Olika kullar

Sv: Olika kullar

nej, jag skulle inte heller vilja ha en hund som heter något sådant, men jag tycker det är en riktigt rolig grej att titta på "från utsidan" liksom :)

jerseyite: nej pluralformen har jag nog aldrig hört, kör stenhårt på ett tema flera teman :)

Men den grekiska pluralformen är så mycket roligare! Ett schema, flera schemata! Ett tema, flera temata! :D

Gillar också en tentamen, flera tentamina. Plural är kul! :banana:

Det tyckte jag var otroligt passande på ett gäng goldens...! Jag kan lätt komma på ett par till som förslag:

Slasktratten
Avfallsgrisen/Avfalllskvarnen
Sophämtarn
Slamkryparen
....

:devil:

Just därför jag tog mat-tema på labradorkullen jag hade (med samma första bokstav) :)

man kan ju kombinera de båda :D jag kommer köra bokstavsordning OCH tema... tack och lov är genomsnittskullen 2-3 st på min ras, så fantasin behöver inte vara alltför pressad :)
det roligaste jag sett var den där golden-uppfödaren det länkades om här någon gång förra eller förrförra året, som hade namn som kompost och snuskhummer på sina valpar :) :) :)

Det var leonbergers från kennel Gullefjun.

Gillar man inte det så tycker jag personligen mycket om antika, grekiska namn eller latinska. Jag tycker tex att Alfonso, Fabiola eller Leonardo är jättefina.

Min egen hund heter Ifigenia som var en kvinnlig martyr i ett grekiskt drama.

Min hund heter Aiolos i stamtavlan. Det var en grekisk gud som styrde de fyra vindarna. Eftersom jag är vattuman och mitt element är luft så tyckte jag att det passade (och ja, det är fasligt långsökt, men jag fick välja mellan det och Apollo).

Han kallas dock Narmo eftersom jag tyckte att det passade asbra på honom. Det betyder varg på alviska och vargen är favoritdjuret.

Din flickas namn var mycket fint :)

Ja ska man nu döpa enligt principen självuppfyllande profetia så väljer man ju lämpligen något som det är stor chans för att det ska uppfyllas. :D

Det har jag aldrig tänkt på - men du har ju rätt. På VAD om inte mat skulle man tänka på när man är en labrador?

:rofl::rofl:

Vad skulle de kräsna vinthundarna ha för tematan (I hear you jerseyite ;)) då?

Min hund heter Aiolos i stamtavlan. Det var en grekisk gud som styrde de fyra vindarna. Eftersom jag är vattuman och mitt element är luft så tyckte jag att det passade (och ja, det är fasligt långsökt, men jag fick välja mellan det och Apollo).

Han kallas dock Narmo eftersom jag tyckte att det passade asbra på honom. Det betyder varg på alviska och vargen är favoritdjuret.

Din flickas namn var mycket fint :)

Vad kul, för Artemis straffade Agamemnon (Iphigenias pappa) och för att få Aulis vindar att hjälpa honom att segla till Troja så visade det sig att ett orakel berättade för Agamemnon att det enda han kunde göra för att blidka Artemis var att offra sin egen dotter Iphigenia. Nu försöker man på olika vis lura Artemis genom att byta ut Iphigenia mot ett rådjur att slaktas istället, men Iphigenia själv bestämmer sig för att dö för att hedra sin far. Iphigenia visar härmed den ära som man ofta ser i män i grekiska dramer.

Detta var extremkortversion och historien finns i flera versioner så jag kan ha blandat ihop någon detalj. Jag tycker att det är roligt att min hund har namn efter en stark kvinna och namnet betyder faktiskt både "född stark" och "ger stark avkomma".

Stavningarna på alla dessa namn skiljer sig lite åt beroende på vilket språk man läser dramat på.

Mycket intressant! Dock har jag inte hittat så mycket om just Aiolos, så han verkade aldrig ha någon särskillt stor roll någonstans vad jag vet.

Det behöver inte ens vara olika språk ;)

Aiolos står det i Narmos stamtavla, men jag har sett två eller tre stavningar till när jag har läst om det (på svenska) på nätet. Men det låter ju ändå rätt likt så man fattar ju =P. Jag tänkte aldrig kalla honom det iaf, men när folk ringer till en och frågar lite (uppfödare som söker avelshane) så säger dom Aiolos.

Vad skulle de kräsna vinthundarna ha för tematan (I hear you jerseyite ;)) då?

På salukis är det vanligt att man har arabiska namn, för att "knyta ihop det" med ursprunget lite ;)

Min unga dam heter tex
Wahidah Cherazade Bint Zala. Hennes syskon döpte jag till Wesper Wasimah, Wardah, Waqar och Waseem.

Andra ger amerikanska namn som: Precious Girl, Paradise Express, Ocean Pearl, White Night Fantasy osv. Vissa har "filmstjärne-tema", låttitlar.. allt möjligt "tjusigt".
Tror att afghanmänniskor är lite inne på det spåret också. Whippetmänniskor och greyhoundmänniskor verkar bara vara ute efter att ge knasiga namn :angel:

Jag gillar vissa av de där namnen, men bara när jag läser dem i en text, applicerar man dem på en hund blir det genast jättefult :p avskyr krystade namn så som långa engelska meningar, zätan och yn (vad är pluralformerna för bokstäver jerseyite?) på fel ställen och verb som blir namn, typ när det har gått från ändå lite trevliga ord som till exempel Ystra, till Springa, Hoppa, Studsa, you name it.

Grekiska och fornnordiska namn är också jättefina, men ack så ooriginella.
Då gillar jag mer uppfödare som har ett samlingsnamn på varje kull, man ser vilka som är syskon men behöver inte börja på samma bokstav.

Whippetmänniskor och greyhoundmänniskor verkar bara vara ute efter att ge knasiga namn :angel:

:D

Min whippet heter Foxys Qrimsqrams i stamtavlan :D Syskonen heter Qrusidull och Qaramell. Gillar verkligen de namn som hennes uppfödare ger sina valpar: Metallica, Megasen, Novacaine, Nattsudd, Humle, Hallon, Kvicksand osv. Men mina absoluta favoriter är ur L-kullen: Lingonben och Lejontass :love: Och Aldrig , det är jäkligt snyggt(men hon var iofs inte en whippet, utan en schäfer)!

Jag älskar knasiga namn, gillar INTE långa krångliga engelska namn som mest verkar användas för att de låter coolt. Tycker dock att teman kan vara roligt men som flera sagt innan är det ju krångligare att hålla reda på.

Annars gillar jag enkla namn som man kan använda till vardags. Som våra schäfrar från samma kennel som whippan ovan, de hette F. Castro och F. Alex. Kort och koncist :D

Senast ändrad:

Det har jag aldrig tänkt på - men du har ju rätt. På VAD om inte mat skulle man tänka på när man är en labrador?

:rofl::rofl:

Skott!
Fågel!
Kanin!!
SÖKA!!!!

Mat är väldigt ointressant i det läget;)

Jag går mot strömmen och gillar alfabetsnamn, tema tycker jag är tråkigt och svårt att hålla reda på. "Gone with the wind", jaha, var det bok-kullen eller film-kullen:p Jag gillar schäfernamn - korta, koncisa och går att använda till vardags.

så. Whippetmänniskor och greyhoundmänniskor verkar bara vara ute efter att ge knasiga namn :angel:

Min uppfödare av just whippets kan nog falla under kategorin knasiga namn, om än dock inte med egenvärdet att det ska vara knasigt, utan bara fint :) Mina heter:

Aaniston the nine Ccccccccc's och Aaniston Incoming File Transfer :D

Tycker hon har en enastående fantasi och många av hennes namn är fina, men ofta inget man kan gå omkring och kalla sin whippet. Nästan alla valpar får nya namn av köparna av förklarliga skäl :p

Senast ändrad:

Nu hette visserligen våran förra hund *kennelprefix* Mors lilla Olle och min hund "kennelprefix" en tår maxwell house, men så vida det inte är ett väldigt bra namn kommer jag alltid vilja döpa om hunden.

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går...
2
Svar
36
· Visningar
823
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Hej! Någon här som har gråhund eller erfarenhet? Vi står just nu på kö på en kull som ev föds i januari om de tog sig. 2a plats på en...
Svar
9
· Visningar
1 128
Senast: _Taggis_
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 725
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 838
Senast: Sedna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka