Olycka i hagen.

Sv: Olycka i hagen.

Ja ivomec tex, då dör alla flugor som sätter sig där. Inget skämt , jag har sett förslaget här på BUke tror jag.

ska jag ha honom inne får jag tyvärr ta in alla andra hästarna med. för ensam funkar inte...

far min sa att snögg fäste bäst om man ja snurrade så att de fäste mot sig själv. inte direkt annars...

dock hade de ingen längre...

andra grejer man kan testa ?

På förstasidan i tråden har jag gett förslag på hur man får skydd/förband på såret, det är så vi brukar göra.

Men jag antar att förslaget var sugande dåligt i ditt tycke eftersom du inte kommenterat det?

det där såret är inte djupt alls.. bara genom skinnet, inte ens genom fettvävnaden..
du har beskrivit såret dåligt från början (tyvärr)

had det vart min häst hade det vart tvål och vatten och tunt med 4S hästsalva med tjära.. dåt håller kanterna mjuka och flygfäna borta..

dalta inte me hästen.. det behövs INTE jodopax, 2 cm helosan, sårspray, gasbinda, kompress och gud vet allt skit som folk raddat upp..

rent, mjukt och torrt är favoritmelodin för alla läkande sår..

jo kan tänka mig de med textillim. men vet inte vad jag ska klistra på över. sen ang flugmedel jag får för mig att våra flugmedel skulle svida :P

men har tjärsalva iofs. som jag smörjer på .

Till BeastieBabe:
Ledsen om jag beskrivit såret dåligt, som sagt inte varje dag han skadar sig över huvudtaget och har säkert överdrivit lite. Skall bort och titta till det idag då jag inte hade tid igår.

jo kan tänka mig de med textillim. men vet inte vad jag ska klistra på över. sen ang flugmedel jag får för mig att våra flugmedel skulle svida :P

men har tjärsalva iofs. som jag smörjer på .

Till BeastieBabe:
Ledsen om jag beskrivit såret dåligt, som sagt inte varje dag han skadar sig över huvudtaget och har säkert överdrivit lite. Skall bort och titta till det idag då jag inte hade tid igår.
ja isf är det bäst du får lite tips om det :)

om såret bara är en hudflik och den rosa fettvävnaden är oskadad eller bara repad så är det ingen fara, till och med om fettvävnaden är sprucken är det ingen fara såläne såret inte sträcker sig längre in än så..

ta med koksaltlösning eller mild tvål och tvätta rent med.. ta även med en ren handduk som du kan torka torrt med runt såret.. sedan har du på tunt med 4S-salva, tjärsalva eller tunt med helosan och myggmedel runt såret..

det borde inte vara några problem. med det där såret :)

Ja ivomec tex, då dör alla flugor som sätter sig där. Inget skämt , jag har sett förslaget här på BUke tror jag.

För många år sen hade vi en kastrerad tik under värsta rötmånaden. Var ett helvete med flugorna och såret, de äcklena la ägg i såret *kräks* Då rek vet just att stryka ivomec runt såret (inte i!) för flugorna. Vet dock inte om det fortfarande är att rekommendera.

Känns dock som en overkill ang TS häst.

Hej,
min häst fick liknande sår i början av betet men på överarmen.
Han fick feber och svullnade, varpå veterinär kom och skrev ut antibiotika. För att skydda såret mot flugor och annan smuts fick jag till uppgift att två ggr/dag rengöra såret med asolsprit ( finns på apoteket) samt sätta över en steril kompress fastsatt med soft animal (tunn skumgummiliknande skydd som är självhäftande) eller fix & mull.
Var rädd för att täcka såret men flugorna var på det hela hela tiden trots försök med helosan, hästsalva, bluespray...så jag täckte det och snabbt blev såret mkt bättre och nu tre veckor senare är det helt läkt.
Viktigt att du hela tiden kollar tempen.

Lycka till!

Skickar en liten uppdatering!

Va och kollade såret idag och de hade torkat ihop (hann inte kolla till de igår) Tryckte på såret och de rann ut lite var.. så ja öppnade upp de och sköljde rent smörjde sedan med fyra ess hästsalva /tjärsalva.

Efter de blev jag sparkad av en av de andra hästarna men det är en annan historia.

Såret såg helt okej ut när jag väl öppnat upp de och fått det rent. Så ska försöka ta mig till krakarna imorgon annars får jag be ngn annan kolla upp detta åt mig!

Tack för alla tips jag har fått! Ni anar inte hur oroliga jag har varit över allt det här!

Skönt att höra att det är bättre., :)
Som ngn annan sa kan det va bra att tempa med för att upptäcka infektion i tidigt skede. Men det är säkert ingen fara.;)

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 607
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 709
Senast: Karminnie
·
Hästvård Vet att det redan finns trådar om det här ämnet men vill ändå skapa en ny, dels för att jag vill ha erfarenheter från vad detta kan vara...
Svar
0
· Visningar
792
A
Hästmänniskan Hejsan! Skulle vilja bolla lite tankar och funderingar med likasinnade här på forumet! Bakgrund! Jag själv 28 årig elit ryttare...
10 11 12
Svar
229
· Visningar
38 116
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka