Okänd härstamning?

Status
Stängd för vidare inlägg.
A

asiesperfecto

Jag har en Munsboro-ponny som importerades från Irland för omkring tre år sedan. Det finns ingen härstamning på henne, och jag har ingen aning om hur (om det ens går) att ta reda på. Vore ju roligt att se vad, framför allt, pappan är för något. Någon som är bra på detta?

Sv: Okänd härstamning?

det är i stort sett omöjligt att få reda på nånting .. Hade en ponny som var 3 år när jag fick honom, redan då var det omöjligt. De flesta hästhandlare bryr sig varken om papper eller förra ägaren och vips så är det omöjligt att få reda på.

Jo, fast eftersom vi köpte henne av uppfödaren borde det ju gå på något sätt. Annars får jag väl ringa till Irland och höra med gubben som födde upp henne. Fast, det känns lite långsökt. Han har ju hur mycket ponnyer som helst, liksom.

alltså, munsboro är ett försäljningsstall, och alla ponnyer som kommer dit blir döpta till munsboro i början.

Jag har heller ingen aning om hur man tar reda på sånt. Men jag skulle gärna vilja veta eftersom jag har en importerad herre här hemma med okänd stam.

Han är dessutom bränmärkt på rumpan (en hästsko + ett nr) så man tycker ju att man borde kunna ta reda på vart ifrån han kommer och vad han är för ras/er.

haha Det blir nog svårt när det är en Irländare är jag rädd :crazy:
irlands avel är kanske inte världens.. euhm.. mest strukturerade avel..
Och som sagt munsboro är ju ett salustall och bedriver ingen avel vad jag vet...

det där med brännmärkningen behöver inte heller betyda att det är uppfödarens märke. Även salustallen har egna märkningar

Irlands avel är kul! :D

Den här hästen som vann VM 2002 var ett utmärkt exempel på hur organiserad Irland är i sin avel :angel:

Uppfödaren skulle betäcka sitt sto, och gick till första bästa hingst, för att stoet gick inte att lasta, första bästa hingsten råkade dock vara en fd. VM deltagare, och ja, det blev en världsmästare av det hela! :D

munsboro är väl ändå ett ställe på Irland ? , Vad jag vet .
Och det är ett svenskt företag som importerar dom :D
(en familjs företag, som dessutom är det där försäljnings stallet)

alltså, munsboro är ett försäljningsstall, och alla ponnyer som kommer dit blir döpta till munsboro i början.

Va? Munsboro är inte alls något försäljningstall. På Irland, i en stad som heter Roscommon finns det en gubbe som heter Padraig Dolan. Han föder upp hur många ponnyer som helst, och alla ponnyer han föder upp går under namnet "Munsboro". Det är det enda stället som det finns Munsboro-ponnyer på från början. Sedan importerar, bla. Sverige därifrån. Sedan finns det två, eller tre, ställen i Sverige som importerar ponnyer och säljer dessa vidare.

Va? Munsboro är inte alls något försäljningstall. På Irland, i en stad som heter Roscommon finns det en gubbe som heter Padraig Dolan. Han föder upp hur många ponnyer som helst, och alla ponnyer han föder upp går under namnet "Munsboro". Det är det enda stället som det finns Munsboro-ponnyer på från början. Sedan importerar, bla. Sverige därifrån. Sedan finns det två, eller tre, ställen i Sverige som importerar ponnyer och säljer dessa vidare.

De tar väl in hästar också?!

Tror tyvärr det är ganska omöjligt, tyvärr...:( Har också en Munsboro som jag inte vet nått om, men det skulle ju självklart vara roligt att veta stammen osv...

Pratade ni inte med han där Padraig eller vad han heter när ni köpte hästen? Det gjorde mamma, fast mamma förstof typ ingenting så det blev väl inte av att fråga.:p Fast han berättade däremot vad Mac hade gjort och så, han berättade att en 10-åring hade ridit jakt på honom! Det hade jag velat se!:love:

Men han tar ju inte så fruktansvärt många hästar, så han kommer väl inte ihåg alla!

Senast ändrad av en moderator:

Munsboro Stable ( som det heter? ) är väl inte ett stuteri, jo kanske på en mindre skala, men han tar väl främst in hästar om jag har uppfattat det rätt?

Va, jag trodde det typ vad Hackney eller nått sånt?:confused: :(

Haha, men självklart fattar jag att det är connemara i honom...:p Även kanske lite Irish Cob, en gnutta fullblod, irländsk jakthäst vad som helst typ? Som jag kallar, en äkta gatukorsning. Haha...:angel: ;)

Fast tänk på att han är dubbelgul! Vilket är vanligt att connemaror blir, när de är rena! :D

Fast de gula anlaget finns ju även hos andra ponnyer och hästar från england / irland

Munsboro House är inte något stuteri , Padraig föder inte upp några ponnyer själv , utan att köper oftast in unga ponnyer ex. 4 årig ponny som heter "Sunshine" , sedan rids ponny in och "utbildas" ( hoppar höga stenmurar/rishäckar på stora fält ), sedan ändrar han ponnyns namn ex. Munsboro ( och något mer efter ) Han döper alltså om alla ponnyer han köper in och registrerar dom med nytt namn och okänd härstammning .
Detta är iallafall vad jag har hört, och ja jag har också en Munsboro :D

Jag tippar iallafall på att min är Connemara / Irish Cob / Fullblod :p

jo, munsboro är ett försäljningsstall. Från början tror jag att det var en gubbe som hette munsboro i efternamn som ägde stället. De har säkert uppföding i liten skala, men de tar mest in hästar.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 475
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 835
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 161
Senast: Bison
·
Samhälle Jag har haft mycket i huvudet på sistone, och en sak jag tänkt mycket på är normaliserandet av sociala medier. Framför allt av min...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 889
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar