Olika form

MissFideli

Trådstartare
Det ser så väldigt olika ut på vissa hästar när dom går i form. Ser en del på annonsbilder t.ex.

Men som denna t.ex:
dressage-riding-lg.jpg

Går den i samma form som t.ex denna?
semen-farrington.jpg

Är inte ute efter att leta fel nu, men på den första så är ju halsen mindre "böjd" så att säga och har inte en lika rund nacke.

Om nån nu förstår hur jag menar. Beror det på hur hästen är byggd?

Sv: Olika form

Jag anser inte att hästen på den övre bilden rids i form öht. Den rids på bogarna utan rygg. Sedan går han bakom hand med, men främst syns det på hans rygg och bog/manke att den inte "lyfts" upp av hans muskulatur på rätt sätt.

Jag vill inte kommentera bilder som inte ryttaren bett om det. Därför kommer jag inte prata om ovanstående bilder.

Däremot finns det lite generella saker du alltid kan kolla för att bedöma form.
Alla hästar kan inte gå i samma form. Och de klarar inte i alla stadier av utbildningen att gå i samma form IOM olika exteriöra och mentala förutsättningar.

Sen utbildar man hästar olika, har olika utbildningstrappa.
Jag tror tex på att börja låg när man väl ska börja formge efter inridning. Och detta just för att få rätt muskelkedjor att arbeta. Så man får upp buk/rygg och får till sökning framåt/nedåt. Så man sen kan nyttja det när man kommer t byten i serier eller tramp.

Vad man lite snabbt kan kolla är tex hur ser det ut i truten på hästen? Dras mungipan upp/bak av handen? Hur ser bakbenen ut? Om den trav inte är i samma stegsekvens bak bör man kika varför den inte är det.
Är kotan mer genomtrampad fram? Är frambenet i en sån vinkel att det borde lämna marken efter bak? Har en bakhov redan lämnat tom?
Sånt är rätt enkelt att se.
Om man höjer en häst för tidigt så får man ofta hängbuk och då sänkt rygg.
Det leder till framtunghet och slitage.

Halsen ska dessutom släppas ut ur manken.
När man formger en häst vill man att den ska bli kortare mellan bog och bak. Men halsen ska fortfarande tänka fram.
Det är skitsvårt att få till halsen ur manken i hög form. Hästen måste vara stark och välutbildad! Och ryttaren han inte rida med handen för mkt.

Nej, bilderna ska inte diskuteras, de var bara för att illustrera formerna jag pratade om.
Men just halsens/huvudets läge på första bilden ser jag rätt ofta och jag ville bara veta om en häst kan gå i form med hals/huvud i det läget den övre bilden har. Om vi frånser rygg osv. Jag kan öht inte se på en häst om den trampar under sig, jobbar med ryggen osv så det spelar ingen roll.

Men om du inte kan se bakdelens engagemang föreslår jag att du struntar i halsens/nackens utseende också, och börjar studera bättre.

Håller med. Det går ändå inte att säga varför huvudet är placerat si eller så utan att se vad som händer i resten av kroppen.
Det jag personligen tycker om huvudet är att nosen ska vara så väl framme som möjligt och halsen så lite ihopkortad som möjligt.
Försök aldrig "knöka ihop" hästen framifrån!

Den första tycker jag bara går och "knäpper" av i nacken. Ingen bärighet, bakom hand och ingen aktivitet bakifrån, genom ryggen.

Den andra visar bärighet, jobbar bakifrån och genom ryggen.. :)

Det är mitt amatörutlåtande :)

Mvh Domino_s

Det beror väl på vad man vill åstakomma. Ganska mycket vikt på framdelen ser det ut som. Men kunde ha varit värre. ;)

:confused:
Studera? På vad? Och vad spelar det för roll?
Om nu huvudets läge är så oviktigt, hur kommer det sig att alla pratar om bakom lod sov?

Senast ändrad:

Ja, vilka pratar om bakom lod? De som inte förstår att det är vad som händer bakom sadeln som är det viktiga och att hästen är i balans - förmår balansera sig själv.

Ja, vilka pratar om bakom lod? De som inte förstår att det är vad som händer bakom sadeln som är det viktiga och att hästen är i balans - förmår balansera sig själv.

Fast det är inte bara vad som händer bakom sadeln som är viktigt.
Hela hästens form är viktig. Fram påverkar bak och vice versa.

Det går inte att få till korrekt jobb i bakkärran om framändan är låst.

Hitta en lärare som vet nåt om biomekanik och dressyr och börja lära dig istället för att lägga tid på internet t ex.

Nej, bilderna ska inte diskuteras, de var bara för att illustrera formerna jag pratade om.
Men just halsens/huvudets läge på första bilden ser jag rätt ofta och jag ville bara veta om en häst kan gå i form med hals/huvud i det läget den övre bilden har. Om vi frånser rygg osv. Jag kan öht inte se på en häst om den trampar under sig, jobbar med ryggen osv så det spelar ingen roll.

Det beror på vad du menar med "form"? Någon slags form går hästen alltid i. Om man nu enbart skulle se huvudet på en häst som rids så som på första bilden så skulle jag säga att den är alldeles för kort i nacken. Dock kan man inte enbart stirra på huvudet och näsan. Den korta nacken hänger ihop med att hästen inte riktigt använder sin rygg och sina bakben. Man måste alltså titta på hela hästen, hur den använder hela kroppen. "Motorn" sitter bak.

Hästen på bild nr 1 går bakom lod och ser ut att ha sänkt rygg. Ingen bra form dvs.
Hästen på bild nr 2 går perfekt i lod och man ser tydligt en välv rygg, bra form!

Så absolut inte samma form som på bilderna.:)

Kl
Att formen på bild två är bättre än bild ett är nog alla överens om. Men hästen på bild ett har en svårare exteriör och det är kanske det ts var inne på. Den är ordentligt överbyggd och ser lite ut som två hästar i en. Och självklart blir det svårare då!
Den kan kanske aldrig se ut som häst nr två- men på bilden är den för kort i halsen för att kunna lyfta sin front. Det värsta jag tycker man kan göra med en häst som har svår exteriör är att tvinga in den i en speciell form. Det skapar spänningar som jag tror ger skador.
Titta på halsen för det är enkelt... Se vad kort överlinjen är, den har backat bort från bettet och då kommer nosen lite bakom dessutom.

Vad man lite snabbt kan kolla är tex hur ser det ut i truten på hästen? Dras mungipan upp/bak av handen? Hur ser bakbenen ut? Om den trav inte är i samma stegsekvens bak bör man kika varför den inte är det.
Är kotan mer genomtrampad fram? Är frambenet i en sån vinkel att det borde lämna marken efter bak? Har en bakhov redan lämnat tom?
Sånt är rätt enkelt att se.
Om man höjer en häst för tidigt så får man ofta hängbuk och då sänkt rygg.
Det leder till framtunghet och slitage.

Halsen ska dessutom släppas ut ur manken.
När man formger en häst vill man att den ska bli kortare mellan bog och bak. Men halsen ska fortfarande tänka fram.
Det är skitsvårt att få till halsen ur manken i hög form. Hästen måste vara stark och välutbildad! Och ryttaren han inte rida med handen för mkt.

Detta är mkt intressant läsning tycker jag! Jag kan ju självklart se skillnaden mellan ta tex dessa två bidlerna ovan. Men allt blir mycket intressantare när man bryta ner delarna som ovan! Som sagt - intressant!

Absolut. Jag har en själv som jag många gånger måste börja framifrån med. Men det handlar inte om lodplanet, det handlar om att få hästen till avslappning och släppa ned halsen. Det gör jag för jag är inte ryttare att fixa det utan att handrida. Men just de som är "bakom lod faschister" brukar inte fatta att det är mer viktigt hur hästen ser ut som helhet och inte stirra sig blind var om lodplanet snoken befinner sig.

Alla är väl överrens om att kraften, styrkan och bärigheten börjar där bak. Är det stopp någonstans genom låsningar, spännigar osv så är det ju upp till ryttarens förmåga att hitta en lösning för att låta energin nå bettet i obruten kedja. Driver hästen jämt bakifrån, är den ärligt framme för skänkeln så brukar den också vara relativt rakriktad också. Eller så har jag haft tur att rida sådana hästar.

Jobbar kroppen genom kroppen, är den i balans, är den på hjälpen och eftergiven i sidorna..?

DET är så mycket viktigare än var mulen befinner sig.

Sen blir jag lite trött på att det blandas hej vilt med bakom lodplan och att hästen är bakom hand.

Så jag vill våga mig på att hävda att de som gapar mest är de som inte ens vet skillnaden mellan bakom hand och bakom lodplanet..

Och nej, det är inget mål att varken rida över tygeln eller bakom lodplanet. :)

Senast ändrad:

Amen.

De som brukar fokusera på lodplan och nacke brukar behöva utbildning i hur en arbetande häst ser ut först och främst.

Lodplan är bara en trubbig markör.

Bison, jag kanske lät otrevlig. Men jag tyckte att ts svar om att hon inte såg nåt om rygg eller bakdel var ganska snäsigt. Och det är i den änden man bör börja.

Liknande trådar

Dressyr HELT teoretiskt resonemang med några konstiga funderingar 😀 Och kasta in era tankar med, hur ni tror det ser ut, upplevs och är. Man...
9 10 11
Svar
211
· Visningar
13 219
Senast: Jeps
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 958
Senast: fixi
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 028
Senast: super
·
Hästvård Hösten 2022 köpte jag ett 3-årigt fullblod ifrån galoppbanan. Han var ue på veterinär besiktning och i första 7 månader gick jätte bra...
Svar
0
· Visningar
576

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka