OLW:s bråket...

Sv: OLW:s bråket...

Hejsan.
Jag tror det går bra med Svensk Paint-avel.
Det finns många hingstar och ston, både i Sverige och utlandet, som är OLW-negativa.
Om man ser till att man avlar på friska djur så tror jag att det kommer att märkas utomlands, precis som vi har haft en bra avel på våra friska kor och dessa är mkt eftertraktade utomlands, tex i Amerika.
Givetvis är det för dom som har en OLW-positiv häst väldigt tråkigt (ekonomiskt).
För det är ju vad det handlar om, bara ekonomi.
/mvh Lex

Fast där tror jag du har fel. Det handlar inte alls bara om pengar. Det finns inte många paintar i Sverige och det skulle vara väldigt intressantatt veta hur många av dem som är negativa.
Jag tror attd et försvinner en massa bra paintar för avel nupga det här. Jag menar Sporty Danny och Anders Josefssons reininghingst är väl ett bra exempel på hur två otroligtbra hästar inte får användas fast bara i Sverige. För båda de hingstägarna hade det nog varit värt mer pengar att skicka dem till Europa och låta dem användas i avel där oavsett förbud eller inte eftersom det finns fler hästar i övriga Europa än lilla Sverige. Det handlar på sin höjd om 5-10 betäckningar per år i Sverige och det är inga stora pengar. Nu försvinner de två ur aveln + en rad andra bra ston. Bedrövligt och katastrof för svensk paintavel.Tror
Jackpot

Hej Lex,
jag håller inte med dig i någonting.

1. Det handlar inte om sjuka djur. En OLW positiv häst är inte sjuk på något sätt och kan aldrig bli sjuk.

2. Det finns två OLW fria overohingstar i Sverige, det är i mina ögon INTE många! Den ena av dessa två hingstar ägs av rasföreningens ordförande och den ena rasrepresentant. Kan det möjligen ha påverkat styrelsen nonschalanta hantering av den här viktiga frågan för svensk paintavel. Den andra rasprepsentanten/ledamoten har ett avelssamarbete med först nämnda raspresentant. Här kan vi nog prata om ekonomiska intressen!!!!!

3. Att amerikanarna skulle börja intressera sig för våra hästar, det känns som ett skämt. Vi är ljusår efter dem.

Självklart är det en kattastrof att många av de bäst kvalificerade hästarna inte får användas i aveln här i sverige. Overon är viktig för rasen särskilt nu när crop out:arna registreras som quarter och inte som paint, viktigt blod försvinner där också.

Även om de inte kommer att finnas några cropouts så går ju fortfarande dessa att använda på paintston eller painthingstar så helt förlorade för paintaveln är de ju inte...:)

/Carina (numera ägare till en dubbelreggad cropout)....:eek:

Hejsan.
1. Helt rätt, men den bär en defekt gen som inte ger några symptom.
2. Hur många positiva overo-hingstar finns det i sverige?
3. Ljusår??? Hur många generationer svenskfödda paintar finns det? Dvs där anfäderna enbart är födda i sverige.
Min paint är andra generation = amerikansk där pappan var sk moderlivsimport.
Så våra paintar är nog rättså amerikanska. Jag tror inte aveln här har påverkat rastypen, så man kan påstå att vår avel är helt amerikansk. så några ljusår efter är vi nog inte.
/mvh Lex

Lex skrev:
Hejsan.
3. Ljusår??? Hur många generationer svenskfödda paintar finns det? Dvs där anfäderna enbart är födda i sverige.
Så våra paintar är nog rättså amerikanska. Jag tror inte aveln här har påverkat rastypen, så man kan påstå att vår avel är helt amerikansk. så några ljusår efter är vi nog inte.
/mvh Lex

Hej
1. Att detta inte gått in än.... OLW positiva individer är inte defekt. De bär fortfarande på ett anlag!!!! inte någon defekt!!!

2. Om nu ALLA brukat allvar med att testa sina hingstar hade det enbart varit ett få tal som tillkommit

3. Ljusår?? Nä, men att antal bakom är vi trotts allt. Typ 10-12...

Hoppas innerligt att EU tar upp Annika M-H ärende snabbt och kan inte tänka mig något annat än att hon vunnier där!! Att vara enda landet som har detta förbud är ju att vara X-antal åt bakom de övriga länderna, där ibland USA.

Lex skrev:
Hejsan.
/mvh Lex

Hej
1. Att detta inte gått in än.... OLW positiva individer är inte defekt. De bär fortfarande på ett anlag!!!! inte någon defekt!!!

2. Om nu ALLA brukat allvar med att testa sina hingstar hade det enbart varit ett få tal som tillkommit

3. Ljusår?? Nä, men att antal bakom är vi trotts allt. Typ 10-12...

Hoppas innerligt att EU tar upp Annika M-H ärende snabbt och kan inte tänka mig något annat än att hon vunnier där!! Att vara enda landet som har detta förbud är ju att vara X-antal år bakom de övriga länderna, där ibland USA.

1. en defekt gen är en defekt gen.
2. ?
3. Jag skulle tippa 0 år.

!: Hämtat från Paintinfo.se

Att vara bärare av OLWS-genen innebär ingen defekt, det är friska djur som endast bär på en letal gen. Overo (O)-genen är recessiv, det betyder att båda föräldrarna måste vara bärare av genen samt
att de båda nedärver den, för att fölet ska drabbas av dubbel uppsättning och därmed vara defekt. // Slut citat

:confused: Vissa kan då inte ta emot ren å skär fakta!!!:confused:

Defacto är det en defekt gen.

Det är ett muterat anlag, alltså defekt.

Däremot är hästen som sådan inte defekt förrän du har en dubbelpositiv individ, men likt förbaskat så är anlagsgenen för OLWS defekt.

DET är ren och skär fakta.

/Mike

Ni har nog rätt alla tre, det är nog mest språkligt som det skiljer sig åt, jag skulle vilja säga så här:

Hästen är inte defekt
Men bär på en gen som är defekt

Som någon skrev här ovan så finns det i Sverige idag bara 2 avelsvärderade Overohingstar som är testade OLWS-negativ.

Den ena av dessa hingstar är Tors Mighty Bear, en urflott hingst som premierades med 41 p förra året, mycket höga poäng alltså.

Han är en avkomma till den avelsvärderade, men sen ett antal år då förbjudna (OLWS-positiva) hingsten Whatafrecklynxkent (Frecke).
Whatafrecklynxkent är en flott hingst, dubbel APHA-Champion och en mycket god nedärvare. På SSGF Futurity härom året så hittade man "Freckes" avkommor på de flesta platserna i toppen (i konkurrens med även Quarter).

Tyvärr får vi alltså inte använda denna goda avelshingst här i Sverige, men han brukar stå till förfogande i såväl Danmark som Holland. Så europerna får i alla fall tillgodogöra sig denna prestationshingsts blod. Svenska ston körs också till Danmark för betäckning. Det är helt lagligt. Men ack så onödigt att behöva åka så långt tycker ju jag då.

Ca 50% av avkommorna i avel positiv/negativ blir ju alltså negativa.
Ca 50% blir anlagsbärare.

Även om aveln varit tillåten så skulle en uppfödare jubla högst om deras hingstföl var negativ. De flesta positiva hingstfölen kastreras och blir utmärkta ridhästar. Bara ett exceptionellt fint hingstföl skulle behållas som hingst. En positiv hingst har ju trots allt ett begränsat antal ston som kan passa som partner. Så tror jag scenariot skulle se ut om det var tillåtet...

Pixi
-Nej den är inte sjuk men den kan föra anlaget vidare, man har ju inte förbjudit det för att man tycker att det är kul utan för att få bort problemet.
Se på Hypp hästarna man har i USA skjutit problemet framför sig tills man inte kunde längre och nu skall alla hypp hästar bort ur aveln.
-Att det just är dessa två som har hingstar som är ok enligt Svensk lag, kan det bero på att man tänkt till och försökt göra det som är rätt eller beror det på att dom vill dj-las med alla andra?
Är det enligt dig, svårare att välja en hingst som är fri från dessa anlag än en som har dom om man väljer hingst?

Den här hat debatten överallt i media och på nätet är inte bara sorglig utan direkt förödande inte bara för Painfolk utan allt westernfolk.

Monke

Detta är ju inte en diskussion om huruvida dessa positiva hingstar är vare sig vackra, användbara, högpresterande, ger bra avkommor osv......
Det handlar om vad Svensk lag säger och den säger att det är olagligt att använda dessa individer oavsett deras fördelar.

Monke

monke skrev:
Pixi
-Nej den är inte sjuk men den kan föra anlaget vidare, man har ju inte förbjudit det för att man tycker att det är kul utan för att få bort problemet.

Monke

Visst vore det bra om det gick att avla bort problemet.

Men med tanke på hur stor (eller ska jag skriva liten??) procent av all världens paint-avel som bedrivs i Sverige, har ju inte ett svenskt förbud någon större effekt på problemet...:angel:

Jag tror och hoppas att reaktionerna skulle vara annorlunda om det var ett världsomfattande förbud, för då skulle effekterna av det vara lite annorlunda än nu, när bara svenska uppfödare drabbas, utan att rasen blir fri från OLW´s.

monke!

Vi har ibland hamnat i lätt delo med varann bär på buke, men nu kan jag bara :bow: :bow: :bow: :bow:

Hug your horses!

/Mike - OLWS negativ:devil:

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har en katt som är sjuk, som antagligen inte blir så mycket bättre. Vi ger henne ett sista försök med en ny medicin, men blir hon...
Svar
6
· Visningar
432
Senast: Krålus
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
776
Senast: Lisen82
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 922
Hundavel & Ras Jag letar ny hundras och jag har tagit upp frågor kring raser förr men det jag vill veta är vad som menas med vissa saker. Var går...
Svar
17
· Visningar
1 149
Senast: Nota
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix