Olycka i hagen.

Sv: Olycka i hagen.

Ska man köpa koksaltlösning eller vad?
Ska till apoteket imorgon. så vad ska jag köpa. gärna grejer som jag inte behöver få recept på!

Här kommer lite bättre bilder ifrån såret idag. Har no bara smörjt över det med tjärsalva för att hålla flygorna borta på de nya betet.

*Ledsen för stora bilder*
Olympus010.jpg

Olympus009.jpg

Bilderna blev tagna ifrån ja alltså en bakifrån och en ovanifrån därför det ser lite lustigt ut :P

Koksaltlösning kan du göra själv 1 kryddmått salt till 1 dl vatten o koka. Tänk på o göra nytt varje dag. Apoteket säljer det oxå men det är väldigt dyrt. Har för mig jag betalade närmare 30kr för ett par dl

Jösses men då kan jag ta o göra de. Men förslag på någon salva ? Hade jukonsalva förut, bildar också en hinna men den är nog slängd.

Hade i möljigaste mån undvikit salva men är flugorna väldigt på hade jag nog tagit sprayplåster. Sår läker fortare om de får luftläka

Jo det är klart att det gör.
Hur många gånger bör jag skölja det då ?
Jag ser om jag hittar ngn sån spraygrej på apoteket utifall att.

Geggar sig såret kan det vara bra o skölja ur ett par gånger om dagen o sen bara en gång när man ser att det börjar läka

Tack så mycket för hjälpen, jag har sagt till min far om spruta. så jag kan skölja med stråle imorgon.

Så får vi se om det inte ser så varigt ut sen.

Vet inte varför du hånar mig, är det något förslag du tycker är helt vansinnigt kanske det är vettigt att debattera. Är det bara någon personlig grej är det kanske läge att lägga ner?

tjärsalvan är kanon, men det hade jag nog bara kletat på runtomkring och inte i själva såret.. för det är precis som med helosanet, såret kan inte "andas" och läka

Ang helosansalva, så jag är också uppfostrad och lärd att inte, inte, inte salva i sår. Jag brukar använda TarPlaster mot flugorna nu sommartid.

MEN, jag har vid ett par tillfällen fått sår som varat och geggat´sommartid. Dessutom på ställen där TarPlaster ganska fort 'sköljs' av av fukt från gräset etc. Och då kletar jag rejält med helosan när de är ute (och tvättar och låter det lufttorka och sen bara tunt bandage som skydd mot spånet inne).

Samtliga sår har läkt utan problem, och ingen försämring av Helosanet. Trots att de då varit sår som varit rejält irriterade från början.

Rakar alltid rent runt sårkanterna.

hm, hade inte tjärsalvan i såret :P men över.. alltså på pälsen! Skall bort om en stund och skölja rent sen får de vara så får vi se om flugorna kommer.

Om jag får rekommendera något så skule det vara att hålla rent med jodopax eller ännu bättre, tvål och vatten!! Jag skulle ha provat att sätta en kompress över såret fäst med plåstertejp för att hålla flugorna borta. Är inte säkert att det håller men det kan vara värt ett försök.
Se upp så att det inte bildas svallkött, kan hända om sårkanterna läker ihop och det blir infektion inne i såret.
Vid minsta tveksamhet, kontakta veterinär!

Mitt sto fick ett litet skitsår i fjol vilket senare resulterade i svallkött och elände, blev en riktigt dyr historia med penicillin o dyl....

Idag skulle jag hellre ta ut veterinären direkt, tror att det blir bra mycket billigare än att riskera en infektion....

Lycka till med din häst!

Jag sköljde såret idag med koksaltslösning.
Dessvärre är flugorna som besatta på såret. Men han viftade ganska bra på svansen så de hann inte stanna.
Men jag vet inte vad jag ska göra åt de. Och apoteket har sommarstängt :(

Skaffa "lila sår sprej", vet inte vad det heter, me det är lila i alla fall, någon anna som vet.

En kompis häst fick ett litet sår förra sommaren, dagen efter hade flugorna ätit in ett långt hål i såret (skitäckligt), sprajade på ordentligt med lila prej, sedan fyra ess salva runt om, ett par dagar senare hade det dragit ihop sig och läkte väldigt fint!

Angående sårvård!!!

Det finns några viktiga "regler" avseende sårvård.

Sår som eventuellt måste sys:
- Tvätta med koksalt, aldrig med jodopax!!!
- Sår måste sys inom 8 timmar.

- Aldrig fett/feta salvor på skavsår etc. då de gör mer skada en nytta.

Vad gäller flugproblemet och ditt sår så skulle jag försöka få tag på polsterplast eller också kallat snögg/ spenbandage. Det kanske finns i ladugården??? Klipp en rejäl bit med ett hål över såret där du bara lägger en tunn kompress. Snögg = hästplåster och ser ut som skumgummi med klister på en sida. Snöggen håller såret luftigt men flugorna på avstånd och går att klistra fast på alla ställen som normalt sett inte går att bandagera. Jag vet att Atg-klinikerna har snögg till försäljning.

GG här har också snögg, kanske finns på andra GG med?

Dock har jag aldrig lyckats 'klistra fast' det så som du beskriver? Men kanske fått 'gammal' snögg? Det klistrar som FAN mot 'sig själv' och kanonbra linda bett och grejer med, men som sagt aldrig velat klistra mot hästen?

Jag vill slå ett slag för TarPlaster med, iom att såret på TS häst sitter så högt av ev dagg/fukt i gräset inte tar bort TarPlastern.

Av dina bilder att döma ser det dock friskt och fint ut! Inga variga kanter eller något som tyder på infektion.
Hoppas att det ordnar sig!

Snögg blir inget att tänka på då det sitter på helt fel ställe.. alltså nästan uppe på ryggen!

Erhm har ni några mer bra grejer , förslag som jag kan fixa. finns ju blue spray men ja ska inte ner dit på ett tag...
Så behöver ja vad det heter osv och vad de gör. för jag HATAR när flygorna är där och geggar... :(

Snögg blir inget att tänka på då det sitter på helt fel ställe.. alltså nästan uppe på ryggen!

Fast där är det ju kanon :-) Hade förra sommaren ett relativt stort sår som flugorna älskade... Snögg skydd blev räddningen. Det fastar ju bra mot pälsen så jag använde det som kant/fäst skydd. Dvs runt om och ovan det satte jag en tunn kompress som jag bytte med jämna mellanrum (satte dubbelt lager så det kom upp lite). Snöggen fick sitta kvar så länge den satt bra (vilket var flera dagar trots spolningar med koksalt.).

Senast ändrad:

När mina pållar har haft liknande sår så har jag tvättat med klorhexidin sprutat i.(finns på apoteket)
Sedan haft på lite fyra ess salva runt om..det har fungerat kanon,.
Men nu är det ju sommar med mkt flugor o skit, så kanske hålla inne pållen en dag så det får läka ihop lite mer, det läker ju relativt fort så det inte är så färskt menar jag.. Lycka till.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 607
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 709
Senast: Karminnie
·
Hästvård Vet att det redan finns trådar om det här ämnet men vill ändå skapa en ny, dels för att jag vill ha erfarenheter från vad detta kan vara...
Svar
0
· Visningar
792
A
Hästmänniskan Hejsan! Skulle vilja bolla lite tankar och funderingar med likasinnade här på forumet! Bakgrund! Jag själv 28 årig elit ryttare...
10 11 12
Svar
229
· Visningar
38 116
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka