OLW:s bråket...

Sv: OLW:s bråket...

Eller åtminstone ett föl med mer färg än AQHA tillåter....förlåt tillät eftersom de släppt på regeln och det nu är tillåtet att registrera alla föl med två quarterföräldrar oavsett hur mycket vitt det har.
Men i vårat fall blev det en breedingstock av henne eftersom hon under de regler som fanns när hon föddes för 16 år sedan hade för mycket vitt för att få vara en quarter men för lite för att bli en "riktig" paint....:confused:
Fast numera är hon dubbelreggad....:bump: :bump:

/Carina :eek:

OLWS anlag har inte bara Overo´n, den har t.om påvisats hos registrerade Quartern utan en fläck på kroppen, breedingstock´s, fullblod, Amerikanska miniatyr hästar, cropout, Tobiano, men inte hos en homozygot tobiano. Anlaget eller genen borde heta LWS Då det inte bara är overo´n som bär på detta.

Nu får vi väl hålla tummarna för att mötet med djurskyddsmyndigheten idag gick bra.....:)
Fast med tanke på vad jag fått veta om en av personerna som skulle vara med så har jag mina dubier....tyvärr....:crazy:
Någon som hört nåt?..:confused:

/Carina :eek:

Men är det inte så att ca 98% av frame overo har anlaget, men bara några % av övriga färger/raser har det?

Och hur ska man då kunna stoppa aveln? Obligatorisk koll? Eller är det lugnt att avla så länge det inte blir några OLW-föl? Förrutom för frame overos då eftersom de verkar direktdiskvalificerade...

Vad jag inte förstår är varför avel på dessa djur förbjuds i Sverige när det tillåts i övriga EU (och USA????).

Om tanken är att få rasen fri från anlaget, så javisst, det är ju jättebra.

Men då måste det förbjudas i ALLA länder, annars drabbas ju svensk paintavel hårt av ett förbud som i praktiken är verkningslöst i det stora hela, eftersom man fortfarande tillåts avla på dessa djur i övriga länder...

En mycket klok fundering...våra insatser blir ju bara ett slag i luften då...:smirk:

Håller med, det borde vara ett världsomfattande förbud om man ska ha ett förbud, annars kan man lika gärna strunta i det. Det är onödigt att det bara ska drabba avelsarbetet i Sverige!

Jag tycker inte man ska främja avel på defekta djur.

Hur man gör i andra länder kan vi i sverige inte bestämma över men förhoppningvis så kan vi fortfarande bestämma själva hur vill ha det.

/mvh Lex

Nu är ju inte dessa djur defekta så länge dom inte har genen i dubbel uppsättning, men jag håller med dig i sak.

Det är bara det att om pyttelandet Sverige "slår i luften", som Piraja uttryckte det, drabbas ju våra svenska uppfödare hårt!
Och detta utan att rasen blir fri från OLWS eftersom avel tillåts i övriga länder.

Jag skulle ha full förståelse för förbudet om det gällde hela rasen i hela världen, eftersom man då borde slippa OLWS på lite sikt.

Dessa djur är defekta. Dom har en gen som är defekt. Dom visar däremot inga symptom.
Jag tycker att man ska avla bort defekta gener och det gör man genom att inte avla på dessa djur.
/mvh Lex

Du har helt rätt!

MEN, som jag sagt tidigare, då måste ALLA länder förbjuda avel på dessa djur.

Enda effekten av att förbjuda det bara i Sverige, som ju är ett lilleputt-land vad gäller paint-avel, är att uppfödarna blir lidande.

Inför kravet att inga hästar som är defekta får importeras till sverige, då skyddar man den lokala uppfödningen + man stödjer korrekt avel i utlandet.
/mvh Lex

Och vilken USA (tex) uppfödare bryr sig om det tror du??
Det är väl inte många procent (promille??) av varje årskull som exporteras till Sverige??

Nej, vill man bli av med OLWS lär man nog förbjuda all avel på sådana djur i alla länder. Svenska halvmesyrer räcker nog inte är jag rädd...

Då kanske vi snart ska införa en lag som säger att kvinnor inte får visa anklarna? För det gör dom inom många andra länder....
;-)

Förstår inte kopplingen mellan "talibanregler" och OLWS....

Lex skrev:
Inför kravet att inga hästar som är defekta får importeras till sverige, då skyddar man den lokala uppfödningen + man stödjer korrekt avel i utlandet.
/mvh Lex

Skulle en sån regel gälla valackar också? De bär ju på genen men kan inte avlas på? (Om man inte pratar kloning! ;) ) En sån regel skulle ju stoppa för dem som bara har för avsikt att tävla med sina hästar, och inte avla!

Solafekub skrev:
Skulle en sån regel gälla valackar också? De bär ju på genen men kan inte avlas på? (Om man inte pratar kloning! ;) ) En sån regel skulle ju stoppa för dem som bara har för avsikt att tävla med sina hästar, och inte avla!

Precis.

Och skulle det även gälla "tillfällig import", säg att världens bästa reiningpaint skulle råka ha genen, skulle vi då inte låta den komma till Sverige en vecka för att deltaga i tex Bökeberg reining trophy??

Allt det här med att man kan avla på positivt+negativt, har ni tänkt på att även om fölet inte blir ett lethal white, så kommer de att bära på anlaget och till slut kommer det inte finnas några negativa hästar kvar? Då kan man väl iaf säga att man kör paintaveln i väggen? Visst tycker jag också att det är extremt synd att man inte får avla på många av tidernas bästa hästar (och med får menar jag att man väljer att inte göra det för att hindra anlaget från att spridas), men jag tycker ändå att det kunde vara värt det, om det betyder att man kan ha kvar painthästen som ras.
Funderar själv på att så småningom skaffa mig en paint, och är lite orolig för att anlaget ska hinna spridas såpass att det kommer vara mkt mkt svårt att få tag på en negativt testad häst med potential(om man nu verkligen consider att avla på positivt+negativt)

/Angelica

Vad jag har förstått är det bara 25(?) % av avkommorna till pos/neg föräldrar som får genen, så rasen borde inte bli utrotningshotad för att man tillåter selektiv avel.

Och för femtioelfte;) gången.
Rasen blir INTE fri från OLWS för att Sverige förbjuder avel på dessa djur, utan förbudet måste vara världsomfattande!!

Nu drabbas svenska uppfödare UTAN att det ger någon effekt på OLWS!
Det är det jag reagerar på, håller med om att rasen på sikt skulle må bättre om man slapp gendefekter.

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har en katt som är sjuk, som antagligen inte blir så mycket bättre. Vi ger henne ett sista försök med en ny medicin, men blir hon...
Svar
6
· Visningar
432
Senast: Krålus
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
776
Senast: Lisen82
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 922
Hundavel & Ras Jag letar ny hundras och jag har tagit upp frågor kring raser förr men det jag vill veta är vad som menas med vissa saker. Var går...
Svar
17
· Visningar
1 149
Senast: Nota
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix