Olika sorters probiotika.

Sv: Olika sorters probiotika.

Sätter man in antibiotika vid borrelia? Jag har för mig att det var någon annan behandling man gjorde? Men jag har inte så bra koll på det.

Min veterinär har dock rekommenderat en kur med hippotrim om man inte får ordning på magen. För att ta död på ev. elaka bakterier.

Ja man sätter in intravenös antibiotika vid borrelia och de om något slå ju ut magen i värsta fall. Ha pratat med atg kliniken idag och nu avmaskade jag honom efter vets inrådan eftersom han satt full av mask i dez. Då va de som mest 50 spolmask i en träckhög och han är fortfarande bukig och tunn över ryggen. Sen ska de bli träckprov på måndag.
Nu ska han äta fri tillgång på grovfoder inget kraftfoder och imorgon ska jag hämta proequo på kliniken. Hoppas de löser sig men på appetiten och bushumöret är det absolut inget fel. :)

Senast ändrad:

ProEquo ifjol och Magtarm i år. Båda fungerar bra men måste ge ganska mycket (islandshästgrabb 350 kg, blir 4 i år) fick 2 dl ProE för att det skulle hålla sej bra och 1 1/2 dl Magtarm. Han får det för han inte ids gå till bäcken och dricka friskt vatten utan slurpar i sej från pölar o gräver gräs i en träddunge, blött och gott, tydligen. Låter han bli blir magen toppenfin och det är begränsat till vintertid vet jag nu efter några år med honom. De har fritt med grovfoder, lösdrift. Det är några till som blir lite lösa men han och en äldre valack är värst. Valacken får nu Yea Sacc, får se hur det går med honom men han har visst varit sådan i många många år och är nu väl 25 år??

Har provat vanlig jäst utan resultat, Probimin men måste ge mycket och det blev dyrt, ProEquo är bra men kostar ju en del det med så MagTarm är dte mest prisvärda här och det fungerar ju lika bra. Ger även torkade, malda nypon som jag blöter och blandar i lucern/linfröolja/mineralblandningen. Magen blev lite bättre efter jag började med nyponen, ska sluta med dem snart o se om det blir någon förändring eller om jag bara inbillar mej.

men du hade väl bra silage och hon äter bra?
då får hon i sig det hon behöver fån silaget och höet ges för att stabilisera magen.

Ja det är bra så länge hon äter tillräckligt av silaget.

Ger jag hö så kommer hon att äta mindre av silaget = Mindre protein = Behoven kommer inte att tillgodoses.

Ja man sätter in intravenös antibiotika vid borrelia och de om något slå ju ut magen i värsta fall. Ha pratat med atg kliniken idag och nu avmaskade jag honom efter vets inrådan eftersom han satt full av mask i dez. Då va de som mest 50 spolmask i en träckhög och han är fortfarande bukig och tunn över ryggen. Sen ska de bli träckprov på måndag.
Nu ska han äta fri tillgång på grovfoder inget kraftfoder och imorgon ska jag hämta proequo på kliniken. Hoppas de löser sig men på appetiten och bushumöret är det absolut inget fel. :)

Jag fick höra att masken kan göra så att dom blir dåliga i magen.

Min blev avmaskad som liten och sen så fick hon en hel spruta axilur i början på Januari. Har aldrig hittat en mask i högarna, men hon hade lite på träckprovet jag tog i början på Januari.

Hoppas att han blir bättre och att du får honom maskfri!

Hedwig äter Bio-premium varje dag. Hon har inte varit dålig i magen på 1½ år. :)
En burk räcker i 3 månader om man ger 1 skopa om dagen så jag tycker att det är helt ok drygt.
Beställer du från England så blir det ca 100:- billigare. Jag köper från VetUK o man har det i brevlådan efter 3-4 dagar.

Åh, tack för svaret! Det blir nog en burk Bio-premium.

Köpte en burk Yea-sacc idag. Skulle köpa några nya säckar med pellets och såg att dom fått in det!

Men... Storm har aldrig någonsin smakat på något så vidrigt. :rofl: Hon tog en tugga av sin mat, (400 g foal creep pellets + 15 g yea-sacc + hennes andra tillskott) Hon SPOTTADE ut maten och så gned hon mulen på väggarna. Sen så "sköljde" hon munnen i vatten hinken och bara flemade och flemade. Skrek efter ny mat gjorde hon också.

Jag instämmer med hennes reaktion dock, smakade själv och det var riktigt, riktigt vidrigt.

Ja... Om om jag vore du skulle jag försöka byta till hö sakta och bara tillfälligt (med bättre värden) och se om det funkar, och sen försöka byta tillbaka för att se om problemet beror på något i silaget.

Imho bättre än att "prova en kur med Hippotrim" på en maghäst med tanke på biverkningarna där - jag skulle prova allt annat först.... :crazy:

Du behöver ju inte köpa så många balar för att prova ett successivt byte och se om det hjälper.

En del hästar (inkl mina mor & dotter) verkar ju inte riktigt tåla hösilage. Liberty hade ju också sepsis och dessutom rotavirus som föl vilket nog störde tarmfunktionen lite även framöver.
Både mor och dotter har ju provat hösilage flera ggr, bla hos Dotty (då Liberty tom. fick kolikkänning av en tuss). Men nu, *peppar, peppar, ta i trä och allt det där* verkar hon stå på ett hösilage som funkar. :D Jag tror och hoppas att hon slutar vara en "maghäst" på sikt.

Tyvärr så var hon ju likadan när hon åt hö. Jag vet en bonde som säljer hö med bra kvalité, men det har en kvot på fyra.
Inte något som är lämpligt till en åring.

Hittade ett par annonser på småbals hö, ska prova ringa och höra om dom har ok värden.

Behöver nog ändå fylla på grovfodret med ca ett ton till innan det är dags för bete.

Det skadar ju inte iaf. att prova - inte alls säkert att det funkar såklart. Jag körde ett tag diarsanyl + bakjäst + lite betfor + mag-tarm + bara hö. Vilket funkade, vad det nu var som funkade. :confused: Man blir ju desperat tillslut. :crazy: Men hoppas det löser sig!

Om jag säger rent "empiriskt" när man pratar med kollegor i jobbet osv (har ej någon studie på detta påstående alltså) så kan en hel del räta ut sig med diarrén när de väl blir 3-4 år.

Man måste också tänka på att även om ett grovfoder är "lite fel" i värden eller det kraftfoder som funkar inte kompletterar perfekt för en balanserad foderstat så är kanske diarrén ändå kan vara viktigare att få bukt på? Dvs: vad tappar hästen för att avföringen är konstant lös, och vad innebär diarré på längre sikt för tarmflora, immunförsvar, hälsa - kan någon veta detta?? Ibland måste man laga ett problem innan man kan fixa nästa problem. Dvs de exakta värdena skulle jag inte "räkna mig blind på" sålänge de ej är åt skogen. Där kommer man ju mycket långt med ett bra grovfoder...

Lycka till med hästen, hon ser då frisk och pigg ut iaf! :D Vi kan ju tro på att det ordnar sig med åldern - om inte något annat funkar dvs. :)

Jag är mest orolig för att hon inte ska få i sig tillräckligt om jag ger ett sämre hö, (I och med diarrén fodrar jag på med överskott redan nu.)

Eftersom att hon är väldigt lättfödd så kan jag inte ge hur mycket pellets som helst heller, så om jag inte hittar ett hö med en kvot på i 7
så är jag körd, då står jag med en åring som inte kan få i sig tillräckligt med protein pga att det är för mycket MJ i maten.

Åh, tack för svaret! Det blir nog en burk Bio-premium.

Köpte en burk Yea-sacc idag. Skulle köpa några nya säckar med pellets och såg att dom fått in det!

Men... Storm har aldrig någonsin smakat på något så vidrigt. :rofl: Hon tog en tugga av sin mat, (400 g foal creep pellets + 15 g yea-sacc + hennes andra tillskott) Hon SPOTTADE ut maten och så gned hon mulen på väggarna. Sen så "sköljde" hon munnen i vatten hinken och bara flemade och flemade. Skrek efter ny mat gjorde hon också.

Jag instämmer med hennes reaktion dock, smakade själv och det var riktigt, riktigt vidrigt.

Oj vilken reaktion! Mina hästar gillar yea-sacc. Jag kan ge det bart om det är så. Min ena fick bara yea-sacc och soja ett tag och hon åt med god aptit. Smakar det kanske jäst? Jag har faktiskt inte smakat. Om det smakar jäst så förstår jag varför mina gillar det för särskilt min ena äter gärna jäst som godis om hon får :d båda äter gärna jäst direkt ur handen.
Tror du att du kan lura i henne det iallafall? Kanske börja med bara något kryddmått och höja sakta så att hon vänjer sig vid smaken? Lite speedi beet eller kvick beet kanske går att blanda det med? Betfiber är ju bra för magen och någon dl gör ju inte så mycket energimässigt.

:rofl: Jag vet, men hon är typen som märker att jag öppnat en ny säck foder - även om det är samma sort som innan!

Svårt att beskriva smaken, men det påminner om smaken man jag får i munnen när jag varit hos tandläkaren och borrat i tänderna.

Hon äter bakjäst ur handen, det är inga problem!

Får se hur jag ska lyckas få i henne det. :p

Ja, det är så förbaskat knepigt det där. Hoppas du hittar nåt hö med rimlig kvot kan du ju prova iaf - till en rimlig kostnad. Men blir det för dyrt och långt så är det ju som det är - då får du prova andra saker... :) Den här nya Yea-sacc har jag inte behövt prova, och den ser ju lovande ut. Verkade dock smaka illa vad jag förstod, men men... :)

Kl
Jag ger foderjäst, funkar på mina. Glömde ge det i maten en dag och då var en av dem dålig i magen under natten. Kan ju bero på annat, men när han fått det i maten så har magen fungerat mycket bättre.

Senast ändrad:

Blä.

Antingen så finns det ingen analys eller så innehåller höet inget protein alls. Tycks vara hopplöst att hitta hö. :( Det bästa jag hittat har en kvot på 6, men det fungerar väl inte till en åring som inte kan äta massa kraftfoder. Lucern vill hon inte ha.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 940
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 498
Senast: nexxa
·
Foder & Strö Såhär års överöses man av artiklar, reklam från fodertillverkare mm på temat att ta in hästarna från betet och "stalla in". För mig är...
2
Svar
34
· Visningar
4 256
Senast: Roheryn
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 732
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hundarna parade sig-vad gör vi?
  • Kattbilder #10