Olika sorters probiotika.

Sv: Olika sorters probiotika.

Sätter man in antibiotika vid borrelia? Jag har för mig att det var någon annan behandling man gjorde? Men jag har inte så bra koll på det.

Min veterinär har dock rekommenderat en kur med hippotrim om man inte får ordning på magen. För att ta död på ev. elaka bakterier.

Det kan jag helt klart prova! Tack för tipset!

Lanzo, Ja här tycks det vara väldigt olika, dom andra åringarna går på lösdrift och dom har inga problem, däremot så finns det några äldre unghästar som varit riktigt kassa i sina magar. Rännskita t.o.m. :crazy:

Min äter inte samma grovfoder så det är liksom inte det som är det gemensamma problemet.

Har inte läst hela tråden men eftersom du säger att hon är pigg och själv inte reagerar på att magen är kass så tänker jag: Vad händer om du bara har is i magen och bara låter henne äta hösilaget nån vecka? Blir hon sämre eller lika? Synd att du inte kan få tag på hö, bara ett par kilo kan ge STOR effekt! Hoppas du får ordning på detta för jag vet hur jobbigt det är - har haft en valp som höll på att dö av undernäring för magen krånglade, trotts dropp och inlagd hos vet...

Även om höet inte har lika bra värden, kan du inte ge det för magens skull?
Att bli rinnig av silage är inte helt ovanligt, lite halm eller hö brukar hjälpa.

Ger jag hö med dåliga värden så måste jag ge mer kraftfoder. Vilket hennes mage inte tål. Så det är en omöjlig ekvation.

lomuxx, Jag har provat med att bara ge grovfoder någon vecka, fungerade inte.

Vad har veterinären sagt? Min är ju dålig nu, hon har ingen diarré men ligger på gränsen enligt veterinär som var ute igår. Jag märkte att hon betedde sig annorlunda och åt inte som hon brukar.
Veterinären sa att om min häst hade haft diarré i 3-4 dagar hade hon gett en hel låda med sprutor (minns inte vad de heter men de finns i hästbutiker med levande bakterier) oavsett kostnad för det är så "farligt".
Nu har vi tagit blodprov, njurprov och leverprov för det kan vara så att det har tagit stryk.
Min häst får äta lucern nu (hon äter lite hösilage men inte som vanligt, hon vill inte ha) och jag ska ge henne både mag/tarm och framförallt levande kultur, så det blev micronbalans för att tarmarna ska sluta vara så extremt överaktiva.

Fast jag tycker då att det billigare alternativet har snyggare burk. :p

:p Då kan Dodson&Horell inte skylla på det heller alltså. Jag menar, det är märkligt om de skulle ha så mycket högre produktions kostnader så att det motiverar den stora prisskillnaden.

Jag provade att ge min åring hö, men det blev ingen skillnad. Det är ju olika från dag till dag.

Alltså ena dagen bra i magen och andra dagen lös i magen, skiftar hela tiden och jag har inte en aning vad som gör det

Min vet har sagt att jag ska behandla med Diarsanyl först och främst.

Sen testa med någon probiotika.

Fungerar inte det så kan man sätta in en kur med hippotrim.

Men "behandlingen" rör en häst som inte är påverkad i övrigt. Hade det varit så att hon blivit hängig, feber osv. Så skulle man utreda mer sa min vet. nu finns det liksom inte så mycket mer man kan göra.

Som sagt, min åring är pigg som en spigg, dvs. inte allmänpåverkad. Så här ser det ut mest hela tiden i hagen =

play_by_tarjeis-d5tc53v.jpg

Äter hur mycket som helst och är fin i hullet.

Men nu är som sagt högarna ganska bra! fina fasta bollar när hon fått 3 skopor MagTarm om dagen.
Vid magstörning skall hon ha två enligt brukshänvisning, men jag testade med tre.

Senast ändrad:

Har hösilaget grova strån? När min förra var åring blev de dåliga i magen av just den orsaken.

Jag tycker själv inte att dom är väldigt grova, men det är ju inte finstråigt.

Har dock en bild på silaget,
napn_by_eldfuxen-d5r91ew.jpg

Jag har kört med Biopremium av o till till flera olika hästar o det har samma bra effekt varje gång. Köper direkt från England=klart billigare!:)

Kanske ska kombinera yea-sacc och Biopremium. Har hört många som fått resultat med båda.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 940
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 498
Senast: nexxa
·
Foder & Strö Såhär års överöses man av artiklar, reklam från fodertillverkare mm på temat att ta in hästarna från betet och "stalla in". För mig är...
2
Svar
34
· Visningar
4 256
Senast: Roheryn
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 732
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar