Ok för kompis att ligga med ett exligg fast det är jobbigt?

Jag tänker något liknande, jag är ihop med en kompis exmake.
Men blir inte det jättekonstigt, som vän så pratar man ju jätteofta relationer och relationsproblem. Har gemensamma värderingar och så där saker som ofta gör att man har en samsyn över vad som gör en bra partner. Så då är man ju en partisk part i relationens splitring troligen på ens väns sida och har hört denne prata som sin partner i kanske inte helt positiva ordalag. Sen någon gång svänger man då? Eller är det vänner som då inte är så nära vänner utan mer som bekanta eller människor man umgås med i ett speciellt sammanhang. Jag skulle ha jättesvårt att se hur jag skulle ens kunna attraheras av någon av mina vänners ex med tanke på vad jag vet om dem och hur de hanterar relationer :P.

För övrigt undrar jag var gränsen går, om man nu inte tycker att det är okej att ligga med någon som är "paxad".

Får jag ligga med någon som min kompis låg med igår?
Någon min kompis låg med för ett år sedan?
Någon min kompis låg med för tio år sedan?

Någon min kompis är kär i?
Någon min kompis har varit kär i?
Någon min kompis har dejtat?
Någon min kompis har kysst?
Någon min kompis har haft ett ONS med?
Någon min kompis har varit tillsammans med?

Anses ligget någonsin preskriberat? Eller är det brända broar all over?
Jag skulle nog anse att om man tänker göra något oavsett vad det är som sårar ens vän eller skriver den på näsan att den inte har möjlighet att få tex köpa lägenheten ens kompis verkligen verkligen vill ha men inte har råd med. Så ska man nog fundera lite varför man gör det.

Tjejen i tråden har uppenbarligen låst sig på den här mannen av någon anledning, det är ett väldigt destruktivt beteende iom att hon gång på gång utsätts för situationen att bli avvisad och bortvald. Hennes dåliga självkänsla blir sämre och sämre. Det handlar alltså inte bara om "ett ligg", det handlar om hennes extremt dåliga självkänsla och det destruktiva beteendet och vännens roll i det som återigen visar att tjejens känslor inte är värda att ta hänsyn till. Sen kan man tycka att det är ologiskt men det är det ju många saker som är, tex som att vara rädd för spindlar i Sverige. Man kan tycka det är löjligt men det hjälper en inte om ens vänner kastar spindlar på en, utan istället förstärks mående/beteendet/fobin.

Men blir inte det jättekonstigt, som vän så pratar man ju jätteofta relationer och relationsproblem. Har gemensamma värderingar och så där saker som ofta gör att man har en samsyn över vad som gör en bra partner. Så då är man ju en partisk part i relationens splitring troligen på ens väns sida och har hört denne prata som sin partner i kanske inte helt positiva ordalag. Sen någon gång svänger man då? Eller är det vänner som då inte är så nära vänner utan mer som bekanta eller människor man umgås med i ett speciellt sammanhang. Jag skulle ha jättesvårt att se hur jag skulle ens kunna attraheras av någon av mina vänners ex med tanke på vad jag vet om dem och hur de hanterar relationer :P.
Fast alla relationer tar ju inte slut för att nån är elak/dum på något sätt? Att saker går fel har väl oftare med personlig kemi att göra, skulle jag vilja säga. Att förhållandet inte är personligt rätt, helt enkelt.

Killen X tog Y:s oskuld för 15 år sen. Nu jobbar killen X på en krog där Y hängt en del. Y har raggat på X "igen", men fått avslag. Nu har Y:s kompis K börjat flirta med X och det är besvarat.
Y tycker det är jobbigt då han är speciell för henne, och att hon blitt dissad gör att hon känner sig ännu sämre.
K är inte ute efter kärlek, utan det är väl ett vanligt ragg liksom.
Y är inte heller ute efter kärlek.

Inser också att det låter (och är) som ett drama ur en 15-årings liv,
det jag spånar efter är om någon upplevt något liknande, och hur man tar sig ur detta.
Jag försöker tipsa henne om hur hon ska tänka, att hon inte ska bry sig, ologisk, dubbelmoral etc, men det är lättare sagt än gjort.
Jobbigt att se henne så ledsen och att så mycket av hennes tid och energi går åt till en sån här grej som egentligen inte ska vara något att hetsa upp sig över.

Jag vet inte ens om jag betett mig så som 14-åring. Jag vet att jag hade kompisar som tog över mina killar när vi gjort slut och inte vågade berätta, men det fick ju stå för dom, jag har ingen äganderätt på någon jag inte är ihop med längre (eller egentligen inte på någon man är ihop med heller).

Har du testat med "väx upp och hitta nån som är intresserad och sluta lägg dig i andras liv??"

/Lavinia

Jag skulle nog anse att om man tänker göra något oavsett vad det är som sårar ens vän eller skriver den på näsan att den inte har möjlighet att få tex köpa lägenheten ens kompis verkligen verkligen vill ha men inte har råd med. Så ska man nog fundera lite varför man gör det.

Tjejen i tråden har uppenbarligen låst sig på den här mannen av någon anledning, det är ett väldigt destruktivt beteende iom att hon gång på gång utsätts för situationen att bli avvisad och bortvald. Hennes dåliga självkänsla blir sämre och sämre. Det handlar alltså inte bara om "ett ligg", det handlar om hennes extremt dåliga självkänsla och det destruktiva beteendet och vännens roll i det som återigen visar att tjejens känslor inte är värda att ta hänsyn till. Sen kan man tycka att det är ologiskt men det är det ju många saker som är, tex som att vara rädd för spindlar i Sverige. Man kan tycka det är löjligt men det hjälper en inte om ens vänner kastar spindlar på en, utan istället förstärks mående/beteendet/fobin.
Det finns ju olika sorters fobier, fobier som inte stör ditt vardagliga liv och fobier som stör vardagslivet/relationer till andra. Fobierna som inte stör kan man behålla, medan de som stör behöver man behandla/göra sig av med. Som exempel: ingen hjälper den med social fobi genom att låta den slippa skola, jobb, bussen, mataffären, utomhusvistelse, mer än för stunden. Att tassa på tå för att inte skada ngns trasiga självkänsla mer hjälper inte personen i längden. Problemet med självkänslan äger inte vännerna, utan personen själv. Det blir ett problem som går ut över vardagslivet om man hindrar vänner att flirta för att man själv känner sig dålig. Då får man ta itu med sig själv.

Hon har aldrig sagt ett ont ord om sin exmake, nånsin, ens under skilsmässan. Vi umgicks mycket tidigare, idag inte alls lika aktivt, vi lever som sagt olika liv, men det finns inget agg från något håll. Hon och exmaken har nog mer kontakt just nu än vad hon och jag har, det stör mig inte alls, de är ju ex...

@monster1 Jag tycker inte att man kan lägga det ansvaret på sina vänner. Mår man så dåligt över något så måste man helt enkelt ta hand om det - vad händer annars den dagen då det händer något som man inte kan undvika? För jo visst, jag kan låta bli att ligga med en kille. Men det skyddar ju bara tjejen från en situation och problemet med hennes självkänsla kvarstår i längden.

Sedan kan man förstås sköta det snyggt ifråga att man inte behöver diskutera intima detaljer om kompisen uppenbart tycker att det är jobbigt, men det handlar väl snarast om vanlig social kompetens?

Men hur kan det bli respektlöst av en part att ligga med en annan? De liggande gör ju det inte i akt och mening att såra en tredje, utan för sitt eget intresse.

Och sedan blir jag ju lite nyfiken på vad som egentligen spelar in. Att de hade sex för 15 år sedan kan väl orimligen vara saken? Istället är det då att killen inte vill ha kompisen, utan nobbar henne. Och då menar hon att han är untoucheble för hela bekantskapskretsen? Ska han straffas för att ha nobbat henne? Eller vad är det frågan om - egentligen.

Exakt såhär tänkte jag också..
Jag får känslan av att det snarare handlar om att han inte vill ha henne. Och att det då blir jobbigt. Även om jag till viss del kan förstå att hon tycker det är jobbigt att bli nobbad så kan man inte kräva att andra ska låta bli att ligga eller inleda en relation pga det. Skulle man avstå tycker jag att man tar för mkt hänsyn.
Och om man tex umgås i ett kompisgäng eller på en mindre ort så kommer det väl alltid vara någon som man känner som gillar någon. Vem ska man satsa på då om det ska vara någon som ingen har känslor för?

Jag undrar också vad killen säger. Vill han låta bli att ligga/ inleda ngt med en person för att en annan person gillar honom?
Jag skulle tycka det var absurt om ngn sa till mig att du får inte ligga med hen för jag har känslor för dig. Jag skulle bara känna art vem är du att bestämma det? :eek:

men liksom? vad ger ett sånt här surt svar?

Det var inte surt, det var ett konstaterande. Alla kanske inte har lika lätt som du har att hitta något liggbart material. Det är trots allt en personlig preferens det handlar om.

Att då avstå från vad som kan vara början på en relation för att någon i bekantskapskretsen haft ett ONS med snubben för 15 !! år sedan känns ju rätt bisarrt i min bok.

får får man. Man får göra en massa saker men jag undviker en del iaf. Av olika skäl.

Jag blir inte attraherad av särskilda många av diverse skäl, att de är min väns ex är ett sånt skäl tex.

Det var inte surt, det var ett konstaterande. Alla kanske inte har lika lätt som du har att hitta något liggbart material. Det är trots allt en personlig preferens det handlar om.

Att då avstå från vad som kan vara början på en relation för att någon i bekantskapskretsen haft ett ONS med snubben för 15 !! år sedan känns ju rätt bisarrt i min bok.

För mig låter det tvärtom, att det är sååå viktigt för er att få ligga att skitsamma om det är er fd svärfar, här ska fan liggas!!

jag sörjer inte ett missat ligg. och jag kan bara utgå från mig själv och att antyda att jag ligger med vem som helst var otroligt tramsigt. Jag svarar att för mig är det otänkbart. Varför är det så provocerande för dig?

Jag vet kompisgäng i Sthlm där det är vanligt att "alla" hunnit vara med "alla" då de umgås mest med varandra i olika konstellationer runt Stureplan hellre än att söka sig utåt, tror nog det är vanligt även i Sthlm att folk ligger med varandra oavsett om någon är ett ex eller inte.

Det är inte ett dugg provocerande för mig. I mitt tycke låter det oerhört inskränkt att f d partners ska få spela roll för någon annan än de som är inblandade i den relationen. Men det är ju min åsikt, som jag inte försöker pracka på andra.

Blir jag tänd och är obunden ser jag inga anledningar att avstå - om jag själv finner lämpligt att ligga.

Dåså, då är du nöjd med din situation och jag med min. Hur lätt eller svårraggade vi är känns inte relevant i denna frågan.

Men vad är det för diskussion? Jag har förklarat 150 ggr att jag inte vill. men det är inte ok, då är man bäng, har fel på självkänslan, tror att man äger folk eller tänder på varje människa som går förbi.

Det finns ju olika sorters fobier, fobier som inte stör ditt vardagliga liv och fobier som stör vardagslivet/relationer till andra. Fobierna som inte stör kan man behålla, medan de som stör behöver man behandla/göra sig av med. Som exempel: ingen hjälper den med social fobi genom att låta den slippa skola, jobb, bussen, mataffären, utomhusvistelse, mer än för stunden. Att tassa på tå för att inte skada ngns trasiga självkänsla mer hjälper inte personen i längden. Problemet med självkänslan äger inte vännerna, utan personen själv. Det blir ett problem som går ut över vardagslivet om man hindrar vänner att flirta för att man själv känner sig dålig. Då får man ta itu med sig själv.
Nej men då stöttar man ju den i den situationen inte tvingar ut den i en väldigt persontät situation. Man börjar successivt genom att vara på ställen med låg densitet på folk och arbetar sig uppåt. Man knuffar inte i vännen på den djupa delen på en gång så att säga. Jag lovar dig att du inte hjälper en person med sin låga självkänsla genom att upprepade gånger försätta den i en situation där den får den bekräftad. Och ja, jag tror absolut att den här tjejen behöver proffesionellt hjälp. För det här handlar inte om ett ligg. Det här handlar om en person som har en mycket dålig självkänsla och som upprepade gånger försätter sig själv i en för den personen extremt destruktiv situation. Då kan man antingen spela med i den situationen och hävda sin rätt eller hjälpa personen ut ur situationen, genom att inte delta i spelet vilket i det här fallet skulle vara att inte gå till det där stället där den där mannen vistas samt att ta sig till någon som kan ge en proffesionellt hjälp. Alla människor har inte förmågan att ta sig ur sitt hamsterhjul själva.

Hon har aldrig sagt ett ont ord om sin exmake, nånsin, ens under skilsmässan. Vi umgicks mycket tidigare, idag inte alls lika aktivt, vi lever som sagt olika liv, men det finns inget agg från något håll. Hon och exmaken har nog mer kontakt just nu än vad hon och jag har, det stör mig inte alls, de är ju ex...
Det måste ändå vara en ganska ovanlig situation, separerar gör man ju ofta av en anledning och med sina nära vänner så dryftar man ofta sådant som man tycker inte har fungerat i relationen.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Okej, på senaste har jag och mina kompisar börjat släppa att gå på ”random” fester asså hemmafester hos folk man känner till runt om i...
Svar
3
· Visningar
960
Senast: Otherside
·
L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 850
Senast: LiviaFilippa
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 898
Senast: Lavinia
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 988
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka