jag tror ju tyvärr att man inte kan hjälpa folk som inte vill bli hjälpta. att förändringen måste komma inifrån. Att ngn reagerar orealistiskt starkt på en händelse är ju inte omvärldens problem. det är jobbigt att titta på som utomstående ifall det är ngn man bryr sig om som har det jobbigt, men personen själv måste ju vilja förändras. spelar ingen roll hur mycket amatörpsykologtimmar man lägger eller hur många gånger man släpar vännen tillpsykolog. vill hen inte händer inget. till slut måste ju vännen själv känna att nej, jag vill inte ha det såhär och förändra saker.Nej men då stöttar man ju den i den situationen inte tvingar ut den i en väldigt persontät situation. Man börjar successivt genom att vara på ställen med låg densitet på folk och arbetar sig uppåt. Man knuffar inte i vännen på den djupa delen på en gång så att säga. Jag lovar dig att du inte hjälper en person med sin låga självkänsla genom att upprepade gånger försätta den i en situation där den får den bekräftad. Och ja, jag tror absolut att den här tjejen behöver proffesionellt hjälp. För det här handlar inte om ett ligg. Det här handlar om en person som har en mycket dålig självkänsla och som upprepade gånger försätter sig själv i en för den personen extremt destruktiv situation. Då kan man antingen spela med i den situationen och hävda sin rätt eller hjälpa personen ut ur situationen, genom att inte delta i spelet vilket i det här fallet skulle vara att inte gå till det där stället där den där mannen vistas samt att ta sig till någon som kan ge en proffesionellt hjälp. Alla människor har inte förmågan att ta sig ur sitt hamsterhjul själva.