .... :eek: Åh jag som vill va så normal :nailbiting: ... Nu måste jag GENAST bli mindre avvikande å byta ut min partiröst ! :banghead:

Eller inte...

Varför va som alla andra när man kan va sej själv (närmast :p )

Det var inte alls syftet med inlägget.

Det är mer ett inlägg om att många sympatisörer med SD ofta uttrycker "så här tycker folk egentligen", "folk i stugorna håller med", "alla är bara pk". Istället för att inse att man faktiskt är en "påtagligt avvikande grupp" i det svenska samhället. Jag lägger ingen värdering i att man är det, det är bara intressant med forskning som undersöker olika förekommande påståenden.

Jag menar på allvar att integrationen fungerar mycket väl ganska ofta. Att påstå något annat är en felaktig verklighetsbeskrivning. Jag har otaliga exempel på hitflyttade människor från andra kulturer som skapat sig nya liv här, väl integrerade i det svenska samhället.

Liksom att det finns utmaningar med integrationen och grupper av människor där den fungerar halvkass.

Välkommen på studiebesök i valfri förort Blå linje Rissne - Hjulsta, Blå linje Husby - Akalla, Röd linje Sätra - Norsborg. Till exempel... Nu är du ju kille enligt din profil, så dagtid "törs" ju tom jag va där (men jag undviker det om jag kan) men efter 19 skulle jag ALDRIG frivilligt röra mej i de områdena... för att jag är tjej, för att jag är "svensk" (jag är fullt medveten om att andelen svenska medborgare som bor där är i majoritet men det mest för att de är 2-3-4 generationer invandrare) .. Där kan du ju fråga de som är boende om de tycker att integrationen fungerar.. Och då som sagt pratar du med svenska medborgare som inte är med i statistiken "invandrare"... Du kommer nog få ett fett NEJ ...

Tycker personligen att det är lysande att dina exempel på integration funkat exemplariskt... Skulle önska att jag kunde hålla med dej...

Någon påpekade utvandringen (av svenska medborgare) från Sverige är rätt stor... Ja de få som flyttar tillbaka till Grekland, Turkiet, Iran och Irak mm vill ju egentligen bo där (vad jag förstått så är de ju "greker", "turkar" osv i hjärtat så som jag säkert skulle kalla mej "svensk" om jag flytta utomlands)... Även där däremot blir det ju stor återinvandring (pga oroliga lägen IGEN) så då har ni svenska medborgare som "flyttar hem igen" ... Så statistik är missledande på många vis...

Migration sker ju av så olika skäl, varför det är svårt att säga att integrationen av migranter fungerar bra.

Den person som kommer hit som eftertraktar expert till en industri, myndighet eller institution har nog inga problem med integrationen.
Ofta högutbildad med ett brett kontaktnät. På andra sida spektrumet kommer en flykting, utan resurser, utan utbildning och utan kontakter.
Självklart har dessa båda olika förutsättningar.
Det börjar med boendet.
Den ene hamnar med stor sannolikhet i "etniska" problemområden, den andra i ett stabilt lugnt område. En har arbete o inkomst klart den andre ser fram mot en lång tid i bidragsberoende.

Vad händer ofta när en ensam människa placeras på en ny plats under svåra förhållanden? Man söker trygghet i de få källor man har. Hemlandets tro och traditioner blommar därför upp igen.

Se bara på de svenskar som bosatte sig i USA, under många år var de betydligt mer "svenska" i sin tro och sina traditioner än de svenskar som blev kvar hemma.
En av anledningarna till att fundamentalistiska trosyttringar är vanliga hos en del migranter.

Det var inte alls syftet med inlägget.

Det är mer ett inlägg om att många sympatisörer med SD ofta uttrycker "så här tycker folk egentligen", "folk i stugorna håller med", "alla är bara pk". Istället för att inse att man faktiskt är en "påtagligt avvikande grupp" i det svenska samhället. Jag lägger ingen värdering i att man är det, det är bara intressant med forskning som undersöker olika förekommande påståenden.
Om det nu är som du säger, då skulle frågan: - vill du frysa dagens asylinvandring eller rent av minska den, besvaras med ett klart NEJ av en klar majoritet av det svenska folket.

Nu är jag dock tämligen övertygad om att en klar majoritet istället skulle svara JA. oavsett partitillhörighet.

Om det nu är som du säger, då skulle frågan: - vill du frysa dagens asylinvandring eller rent av minska den, besvaras med ett klart NEJ av en klar majoritet av det svenska folket.

Nu är jag dock tämligen övertygad om att en klar majoritet istället skulle svara JA. oavsett partitillhörighet.
Hur förklarar du höstens val då? En majoritet kunde ju valt SD och sedan hade allt varit plattlätt.

Hur förklarar du höstens val då? En majoritet kunde ju valt SD och sedan hade allt varit plattlätt.
Det är ganska enkelt att förstå. I alla fall för mig ;)
Folk överlag har andra frågor de prioriterar högre än asylinvandring. Det är den största skillnaden mellan SD;are och anhängare av andra politiska partier.
Men frågan var hur folk skulle välja i en fråga, och där väljer en majoritet att svara ja på frågan om en frysning eller rent av en minskning.

Det är ganska enkelt att förstå. I alla fall för mig ;)
Folk överlag har andra frågor de prioriterar högre än asylinvandring. Det är den största skillnaden mellan SD;are och anhängare av andra politiska partier.
Men frågan var hur folk skulle välja i en fråga, och där väljer en majoritet att svara ja på frågan om en frysning eller rent av en minskning.

Jag håller helt med dig och tror som du- att påstå att alla utom de 13 % som har röstat på SD är för samma eller högre tryck, där får man nog tänka om.
Beslutsfattarna får nog snabbt fixa till ex skolan så det finns resurser att ta hand om alla som går där- och nej, det görs inte idag.

Nej, den distinktionen är inte gjord i de studierna. Den brukar göras av de som har syfte att stigmatisera och svartmåla vissa grupper av invandrare.

Alliansen hade ett enormt jobbfokus i integrationspolitiken, som del av den framgångsrika arbetslinjen. Det var inget SD eller S kom med.

Integration av nyanlända kräver andra åtgärder för att klara samma mål som för andra grupper. Lägger man det på speciellt ansvar eller på respektive område, är en organisationsfråga. Fördelen med speciella ansvar är att signalvärdet om vikten brukar finnas.

Tidigare i veckan diskuterades exakt den synvinkeln i en SR-intervju med expertis i ämnet.
För övrigt är det ren logik att det finns en vinst i människor som inte är självförsörjande och att människor som inte är självförsörjande innebär motsatsen.

Poängen var att det inte nödvändigtvis behövs två olika ministrar som ska fokusera på en och samma problematik och att det påståendet heller inte behöver värderas utifrån vem som yttrar det.

Även SD:s väljare är ganska enfaldiga enligt ny undersökning av SD-väljarna.
"Det som är utmärkande för SD-väljarna är deras extremt intoleranta och främlingsfientliga attityder", skriver professor Peter Hedström och forskaren Tim Müller, vid institutet för analytisk sociologi på Linköpings universitet, på DN Debatt.

"SD-väljarna är en påtagligt avvikande grupp i det svenska samhället."

http://www.dn.se/debatt/det-ar-framlingsfientlighet-som-utmarker-sds-valjare/

Förväntas jag bemöta det? Av vilken anledning?
Vad har det att göra med det du citerade?

Jag har otaliga exempel på hitflyttade människor från andra kulturer som skapat sig nya liv här, väl integrerade i det svenska samhället.
.

Jag har otaliga exempel på kvinnor som både har högre tjänster och leder löneligan på sina företag.
Att påstå att det krävs kvotering för att ge kvinnor tillträde till högre tjänster och att det skulle finnas en lönediskriminering av kvinnor är inget annat än en felaktig verklighetsbeskrivning.

Jag har otaliga exempel på kvinnor som både har högre tjänster och leder löneligan på sina företag.
Att påstå att det krävs kvotering för att ge kvinnor tillträde till högre tjänster och att det skulle finnas en lönediskriminering av kvinnor är inget annat än en felaktig verklighetsbeskrivning.
Att kvinnor har svårare att nå högre tjänster beror nog mer på sociala omständigheter än avsaknad av kvotering.
Särbehandling är aldrig bra vare sig positiv som negativ.

Jag är politiskt intresserad, det finns många frågor som intresserar mig, migrationspolitiken är bara en av dem. Om jag i debatten ser felaktiga påståenden, oavsett vilka frågor eller partier det gäller, så säger jag givetvis till. I detta fall handlar det om påståendet att SD fortfarande skulle vara ett enfrågeparti, vilket alltså inte stämmer, punkt.
Men om man ska tala om att det inte stämmer måste det väl ändå underlätta att även ge exempel på andra frågor partiet driver, annars verkar det ju inte vidare trovärdigt, om man inte kan svara på det?

Tanken om att MP inte har i en regering att göra (lika lite som FI - vilket fö är partiet som stal röster från MP under valdagen) är en åsikt SD delar med många röstberättigade oavsett partifärg.

Själv är jag av åsikten att inga politiska partier har i regeringen att göra, allihopa skulle kunna ersättas med en förskoleklass, som helt klart skulle klara av att göra ett bättre jobb.

Men om man ska tala om att det inte stämmer måste det väl ändå underlätta att även ge exempel på andra frågor partiet driver, annars verkar det ju inte vidare trovärdigt, om man inte kan svara på det?

Du har fått det, i länken visades gemensamma beröringspunkter i form av vilka frågor SD valt att rösta med S/M och lägger sina röster

I ärlighetens namn driver ju SD abortfrågan ganska hårt (om än i perioder) också. Och en generellt anti-jämställd politik. De är inte bara främlings- och HBTQ-fientliga, de är kvinnofientliga också.

Liknande trådar

Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 329
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
14 517
Senast: Niyama
·
Tjatter Välkommen till ett somrigt Visby! Till staden har precis en resande tivoli anlänt och alla med barnasinnet kvar är väldigt glada. Pippi...
48 49 50
Svar
986
· Visningar
24 833
Senast: Klara
·
Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
36 976
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Västeråsträffstråden