Olika sorters probiotika.

Sv: Olika sorters probiotika.

Probiosa Ipona fick min häst, som det bokstavligen rann/spruta ut i flera dagar/ veckor till slut, att bli helt perfekt i magen. Är en bag-in-box med typ juice i. Är det ästa jag någonsin använt, tyvärr får jag inte tag på det själv längre, så är det någon som vet var man kan köpa det så skicka gärna PM

Nu kar jag kollat Biosas hemsida lite noggrannare och det verkar som om denna produkt inte finns längre.

Jag har fått mycket bra resultat av yea-sacc så det tycker jag absolut att du kan prova.
Ett tips är att svenska foder säljer yea-sacc billigare än vad Dodson&Horell återförsäljare gör.

Vi har givit en av galoppisarna med mycket mycket känslig mage EquiPro, vällingliknande som vi hällde direkt på resten av maten och som han smaskade i sig med största förtjusning.

Jag hittar just nu (vid snabbsök) inte exakt vilken funktion den ska ha...men kan ju vara något att kolla upp?

Jag har ett so med känslig mage som dock håller sig bra så länge man inte gör några snabba foderbyten samt håller nere mängden stärkelse. Just den här hästen har haft problem med sandkolik några gånger och jag ger psyllim (loppfrö) med jämna mellanrum. Har dock fått påpekat av veterinär att psyllium inte skall ges dagligen utan ges som en kur (ca en vecka) med några månaders mellanrum under den tid på året som det inte finns snö. Ger man psyllium hela tiden så avtar effekten då hästens tarm börjar klara av att bryta ner "slemmet" som psyllimfröna/pulvret bildar.

Nog för att din knappast har problem med sand men ville bara tipsa om detta med att inte ge psyllim dagligen.

Jag såg det, intressant hur en tar 179 kr för sin yea-sacc medens den andre tar 390 kr för sin. (Om man räknar på kg pris.)

Jag ska googla, tack för tipset!

Exit, tack för info! Hon har ju haft taskig mage till och från sedan hon var tre månader. Från tre månader till sex månader så stod hon
på box och kunde absolut inte få i sig någon sand. Så jag tror inte heller på sandproblem.

2 av mina hästar är likadana o nu har jag insett att dom blir lösa när dom fryser.Sätt på fler täcken o se om det blir bättre.Vad gräsätningen beträffar tror jag det beror på mineralbrist/vitaminbrist/kalk.

Jag täckar inte en åring. Som dessutom var likadan på hösten när hon stod på boxvila. (Dvs. när det var varmt.)

Hon får ett ganska stort överskott på både mineraler och vitaminer. :)

Om fosfor/kalciumhalten tillåter så brukar annars vetekli vara en gammal beprövad huskur till hästar med dålig mage.

jag ha samma problem med min fölis. en ardenner på 8 månader. ha bajsar lös eller bollar som är lösa vattniga och faller lätt sönder. hur mycket vetekli vågar man ge?
han stå på fri tillgång på halm och hösilage i boxen och fri tillgång hösilage ute.

Prova med några dl och öka gradvis till du ser effekt, skulle nog inte ge mer än en liter/dygn beroende på grovfodekvoten. Tänk på att hälla på vatten vid fodring för det dammar. Har du koll på din kalcium/fosforkvot eftersom vetekli är väldigt fosforrikt?

ca/p kvoten blir 1,5 med 100 gr vetekli. tyvärr så kan jag inte ge honom luzern för då blir han mycket värre i magen. känns som att de är för mycket protein. mitt hösilage ha en kvot på 6.

det känns även på honom som att magen jobbar för fort. han har en del bajsvatten oxå. suck

Min gubbstrutte får Yea-sacc. På honom har den funkat fint! Jag har testat diverse magkurer IOM att han foder väldigt mkt av hösilaget. Han tål inte damm och hö.
Inget har gett större resultat. Veterinären menar att det är ok och han ju är gammal. Det blir inte stopp iaf.
Men Yea-sacc tar bort det!
Han har annars också blivit lös till och från med lera på backen etc. Men inte på detta.
Jättebilligt på Börjes dessutom! Tack, tack! :p

Du kan kolla om hon har sand i magen med att ta en eller två bollar träck och blanda det med vatten till en välling i en handske eller en påse, när sen bajset stabiliserar sig i påsen så har sanden runnit ner och lagt sig på botten av påsen och syns. En enkel koll som talar om om det finns sand, så vet du det och kan handla där efter.

Låter som min åring du skriver om, jag har oxå snart provat allt. Ska köpa yea-sacc till min oxå.
Konstigt, jag har 2 st åringar, den ena har perfekta bollar och den andra är bra till och från, hon okynnesäter gärna salt och får därför i maten, men hon blir lös av saltet direkt om man ökar lite grann bara. Annars är hon pigg och glad och brallar i hagen. Begriper mig inte på det :(

nu jag jag pratat med min vet om de igen och hon tycker att jag ska ta ett borrelia prov. Hon ha behandlat fler föl med likadan avföring med antibiotika som blev bra på 2 dagar... Ha ni hört talas om de ??

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 940
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 498
Senast: nexxa
·
Foder & Strö Såhär års överöses man av artiklar, reklam från fodertillverkare mm på temat att ta in hästarna från betet och "stalla in". För mig är...
2
Svar
34
· Visningar
4 256
Senast: Roheryn
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 732
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar