okänd härstamning

marie89

Trådstartare
Hej!
Jag har köpt en ungponny som det står okänd i passet. Har nu fått veta att han är svensk född . Hur funkar det? Kan man ta DNA på honom och på det sättet få en härstamning in i passet, om nu föräldrarna är DNA typade, men de ska väl alla svenska hästar vara? Om det nu går är det då någon som vet ungefär vad det kan kosta?
 
Man kan inte skicka in en hästs dna och få tillbaka ett besked om vilka som är föräldrar, du måste ha en misstänkt förälder att jämföra med.

Alla svenska hästar är inte dna-typade. T ex SWB införde att föl födda från 2006 ska dna-kollas mot uppgiven fader.
 
Nej det kan du inte.
Det funkar inte så att du skickar in DNA och så hittar man en matchning.
Du måste ju matcha mot ett annat DNA och i så fall ska varenda DNA-testad individ kollas och nej, det görs inte.
 
Om hästen är efter en godkänd hingst har det säker inte betalats alla avgifter till hingsthållaren heller och det måste göras om man vill ha den registrerad som avkomma.

Passet behöver också göras om och hästen eventuellt registreras i rasförening.
Det skulle därför troligtvis bli ganska dyrt.
 
Okej så skulle jag få reda på namnet på den som ska vara pappa så kan man skicka in DNA och om det stämmer, få in honom i passet. Hingsten ska vara ett fullblod. Men det skulle ändå kosta mer än vad det är värt då. Det ska vara en tjuv betäckning, så några avgifter till hingsthållaren borde det ju inte bli då eller?
 
För att få in pappan i passet måste han ha löst licens det aktuella betäckningsåret och stoägaren ha betalt alla avgifter. Är det en tjuvbetäckning får du kontakta den som löste licensen för hingsten det åretför att höra om den okejar att pappan förs in i passet. Alternativt kontakta den rasförening du villr egistrera hästen i och kollr vilka bestämmelser de har.
 
Får man fråga varför? :)
Jag har en häst som är resultatet av en tjuvbetäckning, man vet vilka båda föräldrarna är (och föräldrarnas stam) men han står fortfarande som okänd.
 
Får man fråga varför? :)
Jag har en häst som är resultatet av en tjuvbetäckning, man vet vilka båda föräldrarna är (och föräldrarnas stam) men han står fortfarande som okänd.
Det kanske var billigare att regga med okänd stam. Ska man inte avla på hästen så spelar det ju inte så stor roll om den har okänd stam.
 
Det kanske var billigare att regga med okänd stam. Ska man inte avla på hästen så spelar det ju inte så stor roll om den har okänd stam.
Jo, just min häst var inte alls önskad av stoets ägare så där förstår jag varför han inte blev reggad någonstans (mamman var menat att starta i något elitlopp när det märktes att hon var dräktig = inte så glad ägare). Sen en tjuvbetäckning är ju ändå en tjuvbetäckning, alltså finns det ingen mening med att skriva in stammen. Jag har fått namn på både mamma och pappa ändå, för nöjes skull. :)
 
Det kanske var billigare att regga med okänd stam. Ska man inte avla på hästen så spelar det ju inte så stor roll om den har okänd stam.

Det kan även vara så att avkomman inte kunde reggas som renrasig, så den i alla fall skulle ha stått som t ex korsningsponny. Då finns ännu mindre incitament att få den registrerad med verifierad stam
 

Liknande trådar

Avel Hej! Jag köpte ett sto i höstas som är tänkt som att gå som avelssto hos mig. Hon betäcktes förra året men enligt säljarna ska hon...
2 3
Svar
53
· Visningar
6 465
Senast: Freazer
·
Anläggning Vi har möjlighet att ha öppna ”luckor” mot stallgången i fronten på hästarnas boxar. Min häst är extremt pillig så hon har tidigare...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 466
Senast: Tualma
·
  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
10 822
Senast: Görel
·
Hundavel & Ras Jag sitter och gottar mig i allt som är hund tillsammans med en vän som också planerar valp inom kort. I min familj har planerna...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 672

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp