Olika kommandon

eldione

Trådstartare
En sak jag har problem med när det gäller hundträningen är att vara konsekvent med vilka ord jag använder och innebörden av dem :crazy:

Jag vill gärna ha tips på ord och variationer av dem som kan innebära lite olika krav. Tex:
Kom= Kom hitåt
Hit= Kom med en gång

Ligg= Ligg med en gång
Gå och lägg dig= Gå till utvald plats och sitt/ligg/vila

Fot= Gå fot
Sida= Gå bredvid mig

Tex fick jag problem när jag först hade lärt in "snurra" åt ena hållet och sedan inte kunde komma på hur jag skulle göra för att lära henne andra hållet och att skilja på det, fick då tipset att man kan använda Snurr och Spinn för att visa åt vilket håll det var.

Hur gör ni? Vilka olika kommandon betyder vad?

Sv: Olika kommandon

En sak jag har problem med när det gäller hundträningen är att vara konsekvent med vilka ord jag använder och innebörden av dem :crazy:

Jag vill gärna ha tips på ord och variationer av dem som kan innebära lite olika krav. Tex:
Kom= Kom hitåt
Hit= Kom med en gång

Ligg= Ligg med en gång
Gå och lägg dig= Gå till utvald plats och sitt/ligg/vila

Fot= Gå fot
Sida= Gå bredvid mig

Tex fick jag problem när jag först hade lärt in "snurra" åt ena hållet och sedan inte kunde komma på hur jag skulle göra för att lära henne andra hållet och att skilja på det, fick då tipset att man kan använda Snurr och Spinn för att visa åt vilket håll det var.

Hur gör ni? Vilka olika kommandon betyder vad?

Använder ungefår det samma som du,men jag säger kom hit NU när det gäller att komma på en gång,snabbt.

Sen använder jag HÄR istället för sida när det menas att gå bredvid mig.

Det med snurra råkade jag också ut för utan att tänka mig för och då tränade jag in höger och vänster i kommandon istället.....

Använder ungefår det samma som du,men jag säger kom hit NU när det gäller att komma på en gång,snabbt.

Sen använder jag HÄR istället för sida när det menas att gå bredvid mig.

Det med snurra råkade jag också ut för utan att tänka mig för och då tränade jag in höger och vänster i kommandon istället.....

Ja problemet är ju att jag är så dålig på att tänka framåt. För tex om jag skulle välja att höger och vänster är olika kommandon för vilket håll hunden ska snurra åt så kommer jag efter några veckor på att jag vill använda samma ord för att visa åt vilket håll vi ska svänga åt när vi cyklar eller liknande och så kan jag inte alls komma på vad jag istället kan använda för ord. Det är samma med handkommandon. Jag var nära att använda en handrörelse för snurr som var väldigt lik den som betyder att hon är fri att springa. Hade vart lite kul att se henne snurra iväg när jag släppte henne ;)

Sen är det ju grejen att lära hunden skillnaden också, hur den ska veta när det är omedelbar inkallning och när det är lite friare.

Jag har

vardagsinkallning: "hääääråt", "kom", "Namnet på hunden" mm.
Tävling: "Namn-hit"

Vardagsligg: "lägg dej"
Tävling: "ligg" eller "Plats"

Vardagsfot: "här"
Tävlings" "Fot"

Men de händer nog att jag använder både "hit", "ligg" och andra tävlingskommandon i vardagen också.
Bryr mej heller inte om andra använder "fot" till mina hundar i vardagen.
De blir situationsbundet, hundarna lär sej att man inte har fördröjningar eller andra konstigheter för sej på plan :)

Sen vet jag att jag var inne på någon freestylesida där de fanns vanliga kommandon för alla moment, (snurra åt olika håll, backa, slalom osv).
Nu hittar jag inte åt sidan...

Ja problemet är ju att jag är så dålig på att tänka framåt. För tex om jag skulle välja att höger och vänster är olika kommandon för vilket håll hunden ska snurra åt så kommer jag efter några veckor på att jag vill använda samma ord för att visa åt vilket håll vi ska svänga åt när vi cyklar eller liknande och så kan jag inte alls komma på vad jag istället kan använda för ord. Det är samma med handkommandon. Jag var nära att använda en handrörelse för snurr som var väldigt lik den som betyder att hon är fri att springa. Hade vart lite kul att se henne snurra iväg när jag släppte henne ;)

Sen är det ju grejen att lära hunden skillnaden också, hur den ska veta när det är omedelbar inkallning och när det är lite friare.

Här tycker jag att det funkar bättre att använda tonläget,en strängare röst som säger kom hit NUUUU,än att bara lite friare säga kom hit,med ett vanligt tonläge.

Man får vara lite uppfinningsrik med orden och eftersom hunden inte förstår vad du säger så kan du använda vilka ord du vill,bara du kommer ihåg det själv;)

På träning och tävling så har ju du ett annat fokus, det känner hunden av.

Ett tävlings "hit" eller om du skulle råka använda samma komando i skogen är skilnad i alla fall. Du använder ju ett helt annat kroppspråk och det ligger också i själva komandot.

Jag kör mycket operant, tex så använder jag sällan "gå och lägg dig", utan jag är passiv mot min hund och inväntar passivitet från honom. När han lägger sig ner går jag förbi med ett stillsamt "bra" eller så droppar jag en godis vid honom, men stannar inte.

När jag går ut är det mera "Ska´ru eller?" Dvs vad jag säger är nog irelevant, det är hur jag beter mig som talar om för min hund om han ska följa eller inte.

Det är inte så mycket tävlings-ord jag är ute efter som att jag vill ha olika nivåer på frihet för henne. Tex, skillnad på att gå lös och hålla sig nära och gå lös och få springa.

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 643
Senast: Ragdoll
·
Hundträning Balder är drygt 1,5 år och kom till oss i början av juni. Han har ett speciellt förflutet som innebär att han aldrig fått någon direkt...
2
Svar
29
· Visningar
3 053
Senast: Pilot
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 909
Senast: Snurrfian
·
Kropp & Själ Jag har lite problem när jag ska sova, med värk kring höften typ. Jag ligger på ena sidan och då gör det inte ont, kan kännas lite när...
2
Svar
33
· Visningar
2 572
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka