Olika sorters probiotika.

Sv: Olika sorters probiotika.

(Har inte läst hela tråden)

Det är ju svårt med hö i år, skördena blev väldigt sena pga det dåliga vädret och det har gett lågt proteininnehåll.

Det finns ju många olika sorter lusern och de smakar/luktar olika. Kanske du kan hitta någon annan sort som hon tycker om? Mina tyckte tex inte alls om Kvarnbyfoders lusern, inte ens A som är extremt matglad och brukar äta vad som helst han får serverad tyckte att det smakade särskilt bra. Han tvingade i sig den men blev jätteglad när jag bytte tillbaka till Dangrönts... Olika tillverkares lusernhack har också olik doft och smak, så om du inte redan testat alla på marknaden hade jag provat det.
Om hon kunde äta hö och lusern hade det väl varit det bästa för magen. Lusern är också ett basiskt foder så det kan ha en lugnande inverkan på magen.

Andra foder som har ett högt proteinvärde är linfröpellets och vetekli, båda är väldigt smakliga och skonsamma för magen. Potatisprotein finns ju också, jag ger det till en av mina men den andra tål det inte alls och blir lös i magen omedelbart. Så det kanske inte är en bra ide att ge till en häst som redan är kass i magen.

Att ge Hippotrim tycker jag verkligen inte du skall göra. Min som vanligtvis inte har några problem med magen fick jättebesvär efter bara några dagar med Hippotrim, det är rena giftet för magen och tarmarna. :crazy:

En tanke bara, lillen kan inte ha fått magsår pga alla mediciner Stella fick? Vet inte hur det påverkar fostret men helt osannolikt låter det inte. Har ni provat att ge henne en kur Gastrogard?

Stella fick mediciner när Storm var 3 månader! Men hon började bli dålig i magen när Stella började få mediciner,
så det är säkert relaterat till medicinerna.

Vi har provat kraffts, kvarnbys och dangrönts lucern. Det är riktigt äckligt enligt Storm. Sen så kommer jag upp i för mycket MJ
om jag ska komplettera ett hö med en kvot på 6 med lucern. Linfröpellets gillar hon!

Är det veterinären som skriver ut gastrogard? Ska ringa på måndag och prata med min vet. om behandling för magsår.

Senast ändrad:

Ja de går ju troligtvis över i mjölken, det kan du kolla på fass om du vet vilka mediciner hon fick. Brukar stå där.

Min tanke var att du kunde byta ut en del av höet mot lusern för att höja kvoten utan att hon blir tjock, men vill hon inte ha någon lusern alls så går det såklart inte.

Ja, veterinären. :)

Just det, prova rödalmsbark. Ganska dyrt att ge i hästdos men det har fungerat fantastisk bra till alla djur och människor jag gett det till (inkl mig själv). Det lugnar magen och hjälper mot båda diarre, magsår och kräkningar. Effekten kommer snabbt så du behöver inte ge det mer än någon vecka för att se om det hjälper. Har blandat det i djurens mat men det går också att blanda med lite vatten och sätta i kylskåp över natten. Då blir det som en gele/sirapsaktig massa som går bra att ge i spruta.

Nja, jag vill inte ta bort hennes fria tillgång till grovfoder, det känns som om det är viktigt att hon får äta så mycket hon vill av sitt silage/eller ev. hö.

Då ska jag ringa veterinären på måndag.

Har du provat att ge rödalmsbark till häst? :)

Proteinet kan du ju få upp med potatisprotein, det ger inte så mkt MJ per smrp.

Min känsliga 11:a klarar sig med bakjäst men vi byter till yea-sacc när jästen är slut (har typ 100pkt) :D

Finns ingen här som säljer potatisprotein, har frågat runt och foderförsäljarna blir helt förskräckta och säger att det inte alls är lämpligt till hästar... beställde till Stella, men när jag ville hämta mitt foder (Skulle få åka många mil.) så fick aldrig tag på den jag beställde av.

Men hon blir dålig i magen av kraffts muskel som innehåller potatisprotein, så frågan är om hon inte tål det heller.

Blärk, jag önskade att bakjästen hjälpte på damen. Men det gör det inte! Hade tre fingernypor med yea-sacc i krubbmaten. Får se om allt är kvar imorgon. :p

Måhända, men det funkar ju. Jag har en ponny som inte äter vanlig bakjäst, men foderjäst håller magen i schack.

Min häst har också dålig mage,så började läsa den här tråden och hjälp vad mycket tips det finns! :P nu sitter jag dock och funderar vad jag ska börja med att prova för variant till hans lösa mage... Vet ju inte vad det beror på. Aptiten och piggheten är det inget fel på alls,just nu får han hösilage och 2 dl havre på morgonen,2 dl havre + drygt 1 dl miner på kvällen. Har inte så jättemycket pengar över varje månad så en billig lösning vore ju önskvärt,även om jag såklart får välja det som funkar bäst för honom. Funderar på om jag ska prova att lägga till lite betfor i kraften,för det ska väl va bra för magen? Eller ska jag lägga till fibrer? har ju inte råd att köpa en säck/burk av alla ca 20 produkter som rekommenderas i denna tråden för att se vilket som funkar bäst.. tips nån? eller måste jag prova igenom alla alternativ? (jag vet att jag låter extremt snål,men är man fattig student så är man ;) )

Som sagt, min häst som i vanliga fall inte har några magproblem får problem inom en timme efter att han fått 50 g potatisprotein (han väger nästan 700 kg btw och har fått det blandat i 0,5 kg betfiber)..... Har en annan som verkar tåla det, får 100 g i 2 kg betfiber så det kanske är betfibermängden som väger upp för ogynnsam magpåverkan.

Hade aldrig rekommenderat det till en häst som redan är dålig i magen, det verkar inte alls vara så fantastisk som många påstår och lämpligt för alla hästar.

Kunde inte hålla mig ifrån att ringa att ringa min veterinär. Vet trodde att det var väldigt osannolikt att hon skulle ha magsår.
Däremot så rådde vet mig till att ge hö åt henne, så imorgon åker jag och hämtar ett lass hö. Om jag lyckas hacka fram transporten. :crazy:

Det som har bäst värden har en kvot på 6, så på något vis får jag lösa proteinet.

Sen så sa vet att jag kunde prova att vänja av henne från sina mjölkpellets om inte bytet till hö fungerar,
då vet tydligen sett äldre föl som reagerat på det.

Min känsliga fixar det så länge man vänjer in henne långsamt.

Det finns alltid hästar som inte tål det man själv kan ge utan problem, så det blir lite svårt att tipsa om något alls om man ska ta hänsyn till precis varenda pålle som finns, det blir ingenting kvar då.

Ang Yeccan, gammelhästen här vägrade äta det så ägaren rev äpple och blandade det med, då for det ner.

Ska nog ge det i spruta blandat med något gott. Melass kanske.
Hon matvägrade halva ransonen med krubbmat pga att det var ett kryddmått yea-sacc i maten.

Var och hämtade Hö idag. Snorhalt, körde i diket. :D Men en snäll bonde kom och drog upp mig.
Men nu har jag en transportlast med fint knallgrönt hö. En kvot på lite över 6. Jättefina mineralvärden!

Och så mer fibrer i det här höet än i mitt silage, 623 g.

Sen så ringde en kvinna idag till min stallägare och sökte småbalssilage till sin häst som hostar. Hon bokade allt silage som jag har kvar,
vilken tur man kan ha ibland! Det är verkligen inte ofta jag har tur så jag bara väntar på att nästa katastrof ska inträffa.

Storm är fortfarande dålig i magen, men nu rinner det ingen vätska ur henne i alla fall.

Lägger några perfekta högar, men kan på samma dygn ha äckliga lösa högar. Men man kan ju inte förvänta sig mirakel på direkten.
Lär väl ta ett par veckor innan man får lite mer resultat? Sen så äter hon ju fortfarande silage och hö blandat.

Min lille häst va ju väldigt dåligt i magen med precis som din med lösa högar och bajsvatten i början. Jag ha gett honom sammanlagt 5 dl pro equo i en vecka nu och hans mage är nästan helt normalt. Fina stora högar och inget vatten längre. Han äter hö inne och hösilage ute. Han få inte äta kraftfoder i nuläget för att lugna magen utom bara hö hösilage pro equo, mineraler och 2 morötter. Båda grovfoder ha en kvot på 6.5 respektive 7. Han ha gått upp i vikt utan att vara bukig. För vet på kliniken sa de att de e troligen en inflammation i tarmarna och då få han inte äta kraftfoder alls tills magen fungerar 100 %. Hoppas de löser sig för ditt otroligt söta troll :)

Med tanke på hennes första tid så vore det fullt normalt om hon har en släng av magsår och därav magens ojämna status där inte något hjälper mer än för stunden. Det är det första jag skulle åka in och kolla på henne innan man börjar eller fortsätter att testa massa olika produkter på en redan obalanserad mage.

Loppfrö och ex Harmoni från Triken ser jag dock som en mycket bra och lindrande blandning som är snäll på alla vis mot en känslig mage som man kan ge så länge för att skydda. Men vid magkatarr eller magsår så ser man sällan en långvarig förbättring vad man än provar eftersom inget av de tillskott man ger läker grundorsaken.

Ja, tiden som innestående och sen avvänjningen/mamma som försvann. Bara för att hon hela tiden verkat vara en cool och tolerant tjej så ser jag det nästan som en naturlig biverkning med tanke på hur länge hon varit "lös" i magen nu, det är ju väldigt vanligt. Lösare avföring var enda symtom min hade när han gick med magsår i troligen två år till och från innan han fick behandling och blev "frisk". Jag provade också det mesta som fanns men allt gav bara tillfällig lindring tills han fick GastroGarden.

Min veterinär ansåg också liksom din att - NÄ, han har inget magsår el katarr... Han hade tom blod i avföringen när jag äntligen fick vet att börja utreda den biten.

Senast ändrad:

Jag har ringt till "min" andra veterinär, störde vet på jobbet, men vi kommer troligtvis ta ett prov på blod i avföringen. Men vi
skulle höras mer ikväll när vet gått av jobbet. Så hon ska utredas mer.

Nu ser högarna likadana ut under hela dygnet. Några små bollar och sen så är det en hel del som ramlar isär väldigt lätt.

Yea-sacc gör absolut ingen skillnad. Har sprutat in det i munnen på henne blandat med multivitamin.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 940
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 498
Senast: nexxa
·
Foder & Strö Såhär års överöses man av artiklar, reklam från fodertillverkare mm på temat att ta in hästarna från betet och "stalla in". För mig är...
2
Svar
34
· Visningar
4 256
Senast: Roheryn
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 732
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar