Ok för kompis att ligga med ett exligg fast det är jobbigt?

Nej men då stöttar man ju den i den situationen inte tvingar ut den i en väldigt persontät situation. Man börjar successivt genom att vara på ställen med låg densitet på folk och arbetar sig uppåt. Man knuffar inte i vännen på den djupa delen på en gång så att säga. Jag lovar dig att du inte hjälper en person med sin låga självkänsla genom att upprepade gånger försätta den i en situation där den får den bekräftad. Och ja, jag tror absolut att den här tjejen behöver proffesionellt hjälp. För det här handlar inte om ett ligg. Det här handlar om en person som har en mycket dålig självkänsla och som upprepade gånger försätter sig själv i en för den personen extremt destruktiv situation. Då kan man antingen spela med i den situationen och hävda sin rätt eller hjälpa personen ut ur situationen, genom att inte delta i spelet vilket i det här fallet skulle vara att inte gå till det där stället där den där mannen vistas samt att ta sig till någon som kan ge en proffesionellt hjälp. Alla människor har inte förmågan att ta sig ur sitt hamsterhjul själva.
jag tror ju tyvärr att man inte kan hjälpa folk som inte vill bli hjälpta. att förändringen måste komma inifrån. Att ngn reagerar orealistiskt starkt på en händelse är ju inte omvärldens problem. det är jobbigt att titta på som utomstående ifall det är ngn man bryr sig om som har det jobbigt, men personen själv måste ju vilja förändras. spelar ingen roll hur mycket amatörpsykologtimmar man lägger eller hur många gånger man släpar vännen tillpsykolog. vill hen inte händer inget. till slut måste ju vännen själv känna att nej, jag vill inte ha det såhär och förändra saker.

jag tror ju tyvärr att man inte kan hjälpa folk som inte vill bli hjälpta. att förändringen måste komma inifrån. Att ngn reagerar orealistiskt starkt på en händelse är ju inte omvärldens problem. det är jobbigt att titta på som utomstående ifall det är ngn man bryr sig om som har det jobbigt, men personen själv måste ju vilja förändras. spelar ingen roll hur mycket amatörpsykologtimmar man lägger eller hur många gånger man släpar vännen tillpsykolog. vill hen inte händer inget. till slut måste ju vännen själv känna att nej, jag vill inte ha det såhär och förändra saker.
Men om du känner så inför personen är ni verkligen vänner då eller råkar ni bara känna varandra? Vänners känslor anser jag att man inte skiter i, då är de inte vänner.

För att? Det är väl rättsjälvklart att det i en större stad finns ett större utbud?

För att du tror att stockholmare/storstadsbor skiljer sig från andra. Inser du hur liten och isolerad en ort måste vara för att "utbudsbrist" skulle vara ett reellt problem och kunna förklara skillnad i synsätt?

Min erfarenhet är att människor har ett begränsat umgänge oberoende av var man bor. Även i större städer är det enligt min erfarenhet vanligt att folk går till samma uteställen helg efter helg och främst träffar folk i samma kretsar. Synsättet styrs inte av var man bor/utbud, den teorin kan du skrota rakt av...

På vilket sätt?
läs #221 igen.

samt det är skillnad mellan att vara en curlingvän som ser till att inget sårar någonsin alternativt sopar rent när ngt kan göra ont(eller bara stötta i att preciiiiiis det är såååå fel av dem att göra så!), och att vara vännen som förstår att 'det är jobbigt men livet är jobbigt ibland, det här är alternativen du har.'

jag kanske har varit med om lite för mkt "jobbiga saker" själv för att orka med ett beteende likt detta i tråden, men så har jag inga nära vänner som skulle reagera på sättet som beskrivs i tråden heller, antagligen för att jag som sagt inte orkar med det.

För att du tror att stockholmare/storstadsbor skiljer sig från andra. Inser du hur liten och isolerad en ort måste vara för att "utbudsbrist" skulle vara ett reellt problem och kunna förklara skillnad i synsätt?

Min erfarenhet är att människor har ett begränsat umgänge oberoende av var man bor. Även i större städer är det enligt min erfarenhet vanligt att folk går till samma uteställen helg efter helg och främst träffar folk i samma kretsar. Synsättet styrs inte av var man bor/utbud, den teorin kan du skrota rakt av...
Fast det var inte ponte som tog upp utrymmesbristen som en anledning till att man var "tvungen" att lika med någon av sina vänners ex. det var andra i tråden. Hon har bara påtalat att hon inte behövde det och tog då upp storstaden som en möjlig anledning till varför.

läs #221 igen.

samt det är skillnad mellan att vara en curlingvän som ser till att inget sårar någonsin alternativt sopar rent när ngt kan göra ont(eller bara stötta i att preciiiiiis det är såååå fel av dem att göra så!), och att vara vännen som förstår att 'det är jobbigt men livet är jobbigt ibland, det här är alternativen du har.'

jag kanske har varit med om lite för mkt "jobbiga saker" själv för att orka med ett beteende likt detta i tråden, men så har jag inga nära vänner som skulle reagera på sättet som beskrivs i tråden heller, antagligen för att jag som sagt inte orkar med det.
Nej jag hittar inget svar i #221 men du svarar ju här "så har jag inga nära vänner som skulle reagera på sättet som beskrivs i tråden heller, antagligen för att jag som sagt inte orkar med det".

Fast det var inte ponte som tog upp utrymmesbristen som en anledning till att man var "tvungen" att lika med någon av sina vänners ex. det var andra i tråden. Hon har bara påtalat att hon inte behövde det och tog då upp storstaden som en möjlig anledning till varför.

Hon ställde en fråga om det kunde bero på var man bor. Vad spelar det för roll vem som tagit upp vad först? Jag fattar inte vad du vill ha sagt, annat än vill försvara någon som brukar vara bra på att föra sin egen talan ;)

Nej jag hittar inget svar i #221 men du svarar ju här "så har jag inga nära vänner som skulle reagera på sättet som beskrivs i tråden heller, antagligen för att jag som sagt inte orkar med det".
hade jag sådana (vilket jag haft) skulle jag bemöta dem som jag sagt. det är obekvämt att inte få medhåll i sina reaktioner, det är antagligen därför vi inte fortsatt vara/bli tightare. det finns gränser för hur mkt man kan kräva av sina vänner (iaf mig) psykologsubstitutmässigt sett. Jag har eget att deala med,jag orkar inte alla andras också, spec inte när de bara vill lufta/älta det, inte lösa det öht. men det är väl antagligen därför det är otänkbart att "ta" ngns 15 år gamla ex i vissa kretsar och no biggie i andra, man dras till folk som resonerar och värderar situationer likt man själv. ngn som skulle älta saker med mig om och om och om ochOM igen skulle vara en energitjuv, jag orkar inte.

Men vad är det för diskussion? Jag har förklarat 150 ggr att jag inte vill. men det är inte ok, då är man bäng, har fel på självkänslan, tror att man äger folk eller tänder på varje människa som går förbi.
Fast du har ju inte gett någon annan motivering än "jag har inte behov av att ligga med kompisars ex" har du inte ens funderat över varför du känner att det är "ofräscht" Till exempel.

Hon ställde en fråga om det kunde bero på var man bor. Vad spelar det för roll vem som tagit upp vad först? Jag fattar inte vad du vill ha sagt, annat än vill försvara någon som brukar vara bra på att föra sin egen talan ;)
Baserat på att flera tagit upp att man i en småstad inte har så mycket val pga begränsat utbud. Det kändes bara som att du riktade din frågeställning mot fel person.

Men blir inte det jättekonstigt, som vän så pratar man ju jätteofta relationer och relationsproblem. Har gemensamma värderingar och så där saker som ofta gör att man har en samsyn över vad som gör en bra partner. Så då är man ju en partisk part i relationens splitring troligen på ens väns sida och har hört denne prata som sin partner i kanske inte helt positiva ordalag. Sen någon gång svänger man då? Eller är det vänner som då inte är så nära vänner utan mer som bekanta eller människor man umgås med i ett speciellt sammanhang. Jag skulle ha jättesvårt att se hur jag skulle ens kunna attraheras av någon av mina vänners ex med tanke på vad jag vet om dem och hur de hanterar relationer :P.
Fast jag har då separerat både en och sju gånger utan att det varit något som helst fel med partnern. Eller felet har bestått i att det inte sprakar längre när vi är tillsammans. Om jag har sagt något negativt till vännerna är det typ i nivå med att de är pedantiska med att tvätta bilen eller ser tråkiga golfprogram på tvn. I de flesta fall är x faktiskt också människor.

Baserat på att flera tagit upp att man i en småstad inte har så mycket val pga begränsat utbud. Det kändes bara som att du riktade din frågeställning mot fel person.

Vilken frågeställning? Mitt inlägg var ett svar. Frågan i svaret var mest tänkt som en retorisk fråga. Jag hänger inte med på var du vill komma. Har du läst inläggen som föranledde mitt inlägg?

Fast jag har då separerat både en och sju gånger utan att det varit något som helst fel med partnern. Eller felet har bestått i att det inte sprakar längre när vi är tillsammans. Om jag har sagt något negativt till vännerna är det typ i nivå med att de är pedantiska med att tvätta bilen eller ser tråkiga golfprogram på tvn. I de flesta fall är x faktiskt också människor.
Det kanske är vanligare än vad jag tror då. Min erfarenhet även vid de fall då man "växt ifrån varandra" är att jag ändå legat närmare vännerna än vännernas fd partners i växandet och därmed blir det ändå uteslutet att vi skulle fungera ihop.

Vilken frågeställning? Mitt inlägg var ett svar. Frågan i svaret var mest tänkt som en retorisk fråga. Jag hänger inte med på var du vill komma. Har du läst inläggen som föranledde mitt inlägg?
Din retoriska fråga: Inser du hur liten och isolerad en ort måste vara för att "utbudsbrist" skulle vara ett reellt problem och kunna förklara skillnad i synsätt?
Men jag orkar inte fortsätta reda i det här, så jag släpper det nu.

Din retoriska fråga: Inser du hur liten och isolerad en ort måste vara för att "utbudsbrist" skulle vara ett reellt problem och kunna förklara skillnad i synsätt?
Men jag orkar inte fortsätta reda i det här, så jag släpper det nu.

Klart den blir konstig om den plockas ur sitt sammanhang, där är vi helt överens!

Jag läste att snittantal sexpartners är runt 5-10 st.
jag kan inte se problemet att hitta 5-10st utan att välja någon som mina vänner haft en relation med.
Fast det där måste ju vara om året och här är ju tydligen karenstiden plus 15 år. Å andra sidan tror jag det är möjligt att ligga med någon från en annan stad eller till och med annat land! Crazy! Det kännas andra sidan som det minsta man bör göra i fortsättningen efter alla dessa insikter om hur en kan såra vänner utan att ha en tanke på det.

Sedan anser att jag helt allvarligt att det är faktiskt säkrare att ha såväl ons som relationer med personer som det finns en koppling till. Det händer så mycket övergrepp och risken minskar om kunskap finns att det är en bra person. Men nu har jag inte räknat med att ens vän ska bli så arg så hon slåss.

Min erfarenhet är annorlunda. Jag och mina vänner i sthlm har inte umgåtts i en begränsad klick och jag har aldrig stött på ett ONS tex ute på stan efter händelsen.
När jag under en säsong bodde på en liten ort med många som kom från små orter så var det vanligt att man bytte och delade samma partner. Väldigt främmande för mig men de tyckte det var självklart när det inte fanns så många att välja på.

Sedan anser att jag helt allvarligt att det är faktiskt säkrare att ha såväl ons som relationer med personer som det finns en koppling till. Det händer så mycket övergrepp och risken minskar om kunskap finns att det är en bra person. Men nu har jag inte räknat med att ens vän ska bli så arg så hon slåss.

:up:

Folk är måna om att köpa en besiktad och provriden häst, välja biofilm med bra recensioner och anlita hantverkare efter rekommendation, men när det kommer till ligg så ju mer okänd desto bättre typ. Knäppt!

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Okej, på senaste har jag och mina kompisar börjat släppa att gå på ”random” fester asså hemmafester hos folk man känner till runt om i...
Svar
3
· Visningar
960
Senast: Otherside
·
L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 850
Senast: LiviaFilippa
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 894
Senast: Lavinia
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 988
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Annonsera mera VII