OLW:s bråket...

Sv: OLW:s bråket...

*knapplån*

Har bara skummat igenon tråden och kanske har missat svaret på min fråga, ber isåfall om ursäkt i förväg och ödmjukt om ett nytt svar.... :bow:

Finns det nåt krav på ägare till overo ston att testa dessa för OLWS-anlag? Jag vet ju att det är förbjudet att avla på OLWS-bärare men som jag har förstått det (och jag kan absolut ha missförstått!) så finns det ingen lag som säger att man måste testa sitt sto, o därför kan "komma undan" genom att undvika test. Om man däremot har testat stoet och hon bär på genen är det förbjudet att avla på henne.

Vad är riktigt???

Hahaha. Det är ju just det den högt ärade paintförenigen kört med.
Helt ok att avla, om man bara smyger med det... men det är ju inte sant. De har fört många hästägare bakom ljuset och det är konstigt att ingen reagerat. Fast det har väl varit bekvämast.
Läs Stallmagasinets artikel, så står det ju där. Det är förbjudet att avla med alla positiva individer och det omfattar också ston.
Alla hästar som ska användas i aveln måste testas, fast det hr SPHA smugit med istället för att jobba för att få till en ändring. Tänk om man istälet arbetat seriöst och för länge sedan skaffat kunskap och spridit information om det, så hade det härbeslutet aldrig behövts tas.Frågan är nu hur mångahästra det finns kvar att avla på i Sverige. Förmodligen inte speciellt många och det blir en katastrof för aveln.
Svaret är alltså att vill du avla på din häst, måste den testas. Är hon negativ är det bara att avla - ifall du hittar någon hingst att använda.

Jackpot

Tack för svaret!
Har själv inga paintar längre, bara quarter, och hade jag haft ett overo sto hade jag definitivt testat henne innan jag använde henne i aveln.
Då är det alltså så att man har en plikt att testa sitt overo sto om man beslutar sig för att avla på henne, oavsett vad man betäcker med!
Mycket intressant, eftersom, som du säger, inte många vet om detta och jag vet flera stycken som avlar på overoston utan att de är testade....

Men hur vågar man avla på icke testade ston?! Numera har man ju möjlighet att testa så man slipper riskera något.

Hejsan.
Jag läste på denna sidan:
http://www.western-ridning.com/haesten/avel/OLWS---Overo-Lethal-White-Syndrome.html

Längst ner står det:
"Tester har också visat att 95% av alla overohingstar i världen är bärare av OLWS anlaget"

Om det nu är 50% matematisk risk att fölet får genen, hur kommer det sig 95% av overo-hingst har genen? Tydligen så är genen rättså dominant.
Tex om du avlar på en fux och en brun häst så är det större chans att avkomman blir fux än brun pga att fux är en dominant gen (fast matematiskt så är det bara 25-50% chans.
/mvh Lex

Okej, förstår. Det saknas antagligen ett ord där. Det ligger nämligen till så att 95% av alla FRAME Overo-hästar är bärare av anlaget. Det är just på Frame Overo som det är vanligast förekommande. En undersökning som gjorts av UC Davis i USA berättar följande:

95% var anlagsbärare bland Frame Overos, Frame Blend Overos, Extremely White Calico Overos.

36-75% var anlagsbärare bland Bold Faced, Breedingstock White, Calico, Medicin Hat Toveros, Toveros

7-17% var anlagsbärare bland Breedingstock, Tobianos, Sabino Overos och Splashed White Overos.

Jag ska kontakta western-ridning.com och påtala det.

Jag vill rätta min egen text som jag precis skrev ovan.
Det var en forskare vid University of Minnesota som gjorde testet, inte UC Davis alltså. En petitess kanske, men rätt ska vara rätt.

alazzi skrev:
Men hur vågar man avla på icke testade ston?! Numera har man ju möjlighet att testa så man slipper riskera något.

Många gör det nog av okunskap... Men många vet om problemet o väljer att inte testa för att kunna fortsätta avla.
Det behövs nog mer information runt detta, där man inkluderar stona så alla FATTAR att det gäller även dessa! Samt om man ger det lite uppmärksamhet kanske folk inte vågar fortsätta avla på otestade ston, om tex föl köparna ställer frågan osv....

Det är nog många som inte förstått att förbudet också gällt, och gäller, stona. SPHA nämner ju heller ingenting om det hemsidan, det står bara att OLWS positiva hingstar inte är tillåtna i avel. Eftersom stona inte nämns så tar man ju för givet att det är tillåtet att använda dom. När en person frågade raspresentanten så fick hon svaret att om man inte testar sitt sto, så vet man ju inte om den är positiv och då är det bara att avla på. Oseriöst av en rasförening tycker jag. Dom borde ju ge korrekt information, hur ska annars medlemmarna kunna lita på sin förening?

Om man fått det svaret av föreningen och sen använt sitt sto i avel och blir anmäld.....

Howdy!

Nu har dom i alla fall lagt ut Djurskyddsmyndighetens svar.
Och där står att alla hästar som skall användas i avel SKALL testas för OLWS.
Däremot behövs inte test för GBED, så man inte har någon bra uppfattning om hur spridd den är i den svenska populationen.

/Mike

Visst e det bra att det nu står svart på vitt på SPHAs hemsida att lagen även innefattar sto, så kan man inte missleda eller missförstå någon/något. Undras om Djurskyddsmyndigheten nu kommer att kräva prov på ALLA individer som man vill bedriva avel med?? Hade varit intressant om de gjorde detta :smirk:
Ska bli roligt att följa denna fråga då jag inte tror att den slutar vid detta. Som sagt kolla på paintinfo.se och stallmagasinet OFTA å ser Ni om det kommit några nyheter!!

Och nu kom nästa avhopp från styrelsen.........
Man skulle lugnt kunna säga att det råder en rejäl kris i föreningen nu.

Enligt Stallmagasinets hemsida, har nu så många hoppat av styrelsen (5 st) att stadgarna kräver ett nytt årsmöte.

/Mike

Mike skrev:
Och nu kom nästa avhopp från styrelsen.........
Man skulle lugnt kunna säga att det råder en rejäl kris i föreningen nu.

Enligt Stallmagasinets hemsida, har nu så många hoppat av styrelsen (5 st) att stadgarna kräver ett nytt årsmöte.

/Mike

Kris??? Nä inte så värst:banana:
Ska bli intressant att se vad som komma skall i denna fråga....
Som man bäddar får man ligga:bump:

Hejsan.
Hade varit intressant att veta vad som är den bakomliggande orsaken till att så många har valt att avsäga sig uppdraget efter så kort tid.
/mvh Lex (f.d medlem för länge sedan)

Lex skrev:
Hejsan.
Hade varit intressant att veta vad som är den bakomliggande orsaken till att så många har valt att avsäga sig uppdraget efter så kort tid.
/mvh Lex (f.d medlem för länge sedan)

Kan bara hålla med dig....
Det ser ju inte bra ut att så många avgår på så kort tid i en så stor förening som representerar Sverige, det har säkert inte enbart med OLW att göra. Alla har säkert olika anledningar.

Å nu läste jag precis att det hela ska gå till EU. Annika M-Hansen, hon som äger Sporty Danny tänker driva frågan vidare dit.
Såg det påStallmagasinets hemsida.
Det är bra. Märkligt att Sverige ska vara enda land i hela d..a världen med det här förbudet.
Hoppas hon vinner.
Hoppas hon får stöd. Men det verkar ju finnas stöd ute i landet även om SPHA inte fattat det.
Men risken är väl att det tar tid och vad händer med svensk paintavel under tiden. Jag tycker det ärganska skrämmande ju mer man tänker på det. Hur många blir det kvar att avla på egentligen?
Jackpot

Ja visst är det bra att hon går till EU. Jag är övertygad om att hon vinner där. Det är ju både ett handelshinder och diskriminerande.
Större delen av SPHAs medlemmar och uppfödare stödjer henne.
Hoppas bara att det inte tar allt för lång tid att få EU att ta upp fallet.

Du och jag kan åka ner och sparka dom lite i aschlet så kanske det går snabbare....:angel: ;)

/Carina :eek:

Vi e många som stöttare Annika, medlemmar eller inte!! Klart det bara kan gå bra i EU, när de får reda på hur det går till här i lilla Sverige tror jag de baxnar:rofl:

Vi är ju många i detta land som stödjer avelsplanen som skickats till Djurskyddsmyndigheten för ett tag sedan och detta har inte ändrats så vi en enad stor trupp som står bakom Annika.:banana:

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har en katt som är sjuk, som antagligen inte blir så mycket bättre. Vi ger henne ett sista försök med en ny medicin, men blir hon...
Svar
6
· Visningar
432
Senast: Krålus
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
776
Senast: Lisen82
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 922
Hundavel & Ras Jag letar ny hundras och jag har tagit upp frågor kring raser förr men det jag vill veta är vad som menas med vissa saker. Var går...
Svar
17
· Visningar
1 149
Senast: Nota
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka