Om du som jag hade följt debatterna så hade du vetat att de är aktiva i många fler frågor utöver migration men intresset för dem från media samt SDs kritiker är noll - 0. De gånger SD intervjuas så är det för att tjata om migrationspolitiken, de andra frågorna är inte intressanta.
Migrationsfrågan är en het potatis, en av de största ekonomiska frågor vi har och således drar den givetvis till sig många som vill diskutera. Man kan lugnt konstatera att migrationsfrågan ohotat får mest uppmärksamhet i den offentliga debatten.
Varför ska just jag diskutera någon av SDs andra politiska frågor när ingen annan gör det? Vem skulle jag diskutera dem med - mig själv - och varför skulle jag? Bara för att jag känner till deras politik? Krävs det att jag samtidigt diskuterar övriga partiers politik på detaljnivå?
Jag känner till SDs program och hur de resonerar, precis som jag känner till övriga partiers.
Jag har följt debatterna och jag hör väldigt mycket invandringsminskningstugg. Det är inte direkt ett enfrågeparti, men det är ett enlösningsparti. Minskningen av invandringen ska lösa alla våra problem. Problemet förutom rasismen i deras retorik är att när politiken är byggd på så svajig grund så finns det ju inte så mycket kvar att ta på allvar. När deras superlösning på alla problem krackelerar så tappar de sin trovärdighet. Ett klassiskt populistiskt parti, alltså.
Du får diskutera vad du vill, men jag tycker att det är oerhört intressant att just det du nu lyfter "vi diskuterar visst andra frågor, fast inte just här och inte just nu" liksom återkommer och återkommer. Att någon, någon gång har skrivit ner några rader eller svarat på någon fråga om andra saker, så får det bevisa att SD minsann är ett lika brett parti som alla andra, trots att typ 95% av allt om de driver själva har någon botten i invandringsminskningen. Det de allra flesta inom SD och du själv är intresserade av är att diskutera invandringspolitik - men det är ändå inte ett en(fråge)/lösningsparti...?
Ibland får jag intrycket att deras politik formas av, inte som klassisk politik där man ser ett problem och försöker hitta lösningar, utan de har en lösning och breddar sen sin politik med frågor de hittar som kan användas som verktyg för att föra fram sin lösning.