Jag skriver ju att jag inte anser att någon annan kvinna är sämre för att den kvinnan inte känner som jag. Jag beskriver vad jag känner och jag beskriver en del av det som kan ligga bakom mina känslor. Givetvis är det mer än bara biologi som ligger bakom mina känslor och mina uppfattningar. Men vad jag vill få fram är att varför ska man över huvud taget ifrågasätta hur länge en kvinna vill vara hemma med sitt nyfödda barn? Det jag beskriver är dessutom känslor som kommit i samband med graviditet och födsel.
Jag var i yngre år inte säker på att jag ens ville ha barn. Det ändrade sig med åren och tillslut kändes det rätt med barn. Och när barnet var fött så fick jag de känslor som jag tidigare beskrivit. Kanske hade jag kännt annorlunda om jag haft ett jobb som jag verkligen hade brunnit för och verkligen tyckt om, det vet jag inte. Jag har en kompis som tyckte att bäbistiden var pest, fick förlossningsdepression och mådde allmänt dåligt. Inte är hon någon sämre mamma för det och barnen är hur trevliga som helst.
Jag har skrivit det i alla inlägg nu tror jag, att jag anser att alla är olika och måste få vara olika och det utan att ifrågasättas.
Du får gärna vara hemma huir länge du vill, problemet är att motsatsen inte accepteras idag lika bra utan då kommer snacket "bebis behöver sin mamma". Och alla får gärna skippa att jobba men staten ska inte betala baserat på folks vilja.