Okänd härstamning?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Okänd härstamning?

Ja, såklart han är en mara!:D Det är ju ganska vanligt att irländare är cremello, vanligare än i Sverige iaf...

Jag tippar iallafall på att min är Connemara / Irish Cob / Fullblod :p

Mm, jag tippar också på nått sånt!:p Kanske inte så mycket fullblod, men lite iaf tror jag. Mest mara, och sen Irish Cob typ...

Det är ganska många som ser Mac som kraftig, men är det bara jag som inte gör det? Klart att han är av den kraftiga typen, men jag tycker mer han är välmusklad typ..:angel: Fast såklart, vid dagens spinkiga ridponnys ( lite ironi;) ) så framstås väl han som väldigt kraftig!:angel::p

Jag var och jobbade hos Padraig Dolan för några år sedan, så jag VET att dem visst föder upp ponnyerna själva, och att de sedan blir dessa "Munsboro"-ponnyer.

Padraig Dolan föder upp en del hästar själv men dock så köps de allra flesta in av andra uppfödare, rids in och säljs som Munsboro "Whatever".

Precis, min mamma snackade med han, och det var inte hans uppfödning.

Samma med hon som hade salustallet som jag köpte han på, jag har för mig att hon sa att han tar in hästar, och föder inte upp hästar, kanske på en mindre skala, men han tar främst in hästar!

jaa, om de nu födde upp alla hästar själva så tror jag nog att de skulle ha lite större koll på vad det var stam osv.

Ja precis, då borde han ju veta stammen, och stammen kunde vara lättare att ge ut.
Alla Munsboros har ju okänd härstamning!
Antagligen för att han är ute på vischan och hämtar ett gäng hästar typ, svårt att hålla reda på stammen då typ...

Fast dom flesta irländare har väl ingen stam?

Nej, jag tror det är få irländare som har stam. Har ju fått lite insiderinfo ;) på Irland/i Holland/Tyskland osv är varmblodiga travare väldigt populära. Så handlarna tar med sig en full hästbuss med FD travare och byter ut dem mot en full lastbil ponnyer och tar med tillbaka till Danmark/Sverige. Och de här handlarna bryr ju sig inte alls om stam utan bara om summan de får för dem här. Så det är ju lite si och så med papper osv.

Munsboro House Ireland är ett försäljningstall där de köper in ponnyer och hästar för att sedan utbilda (eller rida in), tävla och sälja. Då döper de hästarna med munsboro före själva namnet eftersom hästarna inte har något namn när de kommer dit.
Det brukar finnas ca. ett föl där varje år så de föder inte upp hästarna och de har ingen stam som går att få tag på.

Många ponnyer är korsning med irish drought. min medryttarhästs ägare fick hennes riktiga papper fyra år efter det att hon hade köpt henne i Sverige. Många irländka hoppponnyer är efter hingstarna island king, king of fire, fight of love OSV. Hoppar som tusan med mkt temprament

Jag läste glatt tråden, men när jag gick ur den reagerade jag.. Vad gör den på hoppforumet??

:rofl:

haha jaa det kan man fråga sig :confused:
antar att TS anser att munsboro bara har hopponnyer eller nått sånt...?
:rofl:

De där är jätte svårt om inte helt omöjligt. En vän till mig har ett litet försäljningstall och en ponny som dem fick hem skulle vara en dansk import men vi hittade ett svagt brännmärke på rumpan när vi klippte honom och de visade sig sedan att han från första början kom från irland. Någon stam fick dem dessvärre aldrig fram.

Va? Munsboro är inte alls något försäljningstall. På Irland, i en stad som heter Roscommon finns det en gubbe som heter Padraig Dolan. Han föder upp hur många ponnyer som helst, och alla ponnyer han föder upp går under namnet "Munsboro". Det är det enda stället som det finns Munsboro-ponnyer på från början.
Nä du, så lätt är det inte. Padraig köper in alla slags ponnier och byter namn på dem. Ponnier som har stam slänger han passen på och får ut nya med sitt eget namn på.
Tyvärr är han inte allrid vad han utger sej för att vara. Har du varit där och sett "anläggningen"?

Fast dom flesta irländare har väl ingen stam?
Jo, de flesta irländare har stam!!
Men köper man av mindre seriösa handlare får man vad man betalar för. Tyvärr kommer många svenska handlare till Irland och vill köpa ponnier så billigt som möjligt. Köper "skräp" på marknader etc och sedan säger att ponnierna har tävlat både det ena och det andra. Men det stämmer sällan!
ALLA hästar och ponnier som tävlar på Irland måste ha ett pass. Den lagen har de haft sedan 1992!! Så har en häst eller ponny tävlat på Irland kommer den med riktiga papper.
Om alla fattade det hade nog den svenska handeln med Irland sett annorlunda ut!!

Min 13-åriga syster åker till Irland varje lov och "rider" in Munsboro hästar. Hon har två själv och vann Ponny-allsvenskan på en förra året. Han köper in ponnyer och har dom går i stora flockar. Sen fångar han in dom och tjejerna rider in dom och sen säljer han till hela världen. Vet att min systers ena ponny som hon bytte in gick till spanien.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 475
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 835
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 161
Senast: Bison
·
Samhälle Jag har haft mycket i huvudet på sistone, och en sak jag tänkt mycket på är normaliserandet av sociala medier. Framför allt av min...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 889
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar