Om det blir extra val...

Hur röstar du vid ett eventuellt extra val?

• Likadant som i höstas

Röster: 221 73,7%
  • Byter parti

Röster: 50 16,7%
  • Vet inte

Röster: 26 8,7%
  • Låter bli att rösta

Röster: 3 1,0%

• Antal omröstningsdeltagare
    300
  • Omröstning stängd .
Och ändå röstade SD fram en alliansbudget som har samma stöd för invandring som regeringens budget.

De struntar alltså i vilken budget Sverige har. Det enda viktiga är tydligen att få regeringskris. :banghead:
Nu har SD haft presskonferans och där sa Mattias att hans förhoppning är att Jimmie är tillbaka lagom till extravalet. Dessutom kommer SD att i valrörelsen endast driva en enda fråga och det är invandringen. Med andra ord kommer denna valrörelse att handla om invandringen. Å SD blir vinnare i extravalet

Och ändå röstade SD fram en alliansbudget som har samma stöd för invandring som regeringens budget.

De struntar alltså i vilken budget Sverige har. Det enda viktiga är tydligen att få regeringskris. :banghead:

De gör väl som alla andra partier gjort i alla år-nu gäller den fråga de vill diskutera minskad invandring och då låser iaf Löfven och co dörren- hade frågan art av mer simpel karaktär som att behålla snuset eller inte så kanske L. hade släppt efter på den frågan.

Sedan har väl alliansen lika mycket skuld i regeringskrisen????

Att SD röstade på alliasbudgeten nu betyder, antar jag,att nödvändigtvis inte behöver göra det nästa gång.

De gör väl som alla andra partier gjort i alla år-nu gäller den fråga de vill diskutera minskad invandring och då låser iaf Löfven och co dörren- hade frågan art av mer simpel karaktär som att behålla snuset eller inte så kanske L. hade släppt efter på den frågan.

Att SD röstade på alliasbudgeten nu betyder, antar jag,att nödvändigtvis inte behöver göra det nästa gång.

Det som andra partier gör är att rösta på den budget som stämmer bäst med sin egen politik. SD säger nu helt öppet att de inte tänker så. De bryr sig inte om innehållet i budgeten. De röstar uteslutande för att fälla regeringen.

Det är förvisso förklarligt för de har ju ingen ekonomisk politik så därför ser de väl inte själva skillnad på de olika budgetalternativen. SD driver ju bara en enda fråga och nu äntligen börjar de vara öppna med att det faktiskt är så.

Det enda dom vill är väl att ställa till oreda för att visa att dom visst har makt.
Problemet är att deras agerande, dvs att genomföra det dom lovat trots kritik, säkert tilltalar en massa människor.

Oberoende på vad man tycker om SD så har de skött sina kort väl. Det är dom som har vunnit på detta. Jag tror att risken är stor att dom får ännu mer röster i ett nyval.

Att ett nytt parti visar handlingskraft och inte viker för dom etablerade partierna tycker nog en hel del att det visar att partiet står för sin politik och inte sviker sina väljare.

Lite som David mot Goliat.

Nu har SD haft presskonferans och där sa Mattias att hans förhoppning är att Jimmie är tillbaka lagom till extravalet. Dessutom kommer SD att i valrörelsen endast driva en enda fråga och det är invandringen. Med andra ord kommer denna valrörelse att handla om invandringen. Å SD blir vinnare i extravalet

Jag tror SD tagit första spadtaget till sin egen grav, men de kan nog öka ytterliggare innan gropen är så stor att de trillar ner. De kommer bli styva i korken och falla på eget grepp. Majoriteten av SD:s väljare är inte rasister, så SD kommer att få svårt att behålla stödet när de snöar in för hårt på invandringen i allmänhet och muslimer i synnerhet.

Det som andra partier gör är att rösta på den budget som stämmer bäst med sin egen politik. SD säger nu helt öppet att de inte tänker så. De bryr sig inte om innehållet i budgeten. De röstar uteslutande för att fälla regeringen.

Nej, de röstar för att få igenom del av den politik de gick till val på, de använder budgeten och dess röstning som ett redskap för att driva sin politik till viss del och jag kan tänka mig att det är så det fungerar i politiken, vi röstar på er budget om vi får igenom något av våra andra krav- men just nu gäller det SD och invandring och då vägra Löfven att diskutera.

Problemet är att deras agerande, dvs att genomföra det dom lovat trots kritik, säkert tilltalar en massa människor.

Oberoende på vad man tycker om SD så har de skött sina kort väl. Det är dom som har vunnit på detta. Jag tror att risken är stor att dom får ännu mer röster i ett nyval.

Att ett nytt parti visar handlingskraft och inte viker för dom etablerade partierna tycker nog en hel del att det visar att partiet står för sin politik och inte sviker sina väljare.

Lite som David mot Goliat.

Jag tror tyvärr att du har rätt i att många av de som attraheras av SD skulle motivera det just så. Jag menar dock att vi har ett GIGANTISKT problem i att vi har en stor mängd svenskar som tycker att det är ett vettigt alternativ att sätta landet i politisk kris och hota sig till inflytande med samma metoder som kriminella gäng gör. Jag tycker inte att det är ansvarsfullt att leka med den politiska styrningen på det sättet, som att det är någon jäkla lekprogram på TV. Har man rösträtt ska man ta ansvar för den, och inte leka bort den.

Jag menar dock att vi har ett GIGANTISKT problem i att vi har en stor mängd svenskar som tycker att det är ett vettigt alternativ att sätta landet i politisk kris och hota sig till inflytande med samma metoder som kriminella gäng gör. Jag tycker inte att det är ansvarsfullt att leka med den politiska styrningen på det sättet, som att det är någon jäkla lekprogram på TV. Har man rösträtt ska man ta ansvar för den, och inte leka bort den.

Fast det vet ju ingen än vad de som röstade på SD egentligen tycker om agerandet- om det nu blir nyval så lär väl det då visa sig där- mindre röster- inte så bra att fälla budgeten- fler röster- skarpt agerat för att försöka få igenom den politik de driver.

Som vem? Som SD? Det beror på vad man lägger i begreppet skuld. Var och en av Alliansens röster räknas lika tungt som SD:s röster, så konsekvensmässigt bidrog ju båda. Alliansen röstade dock på en budget de tror på även om de inte är med i regeringen som ska styra landet, SD röstade enbart för att fälla alla regeringar där de inte får vara med. Alliansens intention har alltså aldrig primärt vara att förstöra, vilket det uttryckligen - sagt av dem själva - handlar om för SD. En viss skillnad.

Fast det vet ju ingen än vad de som röstade på SD egentligen tycker om agerandet- om det nu blir nyval så lär väl det då visa sig där- mindre röster- inte så bra att fälla budgeten- fler röster- skarpt agerat för att försöka få igenom den politik de driver.

Jag kommenterade Toras beskrivning av dem som stödjer detta agerande. Vad SD:s väljare i allmänhet anser lär som sagt visa sig, jag hoppas att väljarna inser vad det är för en typ av parti tills i mars. Och jag hoppas också att det låsta läget i blockpolitiken har lättat tills dess så att det faktiskt finns flera olika alternativ att välja på igen, och att de som inte vill rösta på något av blocken som helhet kan hitta tillbaka igen.

SD tycker nog med sina 13 %att de ska få vara med till viss del.
Antagligen tycker de flesta av deras väljare det också.

Och jag hoppas också att det låsta läget i blockpolitiken har lättat tills dess så att det faktiskt finns flera olika alternativ att välja på igen, och att de som inte vill rösta på något av blocken som helhet kan hitta tillbaka igen.

Håller med helt , mer samarbete har jag sagt hela tiden.

Jag hade hoppats på en bättre lösning än extraval. Fast å andra sidan är jag nöjd över att alliansen valde att rösta på sig egen budget. Vilket även de rödgröna gjort om det hade varit tvärt om.
Jag blir bara så trött på alla klagomål om att det är alliansens fel att de rödgrönas budget inte godkändes. Samarbetet mellan S och MP har inte känts enkelt då de svarar olika på frågor där de borde ha samma svar. Jag tror att om de hade snackat ihop sig bättre redan innan valet hade de haft lättare att tydligt visa vad de vill.
Att SD valde att rösta på alliansens budget är inte alliansens fel. Och jag tror att om man ska lyckas minska antalet väljare hos SD så måste de andra partierna sluta frysa dem ute. Då tror jag missnöjesröstarna inser att SD inte har mycket till politik egentligen och istället komma tillbaka till sina ursprungliga partier och SD blir så litet att de inte har något att säga till om. Jag är inte för SD på något sätt, tvärtom, men jag tror att de kommer att få fler och fler väljare så länge de fryses ute.

Jag hade hoppats på en bättre lösning än extraval. Fast å andra sidan är jag nöjd över att alliansen valde att rösta på sig egen budget. Vilket även de rödgröna gjort om det hade varit tvärt om.
Jag blir bara så trött på alla klagomål om att det är alliansens fel att de rödgrönas budget inte godkändes. Samarbetet mellan S och MP har inte känts enkelt då de svarar olika på frågor där de borde ha samma svar. Jag tror att om de hade snackat ihop sig bättre redan innan valet hade de haft lättare att tydligt visa vad de vill.
Att SD valde att rösta på alliansens budget är inte alliansens fel. Och jag tror att om man ska lyckas minska antalet väljare hos SD så måste de andra partierna sluta frysa dem ute. Då tror jag missnöjesröstarna inser att SD inte har mycket till politik egentligen och istället komma tillbaka till sina ursprungliga partier och SD blir så litet att de inte har något att säga till om. Jag är inte för SD på något sätt, tvärtom, men jag tror att de kommer att få fler och fler väljare så länge de fryses ute.

Det har inte fungerat i något annat land i Europa. Därför bör vi inte vandra den vägen. I många länder är debatten om invandring på en så låg nivå att man inte tror att det handlar om moderna tänkande människor som deltar i den. Dit har vi som tur är inte kommit i Sverige, och bör fortsätta att se till att vi inte kommer dit. Även om vi har 49 ultrakonservativa rasister i riksdagen blir det noll inflytande över migrationspolitiken. Det är rätt recept - för Sverige och vår moderna demokrati.

Varför det? Har de inte förstått hur det fungerar?

Förr om åren med andra partier som fått liknande siffror så har det ALDRIG ens nämnts att de inte ska få vara med att diskutera.

Självklart reagerar vissa SD anhängare på att just SD stängs ute när inget annat parti på 13 % skulle stängas ute- och jag tror -bara tror- att det kan vara till nytta för SD till ett nyval- och som de sa på TV idag de 87 % som inte röstade på SD är inte alla för en ökad invandring, att då gå ut som SD gjorde idag och säga att "de vill inte öka invandringen och att det är det ett nyval kommer gälla", tja, de kan redan ha ökat några %.

Så kan det mycket väl fungera.

Att växa upp ur sandlådan? De är sura på att de Löfven inte ens tillfrågade dem under sin runda om samarbetspartners men om han ser ett samarbete som helt otänkbart, varför bjuda in till samtal? Vad ska de samtala om när utgången av samtalet redan är klart? Ska de säkerställa ett icke-samarbete eller?
Om nu Löfven av de orsaker han själv väljer, avstår att tala med SD så ska detta naturligtvis accepteras.
Om SD som svar väljer att jävlas med Löfven så ska detta naturligtvis också accepteras.
Mandaten i riksdagen är korrekt fördelade och så vitt jag vet har väl inga fel enligt gällande lagstiftning gjorts.
Alltså det är bara att gilla läget.

Liknande trådar

Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 329
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
14 517
Senast: Niyama
·
Tjatter Välkommen till ett somrigt Visby! Till staden har precis en resande tivoli anlänt och alla med barnasinnet kvar är väldigt glada. Pippi...
48 49 50
Svar
986
· Visningar
24 833
Senast: Klara
·
Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
36 976
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17