Om det blir extra val...

Hur röstar du vid ett eventuellt extra val?

• Likadant som i höstas

Röster: 221 73,7%
  • Byter parti

Röster: 50 16,7%
  • Vet inte

Röster: 26 8,7%
  • Låter bli att rösta

Röster: 3 1,0%

• Antal omröstningsdeltagare
    300
  • Omröstning stängd .
Om du som jag hade följt debatterna så hade du vetat att de är aktiva i många fler frågor utöver migration men intresset för dem från media samt SDs kritiker är noll - 0. De gånger SD intervjuas så är det för att tjata om migrationspolitiken, de andra frågorna är inte intressanta.

Migrationsfrågan är en het potatis, en av de största ekonomiska frågor vi har och således drar den givetvis till sig många som vill diskutera. Man kan lugnt konstatera att migrationsfrågan ohotat får mest uppmärksamhet i den offentliga debatten.

Varför ska just jag diskutera någon av SDs andra politiska frågor när ingen annan gör det? Vem skulle jag diskutera dem med - mig själv - och varför skulle jag? Bara för att jag känner till deras politik? Krävs det att jag samtidigt diskuterar övriga partiers politik på detaljnivå?
Jag känner till SDs program och hur de resonerar, precis som jag känner till övriga partiers.

Jag har följt debatterna och jag hör väldigt mycket invandringsminskningstugg. Det är inte direkt ett enfrågeparti, men det är ett enlösningsparti. Minskningen av invandringen ska lösa alla våra problem. Problemet förutom rasismen i deras retorik är att när politiken är byggd på så svajig grund så finns det ju inte så mycket kvar att ta på allvar. När deras superlösning på alla problem krackelerar så tappar de sin trovärdighet. Ett klassiskt populistiskt parti, alltså.

Du får diskutera vad du vill, men jag tycker att det är oerhört intressant att just det du nu lyfter "vi diskuterar visst andra frågor, fast inte just här och inte just nu" liksom återkommer och återkommer. Att någon, någon gång har skrivit ner några rader eller svarat på någon fråga om andra saker, så får det bevisa att SD minsann är ett lika brett parti som alla andra, trots att typ 95% av allt om de driver själva har någon botten i invandringsminskningen. Det de allra flesta inom SD och du själv är intresserade av är att diskutera invandringspolitik - men det är ändå inte ett en(fråge)/lösningsparti...?

Ibland får jag intrycket att deras politik formas av, inte som klassisk politik där man ser ett problem och försöker hitta lösningar, utan de har en lösning och breddar sen sin politik med frågor de hittar som kan användas som verktyg för att föra fram sin lösning.

Ska du kunna få någon information om vilken politik Sverige bör bedriva på invandringsområdet måste dock frågan ställas i en kontext, annars är svaren värdelösa. Så därför är ju den här typen av undersökningar till väldigt begränsad nytta, eftersom det blir så begränsat. Vad är "invandrare"? Sen när då? Är det per ce, alltså oavsett om invandrare har jobb och bostad idag? Är det oavsett din egen situation? Är det oavsett alla andra faktorer?

Skulle du ställt påståendet "Sverige borde inte ha tagit emot någon av de som kom till landet från koncentrationslägrena under andra världskriget" så tvivlar jag på att 44% hade svarat ja på den frågan idag. Men det handlar också om invandrare. All invandring har en kontext. Det är folk som flyr idag också. Vi har dessutom själva ett behov av att folk flyttar hit för att klara att upprätthålla välfärden när stora årskullar blir gamla. Vi är för få som ska ta hand om för många annars.

Vi ser samma undersökning ovan men du gör antagandet att undersökningen ovan säger att SD är lösningen för dessa människor, det gör inte jag. Jag har aldrig skrivit att jag inte ser att människor i Sverige upplever problem i Sverige idag, men jag menar att det finns andra - mycket bättre - lösningar på dessa människors problem.

Frågeställningar i opinionsundersökningar ska alltid vara så neutrala som möjligt om man vill ta reda på folkopinionen. Kontexten är verkligheten - vad folk faktiskt tycker utifrån situationen i Sverige och i världen.

Angående att vi behöver invandring för att klara av försörjningsbördan så stämmer inte det. De som hävdar motsatsen utgår alltid från att invandringen kommer att fungera mycket bättre än vad den faktiskt gör. De kommuner med flest utomeuropeiska invandrare har en väldigt hög försörjningsbörda (d.v.s hur många personer varje sysselsatt person försörjer). Malmö och vissa kringliggande regioner toppar försörjningsbördan med 2,3, efter det kommer Södertälje och Botkyrka med en försörjningsbörda på 2,2-2,3. "Den höga försörjningsbördan beror inte på att regionerna har en ogynnsam åldersstruktur. Tvärtom har Stor-Malmö en ganska gynnsam åldersstruktur. Den relativt höga försörjningsbördan beror istället på låga förvärvsfrekvenser i regionerna, framförallt bland de utrikes födda" och "Både utrikes födda och äldre arbetar i mindre utsträckning vilket påverkar den framtida sysselsättningen och även försörjningsbördan" skriver SCB.

Senast ändrad:
Du har tydligen inte förhandlat någon gång. det handlar om att ta och att giva.
Men Lövfen o co gick ju på som vanligt.
Dagens situation stod ju klar redan dagen efter valet.
Och som Statsminister tog han ju på sig att skaffa en majoritet för sin budget.
Gjorde han det?
Den budget man lade fram var starkt V influerad så det är väl helt naturligt att alliansen röstade på sitt eget, vilket även det stod klart dagen efter valet.

Så den som tyckts ha svävat bland rosaröda moln eller halkat runt på isen om du vill var väl den sittande regeringen..

Oops! Där sprack isen!

Jag har följt debatterna och jag hör väldigt mycket invandringsminskningstugg. Det är inte direkt ett enfrågeparti, men det är ett enlösningsparti. Minskningen av invandringen ska lösa alla våra problem. Problemet förutom rasismen i deras retorik är att när politiken är byggd på så svajig grund så finns det ju inte så mycket kvar att ta på allvar. När deras superlösning på alla problem krackelerar så tappar de sin trovärdighet. Ett klassiskt populistiskt parti, alltså.

Du får diskutera vad du vill, men jag tycker att det är oerhört intressant att just det du nu lyfter "vi diskuterar visst andra frågor, fast inte just här och inte just nu" liksom återkommer och återkommer. Att någon, någon gång har skrivit ner några rader eller svarat på någon fråga om andra saker, så får det bevisa att SD minsann är ett lika brett parti som alla andra, trots att typ 95% av allt om de driver själva har någon botten i invandringsminskningen. Det de allra flesta inom SD och du själv är intresserade av är att diskutera invandringspolitik - men det är ändå inte ett en(fråge)/lösningsparti...?

Ibland får jag intrycket att deras politik formas av, inte som klassisk politik där man ser ett problem och försöker hitta lösningar, utan de har en lösning och breddar sen sin politik med frågor de hittar som kan användas som verktyg för att föra fram sin lösning.

Det understrukna är det enda jag bemött och bemöter. När det dyker upp påståenden om att SD bara har en fråga så upplyser jag om att det inte stämmer, de har flera frågor varvid några inför valet lyfts fram som kärnfrågor.
Det är punkt där. Jag är, som många andra, med och diskuterar migrationspolitiken då den är dyr och stor.
Du skriver "vi diskuterar" - jag är inte ett "vi" dvs en SD-politiker med intresse eller skyldighet att marknadsföra och informera om partiets politik.
Jag är politiskt intresserad, det finns många frågor som intresserar mig, migrationspolitiken är bara en av dem. Om jag i debatten ser felaktiga påståenden, oavsett vilka frågor eller partier det gäller, så säger jag givetvis till. I detta fall handlar det om påståendet att SD fortfarande skulle vara ett enfrågeparti, vilket alltså inte stämmer, punkt.

När det gäller din övriga text uppfattar jag det luddigt gällande vad du egentligen far efter.
Hittills handlar den politiska diskussionen om partiernas budget och hur de ska finansiera dem och hur de i stora drag tänkt förändra för att försöka lösa problem. SD har lydigt svarat på frågorna de fått men det varierar huruvida mottagaren är nöjd med svaret eller ej.
SD hade en infekterad debatt med förra regeringen där SD som replik på kritik för sitt icke-existerande-integrationsprogram bland annat ansåg att det inte behövs något integrationsprogram i dess nuvarande form (SD menade att integration egentligen är arbets- och bostadsmarknadsfrågor) och ifrågasatte det dyra och resultatfattiga integrationsarbete som förts under alliansens tid.
Givetvis fick inte SD gehör för den åsikten utan kläddes snarare i ännu större clown-näsa och foliehatt.

From nya regeringen är integrationsministerposten avvecklad och Stefan L har förklarat att "det handlar om jobben".

Angående att vi behöver invandring för att klara av försörjningsbördan så stämmer inte det. De som hävdar motsatsen utgår alltid från att invandringen kommer att fungera mycket bättre än vad den faktiskt gör. .

Att notera är även att i de beräkningar som hävdar att invandringen är en vinst för ett samhälle så grundar det sig på integrerad invandring dvs invandring som bidrar i samhället genom att vara ekonomiskt oberoende av staten.

Att notera är även att i de beräkningar som hävdar att invandringen är en vinst för ett samhälle så grundar det sig på integrerad invandring dvs invandring som bidrar i samhället genom att vara ekonomiskt oberoende av staten.

Nej, den distinktionen är inte gjord i de studierna. Den brukar göras av de som har syfte att stigmatisera och svartmåla vissa grupper av invandrare.

Alliansen hade ett enormt jobbfokus i integrationspolitiken, som del av den framgångsrika arbetslinjen. Det var inget SD eller S kom med.

Integration av nyanlända kräver andra åtgärder för att klara samma mål som för andra grupper. Lägger man det på speciellt ansvar eller på respektive område, är en organisationsfråga. Fördelen med speciella ansvar är att signalvärdet om vikten brukar finnas.

Frågeställningar i opinionsundersökningar ska alltid vara så neutrala som möjligt om man vill ta reda på folkopinionen. Kontexten är verkligheten - vad folk faktiskt tycker utifrån situationen i Sverige och i världen.

Angående att vi behöver invandring för att klara av försörjningsbördan så stämmer inte det. De som hävdar motsatsen utgår alltid från att invandringen kommer att fungera mycket bättre än vad den faktiskt gör. De kommuner med flest utomeuropeiska invandrare har en väldigt hög försörjningsbörda (d.v.s hur många personer varje sysselsatt person försörjer). Malmö och vissa kringliggande regioner toppar försörjningsbördan med 2,3, efter det kommer Södertälje och Botkyrka med en försörjningsbörda på 2,2-2,3. "Den höga försörjningsbördan beror inte på att regionerna har en ogynnsam åldersstruktur. Tvärtom har Stor-Malmö en ganska gynnsam åldersstruktur. Den relativt höga försörjningsbördan beror istället på låga förvärvsfrekvenser i regionerna, framförallt bland de utrikes födda" och "Både utrikes födda och äldre arbetar i mindre utsträckning vilket påverkar den framtida sysselsättningen och även försörjningsbördan" skriver SCB.

Fler människor = fler jobb. Det är människor som driver efterfrågan, konsumtion, handel, företag och handel.

Vill man bara maximera antalet sysselsatta och tillväxten skulle vi ta emot fler.

Fler människor = fler jobb. Det är människor som driver efterfrågan, konsumtion, handel, företag och handel.

Vill man bara maximera antalet sysselsatta och tillväxten skulle vi ta emot fler.
Här tappade du mig lite. Jag hänger inte riktigt med. Vi har ju arbetslöshet i Sverige, hur minskar vi den genom att ta emot fler invandrare, som ju också kommer riskera bli arbetslösa p.g.a. bristen på jobb? Då riskerar arbetslösheten bli högre och de ekonomiska förutsättningarna att klara sig själv, som invandrare minskar?

Eller jag är ute och cyklar som vanligt? :)

Här tappade du mig lite. Jag hänger inte riktigt med. Vi har ju arbetslöshet i Sverige, hur minskar vi den genom att ta emot fler invandrare, som ju också kommer riskera bli arbetslösa p.g.a. bristen på jobb? Då riskerar arbetslösheten bli högre och de ekonomiska förutsättningarna att klara sig själv, som invandrare minskar?

Eller jag är ute och cyklar som vanligt? :)

Både och.

Fler människor = fler jobb, eftersom det är människor som skapar både jobb, arbetstillfällen och efterfrågan på varor och tjänster. Det är liksom inte så att antalet jobb är fixt och sedan tillför man människor. Däremot ökar också arbetslösheten, eftersom alla inte kommer att kunna försörja sig själva i arbete.

Så om vi vill maximera antal sysselsatta (absolut tal) och tillväxt (absolut tal) ska vi ta emot så många som möjligt. Vill vi däremot maximera de siffrorna, räknat per capita (per människa) är det inte så lätt. När man lägger politiska förslag brukar man vilja göra både och.

Appropå att SD har mer gemensamt med Alliansen kan ju definitivt ses när det kommer till nåt så "simpelt" som Bromma Flygplats och Förbifart Stockholm... Där har Alliansen och SD samarbetat och KOMMER samarbeta så det bygget kommer igång igen och inte bara står å tickar pengar till ingen nytta som Rödgrönt bestämt... 4 miljoner OM DAGEN kostar det oss skattebetalare att Rödgröntsmeten inte vet vad de håller på med...

Det understrukna är det enda jag bemött och bemöter. När det dyker upp påståenden om att SD bara har en fråga så upplyser jag om att det inte stämmer, de har flera frågor varvid några inför valet lyfts fram som kärnfrågor.
Det är punkt där. Jag är, som många andra, med och diskuterar migrationspolitiken då den är dyr och stor.
Du skriver "vi diskuterar" - jag är inte ett "vi" dvs en SD-politiker med intresse eller skyldighet att marknadsföra och informera om partiets politik.
Jag är politiskt intresserad, det finns många frågor som intresserar mig, migrationspolitiken är bara en av dem. Om jag i debatten ser felaktiga påståenden, oavsett vilka frågor eller partier det gäller, så säger jag givetvis till. I detta fall handlar det om påståendet att SD fortfarande skulle vara ett enfrågeparti, vilket alltså inte stämmer, punkt.

När det gäller din övriga text uppfattar jag det luddigt gällande vad du egentligen far efter.
Hittills handlar den politiska diskussionen om partiernas budget och hur de ska finansiera dem och hur de i stora drag tänkt förändra för att försöka lösa problem. SD har lydigt svarat på frågorna de fått men det varierar huruvida mottagaren är nöjd med svaret eller ej.
SD hade en infekterad debatt med förra regeringen där SD som replik på kritik för sitt icke-existerande-integrationsprogram bland annat ansåg att det inte behövs något integrationsprogram i dess nuvarande form (SD menade att integration egentligen är arbets- och bostadsmarknadsfrågor) och ifrågasatte det dyra och resultatfattiga integrationsarbete som förts under alliansens tid.
Givetvis fick inte SD gehör för den åsikten utan kläddes snarare i ännu större clown-näsa och foliehatt.

From nya regeringen är integrationsministerposten avvecklad och Stefan L har förklarat att "det handlar om jobben".

Även SD:s väljare är ganska enfaldiga enligt ny undersökning av SD-väljarna.
"Det som är utmärkande för SD-väljarna är deras extremt intoleranta och främlingsfientliga attityder", skriver professor Peter Hedström och forskaren Tim Müller, vid institutet för analytisk sociologi på Linköpings universitet, på DN Debatt.

"SD-väljarna är en påtagligt avvikande grupp i det svenska samhället."

http://www.dn.se/debatt/det-ar-framlingsfientlighet-som-utmarker-sds-valjare/

Appropå att SD har mer gemensamt med Alliansen kan ju definitivt ses när det kommer till nåt så "simpelt" som Bromma Flygplats och Förbifart Stockholm... Där har Alliansen och SD samarbetat och KOMMER samarbeta så det bygget kommer igång igen och inte bara står å tickar pengar till ingen nytta som Rödgrönt bestämt... 4 miljoner OM DAGEN kostar det oss skattebetalare att Rödgröntsmeten inte vet vad de håller på med...
SD gör det lite besvärligt att göra en fullödig bedömning var man ligger i den politiska skalan.
Det är medvetet, man har ju gått ut och sagt att man står utanför blockpolitiken.
Partiets program lutar mer åt vänster än höger dock har man genomgående röstat mer åt höger än vänster i kammaren.
Man säger sig vilja driva igenom en rad ekonomiska reformer till "småfolkets" fromma och finansiera dessa genom att ngt luddigt beskriva en radikal minskning av invandringen, inte hur, rent praktiskt.

Som jag ser det så har vi i sett sett samma regler för asylhantering som de flesta av EU-länderna, vad som radikalt skiljer sig är hanteringen av dessa människor när de väl är här.
Och för att spara pengar där, måste man genomföra radikala regeländringar där vi skiljer mellan människor på ett sätt som är grundlagsvidrigt.
Alltså måste vi ändra grundlagen för att kunna genomdriva dessa besparingar och då tar det väl minst 8 år innan de träder i kraft och SD kan finansiera sina vallöften.

Så det är integrationen det är fel på, inte invandringen i sig?

Även SD:s väljare är ganska enfaldiga enligt ny undersökning av SD-väljarna.
"Det som är utmärkande för SD-väljarna är deras extremt intoleranta och främlingsfientliga attityder", skriver professor Peter Hedström och forskaren Tim Müller, vid institutet för analytisk sociologi på Linköpings universitet, på DN Debatt.

"SD-väljarna är en påtagligt avvikande grupp i det svenska samhället."

http://www.dn.se/debatt/det-ar-framlingsfientlighet-som-utmarker-sds-valjare/

ÅH NEJ .... :eek: Åh jag som vill va så normal :nailbiting: ... Nu måste jag GENAST bli mindre avvikande å byta ut min partiröst ! :banghead:

Eller inte...

Varför va som alla andra när man kan va sej själv (närmast :p )

Både och.

Fler människor = fler jobb, eftersom det är människor som skapar både jobb, arbetstillfällen och efterfrågan på varor och tjänster. Det är liksom inte så att antalet jobb är fixt och sedan tillför man människor. Däremot ökar också arbetslösheten, eftersom alla inte kommer att kunna försörja sig själva i arbete.

Så om vi vill maximera antal sysselsatta (absolut tal) och tillväxt (absolut tal) ska vi ta emot så många som möjligt. Vill vi däremot maximera de siffrorna, räknat per capita (per människa) är det inte så lätt. När man lägger politiska förslag brukar man vilja göra både och.
Jo, jag tänker också så att om vi är fler människor så krävs ju också fler jobb, men jag tänkte också att risken är stor att det bara blir fler människor och färre jobb att slåss om. Är det inte så här även rasister tänker?

Jag har en äkta rasist i min närhet. Med äkta menar jag inte främlingsfientlig eller oroad över invandringen eller liknande. Han äcklar mig genom sin gräsliga människosyn, han vill på fullt allvar slänga ut ALLA invandrare, speciellt muslimer, han fattar inte att även svenskar kan vara muslimer eller att vi i Sverige kan ha annan tro än kristen. Han är gräsligt okunnig, tror på allt han läser och beter sig hemskt illa. Fullständigt korkad och verkligen en Sverigedemokrat upp i dagen.
Det är hemskt att säga, men han äcklar mig, han gör verkligen det. Trots det är han gift med en person som inte är helt svensk utan dansk också, men enligt honom räknas det inte som invandring då "vi" är samma.

nu va mitt inlägg mer ett inlägg i debatten om HUR de kunde komma sej att SD röstade på Alliansens budget snarare än SMP ... Nån efterfrågade konkreta förslag. Just Förbifart Sthlm och Bromma Flygplats borde ju va ett väldigt konkret förslag där just Alliansen och SD är på samma linje. (eller som No1 så fint uttrycker det MIL ifrån MP)

Liknande trådar

Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 329
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
14 517
Senast: Niyama
·
Tjatter Välkommen till ett somrigt Visby! Till staden har precis en resande tivoli anlänt och alla med barnasinnet kvar är väldigt glada. Pippi...
48 49 50
Svar
986
· Visningar
24 833
Senast: Klara
·
Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
36 976
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Akvarietråden V