Okej med isisar men inte andra b/cponnyer?

F

fluga

hittade ingen tråd, så provar starta en, om ni hittar en får ni gärna säga till och låsa denna.

Iallafall. Det här med islandsridning. Vad är det som gör att en isis på 125 cm kan klara mer än ett russ/shettis korsning på 125 cm? Tycker det är precis lika hemskt att stora karlar släpar sig upp en isis, precis som vilken annan viktbärande b/c ponny som helst. vad tycker ni? Tycker ni det är rätt på isisar men inte andra raser? Varför isf? :crazy:

Sv: Okej med isisar men inte andra b/cponnyer?

Det har ju med att göra att islandshästarna är uppbygda såsätt att de klarar av större tyngder än tex en welsh mountain ponny. Jämnför du de två ser du klara skillnader.

Islandshästen är mer robust, har kraftigare, kortare(?) ben, är helt enkelt byggd för tyngd. Nu är jag ingen expert på islandshästar, så ni får gärna rätta mig och komplettera.

Ett russ är också robust och klarar ganska tunga ryttare, men det varierar beroende på individen.

Så nej, jag tycker inte det är hemskt att "stora människor" rider på islandshästar.

Håller med ovanstående.

Och jag tror inte att en islandshäst klarar mer än en lika stor och lika robust/kraftig/viktbärande (eller vad man nu vill kalla det) c-d ponny som t ex fjordingar, new forest osv.

Så jag håller med TS om att jag inte förstår varför det är okej att rida på dessa och inte liknande ponnyer av liknande (byggnadsmässigt) raser. Men samtidigt tror jag att folk är allt för nojjiga vad det gäller vikten på deras ponnier. De flesta grövre ponnier klarar av att bära en vuxen människa, precis som islandshästar.

Sedan är även islandshästen avlad för att bära runt på folk i islands terräng vilket kanske bidrar till att de trots allt klarar det där lilla extra och det kanske är därför det gör det "okej" att vuxna rider på dem.

Instämmer med övriga.
Islandshästen är en häst, inte en ponny, trots sin låga mankhöjd. Samma sak med fjordhästen.

På island har de inga andra hästar att rida på... Dessutom så byter de häst rätt ofta som jag har förstått. Så islandshästar ska inte heller ridas av alltför tunga ryttare. Islandshästar finns ju i ganska olika former. Både höjd, benlängd och kroppskonstitution så att generalisera blir lätt ganska tokigt...

Islandshästar finns ju i ganska olika former. Både höjd, benlängd och kroppskonstitution så att generalisera blir lätt ganska tokigt...

Ja fast generellt är de ju en stark ras som klarar av mycket fysiskt ;)
Det är ju det de är avlade för.

Generellt är en islandshäst stark och klarar mycket, precis som många andra ponnyraser! Det är en ras avlad med ett starkt psyke och fysik, även fast det finns alla möjliga typer av dem idag.

Sen finns det självklart individer inom alla raser. Det finns viktbärande islandshästar, det finns de som inte alls klarar särskilt mycket tyngd.

Skulle dessutom vilja påstå att det inte är så vanligt med 125cm små islänningar längre, och jag tror inte många passar en sådan liten häst heller. Jag upplever snarare att rasen blir högre. Bara för att det är en islänning klarar den inte vad som helst, och det verkar som att det bara är folk som INTE håller på med islandshästar som tror det?!

Senast ändrad:

Håller med dig, folk verkar tro att isisar är superhästar vilket de inte är.
Fast jag tror att man grovt underskattar andra ponnyraser och deras förmåga att bära kilon.

DET tror jag absolut också. Som sagt handlar det i allmänhet om individer, det finns flertalet ponnyraser som också är viktbärande. Där handlar det nog snarare om kulturskillnader mellan människorna som rider dem. Ofta anses ju en ponny vara en barnhäst, medans en islandshäst är ansedd att vara en häst som passar alla oavsett ålder.

Vad jag hört från ett antal källor är att islandshästar har lika stark, kompakt och hållbar benstomme som "stora bruna" tack vare deras anpassning med åren, men deras ben är helt enkelt kortare. :) Och så spelar väl aveln en roll, hästar som visat anlag för bra benstomme osv. har avlats medan "sköra" hästar inte använts i avel. Lite Darwin över det hela liksom. ;)
Så har jag iaf blivit "lärd." :)

Islandshästar är byggda för att orka bära en tyngre person, (för den delen är det väldigt ovanligt med islandshästar som är 125cm nu för tiden, nu brukar den vara runt 140cm..)
Så enkelt är det.. En "vanlig" B/C/D ponny är fortfarande en ponny medan en islandshäst "räknas som" en storhäst, även om de ligger under 148cm.

På island har de inga andra hästar att rida på... Dessutom så byter de häst rätt ofta som jag har förstått. Så islandshästar ska inte heller ridas av alltför tunga ryttare. Islandshästar finns ju i ganska olika former. Både höjd, benlängd och kroppskonstitution så att generalisera blir lätt ganska tokigt...

Byter häst rätt ofta? dem byter inte hästar mer än vad någon annan i något annat land gör. :p Det är isåfall om man är ute på turridning i flera dagar, och man har med sig en flock som man kan byta.. annars håller dem inte på och byter häst under ridturerna.

När jag var på Island och red en 6-timmarstur bytte vi efter 3 timmar, då var det ändå en väldigt lugn tur med bara skritt och tölt.

Men att sitta på en och samma häst i 6 tim gör man ju sällan på storhästar heller. Att byta efter 3 tim är väl bara sunt, oavsett ras.

Rent allmänt i tråden så tror inte jag en islandshäst kan bära mer än en annan ponny i samma modell. Det har jag pratat med ett flertal veterinärer om med.
Visst kan stadiga ponnier kanske bära en vuxen i många fall. Me ibland tycker jag ser lite väl stora karlar sitta på tunna islänningar med lite väl lång rygg och framför allt i en ohälsosam icke bärig form på hästen.

Rider man hästen i rätt form så ryggen kommer upp med hjälp av muskulaturen orkar den ju mer än med oaktiverade bålmuskler så att man sitter och hänger på skelettet.

Jag har en Islandskorsning som min ena tränare ridit ibland. Han är 180-ngt lång och vägde nära 80 kg. Men det var korta turer på en tränad häst som gick i sund form.

Jag tror också snarare att det är andra ponnyer som anses vara svaga, jämfört med att islandshästar skulle vara väldigt starka.

Precis som du skriver handlar det ju också till hälften om ryttaren. En ryttare med balans, finess som rider en häst som bär upp denne, är en helt annat sak än en mindre, lättare ryttare som rider sin häst i obalans.

Att islandshästar ofta har en jäkla vilja av stål gör det nog inte bättre heller, det finns säkerligen hästar som springer på utan att säga till, även fast ryttaren inte passar hästen.

Vonarneisti

Ja det där har jag också hört:idea:
Kommer ihåg att jag fick lära mig det som yngre, och väldigt många har sagt det! DOCK har jag aldrig hittat något belägg för det, så jag har inte en aning om det stämmer. Det enda jag kan säga är att jag tycker att islänningar i allmänhet har väldigt bra, starka ben, hovar och bra benställning. Så det kanske kommer av det?!

Generellt är en islandshäst stark och klarar mycket, precis som många andra ponnyraser! Det är en ras avlad med ett starkt psyke och fysik, även fast det finns alla möjliga typer av dem idag.

Sen finns det självklart individer inom alla raser. Det finns viktbärande islandshästar, det finns de som inte alls klarar särskilt mycket tyngd.

Skulle dessutom vilja påstå att det inte är så vanligt med 125cm små islänningar längre, och jag tror inte många passar en sådan liten häst heller. Jag upplever snarare att rasen blir högre. Bara för att det är en islänning klarar den inte vad som helst, och det verkar som att det bara är folk som INTE håller på med islandshästar som tror det?!

:bow::bow::bow:

hittade ingen tråd, så provar starta en, om ni hittar en får ni gärna säga till och låsa denna.

Iallafall. Det här med islandsridning. Vad är det som gör att en isis på 125 cm kan klara mer än ett russ/shettis korsning på 125 cm? Tycker det är precis lika hemskt att stora karlar släpar sig upp en isis, precis som vilken annan viktbärande b/c ponny som helst. vad tycker ni? Tycker ni det är rätt på isisar men inte andra raser? Varför isf? :crazy:

Har du ens träffat en 125cm islandshäst? Medelhöjden de senaste 20 åren har varit ca 136-138cm.

Min erfarenhet är att det inte är så vanligt med opassande stora ryttare på taniga hästar längre? som på 70-80talet.

Jag anser att det som med andra raser krävs en vältränad häst som arbetar i rätt form för att bära upp vuxna ryttare.

Som flera andra skrivit så finns många olika modeller på islandshästar idag. Har haft ett sto, ca 140 hög, väldigt smäcker, smal bog och lång rygg. Henne hade jag en maxvikt på 65kg.

Hennes halvsyster, ca 132 hög, grov och kort rygg, rehjäla ben max 75kg.

Allt beror på individen, hur viktbärande den är. Även balansen på ryttaren som någon oxå tagit upp:)

Fast dina maxvixer utesluter många män, dessa rider regelbundet på islandshästar utan att hästarna tar skada och har gjort det under många år på island. Antingen är du mer försiktig och lägger maxvikten lågt eller så är dina hästar undantag och incke viktbärnad.

De flesta c-ponnyer kan bära en 60-70 kg utan att räknas som direkt viktbäranade, sedan sätter man lägre vikter på ridskolor mm, men där behöver man lite margnaler och hästarna får slita hårt ändå.

Rent allmänt i tråden så tror inte jag en islandshäst kan bära mer än en annan ponny i samma modell. Det har jag pratat med ett flertal veterinärer om med.
Visst kan stadiga ponnier kanske bära en vuxen i många fall. Me ibland tycker jag ser lite väl stora karlar sitta på tunna islänningar med lite väl lång rygg och framför allt i en ohälsosam icke bärig form på hästen.

Rider man hästen i rätt form så ryggen kommer upp med hjälp av muskulaturen orkar den ju mer än med oaktiverade bålmuskler så att man sitter och hänger på skelettet.
Jag slapp skriva :bow:

Jag upplever ju också att de här urtidsraserna har en jäkla kämpaglöd. De har mycket instinkter och Islandshästar är gjorda för att överleva med rätt små medel i den miljö de kommer från. Det ger tyvärr att de sällan visar sig svaga och att de inte reagerar så mycket på smärta etc mer än att fortsätta slita.

Jag pratade med en veterinär för någon dag sen som tog upp det här. Hon sa att många veterinärer tycker Islandshästar är mardrömspatienten. De brukar skoja om det. De är de värsta att bli utringd till. För de visar så lite om de har ont. De står och ser helt normala ut. Men kan ha en puls på 100 pga smärtan.
Enligt henne är det inte helt ovanligt att de visar ngt först när de faktiskt ska dö.
Hennes kollega hade fått en Islänning över sig i veckan just för att den dog och inte visat mer än hög puls.

Så jag kan absolut tänka mig att islänningar kämpar på i ur och skur med ryttare trots smärta. Deras rörelsemönster är ju också svårare att se ev spänningar och störningar i än på ett storgångat halvblod med 3 taktfasta gångarter.

Liknande trådar

L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 087
Senast: LiviaFilippa
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 682
Gnägg Hej kanske blir en luddig tråd! Och hoppas jag lagt den under rätt prefix :) Jag har inga planer på att köpa ridhäst igen, i alla fall...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
10 449
Senast: Ketrawzc
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag hittade det här med dagbok här och tänkte att det kanske kan vara bra att skriva av sig lite och ifall nån vill läsa och har nån...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 923
Senast: Flixon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar