Olycka i hagen.

L

Lantlolla

Hejsan. Min häst har lyckats med något. Blir så ledsen på honom, när jag slöjde rent såret så va det nästan så jag själv började gråta va ont jag tyckte de gjorde.

Lägger in lite bilder.
smirresr1.jpg

Så såg det ut innan jag hann rengöra det.

Så här såg de ut med lite helosansalva i, efter ridturen
smirresr3.jpg

Han ömmade runt om, men va inte halt eller liknande.
Min största fråga är egentligen om ni tror att det behöver sys?

Min tanke är iaf att se över det hela, och se vad som hände rpå måndag.
Vad tycker ni?

Har ni själva varit med om några hagolyckor ? Vad har hänt, och hur illa?
Mvh Marica

Sv: Olycka i hagen.

Usch, på första bilden ser det riktigt djupt ut! Jag hade hållt koll på tempen och på ev värme o svullnad runt om. På med ordentligt med Helosan för att stoppa flugorna om han går ute, spola igenom det ett par ggr/dag med koksaltlösning.

Himla knepigt ställe han har skadat sig på tycker jag.

Det kan bildas rätt läbbiga sårfickor om det är ett djupare sticksår och det kan behöva tömmas och dräneras om du har otur. Jaghade kanske inte tagit ut veterinär på jourtid för det där, om hästen är ohalt och verkar ok för övrigt, men på måndag hade jag nog också ringt ut en veterinär för koll och ev antibiotika. Sommaren är ju lite otrevlig med fukt, värme och insekter som kan ställa till det.

Jag tycker inte det ser så farligt ut, det ser iaf inte speciellt djupt ut, är det det?
Självklart ömmar h*n lite, men se till att hålla rent så läker det säkert av sig själv.

jag tyckte inte det så så farligt ut... om det inte är djupare än vad som ser ut på fotot vill säg.. ett bett av annan häst skulle jag tippa på

min klant har lyckats med det mesta i hagen:crazy: sprängt sönder sin has på både in- och utsida samtidigt som han skrapat sönder båda bakknän och mule.. tur man inte såg den vurpan kan jag säga *ryser* (antagligen gått omkull i dike och fastnat med bakben rakt bakåt)
men det mesta han dragit på sig är resultat av oskyldigt bus, i vintras hade han fått sig ett bett över manken, så att de sista cm på mankammen var som en flärp, det läker även om det tar lite tid ibland

jag tycker inte det ser så farligt ut. men även om det hade behövt sys så är det försent nu då det måste sys när det är färskt om det ska sys.

å fan det trodde jag i princip gällde för bara människor.. och för att ärren blir värre om man syr ett äldre sår än om man inte syr det alls
undra vart jag fått den iden ifrån:crazy:

Tycker du ska vara lite försiktig med att ha in massa helosan i såret, har varit med om massa hästar med sår som fått helosan på som sedan har blivit infekterade och/eller väldigt vätskande.
En salva jag däremot kan rekomendera som du tyvärr måste få utskriven är Socatylsalva (tror det stavades/hette så) den inehåller Penicillin tror jag det var, eller liknande. Har den på ridskolan jag jobbar med och den e kanon..

Annars är det nog bättre med nån sårspray eller liknande.. tänk oxå på att om det är ett sticksår så är det viktigt att det läker innifrån och ut.. annars finns det risk för att det blir smust å liknande kvar i såret när det läkt som kan resultera i en böld. Så kolla att det hela tiden är "öppet"

sett många sticksår, bett och bölder som man vart tvungen att öppna, väldigt få av dessa har sytts just för att de ska kunna läka innifrån, och endast 1 av dessa hästar ser/känner man spår av detta.. Hon hade en böld stor som en tennisboll på halsen, så antagligen musklerna som inte växt ihop som dom skulle, hon syddes inte för att vi skulle kunna göra rent varje dag..

Kladda inte på en massa helosan salva, det är bättre att ta ett tunnt lager med tjärsalva, 4 ess,
Men först måste du göra rent det ordentligt, tyckte inte att såret såg så himla fult ut.
Men gör rent med vatten ock mild tvål, ta sedan väteperoxid i en plastspruta och spola rent,det kokar ur såret, sen sköljer du rent med koksalt och lägger en tunn hinna med tjärsalva.Det funkar kanon;)

Svårt att avgöra så på bild men det ser inte så djupt ut?
Ser ut som ett rejält 'kärleksbett' från en av de andra hästarna?

Håller med om att socatylsalvan är jätte bra.
Fick den utskriven när min donna skadade bakbenet..
Veterinären skriver ut den..
Torkar som en skorpa över såret och håller borta insekter.

Tvätta bort helosanen och låt antingen såret luftläka, eller om flugorna är på, ta på någon annan mer lämplig salva eller sårplast.

Tack för alla svar!
Jag vet att flugorna ja inte dras till helosan men de ogillar den inte. så va inne hos far min i ladugården för att se om de hade ngt bättre men så va inte fallet :(

Jag kan tyvärr säga att han inte blivit biten, då de andra hästarna inte når så bra dit för att sätta en sån klockren!
Det såg djupare ut irl än på bilderna. ska se om jag kan få det lite bättre idag.

Jag sköljde ju bara med jodopax. Det är i princip allt jag har hemma. Koksalt menar ni att jag ska koka salt och vatten och sen hälla på ? Annars kan jag nog få ifrån mormors jobb, dock inte förens imorgon...

Kan förstå om de inte vill sy att äldre sår. Detta fick han antagligen natten till igår. Då grannen hade sett de när han hade gett dem mat på morgonen. Dock märkte jag inget förens på efter middagen.

Men jag ska ta in honom efter maten idag så får vi se..

Fler tips önskas gärna. Jag ska ringa och rådfråga veterinären imorgon iaf.

Det är definitivt inget fel på att använda Helosan, min veterinär rekommenderade mig att använda rikligt med Helosansalva på ett sår för att hålla flugorna borta.

Först rengjorde vi med jodopaxlösning, ny vaddtuss för varje drag, därefter sköljde vi med engångspipetter med koksaltlösning. Spola ur riktigt ordentligt. Därefter på med Helosansalvan. Gör om proceduren ett par ggr om dagen. Sårsplast avrådde veterinären ifrån.

Sällar mig till skaran som inte tycker det ser särskilt oroande ut. Av det man ser på bilderna i alla fall.

Skippa Helosanen. Det behövs en frisk skorpa på såret, det står emot de flesta flugförsök. Har ni mycket flugor och otyg kan du försöka spruta lite flugmedel i området, de flesta "naturliga" flugmedel går att ha över sår. Annas kan jag rekommendera sprayplåster om det är absolut nödvändigt.

Föredrar dock ett sår som kan andas och få skorpa. Så länge det inte blir infekterat är det bättre att låta det sköta sig själv. Blir det väl infekterat, då kan man höra sig för om penicillinsalva och möjligen lägga över en kompress (lättast på det stället är att klistra fast en ficka av lämpligt material, använd textillim, och sedan byta kompress i fickan).

Jodopax hade jag varit extremt försiktig med, det dödar av allt skydd hästen själv har.

mjo det kanske, men igår va ja första gången o de va fullt med jord o grejer i så va tvungen att ha fram ngt att göra det rent med

Får se hur det ser ut idag, och om jag kan ta nya bilder!

Är det mkt smuts i såret så ta rikligt med vatten och mild tvål ex lactacyd el barnängens barntvål, istället för jodopaxen.

Jo det är ju bättre att spruta flugmedel på såret förstås:angel:

Att jag inte tänkte på det:idea:

Det första du måste göra är att med en steril sax klippa väck allt hår så att du får en ren sår yta.

Tvätta med tvål lösning och sedan torka rent spruta in strepcollin salva (vet inte riktigt hur det stavas, en pencillin salva).

Ring och prata med veterinären.

Använd inte jodopax i såret det är inte bra. Koksaltlösning eller bara vatten o mild tvål

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 607
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 709
Senast: Karminnie
·
Hästvård Vet att det redan finns trådar om det här ämnet men vill ändå skapa en ny, dels för att jag vill ha erfarenheter från vad detta kan vara...
Svar
0
· Visningar
792
A
Hästmänniskan Hejsan! Skulle vilja bolla lite tankar och funderingar med likasinnade här på forumet! Bakgrund! Jag själv 28 årig elit ryttare...
10 11 12
Svar
229
· Visningar
38 116
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka