Okänd härstamning?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Okänd härstamning?

på tal om bortslarvade pass och fel pass.

En kompis till mig red en imp irland för några årsen. Hästen ifråga fick en fraktur på ena benet och avlivades. hon var med och höll i hästen när de avlivade den.

NU för ca 3 månader sen är hon på en tävling och ser startlistorna. gissa vilket namn, ålder och stam hon får se.... jo samma som hästen hon brukade rida för någraa årsen.

Givetvis går hon och snackar med personerna som har hästen och får reda på att den kommer från samma handlare som hästen hon red kom ifrån.....
lite lustigt tycker jag.....:crazy: :D

men, men

är det någon som vet om munsboro har en hemsida?

men shit vilken typ till handlare :crazy:

Finns f*n folk till allt

KL

Har inte läst igenom tråden men är det nån här inne som har häst/ponny från Francis Derwin? (hoppinriktad)

Francis Derwin är inte speciellt hoppinriktad, han är bara en av Irlands största handlare så han säljer det mesta.
Francis dog för ca 3 år sedan och hans söner tog över och fortsätter med handleriet.

De är bra och kunniga människor som vet vad de sysslar med. Jag har handlat en hel del med Francis när han levde, samt med sönerna efter att han dog och det har funkat bra. Jag har alltid varit nöjd, men jag har fått betala för det! Det är inga billiga hästar han säljer.

Alltså jag menar om någon har en hoppinriktad ponny eller häst från honom :p

Emily JL:s mamma dog ju på den gården... :(

Min ponny kommer därifrån, men tror du dom har någon fakta om hästar dom har sålt?

haha jaa verkligen.
Har en Irländare med men hon har papper och chippet stämmer så är säker på att det är rätt häst :)

Men har ju vart med om allt annat. Köpte en d-ponny som liten och fick frågan om jag ville ha pass med stam till honom. frågade då om han hade det och fick svaret. "Neee men det finns nog nått som passar."
shit tänkte jag och sa nej tack.

*kl*

Om det nu finns många hästar som registreras som okänd härstamning av hästhandlare, varför bildar dom inte en lag som säger att hästarna ska vara chipmärkta? Hade sedan någon slarvat bort papperna så kunde man få fram rätt papper med hjälp av chipnumret :idea:

Nästa alla importerade ponnyer ( Iallafall Munsboros ) är chippade när dom kommer till sverige , det blir dom samtidigt som dom får sitt " Munsboro Pass " . Alltså kan man inte spåra hästen med hjälp av chippet .

en kompis till mig skulle skaffa pss till sin "odöpta häst", när han skulle chippas upptäckte de att han redan var chippad. Pass hade han, men ingen stam.

Men nu tänkte jag om uppfödaren gör det så kan man hitta vad för stam hästen har. Mest så inte försäljningsstall som munsboro slänger bort passet och skaffar ett nytt med annat namn.

min medryttarponny komemr från Irland. Gick 130 som fyraåring (!!), stod att hon var sju i papperna.

Hur vet du att hon gick 1.30 som 4-åring? Fick du med en resultatlista när du köpte hästen?

Det är många svenska handlare som hittar på resultat för att få hästen såld.
Det låter som att din häst har fått ett annat pass än vad den skulle ha. Jag känner ingen irländare som hade hoppat 1.30 med en 4-åring. Är de så duktiga att de hoppar 1.30 banor på ett bra sätt så håller man på dem och låter de utvecklas i sin takt. Det är ju de ponnierna man tjänar pengar på!

min medryttarponny komemr från Irland. Gick 130 som fyraåring (!!), stod att hon var sju i papperna.

Eller så var det någon som glömde vilket år hon var född när dom registrerade den precis innan försäljning... SÅ exakt är inte åldersbestämning enligt tänderna... Möjligt är ioförsig att den råkat hoppa 130 ute på nån jakt som fyraåring... av misstag...

Hur vet du att hon gick 1.30 som 4-åring? Fick du med en resultatlista när du köpte hästen?

Ponnyn tävlade 130 med en svensk kännd hoppryttare. Ponnyns nuvarande ägare såg de t.om. Sen visade de sig att dom hade två pass till henne, hon slutmättes då några år tidigare. Nu överväxt och tävlar bland storhästar.

SÅ exakt är inte åldersbestämning enligt tänderna...
Det där är intressant. Jag sålde en Connemara som jag har avlat själv. Hon hade givetvis pass och allt sådant från avelsföreningen. Sålde honom till Sverige och allting gick mycket smärtfritt och bra. De var så nöjda med honom. Han vara 4 år när jag sålde honom och hade tävlat LD-LC hoppning, samt gått lite terränghoppning och en eller två jakter.
Hur som helst så blev ponnyn sparkad i hagen och behövde få ett par stygn. Då tyckte veterinären (på en ATG-klinik) att den såg gammal ut för att vara en 4-åring (var nästan 5 år vid detta tillfället). Veterinären, vilket var en kvinna, kollade på tänderna och var helt säker. Ponnyn var minst 7 år gammal!
Ägarna ringde till mej och var lite fundersamma, vilket jag kan förstå. Men jag hade faktiskt tagit bilder på honom när han föddes (han har mycket speciellt tecken i pannan) där datumet stod i kameran, så jag kunde bevisa att ponnyn var född då utan att behöva en till undersökning. Dessutom var han ju som en Connemara måste bli på Irland, inspekterad som 2-åring då han fick alla papper.

Man ska verkligen inte lita på alla veterinärers förmåga att bestämma ålder genom att titta på tänderna!

*kl*

Som så många redan har sagt, Padraig föder inte upp alla Munsboro-hästar.
Vi har köpt en hel del (alldeles för många enligt mig) direkt av honom till ridskolan och ingen av dem har han fött upp. Han hittar ju på namnen själv och oftast har han en historia bakom varför hästen heter som den gör. Dessa är ibland inte mer fantasifulla än att byn han hämtade hästen i får ge namn åt hästen...
Av 12 hästar har vi fått riktiga papper med stam till en och en har faktiskt inte ens hetat Munsboro men ändå inte riktiga papper.
Och i passen står det att alla hästarna är 165 cm, även C-ponnyer. Tydligen ska det vara billigare att importera stora hästar än ponnyer?

Ring till Irland :smirk: En uppfödare som jag känner till är Porrék. (Hur hans namn nu stavas) Han föder upp "munsboro hästarna" (Alla hästar heter nåt på munsboro) Han har en liten rolig teknik som han andvänder på hästarna.. tex om man löshoppar hästarna och dom hoppar första hindret men stannar på det andra.. så vänder dom inte och hoppar tillbaka ut utan dom gör bara en snabb sväng och hoppar de högre hindret stillastående.. eftersom dom är lärda att göra så.. Dom får också lära sig att ALDRIG kasta sig åt sidan ifall dom tex rider mot en vägg eller nåt annat föremål. Ser rätt så kul ut när hans barn som knappt är en meter långa skänklar på för allt dom har och rider rakt emot väggen i ridhuset och hästen tvärnitar och står sen blick stilla:D

Menmen.. Jag har iallafall en D-ponny från England.. Det enda jag vet om honom är att han heter Magic Dancer.. och to m det är påhittat.:D Det är nog rätt så svårt att få reda på något om man inte vet vem uppfödaren är :crazy:

Hallå, men vart har du varit i hela tråden???
Mannen heter Padraig och vem han är har blivit utrett för länge sedan. Lär dej läsa hela tråden innan du svarar!

Delvis kl

tycker diskussionen ska läggas ner nu. Vi vet att Munsboro inte föder upp ponnyerna själva, och att det slarvas med pass.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 475
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 835
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 161
Senast: Bison
·
Samhälle Jag har haft mycket i huvudet på sistone, och en sak jag tänkt mycket på är normaliserandet av sociala medier. Framför allt av min...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 889
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar