Om det blir extra val...

Hur röstar du vid ett eventuellt extra val?

• Likadant som i höstas

Röster: 221 73,7%
  • Byter parti

Röster: 50 16,7%
  • Vet inte

Röster: 26 8,7%
  • Låter bli att rösta

Röster: 3 1,0%

• Antal omröstningsdeltagare
    300
  • Omröstning stängd .
Att bara sträcka ut handen utan ett konkret erbjudande är knappast något annat än att erbjuda den/de andra att acceptera ens egna lösningar.

Ja, det framkom inte idag ?? och hade varit väldigt intressant att veta- vad för uppoffringar hade Löfven tänkt sig gå med på för att locka alliansen? Inga? Isåfall skämmes!!

Om nu Löfven av de orsaker han själv väljer, avstår att tala med SD så ska detta naturligtvis accepteras.
Om SD som svar väljer att jävlas med Löfven så ska detta naturligtvis också accepteras.
Mandaten i riksdagen är korrekt fördelade och så vitt jag vet har väl inga fel enligt gällande lagstiftning gjorts.
Alltså det är bara att gilla läget.

Det är ju ingen här som förespråkat att polisanmäla deras agerande heller. Dock är det fritt fram att tycka att det är oansvarigt som politiker att göra som de gjort med den motiveringen de gett.

Förr om åren med andra partier som fått liknande siffror så har det ALDRIG ens nämnts att de inte ska få vara med att diskutera.

Självklart reagerar vissa SD anhängare på att just SD stängs ute när inget annat parti på 13 % skulle stängas ute- och jag tror -bara tror- att det kan vara till nytta för SD till ett nyval- och som de sa på TV idag de 87 % som inte röstade på SD är inte alla för en ökad invandring, att då gå ut som SD gjorde idag och säga att "de vill inte öka invandringen och att det är det ett nyval kommer gälla", tja, de kan redan ha ökat några %.

Så kan det mycket väl fungera.

Andra partier har inte byggt på en rasistisk och nazistisk grund. Simple as that.

Förr om åren med andra partier som fått liknande siffror så har det ALDRIG ens nämnts att de inte ska få vara med att diskutera.

Självklart reagerar vissa SD anhängare på att just SD stängs ute när inget annat parti på 13 % skulle stängas ute- och jag tror -bara tror- att det kan vara till nytta för SD till ett nyval- och som de sa på TV idag de 87 % som inte röstade på SD är inte alla för en ökad invandring, att då gå ut som SD gjorde idag och säga att "de vill inte öka invandringen och att det är det ett nyval kommer gälla", tja, de kan redan ha ökat några %.

Så kan det mycket väl fungera.

Stackars Moderater som fick mer än 20% men inte fick vara med och prata med Löfven. Det jag menar, är att systemet fungerar inte på det viset att man får proportionell makt i förhållande till antal röster. Och skiljer man ut sig specifikt med grundläggande värderingar blir man ensam och får använda sina mandat efter eget bevåg. Vilket SD gjort. De har tydliggjort att allt utom invandringsbegränsningen är underordnade, oviktiga frågor.

Nu vet väljarna. Nu kommer man inte någon vart med släpandes med att de har en bred politik för alla. Tydligt och bra för alla. För oss som sett det hela tiden är det inga nyheter, men bland annat här på Bukefalos oreras det om att man minsann har en bred politik.

Stackars Moderater som fick mer än 20% men inte fick vara med och prata med Löfven. Det jag menar, är att systemet fungerar inte på det viset att man får proportionell makt i förhållande till antal röster. Och skiljer man ut sig specifikt med grundläggande värderingar blir man ensam och får använda sina mandat efter eget bevåg. Vilket SD gjort. De har tydliggjort att allt utom invandringsbegränsningen är underordnade, oviktiga frågor.

Nu vet väljarna. Nu kommer man inte någon vart med släpandes med att de har en bred politik för alla. Tydligt och bra för alla. För oss som sett det hela tiden är det inga nyheter, men bland annat här på Bukefalos oreras det om att man minsann har en bred politik.

Frågan är om SD-väljarna kommer fatta det. De verkar liksom inte vilja fatta.

Hej!

Jag vet inte hur jag ska rösta. Jag vet att det jag röstade på i höstas inte har en chans, men samtidigt vet jag att jag inte kan stå för vad de etablerade partierna eller deras "partners" står för. Vet vad jag VILL rösta på, men det är i praktiken en röst på ett annat parti som jag inte tror ett dyft på...

/Lavinia

Löfven skriver såhär: "Regeringen kommer därför den 29 december att utlysa extra val som ska hållas den 22 mars nästa år. Skulle något eller några av de borgerliga partierna vilja ta upp seriösa samtal för att lösa den uppkomna situationen innan dess så står dock dörren öppen."

Det låter som att de alltså kan komma överens innan den 29:e december, och i så fall blir det inget nyval...eller?

Det är ju ingen här som förespråkat att polisanmäla deras agerande heller. Dock är det fritt fram att tycka att det är oansvarigt som politiker att göra som de gjort med den motiveringen de gett.
oavsett vad man har för åsikter så har väl SD agerat rätt i det här fallet, en majoritet av deras väljare ville ju att man skulle fälla budgeten, det är väl knappast oansvarigt att lyssna och lyda sina väljare.

Nu glider du ut på isen igen, du borde skaffa broddar!
Du har tydligen inte förhandlat någon gång. det handlar om att ta och att giva.
Men Lövfen o co gick ju på som vanligt.
Dagens situation stod ju klar redan dagen efter valet.
Och som Statsminister tog han ju på sig att skaffa en majoritet för sin budget.
Gjorde han det?
Den budget man lade fram var starkt V influerad så det är väl helt naturligt att alliansen röstade på sitt eget, vilket även det stod klart dagen efter valet.

Så den som tyckts ha svävat bland rosaröda moln eller halkat runt på isen om du vill var väl den sittande regeringen..

Lena Mellin på AB sammanfattade det rätt bra häromdagen:

"I valrörelsen sa Stefan Löfven att han ville samarbeta med både FP och C. I går skyllde han det hotande budgetnederlaget och den stundande regeringskrisen på dem och resten av Alliansen. Det är en fullständigt obegriplig ståndpunkt.

Det är ju SD som skapat den parlamentariska krisen genom att frångå praxis. Eller Stefan Löfven själv som inte sett till att han har stöd av en majoritet för budgetförslaget. Alliansen däremot gör som de sa redan före valet och följer dessutom praxis. Att peka ut dem som skurkar är i just det här fallet närmast ohederligt."

Men nu hoppas jag att såväl allianspartier som samarbetsregeringspartier kan ta och kamma sig och i bästa fall nå en lösning så att vi slipper ett extra val och i annat fall bilda en regering som kan få igenom sitt budgetförslag efter valet.

Löfven skriver såhär: "Regeringen kommer därför den 29 december att utlysa extra val som ska hållas den 22 mars nästa år. Skulle något eller några av de borgerliga partierna vilja ta upp seriösa samtal för att lösa den uppkomna situationen innan dess så står dock dörren öppen."

Det låter som att de alltså kan komma överens innan den 29:e december, och i så fall blir det inget nyval...eller?
Regeringen måste ha suttit i tre månader innan de får utlysa extraval, därför görs den konstruktionen.

Att SD beter sig som pappskallar är väl knappast de demokratiska partiernas fel.

Om SD låtit S+MP fortsätta sitt regeringssamarbete genom att inte rösta på alliansens budget hade SD gått emot sina väljare och definitivt förtjänat etiketten "pappskallar".

1. Ända sedan valet har SD påtalat att de haft för åsikt att rösta på det budgetalternativ som var minst dåligt för Sverige.
2. Sedan igår har SD i intervju efter intervju meddelat att bägge budgetalternativ är ungefär lika dåliga samt förklarat att själva
migrationsfrågan blivit sekundär när det gäller deras slutgiltiga beslut i att rösta på Alliansens budget.
Det primära i detta drag är att SD sett möjligheten att försöka bli av med MP i regeringen (MP = skaparen av nuvarande migrationspolitik).
Tanken om att MP inte har i en regering att göra (lika lite som FI - vilket fö är partiet som stal röster från MP under valdagen) är en åsikt SD delar med många röstberättigade oavsett partifärg.

Liknande trådar

Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 329
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
14 517
Senast: Niyama
·
Tjatter Välkommen till ett somrigt Visby! Till staden har precis en resande tivoli anlänt och alla med barnasinnet kvar är väldigt glada. Pippi...
48 49 50
Svar
986
· Visningar
24 833
Senast: Klara
·
Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
36 976
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Halt efter vila