Olika sorters probiotika.

Sv: Olika sorters probiotika.

Provet och en gastroskopi kostar ju inte mycket mer med försäkringen än själva medicinen gör om man har en snäll vet som kan skriva ut så man får prova en grundomgång utan prover så man slipper vänta.

Hoppas hon får en lösning på magen snart.

Min vet. skulle skicka in ett E-recept på Gastrogard. Vet. rekommenderade även ProEquo efter att vet. diskuterat med kollegor.
I och med att Storm är så liten så vet jag inte om jag skulle vilja göra en gastroskopi. Eller dom kanske har utrustning för så väldigt små hästar?

Den här veterinären trodde inte heller att det var magsår, utan tycker inte att Storm uppvisar några övriga symptom på magsår,
men att det inte skadade att prova med två veckors behandling med Gastrogard om man ville prova.

Fick höra att det var dyrt, men ärligt talat så är några tusenlappar (Storm är så himla liten så att det går inte åt så mycket medicin.)
en piss i havet av alla pengar jag lagt ut för att få henne bra i magen...

Gud så olika det är.
Min häst funkar bra på hö, men hostar så det är silage som gäller. Och då blir det "rinn" efter bollarna så han blir kladdig på bakben och svans.

Det som hjälper honom bäst verkar vara potatisprotein och ibland lite bakjäst.

jag antar att det är individuellt vad som funkar, men även att anledningen till diarrén spelar stor roll.

Inget svar alls egentligen, mest en reflektion.

Fick höra att det var dyrt, men ärligt talat så är några tusenlappar (Storm är så himla liten så att det går inte åt så mycket medicin.)
en piss i havet av alla pengar jag lagt ut för att få henne bra i magen...

:D Tell me :eek:

Lycka till...

Det är inte lätt med krassliga magar på hästar. Verkar inte finnas så mycket man kan göra. :(

Sissu, Ja herregud. Dom två diarsanylkurer jag gett, en spruta kostar 200 kr om man får tag i dom stora. En spruta räcker en dag och ska man ge i fem dagar så blir ju det en tusenlapp. Men om man inte får tag på 60 ml så blir det värre. Många har 10 ml som kostar typ 100 kr... Då ska man köpa 6 st sådana för att få det att räcka i en dag.

Tradigt att magknaset aldrig ger med sig!

Kommer inte ihåg om du skrivit det tidigare men får hon linfröolja?
Jag är för närvarande inne i en linfröolje-hangup-period och tror hårt på linfröoljans förträfflighet. Den är ju inflammationshämmande. Kanske kan va nåt att prova?

Linfröolja har hon fått, men plockade bort det för att det inte gav någon effekt. Jag var rädd att hon kanske blev sämre av det?

Min gammelman (änglahäst sedan maj 2012:cry:) var en maghäst oxå.
Prövade de flesta tillskotten: PE, MagTarm, bakjäst, Probimin mm.
Det enda som funkade för honom var: Torrt hö, betfor (MKT), foderjäst och ProFeed, året runt fick han det.

Min 9 mån föl är så gott som bra i sin mage nu, jag gav henne utvattnad betfor ca 1 liter och 2 pkt bakjäst. Har till och med kunnat ge henne salt i maten, innan blev det diarre direkt. Äntligen känns det som det börjar ordna sig.

Min korv är ju känslig i magen,och magen brakade ihop ordentligt här i höstas. Efter flera veckor av diarre så slutade det hela med distriksveterinär på kvällen/natten. Vi fick då en pro paste,samt probade granulate,5 dagar med pastan,samt 10 dagar med granulaten,alltså fick han dubbelt dom 5 första dagarna. Han började vända på dag 3,och dag 5 var han helt bra i magen.

Jag tror jag betalade ca 400:- för granulaten,och det är så lite man ska ge så den räcker en evighet! Jag är så glad att jag har den hemma nu för om han börjar reagera på något så kan jag sätta in det direkt,lika i förebyggande syfte som vid betessläpp,foderbyten m.m.

Jag ger även betfor nu i tips från flera här på buke,och även veterinären sa att jag kunde prova med det,dels pga fibrerna,och dels att han fick i sig vätska.

Pro-paste har jag gett i omgångar, men den är helt värdelös! Det blir ingen som helst skillnad utan hon kan t.om. bli sämre under tiden hon får den. Så den vill jag inte sätta in igen.

Jag ska prova med Gastrogard nu.

Eftersom att magen verkade stabilisera sig utan medicin så avvaktade jag ett tag. Men det är fortfarande lite si och så med magen.
Så jag hämtade ut Gastrogard i dag, vi får se om det hjälper. Började medicineringen med att ge lite mer än dubbel dos då graderings pluppen
inte sa "stopp" och så hoppade hon fram samtidigt som jag tryckte in den i munnen. Tur att man kunde rejält mycket mer än rekommenderat utan
det skulle vara någon fara. :p

Hoppas att det detta fungerar nu för din lilla. Min lilla är nu helt återställd i magen, helt otroligt efter 3 mån med lös i magen.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 940
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 498
Senast: nexxa
·
Foder & Strö Såhär års överöses man av artiklar, reklam från fodertillverkare mm på temat att ta in hästarna från betet och "stalla in". För mig är...
2
Svar
34
· Visningar
4 256
Senast: Roheryn
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 732
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Transport med fronturlastning