Okänd härstamning?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Okänd härstamning?

Bara den meningen bevisar ju seriositeten hos Padraig Dolan.

Ja, eftersom att hon är en av mellansveriges bästa ponnyryttare och vann sm-guld i laghoppning och var placerad i inviduella sm-et och att syskonen Kamensky är där varje lov så säger det en hel del. Varför jag satte " rider in" är för att dom rider dom ett par gånger och sen rider dom jakt med dom. Så dom är ju inte inridna som ridna i form mm. Utan ridna på.

Varför jag satte " rider in" är för att dom rider dom ett par gånger och sen rider dom jakt med dom. Så dom är ju inte inridna som ridna i form mm. Utan ridna på.
Det var precis det jag menade!!
Han rider inte in hästarna, han sköter inte om dem som de borde.
Han åker på mindre hopptävlingar under vintern med ponnier som har ringorm, hostar etc.
Han är inte en seriöst hästhandlare, inte någon kan säga att han är det!

Jo, såklart att dom har stam, hästarna och ponnyerna, men man får ju aldrig ut stammen liksom, man får ju bara pass, iaf vi, men inget mer.

Ähh, svårt att förklara, hoppas att du förstår!:o ;)

Alla hästar har ju en stam ;) .

Fast i de flesta fallen på importerade ponnyer så vet försäljarna att stammen spelar ju ingen roll på en presterande ponny, det är oftast skillnad på hästarna.

Fast har en häst en registrerad stam ska den stå i passet.
Tyvärr finns det vissa handlare, Munsboro bla, som slänger de riktiga passen och skaffar ett ersättningspass istället.

Som köpare ska man inte godta att köpa alla dessa Connemara-look-alikes utan stam. De är oftast renrasiga Connemaror som någon "slarvat bort" papprena på.

Men det är ju det jag säger, såklart att hästarna har stam, det har ju alla hästar, men man får aldrig stammen liksom. Dom "råkar" väl slarva bort den nånstans?

Det var ju en jättestor artikel i ridsport för några år sedan om att hästar från Irland har ingen stam, okänd eller nått. Kommer inte riktigt ihåg, länge sen var det iaf...;)

Ja, men pengar är ju det enda som räknas nuförtiden.. Så stor som handeln är med importponnyer så tror jag inte att nån längre bryr sig om huruvida ponnyerna har stam eller inte inskrivet i passet. De som är intresserade av att avla köper en med stam, de som vill ha en tävlingsponny struntar i vilket.

Mm, jag har ingen större koll på det här men att det fifflas med papper och så, känner att jag kanske behöver lite större koll kanske?:o:p

Eftersom du verkar bo på Irland så litar jag på att du har ganska stor koll på vad som händer där borta!:)

Ajo, dom hästhandlarna skiter väl i vilken stam hästarna har, bara dom får pengar för dom...?

Ja jag kan ju inte säga nåt säkert.. Men jag hade tidigare daglig kontakt med olika handlare. Tex en av dom åkte runt i europa och fyllde upp lastbilen, passen brydde sig ingen om, vissa hästar hade varandras pass, andra hade inga alls osv. Sen såldes de dyrt i sverige där handlarna lovade att de gjort det och det, men egentligen hade ingen den blekaste aning om vad de gjort.

Mm, jag har ingen större koll på det här men att det fifflas med papper och så, känner att jag kanske behöver lite större koll kanske?:o:p

Eftersom du verkar bo på Irland så litar jag på att du har ganska stor koll på vad som händer där borta!:)
Det fifflas sällan med papper så att man säger att en häst är en annan. Sånt är ovanligt på Irland.
Dock kan vissa oseriösa handlare slänga passen, få ut nya med nya namn på hästen så att den inte går att spåra.
När dessa hästar kommer till Sverige och det sägs att de ska ha tävlat si och så, så ska det finnas en stämpel i passet som säger vilken gradering ponnyn eller hästen är. På Irland får man inte tävla hur som helst i klasserna nämligen. Det är strikta regler och oavsett ryttare är det ponnyn poäng som sätter gränser för vilka klasser den får hoppa i.
Står det i passet att ponnyn eller hästen är graderad D, har den bara tävlat LD LC och ingenting högre!

Okej!:)

Haha, min hade bara gått lite jakt, inget mer, så han har väl ingen gradering då...?:p

Nej, om den aldrig har tävlat eller är reggad för tävling så har den ingen gradering.
Men om du har importpapprena på hästen, alltså vet besiktningen och det, så kan du få reda på vart hästen kommer ifrån i alla fall....och då säkert få redan på vilka föräldrarna var.

Okej, intressant att veta...:) Frågan är vad alla papper är, det är mamma som håller koll på dom.:p Jag får leta upp dom!:)

på tal om bortslarvade pass och fel pass.

En kompis till mig red en imp irland för några årsen. Hästen ifråga fick en fraktur på ena benet och avlivades. hon var med och höll i hästen när de avlivade den.

NU för ca 3 månader sen är hon på en tävling och ser startlistorna. gissa vilket namn, ålder och stam hon får se.... jo samma som hästen hon brukade rida för någraa årsen.

Givetvis går hon och snackar med personerna som har hästen och får reda på att den kommer från samma handlare som hästen hon red kom ifrån.....
lite lustigt tycker jag.....:crazy: :D

men, men

är det någon som vet om munsboro har en hemsida?

nu syftade jag inte bara på irland .. :p

har tex hänt att en ponny fick med sig ett pass och transportören kollade aldrig innehållet. Skäcksto stog det i passet. I lastbilen stog en brun valack ..

Någon som vet ifall man kan spåra ett irländskt chip? Ponnyn är importerad utan papper men vet. hittade ett gammalt chip.

Har ponnyn ett chip så är den reggad någonstans.

Jag tycker att du ska ringa till Irish Horse Board (det är de som har hand om alla registreringar på Irland om det inte gäller Connemaror eller Irish Draughts.
Deras hemsida är här:
http://www.ihb.ie/home/default.asp
Maila dem inte utan ring! Då får du svar på en gång och de glömmer inte bort dej.

Om de inte vet någonting så tycker jag att du ska höra av dej till Connemara förbundet, om din ponny ser ut att vara en connemara.
http://www.cpbs.ie/
Ring till dem också!

Det är inte bra att skicka mail till irländska instanser, de här sällan av sej tillbaka.
Lycka till!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 475
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 835
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 161
Senast: Bison
·
Samhälle Jag har haft mycket i huvudet på sistone, och en sak jag tänkt mycket på är normaliserandet av sociala medier. Framför allt av min...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 889
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar