Om det blir extra val...

Hur röstar du vid ett eventuellt extra val?

• Likadant som i höstas

Röster: 221 73,7%
  • Byter parti

Röster: 50 16,7%
  • Vet inte

Röster: 26 8,7%
  • Låter bli att rösta

Röster: 3 1,0%

• Antal omröstningsdeltagare
    300
  • Omröstning stängd .
Regeringen måste ha suttit i tre månader innan de får utlysa extraval, därför görs den konstruktionen.

Ja, själva konstruktionen förstår jag. Men det här "Skulle något eller några av de borgerliga partierna vilja ta upp seriösa samtal för att lösa den uppkomna situationen innan dess så står dock dörren öppen." - innebär det att om S och MP kommer överens med något eller några av allianspartierna på det sätt de önskat göra innan dagens omröstning, så blir inte extravalet utlyst?

Stackars Moderater som fick mer än 20% men inte fick vara med och prata med Löfven. Det jag menar, är att systemet fungerar inte på det viset att man får proportionell makt i förhållande till antal röster.

Jag har då inte hört Löfven säga att det inte finns en enda chans till någon form av diskussion med moderaterna, men jag kan ha missat det......

Jisses, jag skrev diskutera och du vänder det till att bestämma.....

Vad ska de diskutera om resultatet, dvs det blir inget samarbete, redan är klart på förhand? Om de bjudit in till en kopp kaffe för att prata väder, för att alla ska få bli inbjudna till kansliet, hade SD varit nöjda då?

Tanken om att MP inte har i en regering att göra (lika lite som FI - vilket fö är partiet som stal röster från MP under valdagen) är en åsikt SD delar med många röstberättigade oavsett partifärg.

Men bara för att många önskat ett annat valresultat är det inte lika många som tycker att det är okej att använda hot a la maffia för att få som man vill.

Om SD låtit S+MP fortsätta sitt regeringssamarbete genom att inte rösta på alliansens budget hade SD gått emot sina väljare och definitivt förtjänat etiketten "pappskallar".

1. Ända sedan valet har SD påtalat att de haft för åsikt att rösta på det budgetalternativ som var minst dåligt för Sverige.
2. Sedan igår har SD i intervju efter intervju meddelat att bägge budgetalternativ är ungefär lika dåliga samt förklarat att själva
migrationsfrågan blivit sekundär när det gäller deras slutgiltiga beslut i att rösta på Alliansens budget.
Det primära i detta drag är att SD sett möjligheten att försöka bli av med MP i regeringen (MP = skaparen av nuvarande migrationspolitik).
Tanken om att MP inte har i en regering att göra (lika lite som FI - vilket fö är partiet som stal röster från MP under valdagen) är en åsikt SD delar med många röstberättigade oavsett partifärg.
Fast det var ju även delar som stämmer överens med SDs politik, t.ex att pensionärsskatten ska sänkas. Och med tanke på hur få frågor SD tar ställning till borde väl det väga ganska högt? Ändå röstade de emot det. Att de sen säger att de tänker göra samma sak tills det finns en budget som fokuserar på invandringen tolkar i alla fall jag som att de kommer rösta ner Alliansens budget om det är ombytta roller nästa vända, hur ställer du dig till det?

Andra partier har inte byggt på en rasistisk och nazistisk grund. Simple as that.

De är fortfarande inröstade i demokratisk anda, gilla läget och börja samtala- det betyder inte att SD ska eller behöver få igenom hela sin politik men jag tror fortfarande att man gör SD en stor tjänst genom att "vägra samtal" och "stänga ute"- förstår du inte att det faktiskt är så det fungerar och att just den biten och behandlingen av SD är det som kan ge dem fler väljare??

Men bara för att många önskat ett annat valresultat är det inte lika många som tycker att det är okej att använda hot a la maffia för att få som man vill.

Jag ser inte detta som ett hot utan snarare som ärlighet med korten på bordet.
Sedan igår har både Stefan L (S-MP) samt övriga sju partier fått facit över hur SD planerade att agera både på kort och lång sikt.
Det innebär att samtliga sju partier hade möjligheten from igår att se till att detta som inträffade idag - inte hade inträffat.

Fast det var ju även delar som stämmer överens med SDs politik, t.ex att pensionärsskatten ska sänkas. Och med tanke på hur få frågor SD tar ställning till borde väl det väga ganska högt? Ändå röstade de emot det. Att de sen säger att de tänker göra samma sak tills det finns en budget som fokuserar på invandringen tolkar i alla fall jag som att de kommer rösta ner Alliansens budget om det är ombytta roller nästa vända, hur ställer du dig till det?

SD har tagit ställning i många frågor men det verkar som de som inte har intresse för SDs politik inte vill se något annat än deras prioritetsfråga.
Hur som, SD har flera gånger under dagen förklarat att de satsningar som SMPs budget innebar för de grupper SD nu anklagas för att svika - var lägre än i deras egna budget och med tveksam finansiering då den grundar sig på en inflyttning betydligt lägre än migrationsverkets prognos.

Ja, själva konstruktionen förstår jag. Men det här "Skulle något eller några av de borgerliga partierna vilja ta upp seriösa samtal för att lösa den uppkomna situationen innan dess så står dock dörren öppen." - innebär det att om S och MP kommer överens med något eller några av allianspartierna på det sätt de önskat göra innan dagens omröstning, så blir inte extravalet utlyst?
Tror du att det finns någon som helst chans att det skulle hända?
För mig är det en ickefråga...

Extra val på gång alltså..... Men blir det enbart riksdagsval....eller skall man välja nytt i kommun och landsting också....???

SD har tagit ställning i många frågor men det verkar som de som inte har intresse för SDs politik inte vill se något annat än deras prioritetsfråga.
Hur som, SD har flera gånger under dagen förklarat att de satsningar som SMPs budget innebar för de grupper SD nu anklagas för att svika - var lägre än i deras egna budget och med tveksam finansiering då den grundar sig på en inflyttning betydligt lägre än migrationsverkets prognos.
Uppenbarligen inte, när de röstar på Alliansens budgetförslag trots att de rödgrönas var närmare deras egna åsikter, deras röst handlade ju enbart om invandringen och det är det de sagt att ett nyval kommer göra också, allt annat släpper de. Hur tar man då ställning i annat?

Och som sagt, de säger att de kommer göra samma sak i fortsättningen, tills invandringen diskuteras enligt deras åsikt, oavsett hur budgeten ser ut. Hur tar man ställning till andra frågor då? Eller ens röstar enligt det man tror på, om det handlar om nåt annat också?

Uppenbarligen inte, när de röstar på Alliansens budgetförslag trots att de rödgrönas var närmare deras egna åsikter, deras röst handlade ju enbart om invandringen och det är det de sagt att ett nyval kommer göra också, allt annat släpper de. Hur tar man då ställning i annat?

Och som sagt, de säger att de kommer göra samma sak i fortsättningen, tills invandringen diskuteras enligt deras åsikt, oavsett hur budgeten ser ut. Hur tar man ställning till andra frågor då? Eller ens röstar enligt det man tror på, om det handlar om nåt annat också?

SMPs budget har delar som ligger i SDs intresse och det har även Alliansens.
SMPs budgetförmåner till nämnda grupper var enligt SDs utsago ´inte mycket att hänga i granen` i jämförelse + att de inte vill ha MP i regeringen av anledning som upprepats många gånger de senaste två dagarna.

Nej, fast det är hedervärt att äntligen vara tydliga på den punkten. Att inte fiska röster på att man egentligen är ett normalt parti som vilket annat som helst.

SMPs budget har delar som ligger i SDs intresse och det har även Alliansens.
SMPs budgetförmåner till nämnda grupper var enligt SDs utsago ´inte mycket att hänga i granen` i jämförelse + att de inte vill ha MP i regeringen av anledning som upprepats många gånger de senaste två dagarna.
Vilka delar av Alliansens budget ligger i SDs intresse då? Och sista frågan får du gärna också svara på. ;)

Vilka delar av Alliansens budget ligger i SDs intresse då? Och sista frågan får du gärna också svara på. ;)

Ah den ger jag mig inte på för sakfrågorna är oändligt många. Det är dock ingen slump att Moderaterna tappat så många väljare till SD, de har många gemensamma nämnare.

De vill ha bort MP för att de har en extrem utopisk politik utan realistisk ekonomisk förankring ex resa mindre, arbeta mindre, tjäna mindre, konsumera mindre, producera mindre och gärna öppna gränser med samma rättigheter till det sociala skyddsnätet.

Ah den ger jag mig inte på för sakfrågorna är oändligt många. Det är dock ingen slump att Moderaterna tappat så många väljare till SD, de har många gemensamma nämnare.

De vill ha bort MP för att de har en extrem utopisk politik utan realistisk ekonomisk förankring ex resa mindre, arbeta mindre, tjäna mindre, konsumera mindre, producera mindre och gärna öppna gränser med samma rättigheter till det sociala skyddsnätet.
Något exempel borde du kunna komma med, åtminstone?

Frågan jag syftade på var att SD säger att de kommer fortsätta rösta ned regeringens budget tills de får igenom sin invandrardiskussion, dvs oavsett vilken regering som sitter. Om det då är Alliansen som gör det, borde ju SD gå emot sina värderingar, om de inte gör det genom att rösta på Alliansens förslag nu?

Liknande trådar

Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 329
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
14 517
Senast: Niyama
·
Tjatter Välkommen till ett somrigt Visby! Till staden har precis en resande tivoli anlänt och alla med barnasinnet kvar är väldigt glada. Pippi...
48 49 50
Svar
986
· Visningar
24 833
Senast: Klara
·
Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
36 976
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Halt efter vila