Om det blir extra val...

Hur röstar du vid ett eventuellt extra val?

• Likadant som i höstas

Röster: 221 73,7%
  • Byter parti

Röster: 50 16,7%
  • Vet inte

Röster: 26 8,7%
  • Låter bli att rösta

Röster: 3 1,0%

• Antal omröstningsdeltagare
    300
  • Omröstning stängd .
Jag skulle rösta likadant somihöstas.
Jag tycker det hela är riktigt bedrövligt.
Ett extraval är verkligen något man tar till som en sista utväg, och det visar tydligt på ett land i kris, även mot omvärlden, vilket påverkar negativt lång tid efteråt.

Jag hade en förhoppning om en lösning för i min värld sådär detta
Detstörsta misslyckandet, men tyvärr så tror även jag att det är vid nyvalvi hamnar tillslut ändå.

Jag skulle rösta annorlunda. Stod mellan två partier förra gången och skulle välja det andra om det blir nyval.

Då la väl SD ner sina röster?

De verkar vara bra på det. Ärligt talat tycker jag det är "bortskämd snorunge"-syndrom, får jag inte allt jag vill ha kommer jag 1. lägga mig på golvet och skrika, 2. låsa in mig på rummet, tjura och vägra komma ut.
Jaja. Nu har ju ändå en stor del av befolkningen sagt att det är det de vill ha.

Jag kommer rösta lika som innan.

Ja ett nyval kommer sannolikt inte att lösa något. Troligen lär varken alliansen eller de rödgröna få majoritet.

Samarbetsviljan måste öka på båda sidor. Allianspartierna måste vara mer villiga att samtala men S och MP måste då vara villiga att ändra sin politik så att C och FP får in en del av sin politik.

V måste nog lämnas utanför om det skall bli möjligt.
Varför måste V lämnas utanför? Skulle inte ett extraval göra att SD kan komma att förlora en del röster? Folk borde väl nu ha börjat inse att bakom det här partiet ligger ju bara invandringen och inte ett dugg annat egentligen.

Just den här sandlådan var det jag behövde för att kunna bestämma mig för ett parti. Det känns ju inte bara som att sandlådan innehåller SD, utan även andra partier, även om SD just nu är de som kastar mest grus.

Varför måste V lämnas utanför? Skulle inte ett extraval göra att SD kan komma att förlora en del röster?
Nja tvärt om faktiskt. Vad du glömmer är att det var många i senaste valet som kunde tänka sig att rösta på SD men som inte gjorde det. De hade SD som andrahandsval. Å där finns ju en stor potential för SD att hämta hem ytterligare mandat inför ett nyval eller inför nästa ordinarie val. Det som SD har visat nu det kan få dessa väljare att rösta SD istället å då blir det livsfarligt. Då blir det också så att minst ett parti åker ut av dom små

Nja tvärt om faktiskt. Vad du glömmer är att det var många i senaste valet som kunde tänka sig att rösta på SD men som inte gjorde det. De hade SD som andrahandsval. Å där finns ju en stor potential för SD att hämta hem ytterligare mandat inför ett nyval eller inför nästa ordinarie val. Det som SD har visat nu det kan få dessa väljare att rösta SD istället å då blir det livsfarligt. Då blir det också så att minst ett parti åker ut av dom små
Det tänkte jag inte på faktiskt.

Jag röstade rosa i höstas och skulle vid ett extraval byta till vänstern eller mp. Detta för att stärka en rödgrön regering. Kan också tänka mig S i denna situation.

Ett alternativ vore ju att något parti byter sida.
Det kanske blir tvunget. Det att SD får ta en del av regeringsansvaret innan Svenska folket inser att man tagit Fan i båten och tvingas ro honom iland.
För vad har SD förutom sitt mantra, det att minska invandringen radikalt?
En gammaldags socialdemokratisk folkhemspolitik som fasades ut redan på femtiotalet?
Att som Lövfen försökte, bilda en regering med ett ytterlighetsparti och ett annat i reserven kunde ju egentligen bara misslyckas.

Vad skulle då ändras om SD i ett val skulle lyckas få 20%
I stort sett ingenting. ty de övriga 80% skulle ju fördelas ungefär lika på de två blocken och en liknande situation som idag skulle uppstå.
Naturligtvis skulle SD presentera det som en stor seger, men i praktiken skulle inget ändras. Så länge de andra partierna har is i magen och håller fast vid vad man tidigare sagt.

Nu vet vi ju dock att politiker kan man inte lita på.
Innanför skål o vägg sitter redan idag partiernas strateger och försöker klura ut vilka vägar och vilka val man måste göra för att ta tillbaka förlorade röster.

Däri ligger faran , men även möjligheten för framtiden.

Varför måste V lämnas utanför? Skulle inte ett extraval göra att SD kan komma att förlora en del röster? Folk borde väl nu ha börjat inse att bakom det här partiet ligger ju bara invandringen och inte ett dugg annat egentligen.

Just den här sandlådan var det jag behövde för att kunna bestämma mig för ett parti. Det känns ju inte bara som att sandlådan innehåller SD, utan även andra partier, även om SD just nu är de som kastar mest grus.

V står för långt från C och FP helt enkelt.

Ett alternativ vore ju att något parti byter sida.

Det kanske blir tvunget. Det att SD får ta en del av regeringsansvaret innan Svenska folket inser att man tagit Fan i båten och tvingas ro honom iland.
För vad har SD förutom sitt mantra, det att minska invandringen radikalt?
En gammaldags socialdemokratisk folkhemspolitik som fasades ut redan på femtiotalet?
Att som Lövfen försökte, bilda en regering med ett ytterlighetsparti och ett annat i reserven kunde ju egentligen bara misslyckas.

Vad skulle då ändras om SD i ett val skulle lyckas få 20%
I stort sett ingenting. ty de övriga 80% skulle ju fördelas ungefär lika på de två blocken och en liknande situation som idag skulle uppstå.
Naturligtvis skulle SD presentera det som en stor seger, men i praktiken skulle inget ändras. Så länge de andra partierna har is i magen och håller fast vid vad man tidigare sagt.

Nu vet vi ju dock att politiker kan man inte lita på.
Innanför skål o vägg sitter redan idag partiernas strateger och försöker klura ut vilka vägar och vilka val man måste göra för att ta tillbaka förlorade röster.

Däri ligger faran , men även möjligheten för framtiden.
Det hade varit roligt att veta vad alliansen fick för erbjudande nu eftersom de tvunget vill ha regeringskris. Löfvens utsträckta hand har inte hjälpt men inviten har varit tydlig. Blockgränsen har varit viktig att hålla åt ena hållet. Till syvende och sist är det politikerna som ska lösa situationen väljarna satt dem i. Var det verkligen det här vi ville? Jag hade hellre sett en större koalitionsregering. Väljarna ville ju inte ha en borgerlig allians längre.

Jag antar att många som röstat på allianspartier kommer rösta annorlunda efter detta agerande.

Oj! Vad får dig att tro det?

Jag kommer rösta lika som i september om det blir aktuellt.

I övrigt håller jag med om @landsbygdsbo s analys. SD har inget att komma med men det krävs annorlunda agerande av de andra partierna. Om S ska kunna samregera/samarbeta med något alliansparti måste Mp och V ut ur leken först. Annars kommer nog alliansväljarna snarare att gå ännu mer till SD...

Jag antar att många som röstat på allianspartier kommer rösta annorlunda efter detta agerande.
Hur tror du att de skulle rösta i så fall? Jag skulle tro att en del röster på SD går tillbaka till moderaterna. Hellre en Alliansregering igen än ständig ovisshet.

Jag funderar på att rösta på SD. Låt galningarna få bilda regering, så får Sverige se vad det är för inkompetenta barnrumpor (värre än de vanliga politikerna) till slut. Inte ens de mest världsfrånvända SD-förespråkarna kan blunda för det kaoset...

Nä, inte på riktigt. Men i mina mörkare stunder så. :cautious:

Fast på fb ser det ut som att alliansen skulle tappa en del väljare för att de vägrar samarbeta över blockgränsen.

Jag förstår inte, om det blir extraval då och vi säger att alliansen blir större än rödgröna. Det låter ju som att SD kommer fälla deras budget då, hur ska det funka om då rödgröna agerar lika barnsligt?

Ett samarbete v till c/fp funkar liksom inte. Det är misstaget Löfven gjorde. Vill man samarbeta mot mitten måste man klippa vänster vingen.

Det är inte barnsligt.

Vänd på det, vore det barnsligt av Löfven att säga nej till stora skattesänkningar för höginkomsttagare och en försämrad aborträtt, höjt vårdnadsbidrag och privatiseringar av statliga sjukhus om Alliansen lägger en sån budget.

Man kan inte helt förråda sin ideologi.

Det jag menar är att då hade Löfven behövt släppa vänsterprägeln på budgeten, annars är resultat omöjligt.

Dels har alliansen inte kvar Reinfeldt eller Borg, vilket var deras två starkaste namn och de allena drog många röster. Och dels hör jag många som är besvikna på att inget av allianspartierna ens vill samtala med de rödgröna.

Men det lär ju visa sig om det blir nyval :)

@Atle @athena

Jag är rädd för det också.
Ändå tycker jag att Alliansen gör helt rätt just nu.

De gick till val med löftet att föra fram en egen budget. Att nu överge sina löften och stödja nåt de inte står för är mest *hål i huvvet*

Skillnaden mellan allianspartierna och reegringen ligger i grundläggande värderingar. Jag har som Centerpartist svårt att förlika mig med att mitt parti skulle stödja S-regeringen.
Ett sådant stöd måste innebära att S faktsiskt kommer till förhandlingsbordet med konkreta ebjudanden. Inte bara kliver in och säger -varsågod och stöd oss. :banghead:

Ska Löfvén samarbeta måste han kompromissa. Det verkar han inte villig till just nu.

Det är Löfvens huvudvärk detta. Det är hans uppgift att lösa situationen. Inte oppositionens. Det är inte synd om S, de måste istället kliva ner från sina höga hästar och faktiskt diskutera.

Skillnaden mellan allianspartierna och reegringen ligger i grundläggande värderingar. Jag har som Centerpartist svårt att förlika mig med att mitt parti skulle stödja S-regeringen.
Ett sådant stöd måste innebära att S faktsiskt kommer till förhandlingsbordet med konkreta ebjudanden. Inte bara kliver in och säger -varsågod och stöd oss. :banghead:

Ska Löfvén samarbeta måste han kompromissa. Det verkar han inte villig till just nu.

Det är Löfvens huvudvärk detta. Det är hans uppgift att lösa situationen. Inte oppositionens. Det är inte synd om S, de måste istället kliva ner från sina höga hästar och faktiskt diskutera.
Det där är väl ändå bara propaganda? Det inser var och en att vid en förhandling är det ge och ta som gäller. Möjligen trodde han att SD skulle lägga ner sina röster och på det sättet släppa genom budgeten.

Liknande trådar

Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 329
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
14 517
Senast: Niyama
·
Tjatter Välkommen till ett somrigt Visby! Till staden har precis en resande tivoli anlänt och alla med barnasinnet kvar är väldigt glada. Pippi...
48 49 50
Svar
986
· Visningar
24 833
Senast: Klara
·
Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
36 976
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar