Olika kullar

angiepangie

Trådstartare
Jag är inte insatt i avel, så nu undrar jag om någon som är det har tid/lust att förklara lite snabbt vad a-/b-/c-kull osv betyder?

Har det något att göra med finare stamtavla eller är jag helt ute och cyklar?

Sv: Olika kullar

Ja, du är ute och cyklar..

Det beror på att valparna i kull1 har A som första bokstav i namnet, i andra kullen börjar alla på B osv

Väldigt många uppfödare börjar med att kalla första kullen på A, sen andra B, tredje C osv...

Så är alltså bara vilket namn kullen börjar på.

Urtråkigt och fantasi löst, gillar när man har teaman istället

Jag har blandat, men följer ändå bokstavsordningen (fast första kullen var på T, just för jag kom på mat/kunna-äta-teama. Men sen har jag fortsatt på A, B osv
Men det är för min skull. Jag har sånt dåligt kom-i-håg, så skulle jag bara ha teama, skulle jag inte minnas vilken kull som är vilken.

Sen kan jag tycka att teama är svårt ibland. Jag fattar inte ett dugg varför vissa hundar heter vad. De som tex tagit från sagan om ringen-teama. Har varken läst eller sett film, så för mig säger ett sånt teama ingenting. Och vet inte vilka hundar som kommer från samma kull heller..

man kan ju kombinera de båda :D jag kommer köra bokstavsordning OCH tema... tack och lov är genomsnittskullen 2-3 st på min ras, så fantasin behöver inte vara alltför pressad :)
det roligaste jag sett var den där golden-uppfödaren det länkades om här någon gång förra eller förrförra året, som hade namn som kompost och snuskhummer på sina valpar :) :) :)

Jag försöker med teama och rätt bokstav om jag hittar något jag fastnar för.
Nån gång har valpköparna fått bestämma namn, då blir det lite som det blir :D
Några kullar har fått teama men då också med rätt första bokstav.

Men visst blir det svårt om man har tex tio valpar. Jag vill också gilla namnen de får och inte bara ta för att det måste vara teama.

*kl*
ursäkta så otroligt mycket, men är teama ett ord som används i sverige? hur uttalar man det? jag bor ju i norrare norrland och kan säkert ha missat att ett nytt ord kommit till landet, så upplys mig!!! ;) :D

Har nog gått av bara farten. Tema ska det självklart vara. Och ändå har jag nog skrivit fel hela tiden :p

Billys uppfödare är helt makalösa på att komma på roliga teman till kullarna.
De har bland annat boxare, bergstoppar, dykare och stjärnor.
Billy är en stjärna och heter Andeless A Bite of Antares.
Antares (α Scorpii / α Sco / Alfa i Skorpionen) är en dubbelstjärna, och den ljusaste i stjärnbilden Skorpionen. Stjärnan är en röd superjätte.
Passande nog är Billy stor och röd, och född i skorpionens tecken.

Ivan heter Andeless White Russian. Eftersom båda hans föräldrar är ryska importer blev det ryskt tema.
White Russian kommer av att han har en vit fläck på bröstet. ;)

man kan ju kombinera de båda :D jag kommer köra bokstavsordning OCH tema... tack och lov är genomsnittskullen 2-3 st på min ras, så fantasin behöver inte vara alltför pressad :)
det roligaste jag sett var den där golden-uppfödaren det länkades om här någon gång förra eller förrförra året, som hade namn som kompost och snuskhummer på sina valpar :) :) :)

Ja, fast den uppfödarens namn på valparna tyckte jag personligen inte alls om. Nix.

Namn skall enl min mening vara positiva eller roliga. Nedsättande eller fåniga/pinsamma namn bör man undvika. Jag tycker om namn som knyter an till vilka förhoppningar man har. Tex Ready for success eller andra uttryck.
Gillar man inte det så tycker jag personligen mycket om antika, grekiska namn eller latinska. Jag tycker tex att Alfonso, Fabiola eller Leonardo är jättefina.

Min egen hund heter Ifigenia som var en kvinnlig martyr i ett grekiskt drama.

Ja, smaken är som baken, men jag hade aldrig köpt hunden om den hette XX snuskhummer. Då hade jag antingen valt en annan valp, eller krävt att de bytte namn (det kan man göra inom viss tid efter registreringen).

Det tyckte jag var otroligt passande på ett gäng goldens...! Jag kan lätt komma på ett par till som förslag:

Slasktratten
Avfallsgrisen/Avfalllskvarnen
Sophämtarn
Slamkryparen
....

:devil:

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går...
2
Svar
36
· Visningar
823
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Hej! Någon här som har gråhund eller erfarenhet? Vi står just nu på kö på en kull som ev föds i januari om de tog sig. 2a plats på en...
Svar
9
· Visningar
1 128
Senast: _Taggis_
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 725
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 838
Senast: Sedna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka