Regeringen måste ha suttit i tre månader innan de får utlysa extraval, därför görs den konstruktionen.
Ja men @Thaliaste menar ju att det verkar finnas möjlighet att "göra upp i godo" fortfarande.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Regeringen måste ha suttit i tre månader innan de får utlysa extraval, därför görs den konstruktionen.
S fick över 30% i valet 2010, de fick väl inte heller bestämma hur Alliansens budget skulle utformas det året?
Stackars Moderater som fick mer än 20% men inte fick vara med och prata med Löfven. Det jag menar, är att systemet fungerar inte på det viset att man får proportionell makt i förhållande till antal röster.
Jisses, jag skrev diskutera och du vänder det till att bestämma.....
Eller menar "väl" kanske jag skulle ha skrivit, men så tolkar jag det iaf.
Tanken om att MP inte har i en regering att göra (lika lite som FI - vilket fö är partiet som stal röster från MP under valdagen) är en åsikt SD delar med många röstberättigade oavsett partifärg.
Fast det var ju även delar som stämmer överens med SDs politik, t.ex att pensionärsskatten ska sänkas. Och med tanke på hur få frågor SD tar ställning till borde väl det väga ganska högt? Ändå röstade de emot det. Att de sen säger att de tänker göra samma sak tills det finns en budget som fokuserar på invandringen tolkar i alla fall jag som att de kommer rösta ner Alliansens budget om det är ombytta roller nästa vända, hur ställer du dig till det?Om SD låtit S+MP fortsätta sitt regeringssamarbete genom att inte rösta på alliansens budget hade SD gått emot sina väljare och definitivt förtjänat etiketten "pappskallar".
1. Ända sedan valet har SD påtalat att de haft för åsikt att rösta på det budgetalternativ som var minst dåligt för Sverige.
2. Sedan igår har SD i intervju efter intervju meddelat att bägge budgetalternativ är ungefär lika dåliga samt förklarat att själva
migrationsfrågan blivit sekundär när det gäller deras slutgiltiga beslut i att rösta på Alliansens budget.
Det primära i detta drag är att SD sett möjligheten att försöka bli av med MP i regeringen (MP = skaparen av nuvarande migrationspolitik).
Tanken om att MP inte har i en regering att göra (lika lite som FI - vilket fö är partiet som stal röster från MP under valdagen) är en åsikt SD delar med många röstberättigade oavsett partifärg.
Andra partier har inte byggt på en rasistisk och nazistisk grund. Simple as that.
Men bara för att många önskat ett annat valresultat är det inte lika många som tycker att det är okej att använda hot a la maffia för att få som man vill.
Fast det var ju även delar som stämmer överens med SDs politik, t.ex att pensionärsskatten ska sänkas. Och med tanke på hur få frågor SD tar ställning till borde väl det väga ganska högt? Ändå röstade de emot det. Att de sen säger att de tänker göra samma sak tills det finns en budget som fokuserar på invandringen tolkar i alla fall jag som att de kommer rösta ner Alliansens budget om det är ombytta roller nästa vända, hur ställer du dig till det?
Tror du att det finns någon som helst chans att det skulle hända?Ja, själva konstruktionen förstår jag. Men det här "Skulle något eller några av de borgerliga partierna vilja ta upp seriösa samtal för att lösa den uppkomna situationen innan dess så står dock dörren öppen." - innebär det att om S och MP kommer överens med något eller några av allianspartierna på det sätt de önskat göra innan dagens omröstning, så blir inte extravalet utlyst?
Uppenbarligen inte, när de röstar på Alliansens budgetförslag trots att de rödgrönas var närmare deras egna åsikter, deras röst handlade ju enbart om invandringen och det är det de sagt att ett nyval kommer göra också, allt annat släpper de. Hur tar man då ställning i annat?SD har tagit ställning i många frågor men det verkar som de som inte har intresse för SDs politik inte vill se något annat än deras prioritetsfråga.
Hur som, SD har flera gånger under dagen förklarat att de satsningar som SMPs budget innebar för de grupper SD nu anklagas för att svika - var lägre än i deras egna budget och med tveksam finansiering då den grundar sig på en inflyttning betydligt lägre än migrationsverkets prognos.
Uppenbarligen inte, när de röstar på Alliansens budgetförslag trots att de rödgrönas var närmare deras egna åsikter, deras röst handlade ju enbart om invandringen och det är det de sagt att ett nyval kommer göra också, allt annat släpper de. Hur tar man då ställning i annat?
Och som sagt, de säger att de kommer göra samma sak i fortsättningen, tills invandringen diskuteras enligt deras åsikt, oavsett hur budgeten ser ut. Hur tar man ställning till andra frågor då? Eller ens röstar enligt det man tror på, om det handlar om nåt annat också?
Uppenbarligen inte, när de röstar på Alliansens budgetförslag trots att de rödgrönas var närmare deras egna åsikter, deras röst handlade ju enbart om invandringen och det är det de sagt att ett nyval kommer göra också, allt annat släpper de. Hur tar man då ställning i annat?
Och som sagt, de säger att de kommer göra samma sak i fortsättningen, tills invandringen diskuteras enligt deras åsikt, oavsett hur budgeten ser ut. Hur tar man ställning till andra frågor då? Eller ens röstar enligt det man tror på, om det handlar om nåt annat också?
Vilka delar av Alliansens budget ligger i SDs intresse då? Och sista frågan får du gärna också svara på.SMPs budget har delar som ligger i SDs intresse och det har även Alliansens.
SMPs budgetförmåner till nämnda grupper var enligt SDs utsago ´inte mycket att hänga i granen` i jämförelse + att de inte vill ha MP i regeringen av anledning som upprepats många gånger de senaste två dagarna.
Vilka delar av Alliansens budget ligger i SDs intresse då? Och sista frågan får du gärna också svara på.
Något exempel borde du kunna komma med, åtminstone?Ah den ger jag mig inte på för sakfrågorna är oändligt många. Det är dock ingen slump att Moderaterna tappat så många väljare till SD, de har många gemensamma nämnare.
De vill ha bort MP för att de har en extrem utopisk politik utan realistisk ekonomisk förankring ex resa mindre, arbeta mindre, tjäna mindre, konsumera mindre, producera mindre och gärna öppna gränser med samma rättigheter till det sociala skyddsnätet.